Gå til innhold

Er det synd i vaskedamer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nei, absolutt ikke. Jeg har prøvd meg i yrket selv som jobb ved siden av studiene, og det var absolutt ikke noe for meg, så jeg synes sånn sett litt "synd på" dem fordi jeg selv ikke trives med arbeidet, men ikke som i på en nedlatende måte. Det er mer på samme måte som jeg synes "synd på" tannleger, barnehageansatte, gynekologer, bussjåfører ol., som alle utfører veldig viktige jobber, men som jeg selv aldri hadde klart å trives med. 

Anonymkode: 2c194...642

Men så rart å synes synd på andre kun basert på egne preferanser. Det har jeg aldri hørt om før. Det er da ikke synd på tannlegen din selv om du selv ikke ønsker å være det. 

Anonymkode: 10c79...e79

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men så rart å synes synd på andre kun basert på egne preferanser. Det har jeg aldri hørt om før. Det er da ikke synd på tannlegen din selv om du selv ikke ønsker å være det. 

Anonymkode: 10c79...e79

Derav i anførselstegn. Det handler vel mer om å være glad for at det ikke er meg som har den jobben, og at jeg derfor synes "synd på" dem som har som jobb å utføre oppgaver jeg selv synes er ubehagelige. Er ikke det ganske normalt da?

Det blir det samme hvis jeg for eksempel ser en mor eller far som har med seg en 3-åring på butikken der den lille slår seg fullstendig vrang og jeg ser hvordan de blir helt stresset og svett av hele situasjonen. Jeg synes synd i dem der og da, fordi jeg er glad for at det ikke er meg, og har empati med hvor krevende slike situasjoner er, men også vet at de nok egentlig er veldig glad for å være mor eller far til akkurat sitt barn. 

Anonymkode: 2c194...642

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun kjeftet ikke , men så ; Nå er det 3 gangen jeg ser at kontoret ikke er tatt. Skal dere ikke ta det hver dag?? Dette sa hun høyt med en streng stemme. Hvor flere hørte det. 

Anonymkode: 1d6a6...0c5

Hvis hun ikke kjeftet, hvorfor sier du da (flere ganger) at hun fikk kjeft? Da fikk hun bare tilsnakk.

Anonymkode: 156d5...07e

Skrevet

Jeg har jobbet som renholder, og mange ser definitivt ned på renholdere, det er det ingen tvil om emgang.

Anonymkode: b9a9f...c13

Helt sikkert noen som ser ned på renholdere, men det er ganske mange jobber som er langt nede på rangstigen om du skal begynne sånn.

Noen ser ned på de som sitter "i kassa på Rema" også, og og noen ser ned på de som kjører søplebilen. Det er til og med de som ser ned på alle som "bare" har fagbrev, for det er høyskole og universitetsutdanning som gjelder.

Men det er jo de som er dumme, for hvordan i alle dager skulle en univeritetsutdannet klare seg i samfunnet om vi ikke også hadde folk med fagbrev, eller folk uten utdanning som likevel er i full jobb.

Det sier veldig mye mer om den som ser ned på renholdere enn renholderen selv altså. De aller fleste av oss skjønner at vi alle trengs i det maskineriet samfunnet rundt oss faktisk er.

Jeg har en sønn med fagbrev, og en med høyskoleutdanning. Den ene er ikke mer verdt i samfunnet altså, virkelig ikke.

Anonymkode: eaa10...a59

Skrevet

Renholdere er utrolig viktige, og jeg synes ikke synd på dem. Er opptatt av å hilse på dem i gangene, for å signalisere at jeg betrakter dem som kolleger.

Skrevet

Har stor respekt for renholdsmedarbeidere. Det som er gøy er at mange av dem i tillegg har gode lønninger, i hvert fall hvis de jobber under ordnede forhold i stat, kommune og ryddige private firmaer. Fortjener hver krone. Underlegenhet sitter oftest i eget hode, evnt skal fortelles dem av andre som syns synd på dem. Selvsagt er det ikke synd på skikkelige arbeidsfolk.

Skrevet

Mange norske som jobber med renhold. Og det er en fin jobb. Min første jobb var med renhold og jeg stortrivdes. Dessverre ekstremt dårlig betalt så det var ikke levelig. 
Kanskje bedre betalt nå? Renhold er et fag, det kreves mye kunnskap altså.  Alle overflater kan ikke behandles likt. 
Mulig du er ute etter å provosere men ikke si vaskedame, det er utrolig nedlatende. 
Renholdsarbeidere er faktisk viktig i enhver bedrift, langt viktigere en mange av de andre som jobber rundt omkring. Gi dem den anerkjennelsen de fortjener ved å slutte å omtale de slik de ble omtalt på sekstitallet. 

Skrevet

Hvorfor er det synd i dem? Det er et yrke de selv har valgt. Man skal ikke se ned på andre yrker. Kjenner til ei som er ufør med 7 barn som snakker ned folk som vasker, jobber i fabrikk og har tunge meningsløse slite jobber som hun sier. Men selv sitter hun hjemme og gjør ingenting. 
de som vasker jobber for pengene sine og for livets opphold. 

Anonymkode: c399e...b31

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

En norsk dame i 30årene fikk kjeft fordi et rom ikke var tatt, et av kontorene. Hun sa det høylytt til henne så flere hørte det. Dette en eldre dame. Er ikke det veldig frekt?! 

Å si fra om at en jobb ikke er gjort er en nødvendighet og ikke frekt. Å si fra direkte vitner om mye større respekt enn feiringen som i steden sender en klage til vedkommendes sjef.

Anonymkode: 26d13...e07

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

En norsk dame i 30årene fikk kjeft fordi et rom ikke var tatt, et av kontorene. Hun sa det høylytt til henne så flere hørte det. Dette en eldre dame. Er ikke det veldig frekt?! 

Ja, det er faktisk utrolig frekt – å kjefte ut en vaskedame offentlig som om hun er en personlig hushjelp du har bestilt på app, og ikke en fagperson med arbeidsoppgaver og prioriteringer bestemt av sin arbeidsgiver. Den som står der og snerrer foran andre, burde heller brukt stemmen til noe nyttig – for eksempel å si unnskyld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er faktisk utrolig frekt – å kjefte ut en vaskedame offentlig som om hun er en personlig hushjelp du har bestilt på app, og ikke en fagperson med arbeidsoppgaver og prioriteringer bestemt av sin arbeidsgiver. Den som står der og snerrer foran andre, burde heller brukt stemmen til noe nyttig – for eksempel å si unnskyld.

Men den som gjør det, stiller alltid seg selv i dårlig lys. Folk rister på hodet og tar gjerne parti med den som får skyllebøtten. Bare å la slike folk holde på. De forteller på den måten hvilken type menneske de er, uten at noen trenger si et ord.

Skrevet
prekæs skrev (2 minutter siden):

Men den som gjør det, stiller alltid seg selv i dårlig lys. Folk rister på hodet og tar gjerne parti med den som får skyllebøtten. Bare å la slike folk holde på. De forteller på den måten hvilken type menneske de er, uten at noen trenger si et ord.

Respektløst. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt sikkert noen som ser ned på renholdere, men det er ganske mange jobber som er langt nede på rangstigen om du skal begynne sånn.

Noen ser ned på de som sitter "i kassa på Rema" også, og og noen ser ned på de som kjører søplebilen. Det er til og med de som ser ned på alle som "bare" har fagbrev, for det er høyskole og universitetsutdanning som gjelder.

Men det er jo de som er dumme, for hvordan i alle dager skulle en univeritetsutdannet klare seg i samfunnet om vi ikke også hadde folk med fagbrev, eller folk uten utdanning som likevel er i full jobb.

Det sier veldig mye mer om den som ser ned på renholdere enn renholderen selv altså. De aller fleste av oss skjønner at vi alle trengs i det maskineriet samfunnet rundt oss faktisk er.

Jeg har en sønn med fagbrev, og en med høyskoleutdanning. Den ene er ikke mer verdt i samfunnet altså, virkelig ikke.

Anonymkode: eaa10...a59

Jeg begynne sånn??? Jeg sa da ingenting av det du kommer med her, svarte bare personen som sa at ingen så ned på yrker, noe som ikke stemmer.

Skrevet

Å si fra om at en jobb ikke er gjort er en nødvendighet og ikke frekt. Å si fra direkte vitner om mye større respekt enn feiringen som i steden sender en klage til vedkommendes sjef.

Å si fra på den måten hi sier det ble gjort er ikke respektfullt på noen som helst måte. Snakker du til kollegaene dine sånn?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Å si fra på den måten hi sier det ble gjort er ikke respektfullt på noen som helst måte. Snakker du til kollegaene dine sånn?

Hun sa fea på en tydelig måte etter tredje gang. Såpass må man tåle som fagperson. Jeg har ikke hatt behov for å si fra om noe sånt til renholdere, men til it-suporter. Det blir det samme og noe de må tåle når de ikke har gjort det som er oppgavene deres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun kjeftet ikke , men så ; Nå er det 3 gangen jeg ser at kontoret ikke er tatt. Skal dere ikke ta det hver dag?? Dette sa hun høyt med en streng stemme. Hvor flere hørte det. 

At ett kontor skal vaskes hver dag er unødvendig. Vi vasker kontor 1 gang i uken og det holder 

Anonymkode: 2226f...d70

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Den som vasker er ikke personlig hushjelp til den som sitter på kontoret og drikker dårlig kaffe. Er kontor rotta misfornøyd må det klages til arbeidsgiver til den som vasker. De har null med å klage direkte til den som vasker nei. 
På lik linje med at vaske personell ikke kan hive ut ansatte fra kontoret sitt fordi de skal vaske når det passer de

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den som vasker er ikke personlig hushjelp til den som sitter på kontoret og drikker dårlig kaffe. Er kontor rotta misfornøyd må det klages til arbeidsgiver til den som vasker. De har null med å klage direkte til den som vasker nei. 
På lik linje med at vaske personell ikke kan hive ut ansatte fra kontoret sitt fordi de skal vaske når det passer de

Ting hår ganske mye greiere om man har respekt for hverandre og snakker direkte sammen. Det er helt unødvendig å "snakke med arbeidsgiver" om alt. Å løse problemet direkte på lavest mulig nivå er mye mer effektivt.

Skrevet

Du er jo helt på villspor, sånn er det vel å være utenfor arbeidslivet selv. Hennes jobb er å vaske kontoret - jobben er ikke gjort - å påpeke det er hverken å "snerre" eller "kjefte ut".

Anonymkode: 230d5...e25

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det som var feil var at hun sa det veldig høyt så andre hørte dette. Det er litt ufint og ganske pinlig for renholderen. 

Skrevet

Synd på.. jeg synes ikke det, det er en jobb på lik linje med alle andre jobber. De får ufortjent lite respekt for yrket sitt, det er ikke bra. Jeg har stor respekt for jobben de gjør. Det er tungt arbeide!

Anonymkode: 865c5...055

Skrevet
prekæs skrev (På 13.4.2025 den 12.17):

Har stor respekt for renholdsmedarbeidere. Det som er gøy er at mange av dem i tillegg har gode lønninger, i hvert fall hvis de jobber under ordnede forhold i stat, kommune og ryddige private firmaer. Fortjener hver krone. Underlegenhet sitter oftest i eget hode, evnt skal fortelles dem av andre som syns synd på dem. Selvsagt er det ikke synd på skikkelige arbeidsfolk.

Så bra! Ja renholdere er flinke! Hva skulle man gjort uten dem. Det som er viktig å få med er at det ikke bare er utenlandske, det er endel norske også. Det syntes jeg er bra

Skrevet
On 4/13/2025 at 4:01 PM, Anonym bruker said:

At ett kontor skal vaskes hver dag er unødvendig. Vi vasker kontor 1 gang i uken og det holder 

Anonymkode: 2226f...d70

Hvis det er betalt for at det skal vaskes hver dag så skal det vaskes hver dag

Anonymkode: fc035...cdc

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Ja men åpen kritikk foran andre er svært unødvendig. Minner meg personer som vil drite andre ut. Hvorfor ikke ta det på tomannshånd??

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja men åpen kritikk foran andre er svært unødvendig. Minner meg personer som vil drite andre ut. Hvorfor ikke ta det på tomannshånd??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...