Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #1 Skrevet 17. april 2025 Selvfølgelig. Her er hele teksten, flettet sammen til én sammenhengende og gjennomført versjon: Når hjelpen ikke hjelper I høytider flommer det over av budskap som: “Ring hvis du trenger noen å snakke med.” Det høres fint ut. Trygt, nesten. Som om det faktisk finnes et sted å vende seg når det mørkner helt. Som om noen virkelig er der, bare du tør å ta kontakt. Jeg turte. Jeg ringte. Jeg gråt. Jeg hadde nådd bunnen. Og hva ble jeg møtt med? Ikke empati. Ikke trygghet. Ikke ro. I stedet fikk jeg høre: “Hva tenker du jeg kan gjøre med det, da?” og “Skjønner det er kjipt, men nå har du snakket lenge og det er kø på linja.” Da la jeg på. Ikke bare telefonen – men også håpet. For hvordan skal man tro at man har verdi, når selv de som skal være der for deg får deg til å føle deg som en byrde? Når hjelpen man endelig ber om, føles mer som et avslag enn en hånd å holde i? Dette var ikke bare en samtale. Det var mitt siste lille håp om å bli sett. I stedet ble jeg skjøvet vekk. Som om jeg ikke betydde noe. Som om det at jeg i det hele tatt eksisterte, var upraktisk. Dette handler ikke om én enkelt person. Det handler om et system som roper “ta kontakt!” men som ikke er klare til å møte de som faktisk gjør det. Det handler om mennesker i krise som ikke trenger effektivitet eller fine fraser, men ekte tilstedeværelse. Noen som tåler å være der, bare et øyeblikk, når alt annet rakner. Hvis vi virkelig mener alvor med disse hjelpelinjene, da må vi også ta på alvor hvordan vi møter folk som våger å bruke dem. Det burde vært bedre tilsyn med disse linjene. Det må stilles høyere krav til hvem som får lov til å ta imot mennesker i krise. Hvis du møter noen som er på sitt mest sårbare med likegyldighet, avvisning eller et kaldt “det er kø på linja”, da har du ingenting i den rollen å gjøre. Da bør du finne deg noe annet å gjøre. For liv kan stå på spill. Og ingen, absolutt ingen, skal bli sittende igjen med følelsen av at det var deres feil at hjelpen aldri kom. Anonymkode: a5a2e...4c4
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #2 Skrevet 17. april 2025 Så heldig du var, når jeg like etter jeg mistet søsteren min veldig brått og var i sjokk ringte det i 15 minutter uten at telefonen ble tatt Anonymkode: 1ae99...c16
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #3 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Så heldig du var, når jeg like etter jeg mistet søsteren min veldig brått og var i sjokk ringte det i 15 minutter uten at telefonen ble tatt Anonymkode: 1ae99...c16 Bare å ringe og hjelpen står å venter på deg- høres det ut som i reklamen. Realiteten er helt annerledes. Du kan være glad du ikke fikk svar, det kunne ha gjort vondt verre om du traff på den utslitte nevrotiske dama jeg traff på. Anonymkode: a5a2e...4c4
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #4 Skrevet 17. april 2025 Jeg fikk og høre at det er kø, kan ikke snakke mer. Hi, ring legevakten hvis livet står på spill. Anonymkode: cf870...fca
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #5 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Jeg fikk og høre at det er kø, kan ikke snakke mer. Hi, ring legevakten hvis livet står på spill. Anonymkode: cf870...fca Livet står ikke på spill, men hadde behov for å snakke med noen når det var skikkelig håpløst og tungt. hadde noen ringt mental helse der de hadde det så tungt hadde de svart at det kan ikke de hjelpe med. det er stort sprik mellom reklame og virkelighet. Anonymkode: a5a2e...4c4
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #6 Skrevet 18. april 2025 Det var skikkelig leit å høre. Sånn skal det ikke være. Om du orker, tenker jeg at du bør rapportere det. Håper dagene dine fremover blir bedre. Anonymkode: 63ae3...2bf
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #7 Skrevet 18. april 2025 Leit at du hadde en dårlig opplevelse. Men, - ta inn over deg at de aller fleste av hjelpelinjene har mye å gjøre. Behovet er større enn tilbudet og de er bemannet for det aller meste av medmennesker som gir av tiden sin uten å få betalt. De aller fleste er frivillige, det er dugnad for samfunnet. Det er mennesker som ønsker å bidra til andres beste og som gjør så godt de kan. Anonymkode: 75246...8f3
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #8 Skrevet 18. april 2025 Der det er mennesker, skjer det feil. Menneske er på godt og vondt. Trygghet for mange, falsk trygghet for noen. Leit at du ble en av de siste, når du bare trengte en som lyttet. Anonymkode: 86fb6...b93
Gladjente00 Skrevet 19. april 2025 #9 Skrevet 19. april 2025 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Leit at du hadde en dårlig opplevelse. Men, - ta inn over deg at de aller fleste av hjelpelinjene har mye å gjøre. Behovet er større enn tilbudet og de er bemannet for det aller meste av medmennesker som gir av tiden sin uten å få betalt. De aller fleste er frivillige, det er dugnad for samfunnet. Det er mennesker som ønsker å bidra til andres beste og som gjør så godt de kan. Anonymkode: 75246...8f3 Og det er helt greit, men man behandler da ikke folk på en kald måte selv om det er dugnad? Å si til en person som ringer inn at nå må jeg legge på for det er kø på linja, så sier du til den person du er ikke så viktig. Du er bare ett nummer på linja..-next! Å si at jeg skjønner at du har det tøft, kan du ringe opp om en liten stund så kan vi snakke mer for jeg må ta neste tlf nå, men er det veldig krise ring opp igjen med en gang. Du betyr noe. Det er en litt snillere måte å si det på. Å gi omsorg er det ikke alle som klarer og da bør de heller ikke sitte i en slik tlf
Anonym bruker Skrevet 19. april 2025 #10 Skrevet 19. april 2025 Anonym bruker skrev (På 18.4.2025 den 0.37): Jeg fikk og høre at det er kø, kan ikke snakke mer. Hi, ring legevakten hvis livet står på spill. Anonymkode: cf870...fca Hi var vel på linja, da. Anonymkode: 8f3c2...735
Anonym bruker Skrevet 19. april 2025 #11 Skrevet 19. april 2025 Gladjente00 skrev (4 timer siden): Og det er helt greit, men man behandler da ikke folk på en kald måte selv om det er dugnad? Å si til en person som ringer inn at nå må jeg legge på for det er kø på linja, så sier du til den person du er ikke så viktig. Du er bare ett nummer på linja..-next! Å si at jeg skjønner at du har det tøft, kan du ringe opp om en liten stund så kan vi snakke mer for jeg må ta neste tlf nå, men er det veldig krise ring opp igjen med en gang. Du betyr noe. Det er en litt snillere måte å si det på. Å gi omsorg er det ikke alle som klarer og da bør de heller ikke sitte i en slik tlf Nei, -igjen, leit at du føler det sånn- men da sier du at nå har jeg snakket med deg en god stund og nå må jeg også prioritere de andre som venter. Ikke at du ikke betyr noe men at det er andre som også trenger hjelp. Anonymkode: 75246...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå