Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

10 åringen sliter med å stå opp om morgenen, spesielt de dagene jeg ikke skal på jobb. Han vil ikke opp før jeg har henta klær til han, jeg skal gjere ditt og datt. Jeg må være en tjener. I dag stod han opp eit minutt før han skulle gå fordi jeg ikke ville hente klær til han. Begynte å vekke han ein time før han skulle gå og var innom 4 ganger. Til slutt fant jeg klær til han.  Lurer på å rett og slett kjøre bort på morgonen sjølv om jeg har fri, eldste dattera sier de dagene jeg er på jobb går mye bedre. Hva bør jeg gjøre?🤷

Anonymkode: f261e...5e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

10 åringen sliter med å stå opp om morgenen, spesielt de dagene jeg ikke skal på jobb. Han vil ikke opp før jeg har henta klær til han, jeg skal gjere ditt og datt. Jeg må være en tjener. I dag stod han opp eit minutt før han skulle gå fordi jeg ikke ville hente klær til han. Begynte å vekke han ein time før han skulle gå og var innom 4 ganger. Til slutt fant jeg klær til han.  Lurer på å rett og slett kjøre bort på morgonen sjølv om jeg har fri, eldste dattera sier de dagene jeg er på jobb går mye bedre. Hva bør jeg gjøre?🤷

Hva med at han finner fram klær på kvelden før han legger seg, og legger klart til morgenen? 

Anonymkode: f0a58...5da

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva med at han finner fram klær på kvelden før han legger seg, og legger klart til morgenen? 

Har prøvd det og, han skal gjere det i morgon sier han. Men får være litt mer bestemt. Han drar ut tida på kvelden så vil egentlig bare at han skal legge seg 🙈

Skrevet

Kjøre bort når du ikke skal på jobb? Mener du at du prøver vekke han fra et annet hus? Er han hos far?

Rutinene må jo gjennomgås, om han ikke kommer seg på skolen om morgenen når han er hos far må jo far på banen.

Første bud er å gjøre klart på kvelden, legge frem klær osv.

Anonymkode: f8251...c1e

Skrevet

Hvordan takler han det når han kommer for sent på skolen som konsekvens av sommel?

Anonymkode: c3e24...448

Skrevet

Igjen et eksempler på dårlig oppdragelse... Barn gjør som de vil, og null konsekvenser, typisk dagens foreldre. Slik var det ikke på 80 og 90-tallet. 

Anonymkode: 1ace1...0a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Kjøre bort når du ikke skal på jobb? Mener du at du prøver vekke han fra et annet hus? Er han hos far?

Rutinene må jo gjennomgås, om han ikke kommer seg på skolen om morgenen når han er hos far må jo far på banen.

Første bud er å gjøre klart på kvelden, legge frem klær osv.

Anonymkode: f8251...c1e

Jeg jobber ikke 100 %. Har barna annenhver uke. Kjøre bort, gå en tur etc slik at de må ordne seg sjølv på morgonen fordi da gjør han det han skal. Her må de ta buss til skolen. Konsekvens av å ikke nå den er at det ikke blir skole, midt i blinken for han. 

Skrevet

Du har null gjennomslagskraft hos en liten guttunge på ti? Og flyr rundt sim tjener for ham? Herlighet. Litt av en rollemodell for hvordan han kan behandle kvinner.

Anonymkode: 3d324...19f

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Igjen et eksempler på dårlig oppdragelse... Barn gjør som de vil, og null konsekvenser, typisk dagens foreldre. Slik var det ikke på 80 og 90-tallet. 

På hvilken måte tenker du at dette svaret hjelper ts? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gjenkjennbart😆 Han blir totalt hjelpesløs med meg. Veldig selvstendig uten meg. I vår situasjon tror jeg det handler om oppmerksomhet. Jeg har jobbet alt for mye i det siste (overgang til ny jobb), vært mye sliten, så da svelger han meg med hud og hår når jeg først er hjemme, og det er helt forståelig.

Men å få oppmerksomhet på denne måten er likevel uaktuelt, så løsningen er at vi finner frem klær på kvelden slik at alt er klart. Og så har vi snakket om andre måter å få oppmerksomhet på, at det er dumt at mamma har vært mye på jobb, og dermed ikke orket så mye som før osv.

Anonymkode: f40a2...fbe

Skrevet

Du må faktisk manne deg opp og stå i det. Det er du som er voksen og du som bestemmer, det må det aldri være noen tvil om. 

Du kan få en heftig ungdomstid om du lar dette fortsette. 

Anonymkode: e2924...de9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

På hvilken måte tenker du at dette svaret hjelper ts? 

At hun kan skaffe seg litt baller og skjerpe seg, å få litt disiplin på denne ungen sin. 

Skrevet

Er jo ganske vanlig at barn er mer selvstendige om de må. Men det viser jo at de faktisk kan. Hadde vært verre om der ikke hadde gått når du ikke var tilstede. 

Har vært sånn her også. Og nå er de tenåringer. Og klarer seg veldig bra. 

Tenker at første gang du vekker han så passer du på at han faktisk står opp. Ikke gå ut av rommet før han har stått opp. Og la han få litt omsorg og litt hjelp når du faktisk har muligheten. Tenker at det også er her det ligger litt. 

Anonymkode: 763f1...b36

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Var mange som ikke stod opp på 80 og 90 tallet også 😅

Anonymkode: 763f1...b36

Skrevet

Der må legge han før. Dattera mi på ti år kunne godt tenke seg å være oppe til både 22 og 23 hun, men hun MÅ slå av lyset kl 21.00. Da sovner hun som regel fort. Så hun våkner som regel i 6-tida hver morgen, også på helger. 

For det er en annen ting: IKKE snu døgnet i helgene!

Og ikke ha telefon eller iPad som virker tilgjengelig på rommet deres etter leggetid. Min datter må legge telefonen i stua om kvelden, og på iPaden er det skjermtid, så ingen apper virker, så den ligger på rommet hennes, og nå hun våkner tidlig om morgenen fungerer Netflix og et par andre apper, som hun kan se på da

Anonymkode: 4db0f...81d

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Der må legge han før. Dattera mi på ti år kunne godt tenke seg å være oppe til både 22 og 23 hun, men hun MÅ slå av lyset kl 21.00. Da sovner hun som regel fort. Så hun våkner som regel i 6-tida hver morgen, også på helger. 

Og ikke ha telefon eller iPad som virker tilgjengelig på rommet deres etter leggetid. Min datter må legge telefonen i stua om kvelden, og på iPaden er det skjermtid, så ingen apper virker, så den ligger på rommet hennes, og nå hun våkner tidlig om morgenen fungerer Netflix og et par andre apper, som hun kan se på da

Han legger seg klokka 21, bruker telefon for å høre på Spotify på lavt  volum, sovner ganske raskt. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

I helg legger han seg 22-23 og våkner i 8-9 tida. HI

Skrevet

Kan du ikke bare gi han klær? Så kommer han seg fornøyd på skolen. Vinn vinn for alle. 

Nei, de blir ikke bortskjemte. 

De begynner å bli store, kanskje de finner på at de trenger hjelp for å føle omsorg og nærhet. 

Leste et sted at barn ikke er slemme forsi de spør om vannglasset som står rett foran dem. 

Anonymkode: 84a15...b29

Skrevet

Du må skaffe deg autoritet. Være tjener for en 10-åring…?

Anonymkode: ebbb4...a22

Skrevet

Dra av ham dyna og hell om nødvendig en liter kaldt vann over ham hvis han ikke står opp med en gang andre gang du vekker.

Anonymkode: 89c88...a73

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dra av ham dyna og hell om nødvendig en liter kaldt vann over ham hvis han ikke står opp med en gang andre gang du vekker.

Anonymkode: 89c88...a73

Strålende forslag. Med den lille ulempen at det du foreslår er på grensen til mishandling i nære relasjoner. 

Anonymkode: 61d68...5ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...