Anonym bruker Skrevet 16. april #1 Skrevet 16. april Hun er 6 år, søt lita jente men! Veldig bortskjemt. Sier sjelden takk eller vær så snill og når hun sitter på bordet så roper hun etter ting (feks ketchup osv) men henter ikke selv men sier heller ikke vær så snill eller om hun kan gå fra bordet. Nå bor dama hos foreldrene sine pga ting som har skjedd, ikke med oss 2 men vi har tenkt å flytte sammen om kanskje ikke lenge. Jeg tror besteforeldrene ligger bak på hvor bortskjemt barnet har blitt. Hun hører mer på oss når det bare er meg og partner og henne. Men kan likevel finne på å tøye ut grenser når vi feks sier hun må komme hit når vi er ute på noe eller sitte stille. Dama mi mistenker at barnet kan ha diagnosen adhd, da hun er veldig aktiv og kan ikke sitte stille og sliter litt med å konsertere seg på 1 ting. Anonymkode: 7f370...650
Anonym bruker Skrevet 16. april #2 Skrevet 16. april Ikke bortskjemt, men uoppdragen. Anonymkode: f5361...1c1
Anonym bruker Skrevet 16. april #3 Skrevet 16. april De fleste barn klarer fint å forholde seg til forskjellige regler, i alle fall når de er seks år. Egentlig før også, så lenge reglene på de forskjellige plassene er konstante. Men 6 åringer, eller "6-års-trassen" - er kanskje den tøffeste av dem alle. Det skjer enormt mye i hodet, kroppen og livet til barnet i den alderen. Mitt, muligens bortskjemte, men svært veloppdragne og egentlig "enkle" barn forandret seg til det ugjenkjennelige i den perioden. Som voksne må vi bare stå i det med trygghet og forståelse og klarhet. Velge våre "kamper", det er ikke alt man trenger å bry om eller med. Det er ikke sånn at ting ikke kan "fikses" på seinere. Det meste kan fikses seinere, med litt tålmodighet. Vi har f.eks alltid vært opptatt av bordskikk, og at alle sitter ved bordet til alle er ferdige med å spise. Måltider skulle være en hyggelig stund og når ungene blir eldre, kanskje den tiden man sitter sammen og kan prater til alle er ferdige. Den kamelen var en av dem vi valgte å svelge. Man sitter pent ved bordet og spiser pent, og vi voksne ble alltid sittende, men det er lov for den / de yngste å gå i fra og finne på noe å leke med for seg selv. Og plutselig en dag ble alle sittende. Bare et eksempel. Selv om det visstnok skal være veldig umoderne og noen påstår begrensende for barn... så er "innestemme" et viktig element i vår familie. Vi bruker vel ikke begrepet inne-stemme, for det er ikke alltid vi hører "utestemme" ute heller. Vi snakker med vanlig stemme, enten det er ute eller inne. Mor og du må sammen lage regler for hvordan det skal være hos dere, men ikke lag for mange på en gang, velg deres kamper så går det seg til. Husk at i tillegg til alle de tingene / forandringene som skjer i kroppen og hodet til en seksåring, så skal hun også forhold seg til en nye bosituasjon og deg som en ny person. Og det er det dere som voksne som skal håndtere i første omgang for det er den eneste sunne måten å få barnet til å håndtere det på. I tillegg må du og mor bli enig om hvem som håndterer hva. Du kan bli en resursperson for barnet i framtiden om du og mor forblir sammen. Men akkurat nå er du en fremmed så skynde seg langsomt og velge viktige kamper, og ikke minst bli kjent med barnet er det beste for alle. Anonymkode: e5cd3...d33
Anonym bruker Skrevet 16. april #4 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Ikke bortskjemt, men uoppdragen. Anonymkode: f5361...1c1 Ja, her har man et perfekt eksempel på en mor som har feilet totalt. Anonymkode: a4ea7...412
Anonym bruker Skrevet 16. april #5 Skrevet 16. april Høres ut som en ufyselig unge. En 6-åring som ikke sier takk og som roper ut hva andre skal hente til henne vitner om en mor som har feilet komplett i oppdragelsen, trassalder eller ikke. Jeg har også hatt barn i trassalderen, og hvis en av dem hadde ropt ut «ketchup!!!» til meg hadde jeg bare sett dumt på henne. Anonymkode: 0df63...3c3
Anonym bruker Skrevet 16. april #6 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Høres ut som en ufyselig unge. En 6-åring som ikke sier takk og som roper ut hva andre skal hente til henne vitner om en mor som har feilet komplett i oppdragelsen, trassalder eller ikke. Jeg har også hatt barn i trassalderen, og hvis en av dem hadde ropt ut «ketchup!!!» til meg hadde jeg bare sett dumt på henne. Anonymkode: 0df63...3c3 Eller svart. "Ketchup finner du i kjøleskapet, der den pleier å stå." Anonymkode: f71bf...e69
Anonym bruker Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hun er 6 år, søt lita jente men! Veldig bortskjemt. Sier sjelden takk eller vær så snill og når hun sitter på bordet så roper hun etter ting (feks ketchup osv) men henter ikke selv men sier heller ikke vær så snill eller om hun kan gå fra bordet. Nå bor dama hos foreldrene sine pga ting som har skjedd, ikke med oss 2 men vi har tenkt å flytte sammen om kanskje ikke lenge. Jeg tror besteforeldrene ligger bak på hvor bortskjemt barnet har blitt. Hun hører mer på oss når det bare er meg og partner og henne. Men kan likevel finne på å tøye ut grenser når vi feks sier hun må komme hit når vi er ute på noe eller sitte stille. Dama mi mistenker at barnet kan ha diagnosen adhd, da hun er veldig aktiv og kan ikke sitte stille og sliter litt med å konsertere seg på 1 ting. Anonymkode: 7f370...650 Håper dere ikke flytter sammen. Du misliker jo jentungen. Husk at de er vant til å være de to. I barnehagen lærer de nå å si :" Kan jeg få mat?" I gamle dager sa man være så snill. Ja, det ER normalt at så små barn ber folk hente ting. Les om det. De er ikke drittunger. Les også mer om 6 åringer. Mye som skjer i livet deres. Og ikke glem, du kommer inn i bildet. Gjett om DET blir tøft for henne, og oppførsel blir mye verre Hun er redd for å miste moren sin. Anonymkode: 0ae35...bef
Anonym bruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Håper dere ikke flytter sammen. Du misliker jo jentungen. Husk at de er vant til å være de to. I barnehagen lærer de nå å si :" Kan jeg få mat?" I gamle dager sa man være så snill. Ja, det ER normalt at så små barn ber folk hente ting. Les om det. De er ikke drittunger. Les også mer om 6 åringer. Mye som skjer i livet deres. Og ikke glem, du kommer inn i bildet. Gjett om DET blir tøft for henne, og oppførsel blir mye verre Hun er redd for å miste moren sin. Anonymkode: 0ae35...bef Jo, det er drittunger som oppfører seg sånn. Godt oppdratte unger sier «takk» og «kan jeg få…». Men foreldre som oppdrar små krapyler vil aldri innrømme at de oppdrar barna sine til å bli frekke drittunger. Anonymkode: 0df63...3c3
Anonym bruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jo, det er drittunger som oppfører seg sånn. Godt oppdratte unger sier «takk» og «kan jeg få…». Men foreldre som oppdrar små krapyler vil aldri innrømme at de oppdrar barna sine til å bli frekke drittunger. Anonymkode: 0df63...3c3 Det er så rett det du skriver her👍🏻👍🏻👍🏻 Anonymkode: a4ea7...412
Anonym bruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april Håper ikke du og denne dama får barn sammen. Det blir ikke bra for noen verken deg, mora eller noen av barna Anonymkode: 5faa1...c1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå