Anonym bruker Skrevet 15. april #1 Skrevet 15. april Jeg la ut noe på fb her en dag. Jeg er ganske privat av meg og legger sjelden ut noe. Jeg står i en vanskelig situasjon og folk snakker, derfor valgte jeg å si noen få ord for å eie min egen historie. Jeg fikk typ 150 likes/ hjerter og kommentarer. De som trykte hjerter er gamle kjente og familie, og de som er lengre ut. De nærmeste og de som prater og de som bor på stedet mitt var helt fraværende. Forventet mer respons fra de som bor her, de som snakker og de som spekulerer. jada, fb er ikke alt.. men jeg registrerer det. Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 15. april #2 Skrevet 15. april Det er ikke sånn at alle på vennelista får opp oppdateringer fra deg i feeden sin, akkurat som du ikke får opp alle dine kontakter i din feed. Og ettersom du til vanlig legger ut lite, så er sjans for at de som bor nærmest deg sjeldnere går inn på feeden din og leser eller skriver noe, men de som bor lenger unna kanskje er mer nysgjerrige / interesserte i oppdateringer og sjekker oftere. Eller kanskje du kommenterer dem som bor lengst unna oftere de som er nære. Da får de opp flere oppdateringer fra deg også. Så det er ikke nødvendigvis at de ikke gidder, men at de ikke ser det du har skrevet. Anonymkode: d9509...031
Anonym bruker Skrevet 15. april #3 Skrevet 15. april Det er jo godt mulig at de som står nærmest og bor i nærheten ikke tror på din versjon. Anonymkode: 91922...cef
Anonym bruker Skrevet 15. april #4 Skrevet 15. april Det er kanskje mindre snakk enn du tror og at folk syntes det ble et flaut innlegg? Var det du som spurte her flere ganger om du burde legge ut og ble frarådet på det sterkeste å gjøre det fordi du da bare bidro til at det ble enda mer snakk? Anonymkode: 926df...3cc
Anonym bruker Skrevet 15. april #5 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo godt mulig at de som står nærmest og bor i nærheten ikke tror på din versjon. Anonymkode: 91922...cef De tror ikke på mine følelser? Jeg skrev ingenting om situasjon da det er privat, men sa noe om at vi står i en vanskelig tid som familie og at det påvirker oss mer enn det vises utenpå. Osv. dette for å si noe men samtidig ikke si noe. Fordi det er mye snakk Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 15. april #6 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg la ut noe på fb her en dag. Jeg er ganske privat av meg og legger sjelden ut noe. Jeg står i en vanskelig situasjon og folk snakker, derfor valgte jeg å si noen få ord for å eie min egen historie. Jeg fikk typ 150 likes/ hjerter og kommentarer. De som trykte hjerter er gamle kjente og familie, og de som er lengre ut. De nærmeste og de som prater og de som bor på stedet mitt var helt fraværende. Forventet mer respons fra de som bor her, de som snakker og de som spekulerer. jada, fb er ikke alt.. men jeg registrerer det. Anonymkode: d0fcd...c44 Regnet du virkelig med at de som prater og spekulerer skulle kommentere på det? Anonymkode: 47fde...c16
Anonym bruker Skrevet 15. april #7 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Regnet du virkelig med at de som prater og spekulerer skulle kommentere på det? Anonymkode: 47fde...c16 I min verden ja. Man hører folk snakke og man får høre masse selv. Men man går ikke til vedkommende å spør selv, av ulike grunner. Det er lettere å spør om noen åpner opp på fb. Jeg fikk sikkert 20 meldinger med omtanke, men ingen fra de jeg vet har snakket om det. Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 15. april #8 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo godt mulig at de som står nærmest og bor i nærheten ikke tror på din versjon. Anonymkode: 91922...cef Hvis målet deres er å få folk til å tie, så vit at det virker en stund – men det gjør dere ikke til tøffe, bare tilhørere i et kommentarfelt. Jeg delte for å eie noe som var vanskelig. Du må ikke forstå det – men du kunne valgt å la være å tråkke på det. Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 15. april #9 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (36 minutter siden): I min verden ja. Man hører folk snakke og man får høre masse selv. Men man går ikke til vedkommende å spør selv, av ulike grunner. Det er lettere å spør om noen åpner opp på fb. Jeg fikk sikkert 20 meldinger med omtanke, men ingen fra de jeg vet har snakket om det. Anonymkode: d0fcd...c44 Jeg synes det er rart at du forventer det, for hvis det er sånn at de er sladrehøner så vil de aldri eksponere seg sånn. Anonymkode: 47fde...c16
Anonym bruker Skrevet 15. april #10 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Hvis målet deres er å få folk til å tie, så vit at det virker en stund – men det gjør dere ikke til tøffe, bare tilhørere i et kommentarfelt. Jeg delte for å eie noe som var vanskelig. Du må ikke forstå det – men du kunne valgt å la være å tråkke på det. Anonymkode: d0fcd...c44 Hææ, du og dere? Var det ment til den du siterer? Anonymkode: 47fde...c16
Anonym bruker Skrevet 15. april #11 Skrevet 15. april Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er rart at du forventer det, for hvis det er sånn at de er sladrehøner så vil de aldri eksponere seg sånn. Anonymkode: 47fde...c16 Ikke nødvendigvis sladrehøner. Det er folk som hører ting og blir nysgjerrig og lurer på hva som skjer, så spør de andre som kjenner vedkommende fremfor å spørre selv. Men når vi alle kjenner alle på et mindre sted, så er det innafor å sende et hjerte eller en omtanke når en person først velger å si noen få ord om det. å sende et hjerte til noen som skriver at de har det tøft vil jeg ikke kalle eksponering Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 16. april #12 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (9 timer siden): Hvis målet deres er å få folk til å tie, så vit at det virker en stund – men det gjør dere ikke til tøffe, bare tilhørere i et kommentarfelt. Jeg delte for å eie noe som var vanskelig. Du må ikke forstå det – men du kunne valgt å la være å tråkke på det. Anonymkode: d0fcd...c44 Jesus da, rull inn. Det er ikke forbudt å a være å klappe deg på hodet - ikke for dine fb-kontakter og ikke for oss. Det er godt mulig du ikke ble opplevd som annet enn klam og klein. Emosjonell vrenging på some gjør gjerne det. Det er tydeligvis ikke en mulighet du har regnet med, så se dette som folkeopplysning. Anonymkode: 91922...cef
Anonym bruker Skrevet 16. april #13 Skrevet 16. april Det virker nesten som om du legger til grunn at alle ser det du skriver på Facebook. Det er stor forskjell på hvem som ser og liker det jeg skriver på Facebook og hvem jeg har tettest relasjon med på fritiden. Noen er svært opptatt av Facebook og er der ofte, men de tilhører et mindretall som stadig blir mindre. Det er også algoritmer på Facebook som bestemmer hvem som ser hva. Her er reaksjon fra felles venner, tidspunkt for posting og samtidig aktivitet fra andre viktig. Vil tro at svært mange ikke har sett det. Noen brukere er sjelden på Facebook og bruker stort sett bare messenger eller grupper de må være en del av f.eks. pga ungenes aktiviteter. Andre igjen er bare inne om kvelden eller på morgenen på bussen. Da kommer det litt an på tidspunktet for posting om de får det opp i newsfeeden sin Om flere felles venner ser det og reagerer på det, jo større er sjansen for at de ser det. Er det slik at folk som bor andre steder har reagert er det ikke sikker at de som bor nærme en gang har sett det. De færreste går inn på andre sine profiler for å sjekke, man har mer enn nok med en litt titt i newsfeeden på det som er synlig akkurat når man gikk inn. Så er det nok noen som har sett det uten å skrive noe eller sende noen hjerter. D kan ha sett det mens de var opptatt med andre ting og så glemmer de å gi en respons senere. De vet ikke hva de skal skrive og utsetter det. De mener Facebook ikke er riktige plassen for slikt og vil heller gi deg en kjem når dere treffes De opplever det som om dere overdriver eller forvrenger situasjonen for å få empati (om de er del av den selv) De opplever dette som skjult kritikk med en skjult agenda De tenker ikke på seg selv som noen som sladrer om situasjonen og forstår ikke at den skjulte kritikken er til dem De har gjerne andre som poster slike saker ofte og misliker slike poster Det kan oppleves som om du bare forteller litt for å få empati, mens de selv mener du burde si mer når du først skriver. Jeg har en venninne som elsker å poste bilder med dramatisk tekst for å hale det ut og vente til mange forskrekket spør om hva som har skjedd. Da kommer neste lille drypp. Og slik fortsetter det over mange dager til det tilslutt viser seg å ikke være dramatisk i det hele tatt. Har vennene dine andre venner som gjør slikt, kan de rett og slett være lei av poster som holder mye skjult. Jeg synes det blir litt merkelig å måle vennene etter hvor mye og hvordan de bruker en app. Anonymkode: d824a...bf7
Anonym bruker Skrevet 16. april #14 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (11 timer siden): De tror ikke på mine følelser? Jeg skrev ingenting om situasjon da det er privat, men sa noe om at vi står i en vanskelig tid som familie og at det påvirker oss mer enn det vises utenpå. Osv. dette for å si noe men samtidig ikke si noe. Fordi det er mye snakk Anonymkode: d0fcd...c44 Men hva godt skulle det gjøre? Å si noe, men samtidig ikke si noe, det er jo bare slitsomt og irriterende. Hvorfor har du behov for at alle skal vite at dere sliter? Ellers stemmer det som flere skriver at det nok er mange som ikke får det med seg, FB begynner å bli ganske utdatert som kommunikasjonsplattform. Anonymkode: 91549...a87
Anonym bruker Skrevet 16. april #15 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det virker nesten som om du legger til grunn at alle ser det du skriver på Facebook. Det er stor forskjell på hvem som ser og liker det jeg skriver på Facebook og hvem jeg har tettest relasjon med på fritiden. Noen er svært opptatt av Facebook og er der ofte, men de tilhører et mindretall som stadig blir mindre. Det er også algoritmer på Facebook som bestemmer hvem som ser hva. Her er reaksjon fra felles venner, tidspunkt for posting og samtidig aktivitet fra andre viktig. Vil tro at svært mange ikke har sett det. Noen brukere er sjelden på Facebook og bruker stort sett bare messenger eller grupper de må være en del av f.eks. pga ungenes aktiviteter. Andre igjen er bare inne om kvelden eller på morgenen på bussen. Da kommer det litt an på tidspunktet for posting om de får det opp i newsfeeden sin Om flere felles venner ser det og reagerer på det, jo større er sjansen for at de ser det. Er det slik at folk som bor andre steder har reagert er det ikke sikker at de som bor nærme en gang har sett det. De færreste går inn på andre sine profiler for å sjekke, man har mer enn nok med en litt titt i newsfeeden på det som er synlig akkurat når man gikk inn. Så er det nok noen som har sett det uten å skrive noe eller sende noen hjerter. D kan ha sett det mens de var opptatt med andre ting og så glemmer de å gi en respons senere. De vet ikke hva de skal skrive og utsetter det. De mener Facebook ikke er riktige plassen for slikt og vil heller gi deg en kjem når dere treffes De opplever det som om dere overdriver eller forvrenger situasjonen for å få empati (om de er del av den selv) De opplever dette som skjult kritikk med en skjult agenda De tenker ikke på seg selv som noen som sladrer om situasjonen og forstår ikke at den skjulte kritikken er til dem De har gjerne andre som poster slike saker ofte og misliker slike poster Det kan oppleves som om du bare forteller litt for å få empati, mens de selv mener du burde si mer når du først skriver. Jeg har en venninne som elsker å poste bilder med dramatisk tekst for å hale det ut og vente til mange forskrekket spør om hva som har skjedd. Da kommer neste lille drypp. Og slik fortsetter det over mange dager til det tilslutt viser seg å ikke være dramatisk i det hele tatt. Har vennene dine andre venner som gjør slikt, kan de rett og slett være lei av poster som holder mye skjult. Jeg synes det blir litt merkelig å måle vennene etter hvor mye og hvordan de bruker en app. Anonymkode: d824a...bf7 Takk for svaret ditt. Jeg forstår at ikke alle ser alt på Facebook, og at bruken varierer mye – det har jeg også erfart. Samtidig var det ikke algoritmene jeg reagerte mest på, men fraværet av respons fra de samme som både bor her, kjenner meg og ellers er aktive – spesielt når det nettopp er disse som snakker og spekulerer. Jeg delte ikke noe for å få empati eller lage dramatikk. Det handler mer om å stå i noe vondt og eie sin egen historie, før andre gjør det for meg. Det er ikke et forsøk på skjult kritikk, men rett og slett et ønske om å være ærlig. At noen tolker det som “dramatisk”, sier kanskje mer om dem enn om meg. Så nei – jeg måler ikke vennskap ut fra en app, men når stillheten kommer fra dem som ellers har mye å si om andres liv, så legger man merke til det. Og det bør det være lov å registrere. Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 16. april #16 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (18 timer siden): Det er jo godt mulig at de som står nærmest og bor i nærheten ikke tror på din versjon. Anonymkode: 91922...cef Er nok der det ligger, ja... Anonymkode: 40330...a70
Anonym bruker Skrevet 16. april #17 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Er nok der det ligger, ja... Anonymkode: 40330...a70 Det er interessant, egentlig – for jeg delte ikke hva vi står i, bare at vi står i en vanskelig situasjon som familie, hvordan jeg opplever det, og hva som er viktig for oss akkurat nå. Så hva er det man velger å “ikke tro på”? At jeg synes det er tungt? At jeg har følelser rundt det? Er det virkelig der vi har kommet – at folk føler seg kvalifisert til å mene at andres følelser ikke er reelle? Hvis det er slik man møter sårbarhet, så sier det mer om andres komfort med egne følelser enn noe som helst annet. For å være ærlig: det sier seg selv hvor urimelig det er å skulle stille spørsmål ved noens opplevelse av sin egen livssituasjon. Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 16. april #18 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (22 timer siden): Forventet mer respons fra de som bor her, de som snakker og de som spekulerer. jada, fb er ikke alt.. men jeg registrerer det. Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg delte ikke noe for å få empati eller lage dramatikk. Anonym bruker skrev (16 timer siden): Men når vi alle kjenner alle på et mindre sted, så er det innafor å sende et hjerte eller en omtanke når en person først velger å si noen få ord om det. Men du vil jo ha respons/empati? Hvis ikke hadde du ikke reagert på at folk ikke brydde seg? Noen vet ikke hva de skal si og lar være å si noe. Andre bryr seg faktisk ikke. Og noen liker bare å sladre. Hev deg over det, de er ikke verdt energien din. Bruk den heller på deg selv og dine kjære. Anonymkode: 926df...3cc
Anonym bruker Skrevet 16. april #19 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Men du vil jo ha respons/empati? Hvis ikke hadde du ikke reagert på at folk ikke brydde seg? Noen vet ikke hva de skal si og lar være å si noe. Andre bryr seg faktisk ikke. Og noen liker bare å sladre. Hev deg over det, de er ikke verdt energien din. Bruk den heller på deg selv og dine kjære. Anonymkode: 926df...3cc Det er jo naturlig at man vil ha en respons når man deler noe. Men det er forskjell på å lage blest rundt seg selv og vil ha oppmerksomhet, enn å ønske å si noe om noe flere snakker om for å eie sitt eget. men ja, jeg vet hvertfall hvem jeg har. sendte en melding til ei jeg kjenner godt om dette, men hun svarte meg aldri. ikke fordi hun ikke vet hva hun skal svare, men fordi hun er en av de som hører på slarv. Men plutselig ringer hun selv å griner for ett eller annet. Det er i kriser man faktisk ser hvem man har og ikke Anonymkode: d0fcd...c44
Anonym bruker Skrevet 16. april #20 Skrevet 16. april Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er jo naturlig at man vil ha en respons når man deler noe. Men det er forskjell på å lage blest rundt seg selv og vil ha oppmerksomhet, enn å ønske å si noe om noe flere snakker om for å eie sitt eget. men ja, jeg vet hvertfall hvem jeg har. sendte en melding til ei jeg kjenner godt om dette, men hun svarte meg aldri. ikke fordi hun ikke vet hva hun skal svare, men fordi hun er en av de som hører på slarv. Men plutselig ringer hun selv å griner for ett eller annet. Det er i kriser man faktisk ser hvem man har og ikke Anonymkode: d0fcd...c44 Du, ingen med vett og forstand legger sine "kriser" ut på fb. Anonymkode: 91922...cef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå