Gå til innhold

Har det ille, hvordan kan jeg bli bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen matlyst, likegyldighet, mørke vonde tanker, trist, vil bare sove, indre uro. Høydepunktet med dagen er at jeg gleder meg til kvelden kommer og jeg skal sove, sover bra. Har en klump i magen som er der hele tiden og jeg må tvinge i meg mat, klarer ikke å holde på frokost, rett på do, men middag klarer jeg å holde på.

Ser jeg andre er glade og smilende så føler jeg meg verre. Dette er andre gang jeg føler meg på denne måten, på ca samme tid i fjor hadde jeg det lignende rundt påsken. Slet med søvnen, matlyst, mørke tanker, svette. Mars i fjor, april i år. Jeg vet ikke hvor lang tid det tok i fjor men jeg ble bedre og begynte å elske livet igjen. Alle plagene ble borte, sov bedre, svettet ikke, hele sommer og vinter var jeg bra.

Nå har jeg hatt det slik i litt over 1 uke og det er så vanskelig å gå rundt sånn, null matlyst og null glede. 

Når det gjelder fastlege og blodprøver, så tok jeg nye blodprøver i januar i år, unntatt d vitamin, det tok ikke legen. Andre prøver var normale. D vitamin lå på 91 i mars i fjor, hvordan jeg ligger ann nå vet jeg ikke.

Jeg er 43 år gammel, går annethvert år til gynekolog for sjekk og celleprøve. Var der i fjor og alt var fint. Mensen syklusen er uforandret, det eneste er at jeg blør ikke mye som før, men når det kommer så kommer det mye på en gang. Ingen plager bortsett fra denne tilstanden jegbefinner meg i nå.

Hvordan skal jeg hjelpe meg selv? Noen råd, for dette er nesten utholdelig. Hver dag er en kamp og jeg sliter skikkelig.

Anonymkode: 2bf7d...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville absolutt begynt på HRT, det er på tide selv om du ikke merker overgangsalderen, annet enn disse vår-depresjonene.

De er mer enn nok grunn.

Anonymkode: 51ddc...b08

Skrevet

Du bør få sjekket d-vitaminn og hormoner også. Dette høres ut som en vanlig depresjon, vet du hvorfor du har indre uro? Er det noe du er bekymret for?

Du må ikke sammenligne deg med andre som ser lykkelige ut. Ingen er lykkelige hele tiden. 

Før du får svar fra legen, spis en banan hver morgen. Bananer inneholder naturlige antidepressiva, og ta en tur ut i frisk luft hver dag. 

Depresjon er helt jævlig å stå i, så håper du finner ut av det snart❤️

Anonymkode: d7ad2...87e

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du bør få sjekket d-vitaminn og hormoner også. Dette høres ut som en vanlig depresjon, vet du hvorfor du har indre uro? Er det noe du er bekymret for?

Du må ikke sammenligne deg med andre som ser lykkelige ut. Ingen er lykkelige hele tiden. 

Før du får svar fra legen, spis en banan hver morgen. Bananer inneholder naturlige antidepressiva, og ta en tur ut i frisk luft hver dag. 

Depresjon er helt jævlig å stå i, så håper du finner ut av det snart❤️

Har vært mye stresset de siste 2 månedene, mye som skjedde, sluttet å gå i butikker og stengte meg mer hjemme, unngikk alt og alle.

Og når alt roet seg etterhvert trodde jeg at jeg slappet av så kom dette over meg, altså denne depresjonen eller hva det er. 

Er egentlig ikke bekymret så mye men kanskje mye tanker, mye grubling, mye vonde tanker og da har jeg denne uroen, fordi jeg liksom ikke klarer å stoppe de tankene; «hva hvis, hva når». 

Takk for dine ord og takk for tips om banan ❤️ Og jeg prøver å komme meg ut på tur hver dag, selv om det er et ork og jeg føler det ikke gir meg mye, men jeg tvinger meg selv.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Har vært mye stresset de siste 2 månedene, mye som skjedde, sluttet å gå i butikker og stengte meg mer hjemme, unngikk alt og alle.

Og når alt roet seg etterhvert trodde jeg at jeg slappet av så kom dette over meg, altså denne depresjonen eller hva det er. 

Er egentlig ikke bekymret så mye men kanskje mye tanker, mye grubling, mye vonde tanker og da har jeg denne uroen, fordi jeg liksom ikke klarer å stoppe de tankene; «hva hvis, hva når». 

Takk for dine ord og takk for tips om banan ❤️ Og jeg prøver å komme meg ut på tur hver dag, selv om det er et ork og jeg føler det ikke gir meg mye, men jeg tvinger meg selv.

Hi

Sjekk om kommunen din har et lavterskel samtale tilbud. Eller et tankens kraft kurs. Jeg hadde god hjelp av dette i en periode hvor mørke tanker og bekymringer tok helt over.

Forhåpentligvis er du bare sliten etter den stressede perioden, og trenger å hente deg selv inn igjen, men det kan være greit å få kontroll på tankekjøret, for det er så utmattende😔.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Sjekk om kommunen din har et lavterskel samtale tilbud. Eller et tankens kraft kurs. Jeg hadde god hjelp av dette i en periode hvor mørke tanker og bekymringer tok helt over.

Forhåpentligvis er du bare sliten etter den stressede perioden, og trenger å hente deg selv inn igjen, men det kan være greit å få kontroll på tankekjøret, for det er så utmattende😔.

Jeg har faktisk sendt melding til behandler jeg gikk til før i kommunen men fikk svar at enten må fastlegen sende henvisning eller jeg selv. Og det tar lang tid når man søker, tror det tok over 1 mnd sist før de behandlet søknaden min og litt under en mnd å få time. :( 

Jeg trenger noen nå men har ingen, bortsett fra min mann. Tankekjør er grusomt. 
Takk du.❤️

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har faktisk sendt melding til behandler jeg gikk til før i kommunen men fikk svar at enten må fastlegen sende henvisning eller jeg selv. Og det tar lang tid når man søker, tror det tok over 1 mnd sist før de behandlet søknaden min og litt under en mnd å få time. :( 

Jeg trenger noen nå men har ingen, bortsett fra min mann. Tankekjør er grusomt. 
Takk du.❤️

Hi

Da kan du bestille time hos legen din, denne kan du snakke med selv om det ikke er en psykolog. 

Anonymkode: 9d92f...65c

Skrevet

Jeg tenker fastlegetime, sjekke hormonnivå. Kanskje dette er perimenopause? Evt høre med legen om antidepressiva (den uskyldige typen) kan være aktuelt. Ellers er det jo veldig fint at du går tur og holder deg i aktivitet, det er jo uansett bra :)

Anonymkode: 8ac66...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...