Gå til innhold

Hvor lenge er det innafor å vente før man forteller om graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som ventet lengere enn uke 12. Hvorfor vente og når fortalte dere? Hvor lenge tenker dere det er greit å vente med å fortelle det?

Anonymkode: b95df...d24

Skrevet

Det er helt opp til deg, og hva du føler for.
Arbeidsgiver må vite det tidsnok ved tanke på å planlegge for at du skal ut i permisjon, men resten er opp til deg.

Ved vår siste barn fortalte vi det kun til våres nærmeste i uke 10 og utover.
Jobben fikk også vite det på den tiden siden jeg fikk bekkenløsning veldig tidlig.
Spurte folk når magen vokste bekreftet vi det bare.
Ingenting på sosiale medier og lignende før etter barnet var født.

Anonymkode: 4813e...2f3

Skrevet

Til nærmeste ventet vi til uke 12. På jobb ventet jeg til ultralyd  i uke 18 var gjennomført 

Anonymkode: 22e43...032

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere som ventet lengere enn uke 12. Hvorfor vente og når fortalte dere? Hvor lenge tenker dere det er greit å vente med å fortelle det?

Anonymkode: b95df...d24

Det er helt opp til en selv å avgjøre når man vil dele det med omverden. Vi ventet til etter ordinær ultralyd i uke 18 begge gangene. Syntes det var fint å ha det for oss selv litt først og fint å ha vært på ultralyd og sjekket at alt var i orden før vi delte nyheten med noen. Fra uke 20 ville det nok ikke vært så lett å skjule det for da begynte det å synes på magen min. Jeg synes det er helt ok enten man vil dele nyheten straks man har positiv test eller man vil vente en stund. Med nr 2 var jeg litt opptatt av at det var viktig å dele det før folk kunne se det/gjette pga vi hadde et barn på 7 år og jeg ønsket at barnet skulle få vite det på en ordentlig måte og av oss før noen andre skjønte det eller spurte barnet. 

Anonymkode: 63646...3e2

Skrevet

Jeg vet om en som ønsket alle jod jul, gikk fra jobb lille julaften og fødte til termin i romjulen. Helt uten at noen utenfor kjernefamilien  visste at hun var gravid. 

Hun var selvstendig næringsdrivende, ellers hadde det jo ikke vært greit for arbeidsgiver, men det viser at du kan vente så lenge du vil før du sier det. 

Vi var gjennom missed abortion, senabort i uke 16 og død baby så vi ventet til uke 18 før andre enn arbeidsgiver fikk vite det når vi endelig klarte å få et levende barn.  

Anonymkode: 6f008...d5a

Skrevet

Nr. 1: sa det til familie og venner etter ultralyd. Nr. 2: storesøsken og venner fikk vite det rundt uke 12. De jeg møtte jevnlig så det på meg etter uke 20. Jobb trengte jeg ikke tenke på siden jeg drev eget firma. Familien fikk vel vite det etter fødsel tror jeg. 

Anonymkode: 3968b...d5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Familien fikk vel vite det etter fødsel tror jeg. 

Oi, det er spesielt.

Anonymkode: 6e92f...087

Skrevet

Vi fortalte det noen timer etter at vi hadde fått positiv test. Jeg måtte fortelle det på jobb med en gang fordi det innebar sykemelding de første ukene og deretter tilrettelegging en dag i uka for kontroller. Da kunne like greit alle andre få vite det også. Om vi hadde mistet så hadde det også vært en ting vi ville vært åpne om. 

Anonymkode: 0217d...c23

Skrevet

Noen jeg kjenner til sa ingenting før barnet var født. Andre fortalte etter positiv test, og de fleste forteller et sted midt i  mellom. Synes det er greit å vente til sånn rundt 12-15 uker.

Anonymkode: dc36f...bef

Skrevet

Til nærmeste familie fortalte vi etter noen dager, jeg var skikkelig kvalm, svimmel og uvel i første trimester, så jeg så ingen grunn til å ikke ta imot litt omsorg og forståelse da.

Jeg er leder på jobb, så der trengte ingen å vite det tidlig. Fortalte etterhvert som det falt seg naturlig.

Samme med naboer, venner og kjente, etterhvert ble det jo ganske synlig og ganske normalt å snakke om.

Jeg har aldri delt på sosiale medier o.l. 

Anonymkode: dcbc2...a89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...