Gå til innhold

Mannen har bestemt seg hva han skal gjøre med sin arv - trenger noen råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er enebarn på den ene siden, og dermed enearving.
Denne foreldren er syk, og kommer ikke til å vare så mye lengre, dette har vi vist lenge, men går liksom bare å venter.

Nå har mannen begynt å snakke om denne arven som kommer.
Der kommer det blant annet en nedslitt hytte, med god plassering.
Er også en del penger med samt en leilighet som trengs oppussing.

Han snakker om totalrenovere denne hytten, og pusse opp leiligheten.
Han snakker også om at når barna er ute, og vi ikke trenger like mye plass kunne vi kanskje bare selge her og flytte inn i leiligheten, og leie den ut i mellomtiden.

Altså, nei jeg har ikke noe med hva han bruker sin arv til, det er hans arv, særeie og alt det der, men jeg orker ikke å bli dratt inn i 2 oppusningsprosjekter hvor vi (ikke bare han) må gjøre en del selv. Det har jeg faktisk ikke tid og overskudd til.
Har heller ikke lyst til å flytte inn i den leiligheten når barna flytter ut, jeg elsker å bo her, og har lyst på plass til at barn og barnebarn (når de kommer) skal kunne overnatte. I tillegg liker jeg ikke området leiligheten er i. Leie ut, toppers, men ikke bo der.

Har sagt til han at jeg ikke har tid og overskudd til oppusningen, og at jeg ikke ønsker å bo der, men det virker som om han ikke klarer å høre det.

Noen med noen tips? 

Anonymkode: ccc04...abf

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Mannen er enebarn på den ene siden, og dermed enearving.
Denne foreldren er syk, og kommer ikke til å vare så mye lengre, dette har vi vist lenge, men går liksom bare å venter.

Nå har mannen begynt å snakke om denne arven som kommer.
Der kommer det blant annet en nedslitt hytte, med god plassering.
Er også en del penger med samt en leilighet som trengs oppussing.

Han snakker om totalrenovere denne hytten, og pusse opp leiligheten.
Han snakker også om at når barna er ute, og vi ikke trenger like mye plass kunne vi kanskje bare selge her og flytte inn i leiligheten, og leie den ut i mellomtiden.

Altså, nei jeg har ikke noe med hva han bruker sin arv til, det er hans arv, særeie og alt det der, men jeg orker ikke å bli dratt inn i 2 oppusningsprosjekter hvor vi (ikke bare han) må gjøre en del selv. Det har jeg faktisk ikke tid og overskudd til.
Har heller ikke lyst til å flytte inn i den leiligheten når barna flytter ut, jeg elsker å bo her, og har lyst på plass til at barn og barnebarn (når de kommer) skal kunne overnatte. I tillegg liker jeg ikke området leiligheten er i. Leie ut, toppers, men ikke bo der.

Har sagt til han at jeg ikke har tid og overskudd til oppusningen, og at jeg ikke ønsker å bo der, men det virker som om han ikke klarer å høre det.

Noen med noen tips? 

Jeg tror jeg hadde latt det ligge. Det er ikke sikkert han ønsker å flytte når den tid kommer. Og pusse opp får han gjøre selv, hans leilighet. hans oppussingsprosjekt. 

Skrevet

Du orker ikke å pusse opp. Og det skjønner jeg. Du har gitt beskjed, så det vet han. Du trenger egentlig ikke å si mer. Men du kan jo minne han på det når det nærmer seg. Men du kommer litt dårlig ut av det om du også vil beholde hytta.

Anonymkode: e604b...809

Skrevet
Østerdølen skrev (30 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde latt det ligge. Det er ikke sikkert han ønsker å flytte når den tid kommer. Og pusse opp får han gjøre selv, hans leilighet. hans oppussingsprosjekt. 

Jo, men dersom HAN holder på med 2 oppusningsprosjekter som vil ta en evighet vil jeg også måtte ta alt ansvaret her hjemme mens han holder på også. Dette gå ikke opp.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du orker ikke å pusse opp. Og det skjønner jeg. Du har gitt beskjed, så det vet han. Du trenger egentlig ikke å si mer. Men du kan jo minne han på det når det nærmer seg. Men du kommer litt dårlig ut av det om du også vil beholde hytta.

Anonymkode: e604b...809

Hadde det vært opp til meg så hadde han solgt hytta, eller bare tatt det som var absolutt nødvendig, ikke full renovering.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, men dersom HAN holder på med 2 oppusningsprosjekter som vil ta en evighet vil jeg også måtte ta alt ansvaret her hjemme mens han holder på også. Dette gå ikke opp.

Hadde det vært opp til meg så hadde han solgt hytta, eller bare tatt det som var absolutt nødvendig, ikke full renovering.

HI

Da må du forsøke å forklare han det. At hans prosjekter påvirker deres samliv. 

Skrevet

Han har sikkert mange tanker i hodet nå, og jeg kan godt tenke meg at tanken på å miste leiligheten der forelderen bor er vanskelig.  Det føles omtrent som å kutte ankeret på båten og la den dra sin vei.   Eller en slags "sutteklut" som min svoger sa en gang.  Det har noe med trygghet og minner å gjøre.  Jeg synes du skal stå på ditt, uten å være sint eller irritert, men omsorgsfullt bestemt.  "Dette må vi ta standpunkt til når den tiden kommer, men jeg kan ikke se for meg å flytte herfra og inn i din mors leilighet, og jeg er er redd for at det blir altfor mye jobb for oss, selv om jeg skjønner at det er vondt / vanskelig å tenke på at det"  Da planter du kanskje noen frø som begynner å spire og han får tid til å tenke og forberede seg på det neste stadiet av livet. 

Det er ikke lett i det hele tatt, og vi kjenner litt på det selv her for tiden.  Familiemedlemmer som er friske og raske, men såpass "oppe i årene" at vi vet at det er begrenset hvor mange år til de kommer til å være her, eller kan bo der de bor nå.   Om det ikke skulle skje noe helt spesielt, så er det ingen i familien som kommer til å overta eiendommen - av praktiske grunner.  Vi får heller skape minner å ta med oss.  Men heldigvis har vi snakket om dette, ikke dypt og grundig, men såpass at tankene blir bearbeidet og kanskje har vi til og med kommet et stykke i gang med å bearbeide og forberede oss på det.  Ikke noe vi holder på bevisst med hver dag, men likevel. 

Anonymkode: 88c5b...d22

Skrevet

Dette er gjerne en del av sorgprossessen.

Da mannen min mistet sine foreldre var det veldig vanskelig å selge boligen etter dem. Vi overflateoppusset litt og leide ut 

Etter et år solgte vi. Da var det ikke barndomshjemmet hans lenger, det var andre møbler, andre folk, andre farger på veggene, og det var greit å gi slipp.

Han sier det selv, at han var overhodet ikke klar til å selge med en gang, men etter et år gikk det helt fint.

Hva med å foreslå å bare tømme leiligheten, male litt og leie ut for en periode.  Når han får sorgen litt på avstand kan dere ta vurderingen på nytt.

Anonymkode: 0cdf9...e41

Skrevet

Jesus, la nå det stakkars mennesket få komme i jorda først.

Anonymkode: 8f1d9...4e9

Skrevet

Går liksom bare å venter.... altså...?

Anonymkode: fb3f7...ffc

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke så uvanlig når man har familiemedlemmer som er gamle og syke. 

Anonymkode: a7bcc...3aa

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Du har aldri hørt begrepet ventesorg?

Når gamle mennesker ikke orker mer pga sykdom, men hjertet slår og de lever og lever....

Folk kan ligge nærmest i koma i årevis.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du har aldri hørt begrepet ventesorg?

Når gamle mennesker ikke orker mer pga sykdom, men hjertet slår og de lever og lever....

Folk kan ligge nærmest i koma i årevis.

Joda, men at noen går og venter på arven, det er drøyt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det var ikke det som var poenget i det hele. At du klarer å lese hi slik sier mest om din egen moral. 

Anonymkode: 33951...f2a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva er det du babler om?

Anonymkode: e1feb...699

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...