Gå til innhold

Bruk av telefon under soning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barns far ble i høst idømt en dom på 7mnd i en straffesak. Han har ikke villet fortelle dem om dette, men jeg forstod det gjalt han gjennom nyhetsartikler i lokalavisa, og fikk i etterkant tilsendt dom i saken, så jeg fikk bekreftet at dette var han. Vi har ikke bodd sammen på mange år. Barna er nesten voksne, og bor lite hjemme pga utdanning osv. Han har ikke på noe tidspunkt fortalt dem om rettssaken eller dommen. 

I Norge skal soning i utgangspunktet starte innen 2 mnd etter at dommen er rettskraftig. Rundt denne tiden forteller mine barn at faren reiste utenlands. Jeg ble jo ganske mistenksom på om han virkelig dro utenlands, eller om han startet soning, og at han ikke ville fortelle dette. Men saken er at han holder kontakt med dem via telefon, - noe som uansett hvor han er, er veldig bra. Han har også sendt dem bilder fra stedene han er. Om han sitter inne, så kan han jo ringe dem, det forstår jeg. Men vil han kunne sende dem bilder? Har han tilgang på mobiltelefon til dette? Jeg er usikker på hvordan han har sendt bilder, men jeg tror det er via whatsapp. Når det er snakk om når han skal komme hjem, så tilsvarer det ca 6 mnd fra tidspunktet han reiste, så tida vil samsvare med dommen han fikk. 

Jeg forsøkte å få han til å snakke barna etter dommen, men det er han ikke interessert i å gjøre. Jeg har ikke tatt noe mer kontakt, da det ikke er naturlig, og han heller ikke er interessert i å bry seg om mine synspunkter på saken. 

Alternativet her er jo at han har stukket av fra landet fra å unngå soning. Det vil vel straffe seg i såfall. Men lurer altså på om det er mulig at han virkelig soner nå, men ringer og sender meldinger til barna sine. 

Anonymkode: 8b6ae...970

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke bruke mobil i fengsel. Mulig han har levert til en kompis for å la han sende bilder. Har han stukket fra soning håper jeg han ryker inn fire ganger så lenge. 

Anonymkode: 47ab7...79b

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Man får ikke bruke mobil i fengsel. Mulig han har levert til en kompis for å la han sende bilder. Har han stukket fra soning håper jeg han ryker inn fire ganger så lenge. 

Anonymkode: 47ab7...79b

Hi her.

Ja, jeg er ikke uenig med deg der. Men dessverre er det vel ikke sånn at man får ekstra straff for å unnlate å møte til soning i norge. Men om han har stukket av, så skjønner jeg uansett ikke planen hans framover. Kan jo ikke unnslippe soning forever. Jeg håper han tas i det han kommer inn til norge igjen.

Skrevet

Hvor kjeltring er han?

Det smugles mobiler inn i fengslet på samme måte som det smugles andre varer, så han kan godt ha tilgang på en ulovlig telefon.

Han kan også ha alliert seg med noen på utsiden og lurer ungene på den måten.

Anonymkode: 36514...e0e

Skrevet

Det rareste her er at du lar ungene tro på fars løgner og ikke forteller dem hvilken kjeltring han er.

Anonymkode: d846f...20d

Skrevet

De får vel utdelt mobil med kontantkort i fengsel?

Anonymkode: 455a9...661

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det rareste her er at du lar ungene tro på fars løgner og ikke forteller dem hvilken kjeltring han er.

Anonymkode: d846f...20d

Jeg har hatt et innlegg om dette her inne tidligere. I utgangspunktet synes jeg ikke det er jeg som skal fortelle dem om dette, men han selv. Jeg har vært nære på å fortelle dem, men gjorde det ikke. Og løgnen, hva er egentlig den? Mest sannsynlig er han ute og reiser. Han får selv ta ansvar og fortelle dem om at han er dømt i en straffesak, og hva straffen er. Men uansett er ikke det en lett avgjørelse for meg å ikke fortelle dem. Men har altså hatt et innlegg om dette for noen måneder siden, så akkurat den diskusjonen er ikke temaet for denne tråden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

De får vel utdelt mobil med kontantkort i fengsel?

Får man det? Det visste jeg ikke, og har aldri hørt om. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Får man det? Det visste jeg ikke, og har aldri hørt om. 

Nå har du. De får jo det sånn at de skal kunne holde kontakt med de hjemme.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For noe tull du kommer med.

Anonymkode: b5435...6d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Klippet fra Kriminalomsorgen:

Mobiltelefon og liknende kommunikasjonsutstyr er ikke tillatt

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, de får ringe og holde kontakt, men det er vel ved å kjøpe telefonkort og ringe fra en felles fasttelefon.

Skrevet

jeg mener man får bruke mobil, dem kan jo gjøre nesten hva man vil borsett fra og gå ut som man vil av selve fengselet

man får dratt ut på tur, det er en egen butikk i fengsel hvor man handler mat og div som hjemme, man kan jobbe, se på tv

men kommer jo også ann på hvor man sitter da. det er jo enkelte som gjør noe ulovelig for at dem vil bli burett inne siden det er for mange mye bedre sted og være

Anonymkode: e33dc...18e

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

jeg mener man får bruke mobil, dem kan jo gjøre nesten hva man vil borsett fra og gå ut som man vil av selve fengselet

man får dratt ut på tur, det er en egen butikk i fengsel hvor man handler mat og div som hjemme, man kan jobbe, se på tv

men kommer jo også ann på hvor man sitter da. det er jo enkelte som gjør noe ulovelig for at dem vil bli burett inne siden det er for mange mye bedre sted og være

Anonymkode: e33dc...18e

Det er forskjell på fengsel, noen har høyere sikkerhet enn andre.

Mulig de får ha mobil på såkalt åpen soning, men sitter de i et vanlig fengsel får de ikke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...