Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #51 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Hva derfra? De vet at det ikke er greit. Når man koseprater litt rundt at «det var dumt at du hadde den vapen der», bidrar det til usikkerhet om det er ok eller ikke. Barn er ikke små voksne. De er umodne og usikre og må få tydeliggjort at det finnes ting det ikke er greit at de gjør, og at de ikke kan omgå det ved å påberope seg rett til privatliv. En 13-åring skal åpenbart ikke ha privatliv som en voksen. De er under foreldrenes ansvar, de er ikke myndige. Hva mer faller inn under privatlivets rett hos dere? Heroin? Skytevåpen? Det står ikke i motsetning til tillit å ha et avklart forhold til barn/voksen. Tvert om er det usunt og trist for barn som ikke opplever at voksne er der for å ta de upopulære avgjørelsene, men overlater det til sårbare unger med umoden hjerne, dårlig dømmekraft og sosialt press. Anonymkode: 06de1...f09 Jeg spør hva helt konkret planen er videre. Å avdekke er kun en start, hva derifra. Vape er heldigvis relativt ufarlig, sammenlignet med mye annet, sånn sett er emnet i denne tråden ingen omveltende krise. Men avdekker man noe verre, hva er planen? Anonymkode: e09cb...404
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #52 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg spør hva helt konkret planen er videre. Å avdekke er kun en start, hva derifra. Vape er heldigvis relativt ufarlig, sammenlignet med mye annet, sånn sett er emnet i denne tråden ingen omveltende krise. Men avdekker man noe verre, hva er planen? Anonymkode: e09cb...404 Vaping er på ingen måte ufarlig, skremmende at folk tror det. Lungelege som jeg kjenner sier at hun får inn unge mennesker med kolssymptomer, som har vapet. At det desverre ikke er uvanlig. Anonymkode: 32d6c...d01
amandine Skrevet 18. april 2025 #53 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg spør hva helt konkret planen er videre. Å avdekke er kun en start, hva derifra. Vape er heldigvis relativt ufarlig, sammenlignet med mye annet, sånn sett er emnet i denne tråden ingen omveltende krise. Men avdekker man noe verre, hva er planen? Anonymkode: e09cb...404 For det første er vaping ikke ufarlig, og for det andre så får man bestemme veien videre i tråd med hva man avdekker. Man gjør opp status, og står sammen med ungdommen sin for å løse de problemene som eventuelt er oppstått. Man er tydelig som voksen, man er ikke redd for å ta foreldrerollen, man er ikke redd for å vli upopulær, og man er akkurat så trygg og tydelig som ungdommen trenger at man er. Selv om ungdommen ikke vet at han eller hun trenger det akkurat der og da. Det er det som er jobben din som forelder! HI her oppdaget at det var noe så uskyldig som rot og søppel, da sier man det! «Du, Kari, det luktet sånn fra rommet ditt, og det luktet ikke parfyme som du sa det luktet faktisk søppel. Nå har jeg tatt det, for sånn går det ikke at det er der inne. Du må kaste epleskrottene dine andre steder enn på gulvet.» Alt fra en sånn reaksjon til at det formelig brenner på dass hvis du finner ut at ungen bruker stoff av noe slag, i ytterste konsekvens flytter man. Upopulært, sikkert. Kjipt, sikkert. Men man gjør det. Målet er ikke å være en kul mamma til en fjortis, målet er å ha en voksen fin unge man kan være glad i hele livet. Og da må man hjelpe den ungen til å holde seg i live.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #54 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 14.05): Nei, hadde ikke brutt tilliten med å snoke. Det er ikke greit. Barna må få ha sitt privatliv. Anonymkode: b32bf...7a4 Du forveksler barn med voksne du. Altså voksne som i mann/kone/kjæreste. Barn skal oppdras, de skal ikke gjøre som de vil. Nå har jo hi funnet ut hva lukta er. Hva tenker du hun skal gjøre nå? La det ligge fordi ungen har rett til privatliv eller si ifra om at søppel skal i .... trommevirvel...... søpla. Anonymkode: 5af7e...a43
Iiiiik Skrevet 18. april 2025 #55 Skrevet 18. april 2025 Nå er jo dette ikke utforskning av rus, men jeg blir forundret over dere som tenker at en 13-åring ikke skal kontrolleres hvis man er bekymret for rus. Jeg tenker at ungdom ikke skal ha mer frihet og tillit enn de kan håndtere med gode valg. Bruker man frihet til å ruse seg, må man møtes med mindre tillit. Selvfølgelig innenfor rammer med omsorg og oppmuntring. Hadde jeg funnet en vape eller noe annet jeg bekymret meg for på barnets rom, hadde jeg tatt den, og fortalt barnet det. Hva som kom etter ville hengt sammen med barnets reaksjon. Ikke tilgang på egne penger, samarbeid med andre foreldre, være sammen med venner hjemme heller enn ute, urinprøver (hvis det var snakk om cannabis) kunne vært reaksjoner fra min side. Og selvfølgelig tilbud om positive aktiviteter og fokus på det barnet gjør bra i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #56 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (På 17.4.2025 den 10.59): Men denne fornuftige 17-åringen må altså ha mamma til å vaske og rydde rommet sitt. Anonymkode: 32d6c...d01 Det må han ikke. Men morra liker å vaske litt bedre enn det han liker. Og hvis han «måtte» det, hva så? 🤣🤣 Anonymkode: 3af4c...ab3
Anonym bruker Skrevet 18. april 2025 #57 Skrevet 18. april 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vaping er på ingen måte ufarlig, skremmende at folk tror det. Lungelege som jeg kjenner sier at hun får inn unge mennesker med kolssymptomer, som har vapet. At det desverre ikke er uvanlig. Anonymkode: 32d6c...d01 Jeg skriver ikke ufarlig. Relativt ufarlig, sammenlignet med mye annet, står det. Anonymkode: e09cb...404
Anonym bruker Skrevet 19. april 2025 #58 Skrevet 19. april 2025 Anonym bruker skrev (På 18.4.2025 den 7.50): Jeg spør hva helt konkret planen er videre. Å avdekke er kun en start, hva derifra. Vape er heldigvis relativt ufarlig, sammenlignet med mye annet, sånn sett er emnet i denne tråden ingen omveltende krise. Men avdekker man noe verre, hva er planen? Anonymkode: e09cb...404 For en sinnsyk ting å skrive 😱😱😱 Problemet med vape er at det er såpass nytt at vi ENNÅ IKKE VET hvor farlig det er!!! Vi har ikke kunnet forske på det i 70 år som med vanlige sigaretter. Dette har det stått mye om i media og barn lærer også om dette på skolen. Vi aner ikke hvor farlig vape er ennå. Det er en masse kjemikalier vi ennå ikke vet konsekvensene av å inhalere. Det er potensielt mye farligere enn røyk! Det vet vi først om 15-20 + år’ Anonymkode: 32852...20c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2025 #59 Skrevet 19. april 2025 En 13 åring kan ha privatliv i dusjen, på do og i tlf med venner. Men foreldre har ansvar for barna og det er klart man må gå gjennom rommet om man mistenker noe. Vape har min ungdom holdt på med også- han er 17. det lukter søtt ja. Det er flere smaker som melon, tutti frutti osv. disse er små plast greier på str med en lighter og i forskjellige farger. mine barn har privatliv, men så lenge de er under 18 er det ikke fritt frem nei Anonymkode: 78e54...22c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå