Gå til innhold

Rar lukt på rommet til 13 åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min bruker parfymer som lukter både jordbær og fersken. Og ja, jeg vet det fordi parfymene hennes står i skapet på badet. 

Men jeg har tenkt litt på om jeg ville kjent forskjell på en slik søt parfyme og vaping-lukta. Fikk svar på det her om dagen, da en ungdom satte seg ved siden av meg på bussen. Søtlulta fra vape har en ekstra dimensjon, kvalmende på en annen måte. Lukter søtt, litt wunderbaun-aktig. Og sitter liksom i klærne på samme måte som røyk gjør.

Jeg hadde sjekket en 13-årings rom ja. 

Anonymkode: cc427...c93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mange naive foreldre. 95% sannsynlig at det er vape ut i fra hva du beskriver, HI. Det er stor forskjell på parfymelukt og vapelukt. Og det er veldig mange ungdommer som kjøper vape via venner eller på Snapchat. Hun er i helt riktig alder. Google vape, det finnes veldig mange ulike varianter. «Penner», smykker, firkanter… Sannsynligheten for at du finner den på rommet hennes er derimot liten, hun har den nok i veska eller sekken eller lomma. Jeg tror jeg heller ville tatt en prat med henne, du legger grunnlaget for ærlighet i årene framover i den alderen hun er i nå. 

Anonymkode: ce301...537

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Nei, hadde ikke brutt tilliten med å snoke. Det er ikke greit. Barna må få ha sitt privatliv. 

Anonymkode: b32bf...7a4

Privatliv til å evt ruse seg? Er du ikke helt i vater.

Anonymkode: 32d6c...d01

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 19.08):

Foreldreansvaret trumfer retten på privatliv. Hvis man mistenker at 13 åringen vaper så gjør man det som må til for å få slutt på det! Ærlig talt!!! 13 år!!!

Anonymkode: 32852...20c

Vi sitter ofte på kontoret på jobb og lurer på hvor i alle dager foreldrene til ungdommen egentlig er når vi ser/hører alt noen driver på med. 

Skjønner nå at foreldrene nok både er hjemme, og der - men bare respekterer privatlivet til en 13 åring mer enn oppdragelse og veiledning 🤯🤷‍♀️

Anonymkode: 3040a...a59

Skrevet

jeg hadde tatt en titt på rommet, det er viktig og ta sånt tidelig

Anonymkode: 95dc9...19d

Skrevet

Jeg hadde gått gjennom sakene ja. Kan jo hende hun har den med om hun skal bort, da 

Jeg går gjennom skuffer og skap på rommet til 17 åringen hver gang jeg rydder og vasker. Han har ingenting å skjule så han blir ikke sur for det. 

Anonymkode: 3af4c...ab3

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde gått gjennom sakene ja. Kan jo hende hun har den med om hun skal bort, da 

Jeg går gjennom skuffer og skap på rommet til 17 åringen hver gang jeg rydder og vasker. Han har ingenting å skjule så han blir ikke sur for det. 

Hun søsknene og pappaen skal til farmor så dersom hun har det har hun ingen grunn til å ta det med.
Får liksom ikke sjansen til å bruke det der

Anonymkode: 7ff0b...319

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hun søsknene og pappaen skal til farmor så dersom hun har det har hun ingen grunn til å ta det med.
Får liksom ikke sjansen til å bruke det der

Det er det som er så snikete med sånn vape, man kan bruke det hvor som helst. Og hvis hun tør å bruke det på rommet sitt hjemme så tør hun også å bruke det på doen hos farmor eller snike seg unna i et par minutter..

Anonymkode: ce301...537

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 13.58):

Begynner å misstenke av det kan være verping. 

Kanskje hun har lagt et påskeegg?? 🥚

Sorry, måtte bare. 😅

Anonymkode: cd7fd...dac

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 16.20):

Nei hadde ikke lett igjennom rommet hennes. Her i huset respekterer vi alle privatlivet, ingen går igjennom rommet til noen andre

Hadde spurt henne igjen om det ikke kan være noe annet enn parfyme og neglelakk. Og sagt at jeg/vi ikke blir sint på henne om det er noe annet som feks tobakk eller hasj/weed.
Vi stoler på barna nå de sier noe og de vet at de kan si hva som helst til oss, noe de også gjør.

Anonymkode: 99016...b0e

Å stole fullt og fast på tenåringer er noe av det farligste man gjør. De er i prosess med å løsrive seg og det innebærer ofte ting de ikke vil at foreldrene skal vite. Noen er helt ærlige, men det kan man som foreldre rett og slett ikke gå ut fra. Om man luller seg inn i en forestilling om at ungdommen forteller alt kan man gå glipp av viktige tegn og signaler. 

Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 16.54):

Som mor så datter. Eplet faller sjelden langt fra stammen.

Anonymkode: 74f61...af9

Det håper jeg det gjør for din del, for dette var en uintelligent kommentar. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Klart han ikke blir sur, han er jo advart så han gjemmer ting bedre. 

Anonymkode: 21b22...59c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 14.05):

Nei, hadde ikke brutt tilliten med å snoke. Det er ikke greit. Barna må få ha sitt privatliv. 

Anonymkode: b32bf...7a4

Åh herregud…..Dum og naiv du.

Du har en plikt å passe på barna dine og forventes gjøre tiltak for at dine barn skal ha det bra. Det innebærer noen ganger overtramp i privatlivet til barna. Mer foreldreskap, enn snoke i privatlivet.

Anonymkode: 6c09f...4a8

Skrevet

Selvsagt sjekker du. Det trenger du ikke snike deg til en gang. Ditt hus, dine regler og å finne opphavet til ubehagelig lukt er da virkelig et nødvendig onde. Er det stoffer som en unge kan få i seg, er det ditt ansvar som mor å følge opp. Å få avklart sånt tidligst mulig er jo kjempeviktig.

Og dere som mener det er overtramp. Ber dere barnet deres om tillatelse til å skifte bleier på dem, eller bare gjør dere det?

Skrevet

Nei. Jeg har faktisk vært i samme situasjon. Min eldste kjøpte vape for pengene han fikk til konfirmasjon. 

Hvem er jeg til å kjefte, som selv strever med et av og på forhold til snus? Jeg satt meg ned og snakket med han. Han vet jeg ikke blir sint hvis han innrømmer at han har gjort noe. Brukte min egen erfaring, hvor irritert jeg er på meg selv over det dumme valget, for nå vil jeg alltid ha dette med i livet, dette savnet etter nikotin. Hvor mye penger jeg har sløst bort. Har til og med lagt det inn i kalkulator for sparing i fond for å vise akkurat hvor idiotisk dette valget var i kroner og øre. Han sluttet på eget initiativ. Det er mange veier til mål, målet er å ta færre dumme valg i livet. Det er først når de selv er bevisst og motivert for å ta gode valg at de står seg over tid, tror jeg. 

Anonymkode: e09cb...404

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 19.08):

Foreldreansvaret trumfer retten på privatliv. Hvis man mistenker at 13 åringen vaper så gjør man det som må til for å få slutt på det! Ærlig talt!!! 13 år!!!

Anonymkode: 32852...20c

Hundre prosent! Det er klart man gjør, og har plikt til. Man må ta det tidlig, slik er det bare. Barna har rett på privatliv, men de trenger også beskyttelse. Vaip er veldig «in» nå og veldig mange bruker dette. Noen er bare damp, mens andre er nikotin i. Mens andre igjen har thc olje i- cannabis. Hvis dere finner en vaip så ta bilde av den og sjekk på nett hva innholdet er. Noen er engangs bruk, mens noen kan ha påfyll. Man er pliktet som foreldre å følge med ungdommen så de ikke sklir ut. 

Anonymkode: 78e54...22c

Skrevet

Man blir jo litt forskrekket når det man må anta er foreldre mener at en trettenåring har større krav på privatliv enn foreldrenes plikt til å følge opp, følge med, oppdra og hjelpe! 

Skrevet

Vake lukter som en blanding av Wunderbaum og godteri. 
jeg ville ha sjekket rommet, men hun har den sannsynligvis med seg. 

Anonymkode: 1f531...bac

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Klart han ikke blir sur, han er jo advart så han gjemmer ting bedre. 

Hehe. Han var på ingen måte advart første gang jeg gikk inn for å vaske. Jeg fant både ett og annet jeg ikke hadde så voldsomt glede av, som han syns var flaut, men ikke flauere enn at morra måtte vaske rommet fordi det så ut som en svinesti. Han er en bedre ungdom en søstra var. Der fant jeg mye rart. Han er en velopdragen ungdom som ikke ser poenget i å lyve og snike unna ting. Jeg vet når han drikker, jeg vet han har sex, jeg vet hvor han er og hvem han henger med. 
Av 3 unger er han den mest fornuftige 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.4.2025 den 14.44):

Hadde tatt en skikkelig rundvask, skifta på senga osv. I en slik runde kan man alltids også ‘finne’ noe😀 

(ved mistanke om noe ungdommene er for unge til eller som er ulovlig ryker det litt i privatlivet. så lenge de bor under mitt tak) 

Anonymkode: 6d70a...80c

Enig 

Anonymkode: 5f8e4...252

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehe. Han var på ingen måte advart første gang jeg gikk inn for å vaske. Jeg fant både ett og annet jeg ikke hadde så voldsomt glede av, som han syns var flaut, men ikke flauere enn at morra måtte vaske rommet fordi det så ut som en svinesti. Han er en bedre ungdom en søstra var. Der fant jeg mye rart. Han er en velopdragen ungdom som ikke ser poenget i å lyve og snike unna ting. Jeg vet når han drikker, jeg vet han har sex, jeg vet hvor han er og hvem han henger med. 
Av 3 unger er han den mest fornuftige 

Men denne fornuftige 17-åringen må  altså ha mamma til å vaske og rydde rommet sitt.

Anonymkode: 32d6c...d01

Skrevet

Ingen tenåringer har en rett til privatliv som trumfer din plikt til oppdragelse og beskyttelse.

Skrevet

Oppdatering.

Jeg fant ut av hva det var.
Var oppe på rommet hennes for å lete etter håndklær siden alt for mange har forsvunnet på mystisk vis.
Fant samtidig en del oppvask med litt rester i som epleskrotter, appelsin skall og lignende.
Det er der lukten kom fra.
Med andre ord, vi slapp unna med skrekken denne gangen, men skal ta en alvorsprat om mat på rommet.

Snakket forresten med henne om vaping her om dagen med bakgrunn i en del oppslag om det i lokalavisen den siste tiden.
Var en fin måte å kunne ta det opp uten å beskylde henne for noe som helst.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oppdatering.

Var oppe på rommet hennes for å lete etter håndklær siden alt for mange har forsvunnet på mystisk vis.
Fant samtidig en del oppvask med litt rester i som epleskrotter, appelsin skall og lignende.
Med andre ord, vi slapp unna med skrekken denne gangen, men skal ta en alvorsprat om mat på rommet.

Snakket forresten med henne om vaping her om dagen med bakgrunn i en del oppslag om det i lokalavisen den siste tiden.

HI

Ja, tror du må lære henne litt om hygiene. Så bra at det ikke var verre. 

Anonymkode: e06b6...f4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Oppdatering.

HI

Så bra. Enig med deg. 

Skrevet
sug lut skrev (6 timer siden):

Ingen tenåringer har en rett til privatliv som trumfer din plikt til oppdragelse og beskyttelse.

Hva skal du beskytte de mot? Når du har tråkket på tilliten, hvor starter du? Når du skal beskytte mot noe du ikke visste om engang? 

For å ta det fra start. Du oppdager noe på rommet de ikke skal ha, straffer og gir formaninger. Hva derifra? Oppdragelse. Forklar den gjerne i mer konkret form. Hvordan oppdrar du noen fra et rusmisbruk? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva skal du beskytte de mot? Når du har tråkket på tilliten, hvor starter du? Når du skal beskytte mot noe du ikke visste om engang? 

For å ta det fra start. Du oppdager noe på rommet de ikke skal ha, straffer og gir formaninger. Hva derifra? Oppdragelse. Forklar den gjerne i mer konkret form. Hvordan oppdrar du noen fra et rusmisbruk? 

Hva derfra? De vet at det ikke er greit.
Når man koseprater litt rundt at «det var dumt at du hadde den vapen der», bidrar det til usikkerhet om det er ok eller ikke. Barn er ikke små voksne. De er umodne og usikre og må få tydeliggjort at det finnes ting det ikke er greit at de gjør, og at de ikke kan omgå det ved å påberope seg rett til privatliv. En 13-åring skal åpenbart ikke ha privatliv som en voksen. De er under foreldrenes ansvar, de er ikke myndige. Hva mer faller inn under privatlivets rett hos dere? Heroin? Skytevåpen?  
Det står ikke i motsetning til tillit å ha et avklart forhold til barn/voksen. Tvert om er det usunt og trist for barn som ikke opplever at voksne er der for å ta de upopulære avgjørelsene, men overlater det til sårbare unger med umoden hjerne, dårlig dømmekraft og sosialt press. 

Anonymkode: 06de1...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...