Gå til innhold

Arbeidsgiver fjasko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble sykmeldt nettopp, og jeg har fått en tlf fra arbeidsgiver om at de kommer til å bestride sykmeldingen min. Dette på grunnlag av at jeg ikke møtte opp fysisk på jobb for å levere sykmelding og pga jeg sende sms om sykemelding og ikke ringte. 
Jeg sendte min sykmelding elektronisk (som det nå er i dag) rett etter jeg hadde vært hos lege. 
Fader for en inkompetent arbeidsgiver. Jeg ringte nav og de sa de kommer ingen vei med dette. Bestridelse av en sykmelding kan ikke brukes på dette grunnlaget. 
Fant frem lovverket og sendte det til min arb giver og ba Hanne ringe meg. Dette valgte hun å ikke gjøre. Jeg ringte flere ganger men tok ikke tlf. 
tipper hun skjønner hun har driti på draget. 

Anonymkode: 3ed36...25d

Skrevet

Ok

Anonymkode: 9d5e7...050

Skrevet

Det holder ikke å sende sms om sykefravær om det ikke er noe arbeidsgiver har bedt spesielt om, men å sende selve sykmeldinger elektronisk skal være greit.

Hvis du ikke har gitt beskjed hver dag under egenmeldingsdagene, på den måten arbeidsgiver ønsker, kan det være grunn til å bestride sykmeldinger, særlig om de har andre grunner til å tro du skulker også.

Anonymkode: 3c6e0...651

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det holder ikke å sende sms om sykefravær om det ikke er noe arbeidsgiver har bedt spesielt om, men å sende selve sykmeldinger elektronisk skal være greit.

Hvis du ikke har gitt beskjed hver dag under egenmeldingsdagene, på den måten arbeidsgiver ønsker, kan det være grunn til å bestride sykmeldinger, særlig om de har andre grunner til å tro du skulker også.

Jeg har gått rett fra pleiepenger for sykt barn til sykepenger på meg selv. Uten opphold. Dette sendte arv giver spørsmål om og jeg svarte at jeg hadde legetime da og da, og at jeg mest sannsynlig ikke kom tilbake på jobb den dagen pleiepenger var over. Dette var hun informert om. Jeg har ikke brukt egenmelding. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen lovfestet krav om at man må ringe i følge loven. At det er ønskelig er noe annet. Jeg har ikke fått denne beskjeden da vi nå har ny sjef. Den forrige sjefen ville bare ha en sms. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Begrunnelsen var at jeg ikke fysisk møtte opp på jobb med sykmelding og at jeg sendte sms. Ikke noe annet. I følge nav og fagforening samt lovverk kommer de ingen vei. De ønsker å bestride de første 16 dagene som er arb giver perioden står det. Men de har ingen arb giver periode når jeg ikke har jobbet mellom pleiepenger og sykmelding i følge nav. Forventer at en leder kan reglene. Dette er et google søk 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Begrunnelsen var at jeg ikke fysisk møtte opp på jobb med sykmelding og at jeg sendte sms. Ikke noe annet. I følge nav og fagforening samt lovverk kommer de ingen vei. De ønsker å bestride de første 16 dagene som er arb giver perioden står det. Men de har ingen arb giver periode når jeg ikke har jobbet mellom pleiepenger og sykmelding i følge nav. Forventer at en leder kan reglene. Dette er et google søk 

Hvis du først var hjemme for å ta deg av syke barn og så ble så syk at du ikke kunne jobbe selv akkurat da det var slutt er det ikke så rart om arbeidsgiver mistenker skulk hvis du heller ikke har hatt en god dialog under veis. Likevell tror jeg ikke du trenger å bekymre deg hvis sykdommen er reel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er fullstendig feil. Sykefravær skal ikke varsles daglig dersom sykdommens art gir grunn til å anslå lengde. Sms er dessuten etter loven gyldig varslingsmåte for at det skal utløse rett til sykepenger. 

Anonymkode: b8495...09e

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du først var hjemme for å ta deg av syke barn og så ble så syk at du ikke kunne jobbe selv akkurat da det var slutt er det ikke så rart om arbeidsgiver mistenker skulk hvis du heller ikke har hatt en god dialog under veis. Likevell tror jeg ikke du trenger å bekymre deg hvis sykdommen er reel.

Jo, det er rart å mistenke skulk da. Sykdom smitter. 

Skrevet

Det er ingen lovfestet krav om at man må ringe i følge loven. At det er ønskelig er noe annet. Jeg har ikke fått denne beskjeden da vi nå har ny sjef. Den forrige sjefen ville bare ha en sms. 

Helt vanlig at de foretrekker sms

Skrevet

Hos oss, må vi ringe leder når vi er syke! Det gjør at det er vanskeligere å bare være hjemme/skulke. Kan en bare sende sma, er det mye lettere å bare være hjemme, så det er en grunn for at det bes om å ringe…. 

Anonymkode: 8ae40...5ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har hatt pleiepenger over tid grunnet sykt barn. Dette er ikke samme som at man har et barn med oppkast. Når et barn er syk over tid, blir man selv syk som forelder. Ikke snakk om skulk, for det er ikke relevant i saken her.  Jeg har skrevet begrunnelsen for å bestride sykmelding. Dette handlet om varsle på sms og ikke fysisk oppmøte for å levere sykmeld. 

fint om du leser hva jeg har skrevet før du kommenterer. Jeg er sykmeldt i flere uker, og det er ikke grunnet en sår hals

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hos oss, må vi ringe leder når vi er syke! Det gjør at det er vanskeligere å bare være hjemme/skulke. Kan en bare sende sma, er det mye lettere å bare være hjemme, så det er en grunn for at det bes om å ringe…. 

Anonymkode: 8ae40...5ba

Vi må også ringe leder om vi er syk. Problemet vår er at leder sjelden tar tlf og da blir det sms, hun svarer heller ikke på sms. Men dette gjelder når det er egenmelding og dags fravær. For min del informerte jeg henne på slutten av pleiepengeperioden at jeg ikke er tilbake på jobb på en gitt dato, så dette var hun forberedt på. Jeg sendte en sms den dagen jeg ble sykmeldt. Det skal sies at jeg hadde såpass gråteanfall etter legebesøket at jeg ikke maktet å ringe, da hun spør og graver om sykmeldings grunn og er både nedlatende og pågående. Jeg taklet ikke dette i en ellers overveldet situasjon. Jeg er fullstendig utbrent i alle ender og henvist til psykolog og fått medisin. 

Skrevet

Sykemelding på papir er vel mer unntaket en regelen i dag.  Da jeg pga datatrøbbel hos legen, måtte få sykemeldingen min på papir, visste arbeidsgiver nesten ikke hvordan den skulle behandles - hadde ikke sett det på en evighet, så det ble nesten en sånn "Kom å se hvordan en sykemelding så ut i gamle-dager"

Men at arbeidsgiver vil ha en telefon og ikke sms så lenge man er på egenmelding-stadiet, skjønner jeg godt.  For mange er det mye enklere å bli hjemme når man bare kan sende en melding enn om man må ringe.  

Anonymkode: 07f55...9f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sykemelding på papir er vel mer unntaket en regelen i dag.  Da jeg pga datatrøbbel hos legen, måtte få sykemeldingen min på papir, visste arbeidsgiver nesten ikke hvordan den skulle behandles - hadde ikke sett det på en evighet, så det ble nesten en sånn "Kom å se hvordan en sykemelding så ut i gamle-dager"

Men at arbeidsgiver vil ha en telefon og ikke sms så lenge man er på egenmelding-stadiet, skjønner jeg godt.  For mange er det mye enklere å bli hjemme når man bare kan sende en melding enn om man må ringe.  

Anonymkode: 07f55...9f7

Helt klart at man skal ringe ved sykdom. Hos meg så var det ikke en egenmelding, men en langtidssykemelding som hun var forberedt på. Jeg og mine kollegaer ringer alltid hvis vi våkner og er syk, problemet er at arb giver aldri tar tlf. Da ender det opp med en sms uten svar, og videre må vi ringe kollegaer på avd for å gi beskjed. 
Når hun 90% av gangene ikke svarer på tlf kan hun heller ikke gå så hardt til verks at man prøver bestride en sykmelding for en sms fremfor tlf. Da bør hun etterleve sine egne regler. Så er det stor forskjell på hva en leder ønsker og foretrekker kontra hva som er lovverket. Man kan ikke gå i mot lovverket ved å bestride en sykmelding på grunnlag av egen regel hun har på sin jobb. Dette følger nasjonale retningslinjer 

Skrevet

Helt klart at man skal ringe ved sykdom. Hos meg så var det ikke en egenmelding, men en langtidssykemelding som hun var forberedt på. Jeg og mine kollegaer ringer alltid hvis vi våkner og er syk, problemet er at arb giver aldri tar tlf. Da ender det opp med en sms uten svar, og videre må vi ringe kollegaer på avd for å gi beskjed. 
Når hun 90% av gangene ikke svarer på tlf kan hun heller ikke gå så hardt til verks at man prøver bestride en sykmelding for en sms fremfor tlf. Da bør hun etterleve sine egne regler. Så er det stor forskjell på hva en leder ønsker og foretrekker kontra hva som er lovverket. Man kan ikke gå i mot lovverket ved å bestride en sykmelding på grunnlag av egen regel hun har på sin jobb. Dette følger nasjonale retningslinjer 

Det er vell gjerne sån at en dyktig og arbeidsom arbeidstaker som det aldri har vært noe tull med vil en arbeidsgiver gjøre mye for å beholde. En ustabil arbeidstaker som ikke er særlig flink, har høyt fravær osv vil man gjerne bruke alle lovlige midler for å bli kvitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er vell gjerne sån at en dyktig og arbeidsom arbeidstaker som det aldri har vært noe tull med vil en arbeidsgiver gjøre mye for å beholde. En ustabil arbeidstaker som ikke er særlig flink, har høyt fravær osv vil man gjerne bruke alle lovlige midler for å bli kvitt. 

Man blir ikke kvitt noen for å bestride en sykmelding der de ikke har loven på sin side, men at det skaper dårlig stemning gjør det jo. Man blir ikke lett kvitt en kommunalt ansatt heller. Kan etter x antall år si at jeg aldri har fått klage på jobben jeg gjør, heller motsatt 

Skrevet

Eneste plikt du har er at du varslingsplikt første fraværsdag. Jeg er nok enig med deg, ikke lederen din. 

At arbeidsgiver vil ha fysisk oppmøte er en intern rutine, da skal den stå i personalhåndbok og brudd på den gir ikke arbeidsgiver rett til å innskrenke rettigheter til sykepenger. Brudd på den vil i stedet være brudd på interne rutiner og ha med vurdering av arbeidsforholdet. 

Anonymkode: 36ace...25f

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg ble sykmeldt nettopp, og jeg har fått en tlf fra arbeidsgiver om at de kommer til å bestride sykmeldingen min. Dette på grunnlag av at jeg ikke møtte opp fysisk på jobb for å levere sykmelding og pga jeg sende sms om sykemelding og ikke ringte. 
Jeg sendte min sykmelding elektronisk (som det nå er i dag) rett etter jeg hadde vært hos lege. 
Fader for en inkompetent arbeidsgiver. Jeg ringte nav og de sa de kommer ingen vei med dette. Bestridelse av en sykmelding kan ikke brukes på dette grunnlaget. 
Fant frem lovverket og sendte det til min arb giver og ba Hanne ringe meg. Dette valgte hun å ikke gjøre. Jeg ringte flere ganger men tok ikke tlf. 
tipper hun skjønner hun har driti på draget. 

Høres helt merkelig ut å i det hele tatt bestride en sykemelding. Merkelig opplegg. Hva slags arbeidsgiver er dette her? Hadde blitt syk av å jobbe et slikt sted

Anonymkode: 97dcc...b9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Høres helt merkelig ut å i det hele tatt bestride en sykemelding. Merkelig opplegg. Hva slags arbeidsgiver er dette her? Hadde blitt syk av å jobbe et slikt sted

Anonymkode: 97dcc...b9d

Ikke nødvendigvis merkelig å bestride en sykmelding, noen ganger er det helt nødvendig, men det er av andre årsaker enn interne rutiner for hvordan de vil ha beskjed. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ikke nødvendigvis merkelig å bestride en sykmelding, noen ganger er det helt nødvendig, men det er av andre årsaker enn interne rutiner for hvordan de vil ha beskjed. 

Det er sant, men de må jo bare prøve hvis det er godt arbeidsmiljø og gjensidig tillitt de ikke ønsker. Jeg har både nav og fagforening i ryggen, så dette får de avslag på. Men da legger de jo lista deretter da og kan ikke kreve tillitt tilbake 

Skrevet

Arbeidsgiver har lov å bestride en sykemelding. 
Om det står i reglementet at du skal ringe så har du brutt neglene og kan få en advarsel. 
Sykemelding er i dag elektronisk så den saken er grei. 

Anonymkode: a2d2a...0af

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er sant, men de må jo bare prøve hvis det er godt arbeidsmiljø og gjensidig tillitt de ikke ønsker. Jeg har både nav og fagforening i ryggen, så dette får de avslag på. Men da legger de jo lista deretter da og kan ikke kreve tillitt tilbake 

Har vært i en situasjon selv hvor arbeidsgiver oppførte seg urimelig, ikke akkurat bestride sykmelding, men noe lignende. Verken fagforening eller verneombud kunne gjøre stort. Fastlegen og NAV kunne utrette det meste. De kan eventuelt melde fra videre til Arbeidstilsynet.

Så må jeg si du holder en nokså kjepphøy tone i tråden da. Muligens sånn du reagerer i stressende situasjoner. Kan anbefale deg å legge om stilen til mer ‘unnskyld’ ‘unnskyld’ ‘takk’ ‘takk’ i møte med disse instansene. Da er det enklere for de å se hvem av dere som er svarteper. 

Anonymkode: 9a2ac...c1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Om det står i reglementet at du skal ringe så har du brutt neglene og kan få en advarsel. 

Varsel? Som å bestride en sykmelding? 
det står ingenting om i loven hvordan sykemelding skal meldes inn. Interne regler trumfer ikke over norsk lov eller hva? De krever personlig oppmøte ja, men i følge loven er det nok med å sende inn digitalt. Dette i en kommune som snakker så varmt om raushet og inkludering, samhold og samarbeid fra talerstolen, og man finner plakater og bryskjyrer overalt om rausheten til denne kommunen. (Kommunal arb giver) hadde vært fint om ord på papir kunne gjenspeiles i praksis 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei. Det kan ikke sånn uten videre gis advarsel på det grunnlaget. Det må tas hensyn til om den ansatte av god grunn ikke hadde mulighet til å ringe. Lovverk overstyrer dessuten også internt regelverk som er åpenbart foreldet og urimelig, så det vil ikke kunne gis advarsel for å ikke møte opp fysisk for å levere sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...