Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #1 Skrevet 17. april 2025 Har besteforeldre noen rett til samvær med barnebarn? For eksempel, kan farfar og farmor kreve samvær med barnebarnet dersom far til barnet ikke ønsker noe samvær. Anonymkode: 3ad05...a0a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #2 Skrevet 17. april 2025 Nei de kan vel ikke det, men hva er grunnen til at du vil nekte barnet ditt besteforeldre? Anonymkode: ee783...d6b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #3 Skrevet 17. april 2025 Jeg ville snudd argumentasjonen, har ikke barnet rett på samvær med besteforeldre? Anonymkode: ee783...d6b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #4 Skrevet 17. april 2025 Ingen har rett på det, men besteforeldre som stiller opp er gull verdt. Er det besteforeldrene som oppfører seg dårlig? Eller er du og mannen urimelige? Anonymkode: 77528...efd
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #5 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Har besteforeldre noen rett til samvær med barnebarn? Nei Anonymkode: 51343...af2
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #6 Skrevet 17. april 2025 For å svare på det hi spør om: Nei, besteforeldre har ikke rett til samvær. Ferdig med den saken. Anonymkode: c68ee...af1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #7 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ingen har rett på det, men besteforeldre som stiller opp er gull verdt. Er det besteforeldrene som oppfører seg dårlig? Eller er du og mannen urimelige? Anonymkode: 77528...efd Det er stor forskjell på å stille opp, og forlange at barnet flys hver annen helg til den andre siden av landet så fort barnet ikke ammes lenger slik at de kan ha det samværet de mener far i utgangspunktet har rett på HI Anonymkode: 3ad05...a0a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #8 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er stor forskjell på å stille opp, og forlange at barnet flys hver annen helg til den andre siden av landet så fort barnet ikke ammes lenger slik at de kan ha det samværet de mener far i utgangspunktet har rett på HI Anonymkode: 3ad05...a0a Nei nei det er selvfølgelig helt uaktuelt. Aldri i livet. Anonymkode: ee783...d6b
HvittHus Skrevet 17. april 2025 #9 Skrevet 17. april 2025 Så lenge far i live, har ikke besteforeldre selvstendig samværsrett. Er en av foreldrene gått bort kan besteforeldre gå til retten for å be om samvær, men det gjelder jo ikke i dette tilfellet. Hvis besteforeldrene kommer til meg hadde jeg vært på tilbudsiden med samvær, men å sende et lite barn tvers over landet i fly hadde ikke skjedd.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #10 Skrevet 17. april 2025 HvittHus skrev (3 minutter siden): Så lenge far i live, har ikke besteforeldre selvstendig samværsrett. Er en av foreldrene gått bort kan besteforeldre gå til retten for å be om samvær, men det gjelder jo ikke i dette tilfellet. Hvis besteforeldrene kommer til meg hadde jeg vært på tilbudsiden med samvær, men å sende et lite barn tvers over landet i fly hadde ikke skjedd. Enig Anonymkode: 82ee5...213
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #11 Skrevet 17. april 2025 Besteforeldre har ikke juridiske rettigheter til samvær med barnebarn. Så rettslig sett har de ikke det. Men om de ønsker samvær og bli kjent med barnebarna sine så bør det være svært tungtveiende grunner som gjør at en mor setter seg i mot at barna skal bli kjent med besteforeldrene sine. Så må en ta noen runder med seg selv. Er det barnas beste å ikke bli kjent med besteforeldrene? Er det mors beste å slippe kontakt med den delen av familien? Kan barna ta skade av samvær med besteoforeldrene? Er far en trussel for barna i den grad at barna kan bli skadelidende av å ha kontakt med besteforeldrene? Bare du kjenner hva som er grunnen til at du ikke ønsker dette. Anonymkode: 2a48a...f20
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #12 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er stor forskjell på å stille opp, og forlange at barnet flys hver annen helg til den andre siden av landet så fort barnet ikke ammes lenger slik at de kan ha det samværet de mener far i utgangspunktet har rett på HI Anonymkode: 3ad05...a0a Du hadde heller ikke flydd et småbarn til far så selvsagt kan ikke besteforeldre kreve det. Vil de bli kjent med barnet får de komme til dere til hn er stor nok til å besøke dem, altså om 6-7 år. Anonymkode: 180a2...c8e
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #13 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du hadde heller ikke flydd et småbarn til far så selvsagt kan ikke besteforeldre kreve det. Vil de bli kjent med barnet får de komme til dere til hn er stor nok til å besøke dem, altså om 6-7 år. Anonymkode: 180a2...c8e Ønsker ikke å nekte dem på bli kjent med barnet, men ønsker ikke at de skal ha fast samvær hvor barnet må følges på fly til den andre siden av landet hver annen uke. Kjenner dem heller ikke så ønsker ikke at barnet skal være med dem før jeg har blitt kjent med dem. Anonymkode: 3ad05...a0a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #14 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ønsker ikke å nekte dem på bli kjent med barnet, men ønsker ikke at de skal ha fast samvær hvor barnet må følges på fly til den andre siden av landet hver annen uke. Kjenner dem heller ikke så ønsker ikke at barnet skal være med dem før jeg har blitt kjent med dem. Anonymkode: 3ad05...a0a Fast samvær er uaktuelt for et så lite barn uansett hvor kjekke og greie besteforeldrene er, tenker jeg. I alle fall om barnet må reise. Men du kan jo tilby besteforeldrene å fly over annenhver uke og møte deg og barnet noen timer.... Tvilsomt om de vil det, i alle fall annen hver uke, men om de vil, så tenker jeg at da er det absolutt verdt å møte dem, uansett om det blir annen hver helg eller noe ganger i året. De kan jo bli en god ressurs for både deg og barnet om det viser seg at de er kjekke, gode mennesker. Og det går det faktisk an å være selv med en eventuell dust av en sønn. Og barn kan aldri få for mange gode mennesker rundt seg etter hvert som det det blir eldre. Anonymkode: cb01a...78a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #15 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ønsker ikke å nekte dem på bli kjent med barnet, men ønsker ikke at de skal ha fast samvær hvor barnet må følges på fly til den andre siden av landet hver annen uke. Kjenner dem heller ikke så ønsker ikke at barnet skal være med dem før jeg har blitt kjent med dem. Anonymkode: 3ad05...a0a Men nå har du fått svar på spørsmålet ditt. Besteforeldre har ikke rett på samvær med barnebarn. Hva andre mener du burde gjøre og ikke gjøre er ikke vesentlig her, du bestemmer helt selv. Anonymkode: c68ee...af1
Tekla123 Skrevet 17. april 2025 #16 Skrevet 17. april 2025 Nei og ville ikke sendt småbarn med fly for samvær. Når det er sagt, ville jeg vært på tilbudssiden ift kontakt. Videosamtaler er gull verdt ved lange avstander. Dere kan opprette en familiechat på messenger (e.l.) hvor bilder og små videosnutter fra hverdagen deles. Besteforeldre kan sende kort som tas vare på av mor. Mor kan spørre farmor om hun vil strikke til lille (hvis det faktisk blir brukt da). Det er mye man kan gjøre for å danne sterke bånd uten å fysisk treffes ofte.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #17 Skrevet 17. april 2025 Rett til samvær har de ikke, men du kan invitere og legge tilrette for samvær Anonymkode: 2a48a...f20
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #18 Skrevet 17. april 2025 Tekla123 skrev (19 minutter siden): Nei og ville ikke sendt småbarn med fly for samvær. Når det er sagt, ville jeg vært på tilbudssiden ift kontakt. Videosamtaler er gull verdt ved lange avstander. Dere kan opprette en familiechat på messenger (e.l.) hvor bilder og små videosnutter fra hverdagen deles. Besteforeldre kan sende kort som tas vare på av mor. Mor kan spørre farmor om hun vil strikke til lille (hvis det faktisk blir brukt da). Det er mye man kan gjøre for å danne sterke bånd uten å fysisk treffes ofte. Jeg tenker at besteforeldrene ikke inviterer til et godt tillitsbasert forhold når de forlanger at et lite barn skal reise til dem med fly annenhver helg fordi de mener de har rett på fars samvær. At barna dine har fått barn betyr ikke nødvendigvis at du er en ressurs, det kommer helt an på hvordan du oppfører deg ovenfor andre. Hvis man ønsker å oppnå noe så lønner det seg å være raus og tillitsvekkende. Anonymkode: c68ee...af1
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #19 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er stor forskjell på å stille opp, og forlange at barnet flys hver annen helg til den andre siden av landet så fort barnet ikke ammes lenger slik at de kan ha det samværet de mener far i utgangspunktet har rett på HI Anonymkode: 3ad05...a0a Hva har du gjort for å komme de i møte , med forslag til alternativ til å fly barna dit hver annen helg? Anonymkode: 2aef5...b76
Anonym bruker Skrevet 17. april 2025 #20 Skrevet 17. april 2025 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hva har du gjort for å komme de i møte , med forslag til alternativ til å fly barna dit hver annen helg? Anonymkode: 2aef5...b76 Hvordan er det relevant for det hi spør om? Anonymkode: c68ee...af1
Gladjente00 Skrevet 18. april 2025 #21 Skrevet 18. april 2025 Om de har krav på det nei, men å nekte barna samvær med besteforeldre bør det være veldig gode grunner til. Og da snakker jeg om f eks at de snakker dritt om moren til barna eller at det er overgrep osv fra dem som side. Her har ikke barna kontakt med far men foreldrene hans har min fulle støtte til å ha samvær med dem. De er noen flotte mennesker som ønsker kun det beste for barna våres
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #22 Skrevet 18. april 2025 Gladjente00 skrev (4 timer siden): Om de har krav på det nei, men å nekte barna samvær med besteforeldre bør det være veldig gode grunner til. Og da snakker jeg om f eks at de snakker dritt om moren til barna eller at det er overgrep osv fra dem som side. Her har ikke barna kontakt med far men foreldrene hans har min fulle støtte til å ha samvær med dem. De er noen flotte mennesker som ønsker kun det beste for barna våres Enig med deg, men i dette tilfellet så virker det som om om besteforeldrene mangler noen antenner når de ønsket at et lite barn skal flys til dem annenhver helg. Da evner de ikke å sette barnet først. Anonymkode: 7ceb6...59a
Iiiiik Skrevet 18. april 2025 #23 Skrevet 18. april 2025 Det er regulert i barneloven at barn har rett til kontakt med begge foreldre, besteforeldre er ikke nevnt. Det vil selvfølgelig være berikende for barnet å ha kontakt med utvidet familie, men det må skje på barnets premisser. I deres tilfelle bør besteforeldrene fly, ikke barnet.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #24 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (På 17.4.2025 den 15.23): Ønsker ikke å nekte dem på bli kjent med barnet, men ønsker ikke at de skal ha fast samvær hvor barnet må følges på fly til den andre siden av landet hver annen uke. Kjenner dem heller ikke så ønsker ikke at barnet skal være med dem før jeg har blitt kjent med dem. Anonymkode: 3ad05...a0a Oppegående besteforeldre ville ikke bedt om det. De ville sørget for å være tilgjengelig på barnets premisser. Besteforeldre kan også ta fly. Anonymkode: b02b6...36d
Anonym bruker Skrevet 19. april 2025 #25 Skrevet 19. april 2025 De har ingen rettigheter. Men barnet har rett til å kjenne sitt opphav. Å ha engasjerte besteforeldre er en gave man skal være takknemlig for. Med mindre de er å betrakte som ustabile så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal få treffe barnet. Samvær med overnatting hadde jeg nok holdt igjen på til skolealder, men å treffes og oppleve ting sammen er bare topp. Samværet må foregå i barnets nærområde til barnet er stort. Anonymkode: 8715d...f82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå