Himmel og hav Skrevet 10. april #1 Skrevet 10. april Jeg gikk på snørra for noen uker siden og skadet meg. Jeg var runden hos fastlege, røntgen, akuttmottak og ble derfra henvist til MR fordi de mistenkte brudd. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en time på poliklinikken for å få svar på hva MR'en viste. Jeg måtte dra fra jobb midt på dagen, kolleger måtte dekke opp for meg, jeg satt og ventet fordi de var over en time forsinka og så var jeg inne hos legen i fem minutter bare for å få høre at bildene var fine og at ingenting var brukket. Takk for nå, ha det bra og kroner 403,-, takk. Jeg gikk derfra med følelsen at den timen kun var for å loppe meg for en egenandel og hake av for nok en pasient i en eller annen telling. Ingenting skjedde på legekontoret som ikke kunne foregått via telefon eller til og med en melding på Helsenorge. Så kunne jeg ev. fått velge om jeg ville ha en time hos lege om jeg hadde spørsmål. Er det noen som vet hvorfor de gjør det sånn?
Anonym bruker Skrevet 10. april #2 Skrevet 10. april Himmel og hav skrev (2 minutter siden): Jeg gikk på snørra for noen uker siden og skadet meg. Jeg var runden hos fastlege, røntgen, akuttmottak og ble derfra henvist til MR fordi de mistenkte brudd. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en time på poliklinikken for å få svar på hva MR'en viste. Jeg måtte dra fra jobb midt på dagen, kolleger måtte dekke opp for meg, jeg satt og ventet fordi de var over en time forsinka og så var jeg inne hos legen i fem minutter bare for å få høre at bildene var fine og at ingenting var brukket. Takk for nå, ha det bra og kroner 403,-, takk. Jeg gikk derfra med følelsen at den timen kun var for å loppe meg for en egenandel og hake av for nok en pasient i en eller annen telling. Ingenting skjedde på legekontoret som ikke kunne foregått via telefon eller til og med en melding på Helsenorge. Så kunne jeg ev. fått velge om jeg ville ha en time hos lege om jeg hadde spørsmål. Er det noen som vet hvorfor de gjør det sånn? Det er slik det skal gjøres etter reglene i Norge. Idiotisk selvsagt. Mangler bare ei parkeringsbot da du måtte vente en time ekstra. Anonymkode: 54b2f...b81
Anonym bruker Skrevet 10. april #3 Skrevet 10. april Slik er systemet, fortvilende nok. Helsepersonell har stort press på seg for å tjene inn de kronene de kan. Enig med deg i at dette burde vært tatt som en telefonkonsultasjon, men egenandelen ville nok vært den samme. Anonymkode: 30adb...c6d
Himmel og hav Skrevet 10. april Forfatter #4 Skrevet 10. april Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Slik er systemet, fortvilende nok. Helsepersonell har stort press på seg for å tjene inn de kronene de kan. Enig med deg i at dette burde vært tatt som en telefonkonsultasjon, men egenandelen ville nok vært den samme. Anonymkode: 30adb...c6d Det hadde uansett blitt billigere for meg. Nå kom kjøring, bompenger og parkering i tillegg, pluss belastningen på kolleger mens jeg var borte.
Anonym bruker Skrevet 10. april #5 Skrevet 10. april Himmel og hav skrev (6 minutter siden): Det hadde uansett blitt billigere for meg. Nå kom kjøring, bompenger og parkering i tillegg, pluss belastningen på kolleger mens jeg var borte. Systemet er for dårlig, jeg er helt enig med deg. Dessverre er tidspresset sånn at legen ikke har nubbesjans til å forberede poliklinikken. Med andre ord oppdaget nok du og legen samtidig at oppmøtekontroll strengt tatt ikke var nødvendig. Anonymkode: 30adb...c6d
Himmel og hav Skrevet 10. april Forfatter #6 Skrevet 10. april Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Systemet er for dårlig, jeg er helt enig med deg. Dessverre er tidspresset sånn at legen ikke har nubbesjans til å forberede poliklinikken. Med andre ord oppdaget nok du og legen samtidig at oppmøtekontroll strengt tatt ikke var nødvendig. Anonymkode: 30adb...c6d Det er jo helt elendig bruk av både helsevesenet og samfunnets ressurser, men i det minste en forklaring. Takk.
Anonym bruker Skrevet 10. april #7 Skrevet 10. april Jeg har (dessverre) vært borti ganske mye sykehus og leger de siste par årene og ganske stor del av det foregår pr telefon eller skriftlig via Helse-Norge. Veldig bra og som det blir sagt her, helt sikkert ressursbesparende. HI, høres ut som skikkelig sløsing med tid. Håper det var en glipp i systemet, ikke sånn de pleier å gjøre det. Anonymkode: ffb8a...e92
Anonym bruker Skrevet 10. april #8 Skrevet 10. april Er nok sånn det er, men du kunne ringt poliklinikken og hørt om det kunne tas over telefon, egenandelen ville vært det samme, men du hadde sluppet rensingen som du nevnte. Anonymkode: b90d7...5ee
Himmel og hav Skrevet 10. april Forfatter #9 Skrevet 10. april Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Er nok sånn det er, men du kunne ringt poliklinikken og hørt om det kunne tas over telefon, egenandelen ville vært det samme, men du hadde sluppet rensingen som du nevnte. Anonymkode: b90d7...5ee Jeg var faktisk i kontakt med dem i forrige uke, men fikk da beskjed om at jeg måtte til lege for å få svar. Da gikk jeg jo litt ut fra at det var noe galt på bildene også og psyka meg opp til det.
Anonym bruker Skrevet 10. april #10 Skrevet 10. april Det kan godt være fordi de vil se deg, altså se hvilken tilstand du er i. Én ting er hva du sier til de på telefon, hvordan du føler deg. De har behandlingsansvar for deg, og ønsker kanskje derfor å ikke bare ha ditt ord for hvordan du har det. Anonymkode: 934b5...ff2
Anonym bruker Skrevet 10. april #11 Skrevet 10. april Anonym bruker skrev (3 timer siden): Slik er systemet, fortvilende nok. Helsepersonell har stort press på seg for å tjene inn de kronene de kan. Enig med deg i at dette burde vært tatt som en telefonkonsultasjon, men egenandelen ville nok vært den samme. Anonymkode: 30adb...c6d Slik er systemet? Men slik skal ikke systemet være! Hvis det er så lange helsekøer som de klager over, og folk må vente lenge på legetime så misbruker de både tiden til pasienten og til de som står i kø ved å holde av en pasient for å si «alt er fint» dette er det vi har Helsenorge og pasientsky appen til. Anonymkode: 2746f...6b1
Anonym bruker Skrevet 10. april #12 Skrevet 10. april Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Slik er systemet? Men slik skal ikke systemet være! Hvis det er så lange helsekøer som de klager over, og folk må vente lenge på legetime så misbruker de både tiden til pasienten og til de som står i kø ved å holde av en pasient for å si «alt er fint» dette er det vi har Helsenorge og pasientsky appen til. Anonymkode: 2746f...6b1 Du bestemmer ikke hvordan systemet skal være. Jeg er helt sikker på at det er en god grunn til at det er slik. Anonymkode: 934b5...ff2
Anonym bruker Skrevet 10. april #13 Skrevet 10. april Himmel og hav skrev (4 timer siden): Jeg gikk på snørra for noen uker siden og skadet meg. Jeg var runden hos fastlege, røntgen, akuttmottak og ble derfra henvist til MR fordi de mistenkte brudd. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha en time på poliklinikken for å få svar på hva MR'en viste. Jeg måtte dra fra jobb midt på dagen, kolleger måtte dekke opp for meg, jeg satt og ventet fordi de var over en time forsinka og så var jeg inne hos legen i fem minutter bare for å få høre at bildene var fine og at ingenting var brukket. Takk for nå, ha det bra og kroner 403,-, takk. Jeg gikk derfra med følelsen at den timen kun var for å loppe meg for en egenandel og hake av for nok en pasient i en eller annen telling. Ingenting skjedde på legekontoret som ikke kunne foregått via telefon eller til og med en melding på Helsenorge. Så kunne jeg ev. fått velge om jeg ville ha en time hos lege om jeg hadde spørsmål. Er det noen som vet hvorfor de gjør det sånn? Det er helt sprøtt. Jeg hadde med datteren (16) til legevakten fordi hun falt og vi trodde hånda var brukket. Først egenandel på legevakta, så ble vi sendt til sykehuset til MR og enda en egenandel der. Og så måtte vi vente på legen på samme sykehus som skulle fortelle oss resultatet av MR og det ble enda en egenandel. Så her ble det tre egenandeler og over 1000kr for å bare få bekreftet at bildene viste at den ikke var brukket. Anonymkode: 33708...4a4
Anonym bruker Skrevet 11. april #14 Skrevet 11. april Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er helt sprøtt. Jeg hadde med datteren (16) til legevakten fordi hun falt og vi trodde hånda var brukket. Først egenandel på legevakta, så ble vi sendt til sykehuset til MR og enda en egenandel der. Og så måtte vi vente på legen på samme sykehus som skulle fortelle oss resultatet av MR og det ble enda en egenandel. Så her ble det tre egenandeler og over 1000kr for å bare få bekreftet at bildene viste at den ikke var brukket. Anonymkode: 33708...4a4 Det er klart det er mye penger, men tenk så heldige vi er som kun betaler egenandel. Kostprisen for behandlingen kom nok på flerfoldige tusen. Og det virker jo bare som det var den siste konsultasjonen som kunne vært unngått med personlig oppmøte. Man må nødvendigvis både på legevakt og MR/røntgen ved mistanke om brudd. Anonymkode: 46974...c2f
Anonym bruker Skrevet 11. april #15 Skrevet 11. april Helsevesen virker til å bære på en teknisk gjeld som virker nesten uoverkommelig å løse. For det finnes egentlig løsninger i dag som kunne gjort slike saker mye mer sømløse og brukervennlige, men hvorfor det ikke blir tatt i bruk, det kan en undre seg over. Anonymkode: 8ec90...98d
Anonym bruker Skrevet 11. april #16 Skrevet 11. april Det er fordi det ikke er tillatt for andre enn legen å tolke bildene. Det er ikke for å tjene penger på en unødvendig konsultasjon. De er såpass presset på tid, at det ville vært en veldig underlig vurdering. Det er heller ikke alt som kan tas telefonisk, legen må kanskje se på bruddet selv feks. Tror vi er litt blinde for hvor utrolig godt vi har det i Norge, jeg. Anonymkode: d7454...543
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå