Gå til innhold

Arbeidsgiver fjasko

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har vært i en situasjon selv hvor arbeidsgiver oppførte seg urimelig, ikke akkurat bestride sykmelding, men noe lignende. Verken fagforening eller verneombud kunne gjøre stort. Fastlegen og NAV kunne utrette det meste. De kan eventuelt melde fra videre til Arbeidstilsynet.

Så må jeg si du holder en nokså kjepphøy tone i tråden da. Muligens sånn du reagerer i stressende situasjoner. Kan anbefale deg å legge om stilen til mer ‘unnskyld’ ‘unnskyld’ ‘takk’ ‘takk’ i møte med disse instansene. Da er det enklere for de å se hvem av dere som er svarteper. 

Anonymkode: 9a2ac...c1c

Å forlange at noen som utsettes for urett skal måtte bøye hodet og takke unormalt mye, er et elendig forslag. 

Anonymkode: b8495...09e

Skrevet

Hvis arbeidsgiver ønsker å bli kvitt deg er det de minste ting som kan bli utslagsgivende. 

Anonymkode: 1a11f...91c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Varsel? Som å bestride en sykmelding? 
det står ingenting om i loven hvordan sykemelding skal meldes inn. Interne regler trumfer ikke over norsk lov eller hva? De krever personlig oppmøte ja, men i følge loven er det nok med å sende inn digitalt. Dette i en kommune som snakker så varmt om raushet og inkludering, samhold og samarbeid fra talerstolen, og man finner plakater og bryskjyrer overalt om rausheten til denne kommunen. (Kommunal arb giver) hadde vært fint om ord på papir kunne gjenspeiles i praksis 

Anonymkode: 3ed36...25d

Du blander sammen interne rutiner for å varsle om eget fravær og det å levere en sykmelding (enten på papir eller digitalt). Det er to vidt forskjellige ting 

Anonymkode: 65356...dd5

Skrevet

HI her. 
Jeg sendte i dag dette brevet til min leder 

Jeg viser til deres tilbakemelding hvor det uttrykkes tvil om gyldigheten av min sykmelding. Som kjent er det fastlegen som vurderer arbeidsuførhet basert på medisinsk kompetanse og grundig kjennskap til pasientens situasjon. Jeg har vært i tett dialog med legen min, som etter grundig vurdering har funnet det medisinsk nødvendig å sykmelde meg 100 %. Hun har også sendt et skriv til dere der hun bekrefter at jeg per nå er helt ute av stand til å utføre arbeidsrelaterte oppgaver, samt delt diagnose etter mitt samtykke. Jeg vil minne om at opplysninger om min helse er taushetsbelagte, og jeg har ingen plikt til å dele mer informasjon enn det som følger med sykmeldingen – mindre jeg selv samtykker. At det i den opprinnelige sykmeldingen ikke står diagnose, er i tråd med gjeldende regelverk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

HI her. 

Jeg viser til deres tilbakemelding hvor det uttrykkes tvil om gyldigheten av min sykmelding. Som kjent er det fastlegen som vurderer arbeidsuførhet basert på medisinsk kompetanse og grundig kjennskap til pasientens situasjon. Jeg har vært i tett dialog med legen min, som etter grundig vurdering har funnet det medisinsk nødvendig å sykmelde meg 100 %. Hun har også sendt et skriv til dere der hun bekrefter at jeg per nå er helt ute av stand til å utføre arbeidsrelaterte oppgaver, samt delt diagnose etter mitt samtykke. Jeg vil minne om at opplysninger om min helse er taushetsbelagte, og jeg har ingen plikt til å dele mer informasjon enn det som følger med sykmeldingen – mindre jeg selv samtykker. At det i den opprinnelige sykmeldingen ikke står diagnose, er i tråd med gjeldende regelverk.

Det var et ryddig og godt tilsvar 👍🏻

Anonymkode: 36ace...25f

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

HI her. 

👏

Anonymkode: b8495...09e

Skrevet

Takk, vet ikke jeg. Eneste jeg kjenner på nå er at det er tungt å være dårlig, og tungt å bli mistrodd. Så lei av å kjempe, jeg er taperen uansett. Å få en psykisk smell parallellt med mistro fra sjefen gjør en ikke friskere akkurat. 
Føler bare smerte 

Skrevet

Føler det er feil uansett hva jeg gjør. Står jeg opp for meg selv blir de provosert og kanskje mer irritert for at «dumme» meg vet bedre enn de. Står jeg ikke opp for meg selv så skuffer jeg meg selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

HI her. 

Du virker syk, ja. Om sykdommen gjør deg ute av stand til å jobbe vet ikke jeg.

Når det er sakt så har en arbeidsgiver rett til å bestride en sykmelding. Det er ikke så uvanlig at en pasient lyver eller overdriver for legen  eller at legen bare gir etter for mas. Arbeidsgiver sitter ofte på informasjon som legen ikke har. Da vil det være nav som avgjør om du har rett på sykmelding og om du har rett på sykepenger.

Når det gjelder at diagnosen er taushetsbelagt er det også riktig, men både du og legen har plikt til å opplyse om restarbeidsevne og å samarbeide med arbeidsgiver for å få deg raskest mulig tilbake i jobb. Du og legen er pliktig til å fortelle alt du kan gjøre og arbeidsgiver kan ut fra det foreslå tilpasninger slik at du kan jobbe og utnytte restarbeidsevnen din.

Anonymkode: 3c6e0...651

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvis arbeidsgiver ønsker å bli kvitt deg er det de minste ting som kan bli utslagsgivende. 

Anonymkode: 1a11f...91c

Nettopp.

Dessverre har vi som kvinner lært at det å stå opp for oss selv er så viktig, så har det gått motsatt retning og vi er blitt uspiselig i stedet. Ut fra innleggene her i tråden er det ikke mye som tyder på at HI er en samarbeidsvillig eller tilpasningsdyktig arbeidstaker. Så selv om arbeidsgiver ikke kommer noen vei, kan likevel denne hendelsen bli lagret på HI og senere bli brukt som eksempel på at HI er en vanskelig person.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du virker syk, ja. Om sykdommen gjør deg ute av stand til å jobbe vet ikke jeg.

Når det er sakt så har en arbeidsgiver rett til å bestride en sykmelding. Det er ikke så uvanlig at en pasient lyver eller overdriver for legen  eller at legen bare gir etter for mas. Arbeidsgiver sitter ofte på informasjon som legen ikke har. Da vil det være nav som avgjør om du har rett på sykmelding og om du har rett på sykepenger.

Når det gjelder at diagnosen er taushetsbelagt er det også riktig, men både du og legen har plikt til å opplyse om restarbeidsevne og å samarbeide med arbeidsgiver for å få deg raskest mulig tilbake i jobb. Du og legen er pliktig til å fortelle alt du kan gjøre og arbeidsgiver kan ut fra det foreslå tilpasninger slik at du kan jobbe og utnytte restarbeidsevnen din.

Anonymkode: 3c6e0...651

Nei det vet ikke du, men jeg vet og legen min vet. Om arbeidsgiver velger å bestride en sykmelding er de pliktig å sende inn sin tvil til nav med detaljert begrunnelse om hvorfor de bestrider sykmeldingen og må dokumentere hvorfor de mener den er feil. Utifra opplysninger Nav har er det NAV som enten godkjenner eller underkjenner klagen. Så arbeidsgiver kan ikke bare ha på følelsen eller bruke slike teknikker for å få ned sykefravær, dette må begrunnes da de også må forholde seg til lovverket 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei det vet ikke du, men jeg vet og legen min vet. Om arbeidsgiver velger å bestride en sykmelding er de pliktig å sende inn sin tvil til nav med detaljert begrunnelse om hvorfor de bestrider sykmeldingen og må dokumentere hvorfor de mener den er feil. Utifra opplysninger Nav har er det NAV som enten godkjenner eller underkjenner klagen. Så arbeidsgiver kan ikke bare ha på følelsen eller bruke slike teknikker for å få ned sykefravær, dette må begrunnes da de også må forholde seg til lovverket 

Ja, arbeidsgiver oppfører seg helt tullete her.

Jeg har flere steder i tråden anbefalt deg å være mer ydmyk. Det betyr IKKE at jeg mener arbeidsgiver har rett og du feil. Snarere tvert i mot, så mener jeg arbeidsgiver har feil og du har rett.

Mitt poeng er at du i større grad gnir inn hvor urimelig og slem hun er, hvis du selv oppfører deg samarbeidsvillig og fair.

Jeg husker godt da jeg selv hadde møte med en på NAV. Hun trodde jeg var urimelig fordi det hadde arbeidsgiver gitt inntrykk av, så ble hun overrasket over at jeg ønsket møte og ønsket samarbeid. Det gjorde henne mer velvillig stemt overfor meg. Dermed ville hun antageligvis lavterskel meldt fra til Arbeidstilsynet dersom min arbeidsgiver ikke ga seg.

Hadde jeg derimot vært kjepphøy og på krigsstien mot min arbeidsgiver, så er det jammen ikke sikkert dama i NAV ville vært like sympatisk og støttet meg like hardt. Da ville hun antageligvis tenkt at arbeidsgiver har rett, her er arbeidstaker problemet. Det å stå i jobb, handler ikke kun om å forholde seg til norsk lov, det handler om å forholde seg til andre mennesker på en ålreit og vennlig måte.

Skrevet

Dette er jo en klassisk grunn for arbeidsgiver til å tvile på sykemeldingen om man ikke har stor tro på HI i utgangspunktet. Årsaken er jo at i det samme pleiepengene går ut så sykemelder HI seg av psykiske årsaker. Altså årsaker som vanskelig lar seg bevise. Det har lenge vært klaget på at den virkelige årsaken til sykemelding kamufleres. Mennesker som opplever at pleiepenger går ut for tidlig, pårørende som ønsker å være der for sine kjære under alvorlig sykdom eller på det siste, osv. Mange av disse sykemeldes av psykiske årsaker selv om dette egentlig ikke er reelt. Og enda verre - de som utnytter det av mindre aktverdige årsaker - som sykemelder seg på dager de har fått nei til avspasering eller ferie bare fordi de ønsker fri disse dagene (f.eks. får å dra på en langhelgtur). 

Når HI da går rett fra pleiepenger (altså å være sykemeldt på barnets vegne) til å selv bli sykemeldt samme dag disse går ut så blir dette mistenkelig for arbeidsgiver. Det at HI i tillegg legger all kontakt skriftlig slik at arbeidsgiver ikke får et inntrykk, gjør det enda mer mistenkelig. 

Selv om dette oppleves som mistenkelig for arbeidsgiver, er det jo mest sannsynlig reelt. Da tar det bare noen ekstra runder for å få det dokumentert og få arbeidsgiver til å godta det. Det virker ikke som om HI har gjort noe for å øke troverdigheten. Dette kan jo gjøre at HI kan/burde forstå at det ble som det ble og gjøre at det er greit for HI å fortsette i jobben. På min jobb har vi stor tillitt til hverandre. Om en ny leder plutselig hadde kommet inn og tvilt på sannheten i det jeg fortalte så vet jeg ikke om jeg hadde ønsket å jobbe der mer (om jeg da ikke hadde lagt opp løpet slik at det så veldig mistenkelig ut). 

Anonymkode: 6ffd5...6f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Arbeidsgiver kan bestemme/ ønske og oppfordre til dette. Men interne lover kan ikke trumfe arbeidsmiljøloven. En arbeidsgiver kan ikke bestride en sykmelding, gi skriftlig advarsel o.l hvis dette ikke er i tråd med nasjonale retningslinjer. Arbeidsmiljøloven er gjeldene i en rettsprosess, der hjelper det ikke med interne regler 

Arbeidsmiljøloven sier ingenting om hvordan arbeidsgiver skal varsle arbeidsgiver om egen sykdom. Loven krever at arbeidsgiver skal utarbeide interne retningslinjer for dette. Og det er da disse retningslinjene som gjelder. Slike retningslinjer kan kreve at arbeidstaker kontakter arbeidsgiver pr telefon for å melde fra om egen sykdom og at sms ikke er tilstrekkelig. 

Skrevet

HI her. 

Nei, det ville jeg ikke sendt og jo, arbeidsgiver kan kreve at du deler mer informasjon enn opplysningene i sykmeldingen. 

Ifølge arbeidsmiljøloven skal du medvirke omkring egen arbeidsevne. Det innebærer at du ikke trenger å dele diagnose - denne har heller ingenting å si for arbeidsevnen din. Men du må dele opplysninger om hva du kan og ikke kan gjøre av arbeidsoppgaver, og hvorfor.

Enkelt sagt; du trenger kkke opplyse om at du har brukket håndleddet (altså diagnose), men du må dele opplysninger om f.eks. at skaden gjør at du ikke kan løfte med venstre hånd, at du ikke kan skrive på PC osv. så er det opp til arbeidsgiver å vurdere om de kan tilby andre arbeidsoppgaver, om de kan tilrettelegge arbeidstid, om de har muligheter til å tilby deg ekstra pause eller hvile i løpet av arbeidsdagen osv. f.eks. kan det være at du med brukket hånd kan dikterte istedenfor å skrive, at du kan svare på telefon osv. 

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring og avsporinger.

Admin

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo en klassisk grunn for arbeidsgiver til å tvile på sykemeldingen om man ikke har stor tro på HI i utgangspunktet. Årsaken er jo at i det samme pleiepengene går ut så sykemelder HI seg av psykiske årsaker. Altså årsaker som vanskelig lar seg bevise. Det har lenge vært klaget på at den virkelige årsaken til sykemelding kamufleres. Mennesker som opplever at pleiepenger går ut for tidlig, pårørende som ønsker å være der for sine kjære under alvorlig sykdom eller på det siste, osv. Mange av disse sykemeldes av psykiske årsaker selv om dette egentlig ikke er reelt. Og enda verre - de som utnytter det av mindre aktverdige årsaker - som sykemelder seg på dager de har fått nei til avspasering eller ferie bare fordi de ønsker fri disse dagene (f.eks. får å dra på en langhelgtur). 

Når HI da går rett fra pleiepenger (altså å være sykemeldt på barnets vegne) til å selv bli sykemeldt samme dag disse går ut så blir dette mistenkelig for arbeidsgiver. Det at HI i tillegg legger all kontakt skriftlig slik at arbeidsgiver ikke får et inntrykk, gjør det enda mer mistenkelig. 

Selv om dette oppleves som mistenkelig for arbeidsgiver, er det jo mest sannsynlig reelt. Da tar det bare noen ekstra runder for å få det dokumentert og få arbeidsgiver til å godta det. Det virker ikke som om HI har gjort noe for å øke troverdigheten. Dette kan jo gjøre at HI kan/burde forstå at det ble som det ble og gjøre at det er greit for HI å fortsette i jobben. På min jobb har vi stor tillitt til hverandre. Om en ny leder plutselig hadde kommet inn og tvilt på sannheten i det jeg fortalte så vet jeg ikke om jeg hadde ønsket å jobbe der mer (om jeg da ikke hadde lagt opp løpet slik at det så veldig mistenkelig ut). 

Anonymkode: 6ffd5...6f4

Så er det noe som heter kausalt. Når omsorgspersoner blir syk av nærståendes sykdom. Jeg har hatt langvarige plager med psykiske plager og mange år tilbake i tid. Har lang dokumentasjon fra helse ang psykiske plager og belastninger. 
leder vet jo ikke det siden det ikke står i sykmelding hva grunnen er. Jeg går også i behandling for dette. 
å få ut frustrasjonen min på nett er noe helt annet enn hvordan en møter folk irl 

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke sendt og jo, arbeidsgiver kan kreve at du deler mer informasjon enn opplysningene i sykmeldingen. 

Ifølge arbeidsmiljøloven skal du medvirke omkring egen arbeidsevne. Det innebærer at du ikke trenger å dele diagnose - denne har heller ingenting å si for arbeidsevnen din. Men du må dele opplysninger om hva du kan og ikke kan gjøre av arbeidsoppgaver, og hvorfor.

Enkelt sagt; du trenger kkke opplyse om at du har brukket håndleddet (altså diagnose), men du må dele opplysninger om f.eks. at skaden gjør at du ikke kan løfte med venstre hånd, at du ikke kan skrive på PC osv. så er det opp til arbeidsgiver å vurdere om de kan tilby andre arbeidsoppgaver, om de kan tilrettelegge arbeidstid, om de har muligheter til å tilby deg ekstra pause eller hvile i løpet av arbeidsdagen osv. f.eks. kan det være at du med brukket hånd kan dikterte istedenfor å skrive, at du kan svare på telefon osv. 

Jeg kan svare på min arbeidsevne og hva jeg kan bidra med på jobb. Nå har legen skrevet til leder at jeg pr nå ikke kan delta i noe som er jobbrelatert grunnet medisinske årsaker. 
Men, jeg kan jo ta en møte med arb giver og fortelle hele historien og alt jeg står i hvis det hjelper de til å forstå situasjon, selv om jeg hverken er pliktig eller de har krav på det. Men om man ikke stoler på sine ansatte basert på å ikke få informasjon og full utbretting av helse tilstand så er jo dette mulig. Nå er det heller en dårlig kultur hos oss, der folk føler de må fortelle hele historien sin, som at det er avgjørende for om leder godtar at du er sykmeldt. Her stoler ikke ledere på lege ene og alene 

Skrevet

Føler det er feil uansett hva jeg gjør. Står jeg opp for meg selv blir de provosert og kanskje mer irritert for at «dumme» meg vet bedre enn de. Står jeg ikke opp for meg selv så skuffer jeg meg selv. 

I lengden er det du som skal leve med deg selv, arbeidssted endres gjennom livet. 

Men ja, det er en lei situasjon å være i, for i det øyeblikket man er stemplet på en arbeidsplass, er det egentlig ingen reell vei tilbake. Skaden har skjedd. 

Først fokuser på å bli frisk igjen, ny arbeidsplass er morgendagens problem. God bedring, håper det løser seg for deg, at du en dag kan tenke tilbake at selv om det var tøft, så ble det en endring hvor du fikk det bedre på sikt, som kanskje ikke ville tvunget seg frem uten den opplevelsen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hvorfor så i forsvar når du vet at sykemeldingen er helt reell?

Da kan de jo bare bestride så mye de vil. Du er syk og uten mulighet til å jobbe i det hele tatt. Da kommer de ikke noen vei med dette uansett. 

Anonymkode: 23cd1...2b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Da kan de jo bare bestride så mye de vil. Du er syk og uten mulighet til å jobbe i det hele tatt. Da kommer de ikke noen vei med dette uansett. 

Det er helt sant, og jeg er ikke redd for den delen. Men de har nå stoppet lønn uten at jeg har fått beskjed og når lønn kom fikk jeg bare 1/3 deler av lønna. Så det påvirker meg i høy grad 

Skrevet

Med god grunn, det er inntil ett år behandlingstid hos nav når arbeidsgiver setter seg på bakbeina. 

I noen saker er det helt riktig, men i denne er det snakk om hvordan sykmeldingen er formidlet. Ikke hvorvidt det er reelt fravær. Når det kommer til dialogmøter hvor det skal finnes løsninger på raskere tilbake i arbeid, når arbeidsgiver starter denne prosessen med å ringe for å gi beskjed om at sykmelding bestrides, hva slags dialog er det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Med god grunn, det er inntil ett år behandlingstid hos nav når arbeidsgiver setter seg på bakbeina. 

I noen saker er det helt riktig, men i denne er det snakk om hvordan sykmeldingen er formidlet. Ikke hvorvidt det er reelt fravær. Når det kommer til dialogmøter hvor det skal finnes løsninger på raskere tilbake i arbeid, når arbeidsgiver starter denne prosessen med å ringe for å gi beskjed om at sykmelding bestrides, hva slags dialog er det? 

Det er latterlig. Dialogmøte ja, det er vel etter 4 uker det med nav? Da får vi jo snakke der da om det som har skjedd, men tipper de trekker dette rimelig fort tilbake. Da jeg har vist til lovverket og retningslinjer de forventer jeg skal følge, men som de selv har brutt i samme sak. Fagforbundet er inne og de har gitt beskjed at om ikke dette trekkes tilbake så vil de kjøre dette langt. Hvis arb giver setter seg på bakbeina og det blir tatt til arbeidsretten vil det medføre erstatning på toppen, og det kommer ut i mediene, og det tror jeg ikke de ønsker. Arb fiber har også juridisk bistand og der blir de nok rådet om hva de skal gjøre. Har de dårlige kort på hånda blir de nok rådet om å slipe dette. Alt sammen er jo som en dårlig scatsj - sikkert skrivefeil før noen poengterer det. Men sjelden ord jeg bruker 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du overdriver veldig her. Hvor tar du det fra at arbeidsgiver må sende en DETALJERT begrunnelse, og i tillegg DOKUMENTERE hvorfor de mener sykemeldingen er feil? Hvordan dokumenterer man en mistanke? Så veldig vanskelig er det ikke for arbeidsgivere å nekte å utbetale sykepenger altså.

Mannen min som er daglig leder har bestridet sykemeldinger flere ganger, og han har aldri opplevd å ikke få medhold av NAV. F. eks hjernedøde ansatte som får avslag på feriesøknaden og så heller sender inn en sykemelding for perioden de hadde søkt ferie for.

Anonymkode: 227b1...df9

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Du overdriver veldig her. Hvor tar du det fra at arbeidsgiver må sende en DETALJERT begrunnelse, og i tillegg DOKUMENTERE hvorfor de mener sykemeldingen er feil? Hvordan dokumenterer man en mistanke? Så veldig vanskelig er det ikke for arbeidsgivere å nekte å utbetale sykepenger altså.

Mannen min som er daglig leder har bestridet sykemeldinger flere ganger, og han har aldri opplevd å ikke få medhold av NAV. F. eks hjernedøde ansatte som får avslag på feriesøknaden og så heller sender inn en sykemelding for perioden de hadde søkt ferie for.

Anonymkode: 227b1...df9

Hvis en arbeidsgiver mener de har bedre kompetanse til å vurdere en persons medisinske sykdom bedre enn legen så må de bestride sykmeldingen om de vet bedre. Man må ha en grunn til at man bestrider en sykmelding og det må sendes inn til Nav. Da må nav undersøke om grunnen arb giver gir. Ansatt har krav på å få kopi av bestridelsen, dette fra arbeidsgiver, men de kan også få den fra nav. NAV kan kontakte lege og undersøke om sykmeldingen er gyldig. Det er ikke nok med en magefølelse. I ditt tilfelle du nevner kan man bestride en sykmelding om en ansatt har fått avslag på ferie og blir sykmeldt og reiser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...