Gå til innhold

"Gå sammen to og to"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte på dette her om dagen. Og før noen misforstår, jeg sier ikke at jeg har fått varige traumer eller dype sår av dette 😉 Men oppfordringen fra læreren "dann par selv", "gå sammen to og to" ble liksom alltid en påminnelse om at man var litt utenfor, at man ikke hadde noen å gå sammen med, men måtte håpe på å kunne slenge seg med. Så vidt jeg har skjønt, er det mange som har heldigvis har sluttet med at elever får velge lag selv i gymtimene, der blir jo ensomhet enda mer synlig...

Hvordan var det da dere gikk på skolen? Dere som har barn som er gamle nok til å forholde seg til dette(skoleelever), hvordan blir dette løst i dag? 

Anonymkode: 56632...e1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lærer i vgs og der bruker vi makkerpar og makkergrupper til mer slike løse samarbeid som varer i kort tid. I praksis vil det si at de to som sitter ved siden av hverandre i klasserommet er et makkerpar, mens de to makkerparene som sitter nærmest hverandre er en makkergruppe. Det er kontaktlærer som lager klassekartet, og det mest vanlige er å bytte plasser 2-3 ganger pr termin slik at det varierer litt hvem man sitter med. Som kontaktlærer kjenner man klassen, i hvert fall etter de første ukene, og vet derfor også hvem man ikke bør plassere sammen, om noen har behov for tryggheten av noen bestemte personer osv. 

Anonymkode: c8b5e...c4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tenkte på dette her om dagen. Og før noen misforstår, jeg sier ikke at jeg har fått varige traumer eller dype sår av dette 😉 Men oppfordringen fra læreren "dann par selv", "gå sammen to og to" ble liksom alltid en påminnelse om at man var litt utenfor, at man ikke hadde noen å gå sammen med, men måtte håpe på å kunne slenge seg med. Så vidt jeg har skjønt, er det mange som har heldigvis har sluttet med at elever får velge lag selv i gymtimene, der blir jo ensomhet enda mer synlig...

Hvordan var det da dere gikk på skolen? Dere som har barn som er gamle nok til å forholde seg til dette(skoleelever), hvordan blir dette løst i dag? 

Anonymkode: 56632...e1b

Det var jævlig 

Anonymkode: 06a2b...208

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...