Gå til innhold

Kan noen forklare meg fornuften i dette? Helsenorge

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Spør heller; Hvordan skal jeg forklare deg dette?

Jeg vet om 12-åring er som ville forstått det.

Dette handler ikke om alder, men om intelligens.

Nettopp.

Anonymkode: b41d0...3ec

Skal jeg spør deg om hvordan jeg skal forklare deg dette??

Jeg vet også om 12 åringer som antagelig hadde klart det, men mesteparten hadde falt av lenge før hjelpen var på plass.

Det er nå slik at man som foreldre har ansvar for sitt barns fysiske og psykiske helse, og da å utestenges fra noe så viktig som Helsenorge gjør at man ikke kan oppfylle den plikten godt nok.

Unntak finnes, men skal man altså ha et system for de få mens massen får problemer? 

En 12 åring med menssmerter vil som regel få hjelp av foreldrene, muslimer eller ikke. Hvorfor snakker dere som at muslimer ikke skjønner at menssmerter kan være grusomme og at p-piller kan være en medisin som hjelper? Det er jo neste som dere tror at de er litt dumme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissSaigon skrev (2 minutter siden):

Det er jo neste som dere tror at de er litt dumme??

Bravo! 🙌🏻 det gikk inn til slutt!

Nå, ta og overfør denne kunnskapen til ikke-muslimske foreldre…det er det samme der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bravo! 🙌🏻 det gikk inn til slutt!

Nå, ta og overfør denne kunnskapen til ikke-muslimske foreldre…det er det samme der. 

Se der, der kom hersketeknikken din. Du klarte å holde deg imponerende lenge i denne tråden. 

Jeg skjønner ikke siste setning - hvilken kunnskap? Og hva er det samme hvor?

Skrevet
MissSaigon skrev (1 time siden):

Se der, der kom hersketeknikken din. Du klarte å holde deg imponerende lenge i denne tråden. 

Nei, det var dine ord, ikke mine.

Jeg skjønner ikke siste setning - hvilken kunnskap? Og hva er det samme hvor?

Jeg melder pass.

Se heller om du kan få noen andre til å forklare deg dette. 

Skrevet

Skal jeg spør deg om hvordan jeg skal forklare deg dette??

Jeg vet også om 12 åringer som antagelig hadde klart det, men mesteparten hadde falt av lenge før hjelpen var på plass.

Det er nå slik at man som foreldre har ansvar for sitt barns fysiske og psykiske helse, og da å utestenges fra noe så viktig som Helsenorge gjør at man ikke kan oppfylle den plikten godt nok.

Unntak finnes, men skal man altså ha et system for de få mens massen får problemer? 

En 12 åring med menssmerter vil som regel få hjelp av foreldrene, muslimer eller ikke. Hvorfor snakker dere som at muslimer ikke skjønner at menssmerter kan være grusomme og at p-piller kan være en medisin som hjelper? Det er jo neste som dere tror at de er litt dumme??

Og de aller fleste tolvåringer har et forhold til foreldrene sine som gjør at det er foreldrene som bestiller legetime og er tilstede når det gjelder barnas helse.  Jeg ante ikke noe om denne regelen før min 16 åring kom hjem og fortalte at hun hadde fått resept på p-piller av ungdommens helsestasjon.  Og både før og etter det har jeg bestilt legetimer til henne og vært med til legen og hatt innsyn (som hun har gitt meg) både til det ene og det andre.  Jeg (vi foreldre) slutter jo ikke å involvere oss i barnas helse selv om det har mulighet til å gå til legen "bak vår rygg".  Barn har jo gått til helsesykepleierne på skolen alene i flere år før det og de har ikke direkte-rapporteringsplikt til foreldrene. Sørger vi foreldre for å ha en åpen og god dialog med ungene våre, så er ikke denne regelen noe problem.  Men det finnes også helt sikkert barn / ungdommer som virkelig trenger denne ordningen.

Anonymkode: 777c3...69a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sørger vi foreldre for å ha en åpen og god dialog med ungene våre, så er ikke denne regelen noe problem.  Men det finnes også helt sikkert barn / ungdommer som virkelig trenger denne ordningen.

🧡

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og de aller fleste tolvåringer har et forhold til foreldrene sine som gjør at det er foreldrene som bestiller legetime og er tilstede når det gjelder barnas helse.  Jeg ante ikke noe om denne regelen før min 16 åring kom hjem og fortalte at hun hadde fått resept på p-piller av ungdommens helsestasjon.  Og både før og etter det har jeg bestilt legetimer til henne og vært med til legen og hatt innsyn (som hun har gitt meg) både til det ene og det andre.  Jeg (vi foreldre) slutter jo ikke å involvere oss i barnas helse selv om det har mulighet til å gå til legen "bak vår rygg".  Barn har jo gått til helsesykepleierne på skolen alene i flere år før det og de har ikke direkte-rapporteringsplikt til foreldrene. Sørger vi foreldre for å ha en åpen og god dialog med ungene våre, så er ikke denne regelen noe problem.  Men det finnes også helt sikkert barn / ungdommer som virkelig trenger denne ordningen.

Utfordringen her er ikke at barna går alene til lege, men at man som foresatt ikke får tilfang til journaler og epikriser uten å møte fysisk. For oss som bor i distriktet er det en arbeidsdag for å eventuelt hente én journal. Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne gi gos nok omsorg om man ikke vet alt om helsen til 12-13 åringer. I mine øyne er de for unge til å ta det ansvaret selv. Uansett hvor intelogente de er ;)

Anonymkode: 7d2a8...cfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne gi gos nok omsorg om man ikke vet alt om helsen til 12-13 åringer. I mine øyne er de for unge til å ta det ansvaret selv. Uansett hvor intelogente de er ;)

Spør heller hvorfor en 12-åring drar til legen uten å fortelle deg. Alt ved en slik handling tyder på at du ikke utøver god nok omsorg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Spør heller hvorfor en 12-åring drar til legen uten å fortelle deg. Alt ved en slik handling tyder på at du ikke utøver god nok omsorg. 

Man må jo bli litt overrasket når du tror at diskusjonen går ut på at noen sitt barn går til legen alene? Det er det vel ingen som har fortalt.

Diskusjonen er om det er praktisk og fornuftig at foreldre blir utelukket fra en så viktig del av barneskolebarns helse. Foreldre får ikke tilgang til journaler fra spesialisthelsetjenesten - det er fakrisk uholdbart og jeg er sjokkert over at ingen har tatt tak i dette. 

Skrevet

Man må jo bli litt overrasket når du tror at diskusjonen går ut på at

Jeg forstår at du vil at den ikke skal det.

Men den gjør faktisk det, enten du liker det eller ikke.

Og om du ikke går med på det, så er likevel lovverket sånn. Heldigvis for det.

Skrevet
MissSaigon skrev (På 11.4.2025 den 8.37):

Forklar meg gjerne hvordan en tolvåring skal ordne dette? 

Først ringe til legekontoret for å bestille time. Det kan man bare gjøre på dagtid før kl 15.00. Da er i hvert fall mitt barn på skolen, uten mobil.

Så får hn time. Gjerne kl 11.00 eller lignende. Da må hn ha fri fra skolen. Hvordan ordner man det uten beskjed fra foresatt? 

Så må hn komme seg til legekontoret. Her innebærer det buss med to bytter.

Så skal hn forklare legen om noe som antagelig er vanskelig og kanskje vondt og skremmende. Hn skal prosessere det legen sier og stille relevante spørsmål. 

Hvis tilstanden krever medisiner så skal hn komme seg på apotek, hvordan identifiserer hn seg? Mitt barn har pass, men det er det jo jeg som har kontroll på og vet hvor er.

Det er mulig mine barn er ekstra hjelpeløse, men ingen av de fire hadde taklet alt dette i en alder av 12 år. 

Mine barn hadde mobil tilgjengelig før skoletid og kunne også be om å få bruke telefonen i skoletiden om det var noe viktig. De kunne også be helsesykepleier om hjelp til timebestilling. 

Legen lager fraværsmelding til elever som trenger det. Da trenger ikke foreldrene involveres.

Her er det greit å komme seg til legen. Det tar noen minutter med buss. At reiseveien er vanskelig for dine barn bør ikke gjøre det mer problematisk for andre barn å få nødvendig legehjelp.

Mine barn viste også hvor passet var om de skulle hatt behov for det. Imidlertid tror jeg ikke det er så ofte denne problematikken oppstår ved behov for medisiner. Oftest trenger de bare råd eller en graviditetstest for eksempel. Prevensjon får de jo uansett gratis av helsesykepleier.

Det er uansett ikke slik at barn fra 12 år ikke får lov til å ha med seg foreldre eller at de må hente ut medisiner selv. Det er jo bare i de ganske få tilfellene det de er redde for foreldrenes reaksjon dette er aktuelt. Da er det bra at muligheten finnes.

Anonymkode: e6dcb...93b

Skrevet

Mine barn hadde mobil tilgjengelig før skoletid og kunne også be om å få bruke telefonen i skoletiden om det var noe viktig. De kunne også be helsesykepleier om hjelp til timebestilling. 

Legen lager fraværsmelding til elever som trenger det. Da trenger ikke foreldrene involveres.

Her er det greit å komme seg til legen. Det tar noen minutter med buss. At reiseveien er vanskelig for dine barn bør ikke gjøre det mer problematisk for andre barn å få nødvendig legehjelp.

Mine barn viste også hvor passet var om de skulle hatt behov for det. Imidlertid tror jeg ikke det er så ofte denne problematikken oppstår ved behov for medisiner. Oftest trenger de bare råd eller en graviditetstest for eksempel. Prevensjon får de jo uansett gratis av helsesykepleier.

Det er uansett ikke slik at barn fra 12 år ikke får lov til å ha med seg foreldre eller at de må hente ut medisiner selv. Det er jo bare i de ganske få tilfellene det de er redde for foreldrenes reaksjon dette er aktuelt. Da er det bra at muligheten finnes.

Takk :) 

Skrevet

Takk :) 

Takk?

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Takk?

Ja, jeg mangler tålmodighet og evne til å svare på en hyggelig måte, når jeg blir stilt overfor voksne som gjør seg vrang. Så da er det hyggelig når noen andre klarer å snakke på en pedagogisk måte. Jeg lærer jo litt selv av dette.

Og før dere innvender at jeg aldri burde ha barn hvis jeg ikke tåler sånt, så kan jeg informere om at jeg aldri har møtt barn som holder på sånn som de voksne damene her inne. Jeg har mange ganger lurt på om voksne kvinner leker at de er dumme og barnslige fordi de tror det gjør de mer attraktiv for menn. Det hadde vært moro å hørt om det hjalp…

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har mange ganger lurt på om voksne kvinner leker at de er dumme og barnslige fordi de tror det gjør de mer attraktiv for menn.

Særlig har jeg lurt på det, fordi jeg har aldri hørt en eneste lesbe snakke på denne måten her. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Særlig har jeg lurt på det, fordi jeg har aldri hørt en eneste lesbe snakke på denne måten her. 

Er ikke lesber kvinner??

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Er ikke lesber kvinner??

Selv det klarte du å ikke forstå :fnise:

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Selv det klarte du å ikke forstå :fnise:

Nei, det gjør jeg ikke. Voksne kvinner leker visstnok at de er dumme, mens lesber ikke gjør det. Så da må man jo undres litt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.4.2025 den 12.38):

Slik det var for oss alle, bare for noen svært få år siden.

Forøvrig, nokså relevant i denne tråden her;

Burde ikke dere som argumenterer MOT at en 12-åring skal kunne noe, presentere større modenhet og kunnskap enn den jevne 12-åring?

Dere argumenterer ikke en gang, dere bare sier ting, som om alle skal tenke det samme som dere. Selv en 5-åring er ofte langt lengre enn dette…

Blir du ikke sliten av å leke politi her inne?

Anonymkode: db634...723

Skrevet

Hvordan vet du at ikke vi er lesper?

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Voksne kvinner leker visstnok at de er dumme, mens lesber ikke gjør det. Så da må man jo undres litt. 

Jeg skrev enkelte kvinner, ja, ikke alle. Kjenner ingen i virkeligheten som holder på som man gjør her inne, verken lesbiske eller heterofile. Men av de jeg vet om, som holder på sånn, så er de typisk heterofile og veldig pickmeisha. Det var derfor dette med å tiltrekke seg menn, var en teori jeg hadde.

Jeg er ikke mann, og heller ikke lesbisk. så dere kan spare dere for å gjør dere til for meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Blir du ikke sliten av å leke politi her inne?

Jo…

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jo…

Finn på noe annet å gjøre da, vær så snill.

Skrevet

Finn på noe annet å gjøre da, vær så snill.

Jeg holder på 🤩

Skrevet

Jeg skrev enkelte kvinner, ja, ikke alle. Kjenner ingen i virkeligheten som holder på som man gjør her inne, verken lesbiske eller heterofile. Men av de jeg vet om, som holder på sånn, så er de typisk heterofile og veldig pickmeisha. Det var derfor dette med å tiltrekke seg menn, var en teori jeg hadde.

Jeg er ikke mann, og heller ikke lesbisk. så dere kan spare dere for å gjør dere til for meg. 

Gjøre seg til for deg? Beklager, men jeg tror du lider av seriøse vrangforestillinger om du tror at du betyr noe for folk her inne. Du er like anonym som meg og din mening er bare det, den er ikke viktig for noen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...