Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mitt barn på strax 17 har fått seg sin første jobb, h*n rakk å være 2 timer 1 dag på opplæring og neste opplæring svakt var skriftlig avtalt til å være 2 dager seinere. Så har da ungen min sendt sms til arbeidsgiveren at h*n blir litt forsinket like før h*n skulle være på plass på 2 dag med opplæring..h*n fikk da øyeblikkelig beskjed om å ikke møte opp fordi du ga ikke beskjed og jeg har funnet noen andre..så her sitter vi med en kontrakt som ble tegnet uka før og ungdommen har ikke fått hverken opplæring eller noen vakter. Dette er en fastfood bedrift..jeg ble så fortvilet at jeg tok kontakt med arbeidsgiveren og spurte hvorfor ikke ungen min har fått noe videre etter de 2 timene med opplæring og et løfte om 80 prosent stilling. Han sa at ungen min ikke hadde gitt beskjed om at h*n ble forsinket før rett før h*n skulle være der..og derfor så hvisste ikke han om man kunne stole på at jobben kom til å bli tatt seriøst. 

Anonymkode: c04b8...694

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453640-useri%C3%B8s-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, er jo litt usæriøst å komme for seint allerede andre dag da, så skjønner jo at arbeidsgiver blir skeptisk. Men hva står det i kontrakten da? Skjønner ikke helt det du skriver om kontrakt og løfte om 80 % jobb, hva er kontraktsfestet og ikke her? Det skal vel litt mer til enn en forsinkelse før man mister jobben vil jeg tro…

Anonymkode: fd5b2...4d1

Det er jo sløvt å møte for seint på jobb andre dagen i ny jobb. 

Samtidig kan man jo være maks uheldig, og han ga jo beskjed. 

Det jeg synes dere bør tenke på er om han vil fortsette å jobbe et sted hvor dere har inntrykk av at arbeidsgiver er useriøs. 

Kanskje det er bedre å prøve å finne noe annet?  Det er mange arbeidsgivere som behandler unge dårlig, litt vanskelig å vite om dette er et sånt sted, det kan jo også bare tenkes at de er veldig nøye på at man møter opp tidsnok, noe jeg forsåvidt har forståelse for. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mitt barn på strax 17 har fått seg sin første jobb, h*n rakk å være 2 timer 1 dag på opplæring og neste opplæring svakt var skriftlig avtalt til å være 2 dager seinere. Så har da ungen min sendt sms til arbeidsgiveren at h*n blir litt forsinket like før h*n skulle være på plass på 2 dag med opplæring..h*n fikk da øyeblikkelig beskjed om å ikke møte opp fordi du ga ikke beskjed og jeg har funnet noen andre..så her sitter vi med en kontrakt som ble tegnet uka før og ungdommen har ikke fått hverken opplæring eller noen vakter. Dette er en fastfood bedrift..jeg ble så fortvilet at jeg tok kontakt med arbeidsgiveren og spurte hvorfor ikke ungen min har fått noe videre etter de 2 timene med opplæring og et løfte om 80 prosent stilling. Han sa at ungen min ikke hadde gitt beskjed om at h*n ble forsinket før rett før h*n skulle være der..og derfor så hvisste ikke han om man kunne stole på at jobben kom til å bli tatt seriøst. 

Anonymkode: c04b8...694

Det fremstår som helt urimelig, men mulig dere likevel bør la det ligge om det finnes andre steder sønnen din kan få jobb.  For en så rigid sjef vil han vel ikke ha. Står det noe om stillingsprosent i sønnen din sin kontrakt? 

Anonymkode: b2037...641

• 2 uker senere...

Har selv en 17-åring som har jobbet på bensinstasjon siden han var 15. Og er selv en arbeidsgiver i en helt annen bransje.

Jeg tenker at man ikke kommer for seint på jobb! Spesielt ikke på dag 2. Da er man ekstra nøye med å være ute i god tid, fordi alt er nytt og ting kanskje tar litt ekstra tid med å gjøre seg klar. Dette er noe du bør la ungdommen din ta lærdom av, istedenfor å prøve å fikse for han/henne. Som en curlingforelder/helikopterforelder. At du som forelder tar kontakt med arbeidsgiver sier nok egentlig, det burde han/hun gjort selv når h*n snart er som voksen å regne. Sånn er voksenlivet - man må ta ansvar og konsekvenser av hva man gjør. Like greit å lære det nå, enn senere i livet når det er en jobb h*n er avhengig av for økonomien. 

Der jeg jobber hjelper det lite å gi beskjed rett før man skulle vært på jobb. Andre er avhengig av at du er der når du skal. Det handler om respekt for andres tid. 

Står det noe om oppsigelse innenfor prøvetiden? Standarden er at det er 2 uker. Og hvis h*n ikke var satt opp på noen vakter videre, så er det jo ingen avtale som er brutt egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...