Gå til innhold

Svigermors skarpe tunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er gammel og alene. Hun kommer derfor til oss i alle høytider (mannen er enebarn). Hun er som en rose. Flott, smilende, underholdende og med skarpe torner. Mannen er feilfri, han er tross alt hennes barn. Jeg derimot er ikke det hun hadde sett for seg at han skulle bli sammen med. Det er stadige stikk til meg, særlig om mat:

Om jeg putter en drue i munnen etter nyhetene: Alt du spiser etter 19 legger seg rett på lårene, vet du

Om jeg spiser et egg til frokost: Det legger seg på magen, du vet vel det?

Om hun synes jeg tar litt mye på middagstallerkenen: Skal du dele med noen?

Alltid med en liten latter, alltid sagt "som en spøk", men hun misser ikke en sjanse til å påpeke at jeg ikke har den fasongen hun synes kvinner skal ha. Jeg er ikke tykk, men jeg er høy, har brede skuldre, store bryster og jeg har rumpe. Jeg er sterk og har muskler, og bruker str. 42 for å få ting til å passe. Hun er bitteliten, nesten 30 cm lavere enn meg, veldig slank og spinkel. Hun er, dette er hennes ord, slik en ekte dame skal se ut. Jeg er visstnok slik bondekjerringer ser ut. Jeg har prøvd alt for å stoppe henne, inkludert å ta igjen på hennes nivå. Mannen har pratet med henne flere ganger, men da skjønner hun ikke hva han snakker om, for om hun sier noe er det bare av kjærlighet. Jeg kan tåle dette, selv om jeg er drittlei, men nå som datteren vår er på vei inn i puberteten og nok tar etter meg i kroppen, så vil vi ikke at hun skal måtte få de samme stikkene fra sin farmor. Hun er allerede sår for at hun er nesten et hode høyere enn venninnene. Noen råd til hvordan vi kan stoppe munnen på svigermor før hun sier noe som er til skade for en sårbar 12-åring? Eller hva kan vi si for å ruste 12-åringen til å gi blaffen i svigermors skarpe tunge?

Anonymkode: fede3...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klar beskjed om å oppføre seg uten å hele tiden komme med stikk eller holde seg hjemme. Hadde ikke orket å ha en person (nær familie eller ei) som hele tiden kom med syrlige stikk til meg eller andre i familien. 

Skrevet

Ville svart hun med: jeg er oppdratt med at om man ikke har noe hyggelig å si så kan man holde det for seg selv 

Anonymkode: 76a11...d53

Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert det der mer enn én eller to ganger før det hadde smelt skikkelig tilbake. Jeg synes du utviser en helgens tålmodighet, men jeg er ikke sikker på om det er sunt å leve med å bli behandlet sånn.

Noe må jo være alvorlig galt med den dama. 

Anonymkode: 27bb0...2f7

Skrevet

Si tydelig fra til henne at her i huset kommenterer man ikke kropp eller matinntak. Dette er mer aktuelt enn noensinne, siden unge jenter ikke skal få påført kroppsidealer. BASTA. Hvis det smyger seg ut, si fra med en gang: "husker du det vi ble enige om?"

Anonymkode: be054...95a

Skrevet

Som de andre her sier, si fra! Med store bokstaver. 
Gjerne mens gullgutten hennes er der også, sånn at hun ikke kan bortforklare noe. Be om en prat med henne og si at dette er noe du har tenkt på lenge og som du nå vil ta opp en gang for alle. Du har vært tålmodig nok. Hvis hun vil være sammen med dere i høytider og ellers skal hun slutte å kommentere mat og kropp, så enkelt er det. 
Du og dere forventer at hun oppfører seg når hun er på besøk, og kan hun ikke det så kan hun ikke komme. Det er på tide å beskytte datteren din.
Si også til henne først som sist at du godt vet hun sier det er spøk, men at det ikke oppfattes som om det er ment som spøk og at den typen kommentarer stopper her og nå uavhengig av hva hun mener er spøk eller ikke. 

Skrevet

Du må gi klar beskjed;

1. Ikke alle har samme kroppsfasong, uansett hvor mye du slanker deg, vil du ikke få en fasong som henne. Svigermors syn på kropp er utdatert.

2. Du forstår det helt klart slikt at hun mener din kroppsfasong er stygg, men det er ikke noe du får gjort noe med, så det er fint om hun slutter å bringe det opp ved enhver anledning.

3. Du har lettpåvirkelige barn i hus, som sannsynligvis har arvet kroppsfasong fra deg, og datteren din skal slippe å utsettes for usunt kroppspress fra farmor. Det vil gi ubotelig skade på et ungt sinn.

4. Det er ikke greit å nevne hva andre spiser eller kroppen til andre mennesker. Gjør hun det, kan hun ikke være hos dere. 

Som en annen her nevnte, må du si dette med mannen din tilstede, slik at hun ikke kan bortforklare seg.

Anonymkode: 65e5e...1e7

Skrevet

Gi oss oppdatering da!

Jeg tror du må være veldig bestemt og virkelig vise at dette er en absolutt grense. De er utrolig vanskelig å forandre, disse gamle menneskene. Trusselene med at hun faktisk ikke får lov til å komme til dere dersom dette fortsetter, må være reell!  Du må snakke grundig med mannen din i forkant av denne samtalen og få ham til å si dette, HELT EKSPLISITT.

Dersom hun fortsetter med dette, selv i bittesmå doser og under dekke av å være morsom, bærer det rett hjem. Han må spørre om hun er innforstått med dette og få et tydelig ja, før samtalen avsluttes.

Anonymkode: be054...95a

Skrevet

Fullstendig enig med alle de andre. Det er på tide å ta av silkehanskene og fortelle henne hvor skapet skal stå. 

Fra og med nå er det helt slutt på å kommentere mat og kropp, om hun glipper èn gang foran barnet deres så kan hun "dessverre" ikke være hos dere mer.

Èn kommentar er nok. Min kusine har slitt med spisevegring i snart 20 år, og det ble utløst av ubetenksomme kommentarer om at hun hadde lagt på seg (hun hadde ikke det, hun hadde vokst!). 

Dette er ikke noe dere kan vente og se med, det må tas tak nå. Få mannen med på laget og sett dere ned, hun må skjønne at nå er det alvor. 

Skrevet

Aller helst bør jo sønnen hennes få grodd seg baller nok til å gi beskjed.  Har han ikke det, må du bare gjøre det selv.  "Mor (XX / svigermor, jeg finner meg ikke i at at du kommer med sånne kommentarer til noen her i huset, verken til meg , til  X eller Y eller andre."  "Nei, det er ikke noe å diskutere - det er reglene som gjelder og det gjelder enten vi er her eller andre steder. Kommentarer om andres kropper vil jeg ikke høre i det hele tatt."

Anonymkode: a21c0...909

Skrevet

Enig med alle!

Skrevet

Jeg har hatt samme problem, men motsatt likevel. Jeg er på den tynne siden, det er sønnen også. Jeg har hele livet fått kommentarer på kroppen min, av både familie, venner og ukjente. Spesielt mamma. Da jeg fikk en slank sønn, bestemte jeg meg for at det var uaktuelt at han skulle oppleve det samme (spesielt fra bestemor). 

Så jeg har slått knallhardt ned på alle som har kommentert kropp etter jeg ble mamma. Og da særlig min mor, så hun har sluttet med det (foran meg). 

Vær hard og tydelig, så vil forhåpentligvis ikke datteren din få stikk fra farmor.

Anonymkode: eba0a...594

Skrevet

Hun hadde ikke fått komme på besøk. 

Anonymkode: 90201...270

Skrevet

Takk, alle. Både mannen og jeg har sagt fra flere ganger. Det vi ikke har gjort er å sende henne hjem. Kanskje det er det som skal til? Jeg har ingen kvaler med å både true og gjennomføre. Det sitter nok litt lengre inne for mannen, men han ser jo det samme som meg og har samme bekymring for datteren vår. Vi tar en prat med henne før hun kommer på torsdag og forteller at hun bare kan sette seg i bilen og snu om hun ikke kan styre seg. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Svigermor er gammel og alene. Hun kommer derfor til oss i alle høytider (mannen er enebarn). Hun er som en rose. Flott, smilende, underholdende og med skarpe torner. Mannen er feilfri, han er tross alt hennes barn. Jeg derimot er ikke det hun hadde sett for seg at han skulle bli sammen med. Det er stadige stikk til meg, særlig om mat:

Om jeg putter en drue i munnen etter nyhetene: Alt du spiser etter 19 legger seg rett på lårene, vet du

Om jeg spiser et egg til frokost: Det legger seg på magen, du vet vel det?

Om hun synes jeg tar litt mye på middagstallerkenen: Skal du dele med noen?

Alltid med en liten latter, alltid sagt "som en spøk", men hun misser ikke en sjanse til å påpeke at jeg ikke har den fasongen hun synes kvinner skal ha. Jeg er ikke tykk, men jeg er høy, har brede skuldre, store bryster og jeg har rumpe. Jeg er sterk og har muskler, og bruker str. 42 for å få ting til å passe. Hun er bitteliten, nesten 30 cm lavere enn meg, veldig slank og spinkel. Hun er, dette er hennes ord, slik en ekte dame skal se ut. Jeg er visstnok slik bondekjerringer ser ut. Jeg har prøvd alt for å stoppe henne, inkludert å ta igjen på hennes nivå. Mannen har pratet med henne flere ganger, men da skjønner hun ikke hva han snakker om, for om hun sier noe er det bare av kjærlighet. Jeg kan tåle dette, selv om jeg er drittlei, men nå som datteren vår er på vei inn i puberteten og nok tar etter meg i kroppen, så vil vi ikke at hun skal måtte få de samme stikkene fra sin farmor. Hun er allerede sår for at hun er nesten et hode høyere enn venninnene. Noen råd til hvordan vi kan stoppe munnen på svigermor før hun sier noe som er til skade for en sårbar 12-åring? Eller hva kan vi si for å ruste 12-åringen til å gi blaffen i svigermors skarpe tunge?

Gud bedre, hadde ikke klart være så tålmodig som deg. Tipper hun har en annen holdning til barnebarnets kropp og ikke ønsker å trykke ned henne, så snakk med henne om at dere i slik sårbar tid som ungdomsårene er, forsøker å unngå snakk og kommentarer i huset i det hele tatt.

Anonymkode: 73ca1...432

Skrevet

Oi. Ingen kan anklage deg for å ikke være tålmodig i hvert fall. Men kanskje litt for tålmodig? 

Tenåringen er det vel å bare fortsette som før, vise at du lever fint med den kroppen du har, sunn og sterk med en kropp som fungerer. Det er det som betyr noe. Svigermor er det nok greit å legge premissene før hun kommer, klar beskjed at flere slike kommentarer, så blir det rett hjem igjen. Mannen må være forberedt på å stå støtt i den om det blir tilfellet. 

Anonymkode: ccc52...116

Skrevet

Jeg hadde eksplodert for lenge siden. Hun hadde ikke fått komme innforbi døren her. 

Anonymkode: 7f2f0...9c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk, alle. Både mannen og jeg har sagt fra flere ganger. Det vi ikke har gjort er å sende henne hjem. Kanskje det er det som skal til? Jeg har ingen kvaler med å både true og gjennomføre. Det sitter nok litt lengre inne for mannen, men han ser jo det samme som meg og har samme bekymring for datteren vår. Vi tar en prat med henne før hun kommer på torsdag og forteller at hun bare kan sette seg i bilen og snu om hun ikke kan styre seg. 

HI

Bra, Hi. Fortell oss gjerne hvordan det går. 

Anonymkode: 7f2f0...9c7

Skrevet

Jeg ville begynt litt pent jeg da, ingen vits å lage full krig før nødvendig. Men hadde ikke gitt noen sjanser før jeg satte henne skikkelig på plass om hun ikke hørte. Jeg ville ikke startet påskeferien med å fornærme henne, men om hun ikke hørte ville jeg blitt skikkelig forbannet.

En samtale nå når hun kommer, hvor dere sier at dere vil ha henne med på laget når det kommer til å gi datteren deres et godt selvbilde. Snakk litt med henne om dagens samfunn, hvor dette med kroppspress ødelegger mange unge mennesker og at spiseproblemer er veldig utbredt. Så selv om dere vet at hun er veldig petit og at det er hennes ideal, så finnes det mange forskjellige kroppstyper, og dere har bestemt at det ikke skal kommenteres negativt rundt matinntak og kropp i deres hus og at dere forventer at hun respekterer det.

Så får hun en sjanse før dere går til angrep. Men minste lille kommentar og hun må settes på plass, skikkelig. Det skal ikke være hverken, spøk, kjærlighet eller noe annet, negative kommentarer er forbudt, ferdig snakka!

Anonymkode: 26700...88a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

Så bra 👍

Anonymkode: eba0a...594

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ville begynt litt pent jeg da, ingen vits å lage full krig før nødvendig. Men hadde ikke gitt noen sjanser før jeg satte henne skikkelig på plass om hun ikke hørte. Jeg ville ikke startet påskeferien med å fornærme henne, men om hun ikke hørte ville jeg blitt skikkelig forbannet.

En samtale nå når hun kommer, hvor dere sier at dere vil ha henne med på laget når det kommer til å gi datteren deres et godt selvbilde. Snakk litt med henne om dagens samfunn, hvor dette med kroppspress ødelegger mange unge mennesker og at spiseproblemer er veldig utbredt. Så selv om dere vet at hun er veldig petit og at det er hennes ideal, så finnes det mange forskjellige kroppstyper, og dere har bestemt at det ikke skal kommenteres negativt rundt matinntak og kropp i deres hus og at dere forventer at hun respekterer det.

Så får hun en sjanse før dere går til angrep. Men minste lille kommentar og hun må settes på plass, skikkelig. Det skal ikke være hverken, spøk, kjærlighet eller noe annet, negative kommentarer er forbudt, ferdig snakka!

Anonymkode: 26700...88a

De vennlige og pedagogiske pratene har vi prøvd på før, men enten så har hun ingen forståelse for at det hun sier faktisk er utidig og frekt eller så har hun det og bare liker å fremheve at hun tross alt er bedre enn meg. Uansett har andre prater ikke hatt noen effekt. Det har endt med at jeg ikke tåler spøk og er hårsår eller at hun blir "lei seg" fordi hun bare mener det godt og er så glad i oss. Så uansett ender det med at det er mannen og meg, mest meg, det er noe feil med. Jeg tror at om vi ber henne dra og setter hardt mot hardt at hun kanskje forstår at hun må gi seg. Hun har ikke flust med annen slekt hun kan dra til. Hun skal selvfølgelig også få vite at hun er hjertelig velkommen om hun bare dropper slike kommentarer. 

HI

Skrevet

Jeg tror jeg ville sett henne rett inn i øynene og spurt rolig: «hva mener du når du sier sånt? Prøver du å såre meg?» og sett hva hun svarte. Ikke la deg provosere for enhver pris, bare vær kald og rolig.

Og uansett hva hun ror seg bort med så si: «Det fungerer ikke å såre meg, jeg er stolt av meg selv og kroppen min og du kan mene akkurat hva du vil. Men du får vær så god holde det for deg selv, for hvis dette er noe barna får med seg, eller du sier noe som er rettet mot dem så er du ikke velkommen hit mer. Det er ditt valg. Vær hyggelig på tross av hva du synes om meg og svelg de godt skjulte stikkene dine eller la være å komme». 

Og så fortsetter du å være blid og koselig som det virker som du er 😅 

Anonymkode: 4b3d3...dfe

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror jeg ville sett henne rett inn i øynene og spurt rolig: «hva mener du når du sier sånt? Prøver du å såre meg?» og sett hva hun svarte. Ikke la deg provosere for enhver pris, bare vær kald og rolig.

Og uansett hva hun ror seg bort med så si: «Det fungerer ikke å såre meg, jeg er stolt av meg selv og kroppen min og du kan mene akkurat hva du vil. Men du får vær så god holde det for deg selv, for hvis dette er noe barna får med seg, eller du sier noe som er rettet mot dem så er du ikke velkommen hit mer. Det er ditt valg. Vær hyggelig på tross av hva du synes om meg og svelg de godt skjulte stikkene dine eller la være å komme». 

Og så fortsetter du å være blid og koselig som det virker som du er 😅 

…svelg de *dårlig* skjulte stikkene dine… Hun er jo ganske gjennomsiktig, svigermora..

Endret av amandine
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De vennlige og pedagogiske pratene har vi prøvd på før, men enten så har hun ingen forståelse for at det hun sier faktisk er utidig og frekt eller så har hun det og bare liker å fremheve at hun tross alt er bedre enn meg. Uansett har andre prater ikke hatt noen effekt. Det har endt med at jeg ikke tåler spøk og er hårsår eller at hun blir "lei seg" fordi hun bare mener det godt og er så glad i oss. Så uansett ender det med at det er mannen og meg, mest meg, det er noe feil med. Jeg tror at om vi ber henne dra og setter hardt mot hardt at hun kanskje forstår at hun må gi seg. Hun har ikke flust med annen slekt hun kan dra til. Hun skal selvfølgelig også få vite at hun er hjertelig velkommen om hun bare dropper slike kommentarer. 

HI

Jeg tror det er viktig at du og mannen snakker med henne sammen, og at mannen din er den som fører ordet!

Han må stå frem som Mannen i familien, og han må gjøre det tydelig at nå har han fått nok av at hun kommenterer andres kropp og andres matinntak på negative måter, for så å gjemme seg bak at det er en spøk.

Så må han gjøre det veldig klart at dette er siste gang dette tas opp, enten skjerper hun seg, eller så må hun reise hjem hver gang hun gjør dette.

I tillegg til dette tror jeg at det vil være strategisk å stikke ørlite tilbake mot henne. Hun virker å være av typen petit som også tror hun er mer dannet enn andre. Sannheten er jo motsatt, at hun er svært ufin og udannet. Dette hadde jeg også sagt til henne, at det er merkelig at hun som later å være så opptatt av hva som er dannet og fint nok så mange ganger over mange år har valgt å oppføre seg så udannet som hun faktisk gjør når hun rakker ned på andres kropp, utseende og matinntak. Ville nok spurt om hun synes det er greit med personer som oppfører seg svært udannet mot henne?

Din mann må si at nå er han lei av at hun oppfører seg så udannet mot hans kone/deg, og at det under ingen omstendigheter vil bli akseptert at hun fortsetter med dette mot deg eller andre i familien heretter.

Anonymkode: a414d...981

Skrevet
amandine skrev (2 timer siden):

…svelg de *dårlig* skjulte stikkene dine… Hun er jo ganske gjennomsiktig, svigermora..

Veldig gjennomsiktig ja 😅 men svigermor tror tydeligvis at hun skjuler de godt og at de kan tolkes som kjærlighet 😂 men enig med deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...