Gå til innhold

Samboerskap og "kvinnefella"

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det første vet vi jo allerede.

Og jo, det er å lyve og bedra.

Jeg ville aldri gått med på det. Men HI gjør som hun vil. 

Anonymkode: 24f6a...d64

Hvordan er det å lyve og bedra?

Anonymkode: b2e92...648

Skrevet

jeg synes dere burde dele på dere få av utleie serlig når han da kommer med det etter at du solgte din leilighet

jeg hadde følt meg snytt, når han kommer med det etter at dere hadde en avtale på hva dere skulle gjøre det er ikke greit

det er noe dere bør bli enig om hvordan dere skal gjøre det mest mulig rettferdig for begg, gjør dere ikke det kommer det nok ikke gå bra for dere dessverre

Anonymkode: 6b774...4c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg trenger noen innspill på dette dilemmaet.

Jeg og min kjæreste har nylig kjøpt oss hus sammen, vi flytter inn om 1 mnd. Jeg eier en leilighet fra før av og han eier en enebolig med tilhørende hybel. Planen vår har vært å selge begge våre boliger, og vi kommer dermed til å ende opp med ca 1,8 mill i egenkapital, hvorav 600.000 er fra salg av min leilighet og resterende er fra salg av hans hus. Min leilighet er nylig solgt til prisantydning, mens hans hus har enda ikke blitt solgt, da det er noen treigt på markedet her vi bor.

Min kjæreste kom i dag med et forslag. Han kan få forskudd på arv av sine foreldre, 600.000 kr, slik at han da kan gå inn med like mye som meg i vårt nye hus. Samtidig ønsker han å forsøke å beholde sitt gamle hus, hvor han da kan få 2 leieinntekter til å dekke hele boliglånet på det huset. 

I utgangspunktet tenker jeg at det er en super mulighet for investering for hans del. Men likevel fikk jeg av en eller annen grunn en klump i magen av hele greia. Vi har kjøpt oss et dyrt hus med høyt lån, og det føles på et vis "urettferdig" at han skal sitte på den investeringsmuligheten, mens jeg ikke kommer til å ha mulighet til å spare noe som helst.. Jeg forsøkte å ymte frempå om vi kanskje kunne få til en mulighet for at jeg også kunne fått "enn bit av kaka", (selvfølgelig en rettferdig måte, jeg er ikke ute etter å ta penger som er rettmessig hans). Men da mente han at jeg fremsto misunnelig og ikke unnet han denne muligheten... mulig jeg er bitter og misunnelig? Vet ikke hva denne klumpen i magen betyr. Hva tenker dere?

Anonymkode: 34d73...75c

Jeg hadde ikke synes det var greit. Ved et eventuelt brudd så vil han ha sitt gamle hus å flytte inn i pluss masse penger oppspart, mens du ikke vil ha råd til å beholde deres nykjøpte hus alene. 

Anonymkode: ae867...3a4

Skrevet
19 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg hadde ikke synes det var greit. Ved et eventuelt brudd så vil han ha sitt gamle hus å flytte inn i pluss masse penger oppspart, mens du ikke vil ha råd til å beholde deres nykjøpte hus alene. 

Anonymkode: ae867...3a4

Han vil jo ha mer penger enn henne uansett? Han arver jo foreldrene sine på et tidspunkt

Anonymkode: c2f9c...33e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Han vil jo ha mer penger enn henne uansett? Han arver jo foreldrene sine på et tidspunkt

Anonymkode: c2f9c...33e

Det vet vi da ikke. Hi kan også arve på sikt. 

Jeg tenker at å eie 50/50 kan være en fordel for hi heller enn den første løsningen hvor mannen går inn med dobbelt så mye. Da vil hun få med seg prisveksten på lik linje med mannen. Hun har ikke krav på hans sparepenger eller inntekter ut over den naturlige fordelingen i et hushold. Hans formue er jo hans uansett om de er samboere eller gift. 

Anonymkode: 90c00...8c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Reagerte på det samme. Planen var at begge solgte for å kjøpe felles bolig. De kjøper felles bolig, hun selger men han ombestemmer seg. Vet jo ikke om hun har råd til det, men hadde jeg hatt valget hadde jeg også beholdt min bolig for utleie. 

Anonymkode: d5638...626

Akkurat.

Jeg synes jeg ser de samme menneskene uttale seg om en mann som giftet seg, og så, etter bryllupet ombestemte seg og ville ha et åpent forhold i stedet. Tviler på at noen her hadde sagt at pytt pytt, dere er gift og et åpent forhold er jo mer eller mindre det samme som et lukket et, så ikke klag!

Er man voksen så driver man ikke bare og ombestemmer seg, og lar omverden tilpasse seg. Er man voksen så tar man ansvar for seg selv og andre, og står for det man sier. Kommer man da frem til at man er nødt til å endre planene, for eksempel hvis han ikke får solgt huset, så tar man først og fremst hensyn til den man har avtalt noe med. Denne fyren her, er et barn, ikke en mann. Tør ikke tenke på hva det neste han ombestemmer seg omkring, eller løper til mamma og pappa med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det vet vi da ikke. Hi kan også arve på sikt. 

Jeg tenker at å eie 50/50 kan være en fordel for hi heller enn den første løsningen hvor mannen går inn med dobbelt så mye. Da vil hun få med seg prisveksten på lik linje med mannen. Hun har ikke krav på hans sparepenger eller inntekter ut over den naturlige fordelingen i et hushold. Hans formue er jo hans uansett om de er samboere eller gift. 

De skal gå inn likt 50/50, hvor har du det fra at han skal gå inn med dobbelt så mye?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

De skal gå inn likt 50/50, hvor har du det fra at han skal gå inn med dobbelt så mye?

Jeg fikk inntrykk av at han skulle gå inn med hele summen han fikk for huset, altså 1,2 mill. 

Uansett så er det jo det samme for hi hvor mye penger han har utenom det han investerer i deres felles hjem, og hun skal selvsagt ikke ha noen goder av hans tidligere formue og inntekt. 

Når det gjelder felles utgifter blir det kanskje mer naturlig at han tar en større prosentdel om han har større inntekt enn henne, men det kommer utenfor selve huskjøpet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Akkurat.

Jeg synes jeg ser de samme menneskene uttale seg om en mann som giftet seg, og så, etter bryllupet ombestemte seg og ville ha et åpent forhold i stedet. Tviler på at noen her hadde sagt at pytt pytt, dere er gift og et åpent forhold er jo mer eller mindre det samme som et lukket et, så ikke klag!

Er man voksen så driver man ikke bare og ombestemmer seg, og lar omverden tilpasse seg. Er man voksen så tar man ansvar for seg selv og andre, og står for det man sier. Kommer man da frem til at man er nødt til å endre planene, for eksempel hvis han ikke får solgt huset, så tar man først og fremst hensyn til den man har avtalt noe med. Denne fyren her, er et barn, ikke en mann. Tør ikke tenke på hva det neste han ombestemmer seg omkring, eller løper til mamma og pappa med. 

Så hva er akseptabelt at han gjør med pengene når han har solgt da? Han kan jo ikke legge de i felles hus for da eier han mer enn hi? Setter han dem på fond vil han jo også ga masse mer penger enn hi og kan lett kjøpe henne ut av huset ved brudd. Er det feil også? Høres jo ut som mannen er slem fordi han har mer penger og nekter gi dem til hi? Hadde du tent det samme om det var hi som hadde mest?

Anonymkode: 1ea6b...8d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg fikk inntrykk av at han skulle gå inn med hele summen han fikk for huset, altså 1,2 mill. 

Uansett så er det jo det samme for hi hvor mye penger han har utenom det han investerer i deres felles hjem, og hun skal selvsagt ikke ha noen goder av hans tidligere formue og inntekt. 

Når det gjelder felles utgifter blir det kanskje mer naturlig at han tar en større prosentdel om han har større inntekt enn henne, men det kommer utenfor selve huskjøpet. 

Det var den opprinnelige planen ifølge HI, men han får nå 600 000 av sine foreldre som han vil gå ned inn i stedet og da går de inn 50/50 i det nye huset 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.4.2025 den 19.01):

Ja, vi har et barn hver fra tidligere forhold. I tillegg ønsker vi oss gjerne et felles barn.

Hi

Vi gir det max 5 år. Særkulls og pengekrangler alt nå? Varer aldri.

Anonymkode: f8d9a...54f

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.4.2025 den 15.24):

Jeg og min kjæreste har nylig kjøpt oss hus sammen, vi flytter inn om 1 mnd. Jeg eier en leilighet fra før av og han eier en enebolig med tilhørende hybel. Planen vår har vært å selge begge våre boliger, og vi kommer dermed til å ende opp med ca 1,8 mill i egenkapital, hvorav 600.000 er fra salg av min leilighet og resterende er fra salg av hans hus. Min leilighet er nylig solgt til prisantydning, mens hans hus har enda ikke blitt solgt, da det er noen treigt på markedet her vi bor.

Min kjæreste kom i dag med et forslag. Han kan få forskudd på arv av sine foreldre, 600.000 kr, slik at han da kan gå inn med like mye som meg i vårt nye hus. Samtidig ønsker han å forsøke å beholde sitt gamle hus, hvor han da kan få 2 leieinntekter til å dekke hele boliglånet på det huset. 

I utgangspunktet tenker jeg at det er en super mulighet for investering for hans del. Men likevel fikk jeg av en eller annen grunn en klump i magen av hele greia. Vi har kjøpt oss et dyrt hus med høyt lån, og det føles på et vis "urettferdig" at han skal sitte på den investeringsmuligheten, mens jeg ikke kommer til å ha mulighet til å spare noe som helst.. Jeg forsøkte å ymte frempå om vi kanskje kunne få til en mulighet for at jeg også kunne fått "enn bit av kaka", (selvfølgelig en rettferdig måte, jeg er ikke ute etter å ta penger som er rettmessig hans). Men da mente han at jeg fremsto misunnelig og ikke unnet han denne muligheten... mulig jeg er bitter og misunnelig? Vet ikke hva denne klumpen i magen betyr. Hva tenker dere?

Du er misunnelig. Og du har ingenting du skulle ha sagt. Han har fått arv, det har ikke du. Det må du unne han. 

Anonymkode: f0efd...ca9

Skrevet

Svarer igjen... dere var enige om noe  men han fant en bedre løsning som gangner han og ikke dere som par/familie. 

Det er lov å ha bedre inntekt eller høyere formue i et forhold. 

Jeg har god inntekt og har egenkapital på 2.4 millioner i min bolig. Er singel, frivillig. Skulle jeg noen gang få lyst på en samboer igjen og vi hadde solgt hver vår bolig for å kjøpe felles, så hadde jeg sikkert stått i samme situasjon som denne mannen, hvis du ser bort fra løgn, egoisme og endring av planer. 

Jeg hadde holdt meg til vår opprinnelige plan. Hvis ikke hadde jeg diskutert med mannen og blitt enige. Hadde aldri kalt han misunnelig eller blitt sur. Elsker man noen så respekterer man hva de føler. 

Ja det er han arv, men forskudd på arv kom inn i bildet etterpå. Hi kan like gjerne arve, bare om flere år. Han hadde opprinnelig ikke mer enn HI, derav avtalen de lagde med å gå inn med likt og selge begges boliger. 

Håper HI vinner 13 millioner på lotto og ikke bruker en krone på mannen 😘 

Anonymkode: d5638...626

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.4.2025 den 18.04):

Hi her. Skjønner at det er størst enighet her i at jeg bør la dette skje, og det var egentlig bare det jeg trengte. En bekreftelse. Jeg vet ikke helt hva denne klumpen i magen representerer, men mulig bare frykt fra tidligere erfaringer i forhold. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å kreve å få være med på noe som ikke er mitt, og det har dere alle helt rett i. Takk for tilbakemeldinger, og jeg skal nå selvsagt la kjæresten min gjøre dette dersom han ønsker det :)

Den klumpen er nok farget av tidligere erfaring, men kanskje også at du nå oppdaget at det kanskje ikke er vi, men du og jeg. 

Jeg mener dere bør ta en runde på økonomien før dere flytter sammen. Legge klare premisser. Skal dere ha felles økonomi? Kanskje skrive en avtale rundt hva hvem tar med inn, hva blir felles, hva står på hver enkelt. Hvis han beholder eneboligen ved brudd, da må dere legge opp et budsjett for felles som sikrer at ikke du er med å dekke inn eneboligen han beholder via felles økonomi. Den klumpen forteller deg at dere har noen å avklare, tenker jeg. Gjør det i fredstid. 

Anonymkode: 32862...acd

Skrevet

Kan og hende at han maxer utleie og tjener masse. Eg leier ut 10 mnd med studenter og 2 mnd med (sommer)booking. Kan tjene 100 000 bare på sommeren. Skal dette i såfall komme begge tilgode.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.4.2025 den 18.04):

Hi her. Skjønner at det er størst enighet her i at jeg bør la dette skje, og det var egentlig bare det jeg trengte. En bekreftelse. Jeg vet ikke helt hva denne klumpen i magen representerer, men mulig bare frykt fra tidligere erfaringer i forhold. Jeg ønsker selvfølgelig ikke å kreve å få være med på noe som ikke er mitt, og det har dere alle helt rett i. Takk for tilbakemeldinger, og jeg skal nå selvsagt la kjæresten min gjøre dette dersom han ønsker det :)

Klumpen i magen er din rednnngsvest i situasjoner du ikke helt forstår, lytt til den

Den beste versjonen av samboerskap er særboerskap. Hvorfor fridde han ikke til deg? Det er selvfølgelig ikke noe garanti at forholdet skal være annerledes hvis dere er gift, men allikevel større forpliktelse 

Dere kjøpte nytt hus utfra 1.8 i egenkapital, nå vil han gå inn med 600 000 så det blir 1.2 i egenkapital og større lån. Jeg ville ikke gått inn med på dette uansett arv, hus med utleie eller hva som helst. 

Han er tydeligvis i bedre økonomisk situasjon enn deg - har dere avklart prosentvis fordeling av utgifter i hverdagen? Hvis han mener dere må betale 50:50 så sier jeg bare - løp 

Jeg ville hatt vansker med å bo med en mann som skaper endringer til min ulempe, og i tillegg blir sur og beskylder meg for dårlig stemning eller noe

Anonymkode: 936b9...c9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vi gir det max 5 år. Særkulls og pengekrangler alt nå? Varer aldri.

Anonymkode: f8d9a...54f

Enig, dessverre, av egen og andres erfaringer .. 

Stå på egne bein og treff han når det passer, dette er ikke livspartner materiale

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.4.2025 den 15.24):

Dere har kjøpt hus sammen og skrevet under lånedokumenter, regner jeg med. Er det 1.8 eller 1.2 på egenkapital som banken har regnet inn i deres nye felles boliglån? 

Skrevet

Kanskje klumpen i magen kommer av måten han begsndler deg på?

Ulik egenkapital er ikke uvanlig. Datteren min kjøpte akkurat hus med samboeren sin. Samboeren fikk 2 mill i forskudd på arv og spyttet det inn i boligkjøpet.  De gikk da til advokat og skrev et dokument hvor de tinglyste at hun eier litt høyere prosentandel av boligen enn min datter. Helt fair og rettferdig for alle. Skulle det bli brudd en dag og huset selges vil samboeren få tilbake det hun spyttet inn.

Men, de er forlovet og tenker tilbringe resten av livet sammen. De har felles økonomi i hverdagen og tenker jo at de eier alt i sammen.

Jeg får følelsen av at dette mangler hos dere? Om dere skal dele alle utgifter 50/50 må jo levestandarden legges opp etter den som tjener minst. 

Om han eier mest, tjener mest, levestandarden deres legges opp til hans inntekt så du alltid føler du har dårlig råd og han i tillegg kaller deg misunnelig og sjalu, da heves de røde flaggene altså.

Greit at han eier mest og eierbrøket skjevdeles litt pga det, men skal dere leve sammen er det naturlig å dele midlene hverdagen gir dere. Smålige og gjerrige menn kan bo alene!

Anonymkode: 3a8a1...3ba

Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på denne løsningen. Dere hadde m avtale dere imellom - begge skulle selge sine boliger og egenkapitalen skulle gå til felles bolig. Nå har han plutselig funnet en bedre løsning.

Dette er det kun han som tjener på. Ved et eventuelt brudd har han faktisk en bolig (med utleiedel) å flytte tilbake til. Du har ingen retrett-mulighet. 

Hvis han får forskudd på arv og dermed kan gå inn med like mye egenkapital som deg er det forsåvidt en god løsning. Men overskuddet av utleie fra hans bolig burde da gå til dere felles som familie. 

Anonymkode: 5524c...79a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke gått med på denne løsningen. Dere hadde m avtale dere imellom - begge skulle selge sine boliger og egenkapitalen skulle gå til felles bolig. Nå har han plutselig funnet en bedre løsning.

Dette er det kun han som tjener på. Ved et eventuelt brudd har han faktisk en bolig (med utleiedel) å flytte tilbake til. Du har ingen retrett-mulighet. 

Hvis han får forskudd på arv og dermed kan gå inn med like mye egenkapital som deg er det forsåvidt en god løsning. Men overskuddet av utleie fra hans bolig burde da gå til dere felles som familie. 

Hvorfor er det bedre at de eier skjevt i boligen de kjøper sammen? Går han inn med 1,2 mill vil han eie mer enn HI. Nå har han arvet penger. Det gjør at han sitter økonomisk mer gunstig i det enn HI. De er samboere og det er hans penger fordi han før de ble sammen har samlet mer kapital enn HI og kan sitte med et ekstra hus. Leieinntekten på hans investering går til å dekke lån. Hadde du forventet at en evt fondssparing han hadde fra før skulle komme ny samboer til disposisjon?

Anonymkode: d7c15...8fe

Skrevet

Derfor er samboerskap en bortkastet idé - hans penger, mine penger osv. Har de ikke kommet fram til «vi»-oppfattelse bør de ikke flytte sammen. 
Tenker han at arven skal komme bare han til gode, så er han ikke verdt å bo sammen med 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det bedre at de eier skjevt i boligen de kjøper sammen? Går han inn med 1,2 mill vil han eie mer enn HI. Nå har han arvet penger. Det gjør at han sitter økonomisk mer gunstig i det enn HI. De er samboere og det er hans penger fordi han før de ble sammen har samlet mer kapital enn HI og kan sitte med et ekstra hus. Leieinntekten på hans investering går til å dekke lån. Hadde du forventet at en evt fondssparing han hadde fra før skulle komme ny samboer til disposisjon?

Anonymkode: d7c15...8fe

Jeg er i et forhold der det aldri har vært mine og dine penger. Da vi ble sammen for 25 år siden hadde mannen full jobb og enebolig mens jeg var student og hadde en skarve BSU-konto. Mannen har i løpet av forholdet arvet 5 millioner, jeg har arvet 250 000. 

vi deler alt, både inntekt er og utgifter. Halve huset er overført til med. Vi eier også 50/50 av alt vi har kjøpt i løpet av forholdet; både hytte og biler. 

Han tjener fortsatt mer enn meg. Og våre utgifter er delt deretter. Vi har felles utgiftskonto hvor vi setter inn ett gitt beløp hver måned. Hans innskudd er større enn mitt - regnet ut utfra hva vi har i inntekt. Vi har også felles kredittkort som alle innkjøp går på, felles sparekontoer og felles feriekonto. Neste gang noen arver, så er det meg. Også de midlene vil selvfølgelig gå inn i fellesskapet vårt. 

Vi har bygget et fellesskap, har tre barn og er en felles enhet. Her er det ikke noe mitt og ditt. Og ja - vi disponerer også hverandres kontoer og fond :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Derfor er samboerskap en bortkastet idé - hans penger, mine penger osv. Har de ikke kommet fram til «vi»-oppfattelse bør de ikke flytte sammen. 
Tenker han at arven skal komme bare han til gode, så er han ikke verdt å bo sammen med 

Er du dum? Det er smart å tenke slik. De fleste forhold ryker jo og da må man tenke langsiktig. Han kan da ikke investere alle penger og arv i henne og risikere å miste det når det blir slutt?

Arven er hans, ferdig snakka. Lønn og fordeling av utgifter derimot er noe annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Er du dum? Det er smart å tenke slik. De fleste forhold ryker jo og da må man tenke langsiktig. Han kan da ikke investere alle penger og arv i henne og risikere å miste det når det blir slutt?

Arven er hans, ferdig snakka. Lønn og fordeling av utgifter derimot er noe annet.

altså hvis man går inn i et samboer skap og tenker sånn er det ikke noe vits i og flytte sammen

når jeg og min samboer flyttet sammen var vi alderi uenig om hvordan man skal gjøre det med økonomien og har nå bodd sammen i 5år og er snart gift

alle kan få et bra samboerskap men det er viktig og være enige om økonomien fra starten av

Anonymkode: 6b774...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...