Gå til innhold

Rekordmange unge på AAP, trinnet før ufør, hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis man klarer å bevise at man er syk så klarer man sikkert å bevise at man lever sunt også. 

Anonymkode: 6305e...5d7

Seriøst?

Anonymkode: e82f4...853

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken Rema-butikk ansetter noen som bare ligger der og puster?

Anonymkode: 63eb5...9c4

Regner med at de som er så syk ligger på intensivavdelingen på sykehuset. 

Anonymkode: 2a1d1...a1f

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

I går kom nyheten om at det var en økning på 7,2 prosent på mennesker på AAP, rekordmange unge mennesker. Noen vil komme i arbeid igjen, men mange vil få ufør-pensjon, ofte resten av livet. Dette er ikke en post som skal polarisere og be folk skjerpe seg, men mer en undring rundt hvordan vi som land skal forholde oss til en stadig sykere befolkning og at skattepengene våre må besørge velferd for fler og fler som ikke kan jobbe.

Hvordan skal vi løse dette videre? Hvordan få flere i jobb i lavterskel-situasjoner? Vi har jo rett og slett ikke råd til å brødfø flere og flere når vi bare blir færre og færre som arbeider og betaler skatt i forhold til eldrebølgen og de syke.

Anonymkode: aebd5...59b

AAP er ikke trinnet før ufør, over halvpartem finner veien tilbake til arbeid igjen

Anonymkode: 01065...035

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Seriøst?

Det er jo ikke sånn at leger ikke klarer å utføre helsemålinger. Pust, vekt, fettprosent, kolesterol, blodsukker osv osv. Dette er faktorer folk fint klarer å påvirke selv gjennom livsstilsvalg de tar.

Og jo da, man kan fint lyve til legen og si «jeg har spist supersunt og trent masse jeg altså!». Man kan også lyve til legen og si at man har så vondt i ryggen at man ikke klarer å jobbe, at man er deprimert, har selvmordstanker, har smerter i hele kroppen osv osv. Just sayin.

Men det er som forventa. Ethvert forslag som ikke innebærer at samfunnet/fellesskapet/helsevesenet/skolen/whatever må ta mer ansvar for enkeltindividet blir sabla ned. ALT annet enn mer hjelp fra andre er visst plent umulig og overgår hva vi kan forvente av folk.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Regner med at de som er så syk ligger på intensivavdelingen på sykehuset. 

Så lenge vedkommende kan puste kan vedkommende jobbe. Så da er det bare til å finne noen som vil ansette noen som bare ligger der og puster.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det er som forventa. Ethvert forslag som ikke innebærer at samfunnet/fellesskapet/helsevesenet/skolen/whatever må ta mer ansvar for enkeltindividet blir sabla ned. ALT annet enn mer hjelp fra andre er visst plent umulig og overgår hva vi kan forvente av folk.

Jeg foreslår at alt som er betalt av fellesskapet slutter du å bruke fra i morgen av. Ikke bruk det offentlige veinettet, ikke bruk telefon (infrastrukturen er opprinnelig statlig finansiert), ikke bruk posten, ikke bruk skolevesenet, ikke bruk helsevesenet, ikke kommuniser med offentlige etater, ikke bruk pass, ikke bruk noe som er skapt av samfunnet. Det er først da du vil innse hvor viktig samfunnet er. Og synes du likevel at samfunnet ikke er viktig så skal jeg fortelle deg en hemmelighet, psst... det er frivillig å bo i Norge.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg foreslår at alt som er betalt av fellesskapet slutter du å bruke fra i morgen av. Ikke bruk det offentlige veinettet, ikke bruk telefon (infrastrukturen er opprinnelig statlig finansiert), ikke bruk posten, ikke bruk skolevesenet, ikke bruk helsevesenet, ikke kommuniser med offentlige etater, ikke bruk pass, ikke bruk noe som er skapt av samfunnet. Det er først da du vil innse hvor viktig samfunnet er. Og synes du likevel at samfunnet ikke er viktig så skal jeg fortelle deg en hemmelighet, psst... det er frivillig å bo i Norge.

Dette var da et merkelig svar… jeg har da ikke på noe som helst tidspunkt argumentert for at vi skal legge ned offentlige tjenester totalt. Vær litt saklig nå da.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette var da et merkelig svar… jeg har da ikke på noe som helst tidspunkt argumentert for at vi skal legge ned offentlige tjenester totalt. Vær litt saklig nå da.

Er ikke merkeligere enn at alle disse tingene jeg har nevnt, og offentlige tjenester som du nevnte, er ting som samfunnet har skapt og betaler for. Ta din egen utfordring, ta ansvar for deg selv, ikke krev at andre skal ta ansvar for deg.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke skap deg! Du skjønner godt hva som menes! NOEN er nok for syke til å jobbe, men en veldig stor andel uføretrygdede har det mer behagelig ved å slippe å jobbe. Og det finnes faktisk veldig mange små stillinger, butikk, kiosk, renhold, der det er vanskelig å finne noen som vil ha disse jobbene. Der kunne disse som springer på alle fjelltoppene på såkalte gode dager bidratt i samfunnet. Men DET gidder de ikke, de må jo spare krefter til hektiske uker med kafé, strikkeklubb, fjellturer og alt mulig annet. Trygdesystemet er altfor godt til at det "lønner seg" å jobbe. Dessuten vil jo en jobb stå i veien for alle aktiviteter og sydenturer....

Anonymkode: 9db69...f69

For noe tull!

I dag er det nesten umulig å få nødvendig hjelp innen psykiatri, så sant en ikke er suicidale.

Jeg tror mye av grunnen til at unge havner utenfor ligger her.

Hadde en satset mer på dette feltet tror jeg vi hadde sett en enorm endring.

Anonymkode: c0dab...d37

Enig. Har vært pårørende og sett hvor vanskelig det er å få noen innlagt selv om de trenger det og sterkt ønsker det

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Er ikke merkeligere enn at alle disse tingene jeg har nevnt, og offentlige tjenester som du nevnte, er ting som samfunnet har skapt og betaler for. Ta din egen utfordring, ta ansvar for deg selv, ikke krev at andre skal ta ansvar for deg.

Jo, veldig merkelig. Man må kunne diskutere offentlige tjenester, hvordan de fungerer og hva som er utfordringene med dem, uten å samtidig mene at man skal kutte ALT av offentlige tjenester. Dette blir bare usaklig.

For øvrig tar jeg ansvar for meg selv. Hvis jeg en dag blir ufør så er det ikke på grunn av usunn livsstil i så fall.

Er det helt umulig å diskutere dette temaet uten at folk går fullstendig i vranglås?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For øvrig tar jeg ansvar for meg selv. Hvis jeg en dag blir ufør så er det ikke på grunn av usunn livsstil i så fall.

Og det gjelder mange som er uføretrygdet og. Uansett så har vi alle våre feil og mangler, ingen er perfekte, heller ikke du.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror man starter i feil ende ved å først se på det når folk har havnet på forskjellige ytelser. Problemet oppstår i vent på hjelp; psykiatrien er det nesten ikke kapasitet i, ved f.eks ortopedisk kirurgi er det laaange ventetider, det er ikke særlig bedre innen andre spesialiteter heller. Helsevesenet må opprustes slik at flere kan få hjelp FØR de blir sykere enn nødvendig.

Anonymkode: 1d5b7...996

Men da må politikerene ikke smiske så mye med småbarnsfamilier. Det å prioritere penger, slik at folk kan være lenger hjemme med barna, mener jeg er helt feil. Desse pengene kunne glatt heller gått til psykiatri, helse og skoler!

De som roper Hurra, jeg får x antall tusen lapper for å gå hjemme et år til, kommer til å bli sinte når barna sliter i skolen eller blir syke, rett og slett for at det IkkE er penger til hjelp da…… Det må gjøres noe når det gjelder prioritering, rett og slett

Anonymkode: 777a5...055

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo, veldig merkelig. Man må kunne diskutere offentlige tjenester, hvordan de fungerer og hva som er utfordringene med dem, uten å samtidig mene at man skal kutte ALT av offentlige tjenester. Dette blir bare usaklig.

Er det helt umulig å diskutere dette temaet uten at folk går fullstendig i vranglås?

Du er den eneste som prater om å kutte alt av offentlige tjenester. Skjønner ikke hvor du tar det fra? Det hele er enkelt, du vil at alle skal ta ansvar for seg selv og ikke kreve noe av fellesskapet. Begynn med deg selv! Ikke ta del i noe fellesskapet har skapt eller bygget så kan du komme tilbake når du har lært deg leksen etterpå. Psst... det er fortsatt frivillig å bo i Norge.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du er den eneste som prater om å kutte alt av offentlige tjenester. Skjønner ikke hvor du tar det fra? Det hele er enkelt, du vil at alle skal ta ansvar for seg selv og ikke kreve noe av fellesskapet. Begynn med deg selv! Ikke ta del i noe fellesskapet har skapt eller bygget så kan du komme tilbake når du har lært deg leksen etterpå. Psst... det er fortsatt frivillig å bo i Norge.

Hvor har jeg skrevet at man ikke skal kreve NOE av fellesskapet? Ærlig talt!

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har jeg skrevet at man ikke skal kreve NOE av fellesskapet? Ærlig talt!

Krever du av andre nå igjen? Ta selv ansvar og finn det på egen hånd! Ærlig talt! Skal det ikke være mulig å diskutere uføre som bare ligger der og puster som ikke blir ansatt av noen uten at debatten skal spores helt av av folk som ikke klarer å ta ansvar for seg selv?

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Alle tar del i fellesskapets midler hver eneste dag. Er det noe å skamme seg over da? Vi kjører på norske veier og har skole og barnehage for barna våres. La debatten holde seg til det som er poenget. 
Selvmordstsllene har økt til over 700 pr år. Vi snakker varmt om disse etter de er gravlagt, alt vi kunne gjort for de og hvorfor fikk de ikke hjelp.. men når folk fremdeles er i live skal de knuses om de våger å be om hjelp 

Anonymkode: ad77d...475

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det virker ikke så veldig vanskelig. Jeg ble utbrent etter å ha vært selvstendig næringsdrivende i nesten 30 år. Da jeg hadde vært helt slått ut i et par måneder og jeg snakket med legen om veien fremover var hans innspill at uføretrygd ville gå greit. Heldig vis fikk jeg raskt en ny lege som var mer løsningsorientert og hjalp meg tilbake. Det krevde ny utdanning og jeg fikk ikke trygd mens jeg tok etterutdanning. Dermed ble det ganske dyrt. Jeg er usikker på om det totalt sett lønte seg mer enn om jeg hadde gått på uføretrygd uføretrygd, men jeg tror det når jeg regner med  fremtidig høyere pensjon. Uansett liker jeg bedre  å jobbe enn å gå ledig.

Anonymkode: 12278...10f

Du vet at det ikke er legen som avgjør om du får innvilget uføretrygd? At én elendig lege har dårlig holdning er ikke bevis for noe som helst. 

De aller fleste ønsker nok å være frisk og i arbeid enn å være syk og ufør. 

Anonymkode: 08eb5...f5d

Vi kjenner vel alle noen som har hatt en sykmelding som virker litt "lettoppnådd", men vi må ikke mistenkeliggjøre hele systemet likevel. De som er sykmeldt eller ufør har fått legehjelp til dette og legene er drillet til ikke å ta for lett på det. Vi må jo ha tillit til systemet vårt. Alle må feie for egen dør og arbeide så godt vi kan og mye vi kan og så lenge vi kan og vil.

jeg synes det kommer frem mange gode poenger i diskusjonen, det er mange perspektiver vi må ta i bruk for å løse dette komplekset. Ikke minst gjøre noe med arbeidslivet hvis det viser seg at så mange faktisk ikke passer inn.

Jeg synes det er altfor lett å få sykemelding. Jeg har vært hos legen for å få medisin som hjelper mot smerte og endte opp med en uke sykemelding også......som jeg valgte å ikke benytte meg av. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan heller forklare oss hvordan Norge skal klare å finansiere den økende kostnaden om stadig flere blir 'syke'.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Du kan heller forklare oss hvordan Norge skal klare å finansiere den økende kostnaden om stadig flere blir 'syke'.

Vi kan tvinge arbeidsplasser til å ansette uføre personer som bare ligger der og puster. Rema, Kiwi og Coop, for eksempel, har utbytter i milliardklassen. Kan en puste kan en jobbe. Aner ikke med hva, men det er ikke mitt problem. Vi vil bare at de uføre skal få jobb, ikke sant? Da må vi tvinge arbeidsgivere til å ansette de uføre. Selv de som bare ligger der og puster.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er en balanse her, og det stadig økende antallet uføre og unge på AAP, i verdens mest tilrettelagte land å vokse opp i, viser vel kanskje at FOR mye av ansvaret er blitt lagt på fellesskapet? Det ser jo ikke ut til å fungere så veldig bra…? Å gjennomføre tiltak for å få disse tallene til å snu, tiltak som kan føles kjipe for de som er eller ser ut til å bli uføre, er også å ta kollektivt ansvar. Det en ikke sånn at å ta ansvar innebærer å gi enda flere goder til én gruppe mennesker, å ta ansvar kan også innebære å kutte i stønader, pålegge den enkelte mer ansvar for seg selv osv. Norge og verden går dårligere tider i møte, og hele befolkningen skal ivaretas.

Felleskapet kan heller ikke pålegge den enkelte å ta vare på helsa si, men kanskje den enkelte burde bevise at hen har et godt kosthold og et aktivt liv med trening før andre tiltak innvilges? Utrolig mye kan løses ved kosthold og aktivitet.

Jeg er enig i at det i mange tilfeller individet burde ansvarliggjøres mer. Men hvordan? Det er jo også klasseperspektiv inne i bildet, noen vokser opp med gode verdier som sunt kosthold, trening osv, mens andre ikke. Mye går i arv på alle måter. Det blir fort formynderstat, men vi må jo etterhvert bli strengere, så det må kanskje gjennomføres på en eller annen måte

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Krever du av andre nå igjen? Ta selv ansvar og finn det på egen hånd! Ærlig talt! Skal det ikke være mulig å diskutere uføre som bare ligger der og puster som ikke blir ansatt av noen uten at debatten skal spores helt av av folk som ikke klarer å ta ansvar for seg selv?

Du sporer jo helt av. Og er villig til å fortsette å gjøre det for å slippe å forholde deg til ditt egenansvar for helse. Står trygda di i fare siden du blir så halsstarrig? Den du snakker med over her har ikke sagt at alle offentlige tjenster skal legges ned, eller at ingen egentlig kvalifiserer til trygd. Nyanser, vettu. 

Anonymkode: 95e99...5c1

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du sporer jo helt av. Og er villig til å fortsette å gjøre det for å slippe å forholde deg til ditt egenansvar for helse. Står trygda di i fare siden du blir så halsstarrig? Den du snakker med over her har ikke sagt at alle offentlige tjenster skal legges ned, eller at ingen egentlig kvalifiserer til trygd. Nyanser, vettu. 

Personen legger seg på et premiss som du ikke følger med på. Du er ikke verdt samtalen, ref din tidligere kommentar og nåværende hvor du følger opp med personangrep heller enn å diskutere sak.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hadde de måttet så hadde 90% av dem jobba. Slappe unnasluntrende og navlebeskuende blautfisker.

Som jeg svarte deg, dette gjelder jo de eldre også. Hadde vi ikke hatt pensjon hadde 90% av de jobbet. Hvis de hadde fått jobb noe sted da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...