Anonym bruker Skrevet 9. april #1 Skrevet 9. april Jeg har vært, og er forsåvidt fortsatt, veldig syk av depresjon, men er nå midt i mellom to stoler med tanke på hjelp. Jeg ble skrevet ut fra sykehuset for noen uker siden, etter flere ukers innleggelse, har ikke time i poliklinikken før om nesten to måneder, og har brukt opp rett til ambulerende akutteam. Med alvorlig syk, mener jeg at jeg på det sykeste var så kognitivt svekket at jeg hadde problemer med å snakke i mer enn enkeltord, med latens og nedsatt psykomotorisk tempo, og vekslet mellom dyp håpløshet og smerte med akutt suicidalitet, eller total apati og likegyldighet med det legene best klarer å beskrive som lette katatoniske episoder. Det er altså ikke snakk om å bare være litt nedenfor, eller kunne ta seg sammen, men at det også slår seg kraftig ut fysisk. Det jeg lurer på, i mangel på oppfølging akkurat nå, er om noen har vært like syk som meg, og kan dele litt om tiden etter innleggelse på sykehus/DPS? Jeg opplever blant annet enorme svingninger i sinnstilstand, fra et mer nøytralt stemningsleie der jeg klarer og orker litt aktiviteter som å lese litt, strikke eller gå litt tur, til å være helt i oppløsning, eller helt likegyldig og/eller trøtt/utmattet, til å bli rastløs og veldig urolig. Det er utrolig slitsomt, og gjør det enda vanskeligere å forsøke å se for seg en bedring. Er dette vanlig? Og når ble dere eventuelt bedre, eller frisk, dersom dere ble det? Jeg har gått på antidepressiva i rundt 6 uker nå, og er jo sånn sett bedre enn da jeg ble akuttinnlagt, men jeg er fortsatt for syk, nedenfor og kognitivt svekket til å for eksempel kjøre bil, klare å se på tv osv, og orker ikke å snakke med noen andre enn dem i husstanden og fagpersoner/behandlere. Å gå på butikken, være i stuen hvis det er flere som skal prate, lage seg mat osv, er så overveldende at jeg ikke klarer det i mer enn få minutter. Det føles fortsatt umulig å tro på at jeg skal kunne bli frisk, men jeg håper jo på at det skal bli litt bedre enn dette. Anonymkode: c0d73...12e
Anonym bruker Skrevet 9. april #2 Skrevet 9. april Jeg var aldri innlagt og var ikke like syk som deg, men min erfaring med antidepressiva, er at det tar litt tid før det blir stabilisert. Det tar tid å bli frisk. Min psykolog sa at man må regne med å bruke like lang tid på å bli frisk, som man har vært syk. Jeg som var alvorlig syk i flere år før jeg skjønte det selv og ba om hjelp, må regne med en lang vei tilbake. Jeg er på mitt 3. år på antidepressiva og vært ute av behandling i 2 år, men er langt fra frisk. Men frisk nok til å jobbe og klare hverdagen. Selv om det støtt og stadig kommer en burnout eller meltdown. Vær snill med deg selv og gi deg tid. Det blir bedre ❤️ Anonymkode: ea8fe...57b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå