Gå til innhold

Arbeidsgiver fjasko

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis en arbeidsgiver mener de har bedre kompetanse til å vurdere en persons medisinske sykdom bedre enn legen så må de bestride sykmeldingen om de vet bedre. Man må ha en grunn til at man bestrider en sykmelding og det må sendes inn til Nav. Da må nav undersøke om grunnen arb giver gir. Ansatt har krav på å få kopi av bestridelsen, dette fra arbeidsgiver, men de kan også få den fra nav. NAV kan kontakte lege og undersøke om sykmeldingen er gyldig. Det er ikke nok med en magefølelse. I ditt tilfelle du nevner kan man bestride en sykmelding om en ansatt har fått avslag på ferie og blir sykmeldt og reiser. 

Anonymkode: 3ed36...25d

Det er jo det jeg sier. Hvis arbeidsgiver har mistanke om at den ansatte ikke har rett på sykepenger så kan de nekte å utbetale og melde dette fra til NAV. De trenger ikke å DOKUMENTERE hvorfor de mener sykemeldingen er feil, de må kun begrunne mistanken.

Anonymkode: 227b1...df9

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er latterlig. Dialogmøte ja, det er vel etter 4 uker det med nav? Da får vi jo snakke der da om det som har skjedd, men tipper de trekker dette rimelig fort tilbake. Da jeg har vist til lovverket og retningslinjer de forventer jeg skal følge, men som de selv har brutt i samme sak. Fagforbundet er inne og de har gitt beskjed at om ikke dette trekkes tilbake så vil de kjøre dette langt. Hvis arb giver setter seg på bakbeina og det blir tatt til arbeidsretten vil det medføre erstatning på toppen, og det kommer ut i mediene, og det tror jeg ikke de ønsker. Arb fiber har også juridisk bistand og der blir de nok rådet om hva de skal gjøre. Har de dårlige kort på hånda blir de nok rådet om å slipe dette. Alt sammen er jo som en dårlig scatsj - sikkert skrivefeil før noen poengterer det. Men sjelden ord jeg bruker 

Fagforeningen din skal liksom true arbeidsgiveren din til å trekke tilbake at de har bestridt en sykemelding? Fagforeningen din har ingen part i dette annet enn å støtte deg. Det er først og fremst Nav som skal ta stiling til dette, innhente mer opplysninger og om du får medhold av dem og arbeidsgiver ikke er fornøyd kan de anke til en ankenemd. 

Det er helt sikkert dramatisk for deg, men det er slett ikke uvanlig at arbeidsgivere bestrider sykemeldinger, særlig i tilfeller som ditt der en ytelse tar slutt og du går rett over på en ny. Kommunikasjon med arbeidsgiver er gjerne nøkkelen til smidigere overganger i slike tilfeller.  La nå saken gå sin gang. Arbeidsgiver har rett til å bestride. De har ikke begått noen kjempebrøler ved å gjøre det, som du later til å tro, og at de vil skjelve i buksene om du nevner paragrafer og fagforening. Det holder at de har en berettiget mistanke, og det synes de at de har.

(Ordet du leter etter er for øvrig sketsj.)

Anonymkode: d0d86...a3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fagforeningen din skal liksom true arbeidsgiveren din til å trekke tilbake at de har bestridt en sykemelding? Fagforeningen din har ingen part i dette annet enn å støtte deg. Det er først og fremst Nav som skal ta stiling til dette, innhente mer opplysninger og om du får medhold av dem og arbeidsgiver ikke er fornøyd kan de anke til en ankenemd. 

Det er helt sikkert dramatisk for deg, men det er slett ikke uvanlig at arbeidsgivere bestrider sykemeldinger, særlig i tilfeller som ditt der en ytelse tar slutt og du går rett over på en ny. Kommunikasjon med arbeidsgiver er gjerne nøkkelen til smidigere overganger i slike tilfeller.  La nå saken gå sin gang. Arbeidsgiver har rett til å bestride. De har ikke begått noen kjempebrøler ved å gjøre det, som du later til å tro, og at de vil skjelve i buksene om du nevner paragrafer og fagforening. Det holder at de har en berettiget mistanke, og det synes de at de har.

Fagforeningen truer ikke, men de informerer om videre saksgang. En arbeidsgiver er pliktig til å dokumentere hvorfor de bestrider en sykmelding. Det er svært alvorlig å bestride en sykmelding. I mitt tilfelle har jeg ikke bare lege, men også behandlere innenfor helse som kan bekrefte sykdom. Klart de gjør en brøler ved å bestride en sykmelding og sette ansatt i en økonomisk vanskelig situasjon der de har stoppet lønn. I verste fall kan en slik sak havne i arbeidsretten og da må de begrunne hvorfor de overgår legens medisinske vurderinger. Det er noe som heter kausalt nærstående, og man trenger ikke være rakettforsker for å forstå det 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Fagforeningen truer ikke, men de informerer om videre saksgang. En arbeidsgiver er pliktig til å dokumentere hvorfor de bestrider en sykmelding. Det er svært alvorlig å bestride en sykmelding. I mitt tilfelle har jeg ikke bare lege, men også behandlere innenfor helse som kan bekrefte sykdom. Klart de gjør en brøler ved å bestride en sykmelding og sette ansatt i en økonomisk vanskelig situasjon der de har stoppet lønn. I verste fall kan en slik sak havne i arbeidsretten og da må de begrunne hvorfor de overgår legens medisinske vurderinger. Det er noe som heter kausalt nærstående, og man trenger ikke være rakettforsker for å forstå det 

Du kan søke om at Nav forskutterer sykepengene dine i påvente av at saken er ferdig undersøkt og at det er fattet en beslutning. Det er lang, lang vei før en slik sak havner i rettssystemet så det er ingen grunn til å begynne å skyte med kanon allerede nå. Du må rett og slett bare finne deg i at arbeidsgiver har en rett til å bestride en sykemelding selv om du ikke er enig i det. Det er ingen stor feil av arbeidsgiver og de later ikke som de overprøver det medisinske. Arbeidsgivere kan bestride på andre grunnlag, f. eks. om sykemeldingen er tilbakedatert, om det er forhold som er mistenkelige, som at en arbeidstaker har fått nei til ferie og så kommer med en sykemelding, at vedkommende står i en livskrise el. som gjør at sykemeldingen ikke gir grunnlag for sykepenger, at arbeidstakeren ikke er deltagende i arbeidet for å komme tilbake i jobb osv. Arbeidsgiver er ikke nødt til å bukke og skrape bare fordi en lege har skrevet en sykemelding. Alle kan f. eks. krype inn til legen, påstå at de har vondt i ryggen og komme ut med en sykemelding for så å dra på heisatur. Jeg sier ikke at det er noe sånt du har gjort, men arbeidsgiver har altså rettigheter og kan bruke dem, selv om det går ut over deg. Det er heller ikke rakettforskning, for å bruke dine ord. Du prøver å fremstille det som de har begått en forbrytelse, men det har de altså ikke. 

Skrevet

Noe sier meg at det finnes en helt annen siden av demme saken og.

Anonymkode: d86f6...c27

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Arbeidsgiver er nok veldig klar over videre saksgang. Og nei, det er ikke «svært alvorlig» å bestride en sykemelding, det er rett arbeidsgiver har på samme måte som du har rett til sykepenger. Hvordan gjør arbeidsgiver en «brøler» når de benytter seg av en mulighet de har?

Du virker ekstremt opptatt av egne rettigheter og tilsvarende lite opptatt av andres.

Anonymkode: 227b1...df9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er fascinerende hvordan du klarer å gjøre noens utfordring om til et personlig foredrag, drysset med nedlatenhet og selvrettferdighet. Du kunne spart deg hele innlegget og bare skrevet: ‘Jeg vet best, du er dum, hilsen Forumets Store Orakel’. Budskapet hadde kommet frem på samme måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...