Anonym bruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Jeg har en leder som virker grei – så lenge alt går glatt. Men i det øyeblikket hun møter motstand, endres alt. Da kommer kroppsspråket: øyerulling, latterliggjøring, sarkasme og hersketeknikker. Når jeg stiller spørsmål eller uttrykker uenighet, blir det brukt mot meg, ikke tatt imot. I et møte klarte jeg ikke la det passere. Jeg sa rett ut: «Denne hersketeknikken med å sitte og himle med øynene kan du slutte med.» For meg var det nok. Nok av nedlatenhet. Nok av å bli gjort liten når jeg bare prøver å kommunisere saklig. Det kostet å si det. Men jeg måtte. For det er ikke greit. Ikke i noe arbeidsmiljø. Ikke fra noen leder. Hadde du turt å si fra i samme situasjon? Og hvorfor aksepterer vi at enkelte i lederstillinger oppfører seg på en måte som aldri ville blitt godtatt fra ansatte? Dette handler ikke om sårhet. Det handler om respekt. Og om verdien av å bli møtt som et menneske – også når man mener noe annet enn sjefen. Anonymkode: 071ff...aec
Anonym bruker Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Jeg sa fra. Og fikk tilbud om sluttpakke rett etterpå. Anonymkode: b94be...6c5
Anonym bruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg sa fra. Og fikk tilbud om sluttpakke rett etterpå. Anonymkode: b94be...6c5 Sa fra om hersketeknikk? Var det privat eller offentlig sektor? Anonymkode: 071ff...aec
Anonym bruker Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april Jeg har sagt ifra. Flere ganger. Hos oss handler det mest om at leder har null faglig innsikt og prøver å bøte på det med alle mulige slags merkelige avgjørelser. For hun skal BESTEMME. Heldigvis er det mange som ser hva hun driver med. Men hva hjelper det når det vanskelig å bli kvitt ledere….. Internt løser vi det best med å ignorere henne og gjøre det vi synes fungerer best uavhengig av hva hun BESTEMMER. Anonymkode: f7f6c...dea
Anonym bruker Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Sa fra om hersketeknikk? Var det privat eller offentlig sektor? Anonymkode: 071ff...aec Ja, om hersketeknikk. Vi hadde også en leder som himlet med øynene og ikke var åpen for noen andres meninger, bare lo hånlig. Selvom det viste seg at lederens meninger/forslag slo feil gang på gang. Usikker hvor mange millioner den lederens feil kostet bedriften. Dette var privat sektor. Det viste seg at den sluttpakka var det beste som kunne skje, jeg fant en jobb med en god leder 😊 Anonymkode: b94be...6c5
Anonym bruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Ja, om hersketeknikk. Vi hadde også en leder som himlet med øynene og ikke var åpen for noen andres meninger, bare lo hånlig. Selvom det viste seg at lederens meninger/forslag slo feil gang på gang. Usikker hvor mange millioner den lederens feil kostet bedriften. Dette var privat sektor. Det viste seg at den sluttpakka var det beste som kunne skje, jeg fant en jobb med en god leder 😊 Anonymkode: b94be...6c5 Tror mange misforstår rollen som leder. Det handler ikke hverken om å være autoritær, bestemme eller være tydelig. Det handler om å motivere ansatte, skape gode verdier og gi de ansatte en eierskap i jobben som skal utføres, å være tydelig kan være nødvendig, men med god kommunikasjon kommer man lengst. Når en leder på 25 år skal mistenkeliggjøre og latterliggjøre en ansatt som har vært i bedriften i 30 år så handler det om miss respekt og manglende forståelse av egen rolle Anonymkode: 071ff...aec
Anonym bruker Skrevet 16. april #7 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (8 timer siden): Tror mange misforstår rollen som leder. Det handler ikke hverken om å være autoritær, bestemme eller være tydelig. Det handler om å motivere ansatte, skape gode verdier og gi de ansatte en eierskap i jobben som skal utføres, å være tydelig kan være nødvendig, men med god kommunikasjon kommer man lengst. Når en leder på 25 år skal mistenkeliggjøre og latterliggjøre en ansatt som har vært i bedriften i 30 år så handler det om miss respekt og manglende forståelse av egen rolle Anonymkode: 071ff...aec Nei, en leders oppgave er å skape verdier for bedriften/organisasjonen. Et godt forhold til de ansatte kan være et middel for å nå det, men noen ganger må en leder tåle å være upopulær tvinge gjennom upoppulære endringer. I det øyeblikket du bruker leders unge alder mot vedkommende mister du all troverdighet. Det er denne 25-åringen som har fått jobben med å lede. Det er nok en grunn til det. Hadde topplederne hatt tro på dine lederene hadde kanskje du fått jobben. Anonymkode: d188e...5b4
Anonym bruker Skrevet 16. april #8 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg sa fra. Og fikk tilbud om sluttpakke rett etterpå. Anonymkode: b94be...6c5 Samme skjedde her. Men det pleier heldigvis å ende bra, i etterkant er det også en lettelse at de oppfører seg såpass dårlig at en ikke er i tvil om et skifte var riktig. Her gikk det konkurs ett år senere. Anonymkode: 66448...7be
Anonym bruker Skrevet 16. april #9 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Samme skjedde her. Men det pleier heldigvis å ende bra, i etterkant er det også en lettelse at de oppfører seg såpass dårlig at en ikke er i tvil om et skifte var riktig. Her gikk det konkurs ett år senere. Anonymkode: 66448...7be Ja, det var det absolutt beste som kunne skjedd. Jeg visste ikke hvor mye jeg egentlig mistrivdes der før jeg sluttet 😊 Anonymkode: b94be...6c5
Anonym bruker Skrevet 16. april #10 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja, det var det absolutt beste som kunne skjedd. Jeg visste ikke hvor mye jeg egentlig mistrivdes der før jeg sluttet 😊 Anonymkode: b94be...6c5 En tilpasser seg gjerne, så trekkes grense lengre og lengre uten at en helt legger merke til det. Først når en er ute av det, får tid til å lande litt, at en skjønner hvor galt det egentlig var. Heldigvis, i et fritt land, så finnes det så mange bedre alternativer 👏🏻 Ingen grunn til å ha det dritt på jobben, det lille dyttet er kanskje akkurat hva som skal til. Bra du fant deg en bedre plass 😃 Anonymkode: 66448...7be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå