Gå til innhold

Kollega som står i konflikt med arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en svært vanskelig situasjon på arbeidsplassen der det er konflikt mellom noen ansatte og leder. Det er store problemer der leder er helt koko, og tiltak er satt i verk uten at det hjelper nevneverdig. Stygg sak... Men iallefall: en av de involverte har vært sykemeldt over flere måneder, og sliter selvsagt veldig. Jeg, og alle andre, prøver å støtte henne så mye vi kan, hører på alt hun har behov for å snakke om, men kjenner det begynner å bli slitsomt. Det er nesten daglige rapporter fra møter, og der hun har behov for å diskutere det som har skjedd. Jeg ønsker å være der for henne, men kjenner at jeg nå kvier meg for at hun skal ringe, samtalene kan vare på timevis, selvsagt med samme tema. Jeg er så sliten og lei... Men kan jo ikke avvise henne i den situasjonen hun er i. Hvordan kan man løse dette?

Anonymkode: 375ad...171

Skrevet

Står i samme situasjon. Det tar sånn på at jeg vurderer sykemelding selv. Du har all min sympati.

Følger tråden for råd. 

Anonymkode: b618f...307

Skrevet

Du kan fint si at du ikke har anledning til å snakke med henne i timesvis hver dag. Det er heller ingen rasjonale i at det arrangeres møter daglig for å håndtere en slik sak. 

Er den en konflikt mellom to personer må denne håndteres av arbeidsgiver, gjerne med profesjonell hjelp. Har hun behov for noen å snakke med, er det bedre om dette er en ekstern part som f.eks. bedriftshelsetjenesten, en ekstern coach eller liknende. 

Dere skal være kolleger. Ikke hennes søppelbøtte. 

Anonymkode: 4beb3...660

Skrevet

Be henne bruke sin tillitsvalgte. Lytt fem minutter en gang i blant, men vær tydelig på at dette er noe hun må bruke fagforeningen sin på. 

Anonymkode: f3fb1...d5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi har en svært vanskelig situasjon på arbeidsplassen der det er konflikt mellom noen ansatte og leder. Det er store problemer der leder er helt koko, og tiltak er satt i verk uten at det hjelper nevneverdig. Stygg sak... Men iallefall: en av de involverte har vært sykemeldt over flere måneder, og sliter selvsagt veldig. Jeg, og alle andre, prøver å støtte henne så mye vi kan, hører på alt hun har behov for å snakke om, men kjenner det begynner å bli slitsomt. Det er nesten daglige rapporter fra møter, og der hun har behov for å diskutere det som har skjedd. Jeg ønsker å være der for henne, men kjenner at jeg nå kvier meg for at hun skal ringe, samtalene kan vare på timevis, selvsagt med samme tema. Jeg er så sliten og lei... Men kan jo ikke avvise henne i den situasjonen hun er i. Hvordan kan man løse dette?

Anonymkode: 375ad...171

Hvilken rolle har du? Kollega? Tillitsvalgt? Verneombud? 

Er det en gjensidig konflikt der begge parter behandler hverandre profesjonelt tross konflikten, eller har det eskalert til mer ensidig trakassering/ mobbing? Dvs at en av dem utfører ondsinnede handlinger eller personangrep som den andre av ulike årsaker ikke klarer forsvare seg mot?

Anonymkode: 885c3...f02

Skrevet

Bedriftshelsetjenesten bør kobles på med både kartlegging og veiledning, både til leder og ansatte

Anonymkode: be0e5...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...