Gå til innhold

Samboerskap og "kvinnefella"

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

altså hvis man går inn i et samboer skap og tenker sånn er det ikke noe vits i og flytte sammen

når jeg og min samboer flyttet sammen var vi alderi uenig om hvordan man skal gjøre det med økonomien og har nå bodd sammen i 5år og er snart gift

alle kan få et bra samboerskap men det er viktig og være enige om økonomien fra starten av

Anonymkode: 6b774...4c6

Du forveksler «å være enige om økonomien» med «du skal akseptere at jeg har like mye krav på din arv som det du har».

Man kan helt fint være enige om økonomien og likevel anerkjenne at man ikke har rett på partnerens oppsparte midler eller arv.

Anonymkode: cac49...83e

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

altså hvis man går inn i et samboer skap og tenker sånn er det ikke noe vits i og flytte sammen

når jeg og min samboer flyttet sammen var vi alderi uenig om hvordan man skal gjøre det med økonomien og har nå bodd sammen i 5år og er snart gift

alle kan få et bra samboerskap men det er viktig og være enige om økonomien fra starten av

Det er forskjell på å dele midler man akkumulerer ila et samboerskap/ekteskap og det man tar med seg inn i forholdet.

Vi ble sammen som studenter med null i egenkapital. Han fikk jobb med mye høyere lønn enn meg, men han kunne ikke klart den jobben om ikke jeg tok mer på hjemmebane. Så vi har alltid hatt felles økonomi. Med unntak av arv. Hans arv er hans. Når jeg arver er det min arv.

HIs kjæreste har med seg verdier inn i samboerskapet hvor av noe arv. Det er urimelig å forvente at hun skal få av hans formue i starten av et samboerskap. Kanskje ting ser annerledes ut når de har hatt 20 år sammen.

Anonymkode: d7c15...8fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man må jo være realist da, fakta er at over 50% av alle samboerskap/ekteskap ryker, og her har begge parter brudd bak seg og særkullsbarn.

Da gir man selvfølgelig ikke bort kapitalen man har opparbeidet seg og arvet til en ny partner.

Jeg er helt enig i at det man tjener sammen i forholdet er felles. Sånn har vi det også. Vi har vært sammen i mange år, og i perioder har jeg tjent mest, og i perioder har han tjent mest. Vi har alltid hatt inntjente penger som familiens felles inntekt. 

Men det er forskjell på det man tar med seg inn i forholdet, og det man tjener når man er partnere. Alle som har veldig forskjellig med seg inn i forholdet bør skrive en samboerkontrakt hvor dette er dokumentert skikkelig.

Anonymkode: 3a8a1...3ba

Skrevet

Ja, og i det å bli enige om økonomien er også det å ta vare på arv og egen økonomi inkludert. Man er passe blåøyd og naiv om man tror akkurat vi kommer til å holde sammen evig. Det trodde vel jeg også det i mine to lange forhold, men så ryker de, og da er drt jo greit at ikke exen stikker med arven etter foreldrene mine.

Anonymkode: 1ea6b...8d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på å dele midler man akkumulerer ila et samboerskap/ekteskap og det man tar med seg inn i forholdet.

Vi ble sammen som studenter med null i egenkapital. Han fikk jobb med mye høyere lønn enn meg, men han kunne ikke klart den jobben om ikke jeg tok mer på hjemmebane. Så vi har alltid hatt felles økonomi. Med unntak av arv. Hans arv er hans. Når jeg arver er det min arv.

HIs kjæreste har med seg verdier inn i samboerskapet hvor av noe arv. Det er urimelig å forvente at hun skal få av hans formue i starten av et samboerskap. Kanskje ting ser annerledes ut når de har hatt 20 år sammen.

Anonymkode: d7c15...8fe

Men hun ber komikkens å få noe av hans arv eller av hans faste verdier.

Her er det jo faktisk snakk om midler han akkumulerer i løpet av samboerskapet (les; leieinntekter). De kan han akkumulere FORDI hun har solgt sin bolig dermed går inn meg egenkapital i felles bolig. De hadde ikke kunne kjøpt felles bolig med mindre hun solgte sin. 

Anonymkode: 5524c...79a

Skrevet

Men hun ber komikkens å få noe av hans arv eller av hans faste verdier.

Her er det jo faktisk snakk om midler han akkumulerer i løpet av samboerskapet (les; leieinntekter). De kan han akkumulere FORDI hun har solgt sin bolig dermed går inn meg egenkapital i felles bolig. De hadde ikke kunne kjøpt felles bolig med mindre hun solgte sin. 

Anonymkode: 5524c...79a

De går inn med akkurat lik sum egenkapital og lik eierandel i huset. At han har råd til å beholde er hus han kan leie ut er da ikke å lure hi! Hi hadde derimot gått i kvinnefella hvis han kjøpte huset og betalte ned lånet, mens hi betalte for mat, klær, og strøm. Da hadde hun ikke sitti igjen med en dritt ved et brudd. Dersom hi og samboeren går fra hverandre nå, sitter hun igjen med halvparten, det samme hun har bidratt med. Det er da bare rett og rimelig.

Anonymkode: cac49...83e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.4.2025 den 18.04):

Hi her. Skjønner at det er størst enighet her i at jeg bør la dette skje, og det var egentlig bare det jeg trengte. En bekreftelse. Jeg vet ikke helt hva denne klumpen i magen representerer, men mulig bare frykt fra tidligere erfaringer i forhold. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å kreve å få være med på noe som ikke er mitt, og det har dere alle helt rett i. Takk for tilbakemeldinger, og jeg skal nå selvsagt la kjæresten min gjøre dette dersom han ønsker det :)

Anonymkode: 34d73...75c

Det eneste jeg kan komme på, som kan bli et problem, er at utgifter til hans utleiebolig (at leiligheten står tom mellom leietakere, kostbare utbedringer som bytte av tak eller vinduer, eller nytt el-anlegg f.eks.) går ut over deres felles økonomi.
Hvis leieinntektene bare akkurat dekker lånet, forsikring og kommunale avgifter, vil det jo komme en del løpende utgifter som han må dekke selv. Hvis det at han betaler på sin særeie-bolig gjør at du må dekke mer av fellesutgiftene så kommer du dårlig ut av det. 

Anonymkode: 640ab...b23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...