Gå til innhold

Kan noen forklare meg fornuften i dette? Helsenorge

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Min datter på 9 har bank id og kan logge inn jo.. 

Hva de skal med nettbank?? Sjekke konto såklart, og sette penger til sparekonto. Det er jo det nettbank brukes til bla. Det er lite økonomisk læring i å ha et kort som mamma alltid sørger for har penger altså. De må jo følge med selv, se hva de har, hva de bruker, hva de tjener og kan spare. 

Anonymkode: 07e34...d61

Hva får du ut av å lyve om dette?

https://bankid.no/aldersgrense-i-bankene

Anonymkode: 7d2a8...cfe

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva de skal med nettbank?? Sjekke konto såklart, og sette penger til sparekonto. Det er jo det nettbank brukes til bla. Det er lite økonomisk læring i å ha et kort som mamma alltid sørger for har penger altså. De må jo følge med selv, se hva de har, hva de bruker, hva de tjener og kan spare. 

Nei, bank id har ikke din 9 åring. Det er 12 års grense. Og alt du lister opp kan de gjøre i spink. 

Anonymkode: 2f269...88c

Skrevet

Jeg forstår at de skal ha muligheten til å snakke med legen fortrolig, men disse tekniske systemene og hvordan dette er organisert akkurat nå, er litt besværlig. 

Som noen påpeker, du har ansvaret frem til 18, men ikke innsyn. Vi merket dette under pandemien, for da var det mye smitte på skolen til eldste. Stadig melding om testing, telefon fra smitteteam osv. ganske utfordrende i perioden hvor nærkontakt skulle i ventekarantene. For smitteteamet ringte til ungdommen, og de tenker ikke nødvendigvis på å spørre om familien skal i ventekarantene eller ikke 😵‍💫

Anonymkode: 26ee4...a30

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Er helt enig med deg! Har en på 16 år, og da er han «voksen» i helseverden, og vi har null innsyn på resepter eller den slags. 
Vi er helt utestengt, samtidig har vi 100% ansvar for gutten og hans fysiske og psykiske helse. Forstå det den som kan. 
Men å stemme i kommunevalget? Nei det er de for ung til. 

Anonymkode: 59e5e...d6a

Helt enig. Fullstendig bakvendt. De slippes helt fri på et område som kan få store negative konsekvenser innover i voksenlivet, samtidig som de ikke er myndige før de er 18, og det er først da staten egentlig anser dem gamle nok til å ha ansvaret for seg selv. Men dette er jo ganske gjennomgående for hele samfunnet synes jeg. Det lages regler for å hensynta et lite mindretall, i stedet for å lage regler basert på hvordan de aller fleste familier faktisk fungerer. Så fikk det heller være unntaksregler for barn i fosterhjem mv.

Anonymkode: f6cbc...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei, din 9-åring har ikke bank-ID, aldergrensen er 12 år.

Banken hun bruker støtter da en annen innloggingsmetode som hun bruker for tilgang til nettbank.

Skrevet

Jeg har tenkt det samme, og spesielt med yngste på 15 år som har større utfordringer enn vanlig (blant annet autisme) og der det er mye koordinering med både lege, BUP, PPT osv. Det er utrolig frustrerende at hverken vi foresatte, eller hun selv (og ja, hun har bank-id, men det hjelper lite når aldersgrensen for å få full tilgang på sin egen Helsenorge er 16 år), har full tilgang på Helsenorge. Timer, resepter ol, ja, men ikke noen journaler, epikriser ol., da må vi få det tilsendt skriftlig. Vi har forsøkt med dette med fullmakt, men får det ikke selv om datteren vår ønsker at vi skal ha det. Så derfor må vi, etter møter, timer, utredninger osv., ta med oss datteren vår bort til feks BUP og så må hun selv si at hun vil at de skal sende journalen til oss. Det er så bakvendt at jeg blir helt svett. 

Jeg forstår godt prinsippet med at 12-åringer kan trenge at foresatte ikke har full tilgang, selv om jeg også synes det er litt vel ungt, men derimot er det direkte latterlig at de da samtidig nekter de samme barna tilgang selv. Altså, noen burde jo ha tilgang? Jeg selv tenkt at det beste hadde vært at foresatte hadde full tilgang til barnet er 13 eller 14 år, så redusert, men at barnet selv da får full tilgang. Eventuelt at det blir enklere å få til unntak i situasjoner der barnet selv faktisk ønsker at foresatte skal ha full tilgang. 

Anonymkode: 6c8cc...2f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tenkt det samme, og spesielt med yngste på 15 år som har større utfordringer enn vanlig (blant annet autisme) og der det er mye koordinering med både lege, BUP, PPT osv. Det er utrolig frustrerende at hverken vi foresatte, eller hun selv (og ja, hun har bank-id, men det hjelper lite når aldersgrensen for å få full tilgang på sin egen Helsenorge er 16 år), har full tilgang på Helsenorge. Timer, resepter ol, ja, men ikke noen journaler, epikriser ol., da må vi få det tilsendt skriftlig. Vi har forsøkt med dette med fullmakt, men får det ikke selv om datteren vår ønsker at vi skal ha det. Så derfor må vi, etter møter, timer, utredninger osv., ta med oss datteren vår bort til feks BUP og så må hun selv si at hun vil at de skal sende journalen til oss. Det er så bakvendt at jeg blir helt svett. 

Jeg forstår godt prinsippet med at 12-åringer kan trenge at foresatte ikke har full tilgang, selv om jeg også synes det er litt vel ungt, men derimot er det direkte latterlig at de da samtidig nekter de samme barna tilgang selv. Altså, noen burde jo ha tilgang? Jeg selv tenkt at det beste hadde vært at foresatte hadde full tilgang til barnet er 13 eller 14 år, så redusert, men at barnet selv da får full tilgang. Eventuelt at det blir enklere å få til unntak i situasjoner der barnet selv faktisk ønsker at foresatte skal ha full tilgang. 

Jeg var ikke klar over at barnet heller ikke har full tilgang fra 12 år. Det er jo enda mer vanvittig. Vi må kjøre i 15 mil for å komme til forskjellige spesialisthelsetjenester, så vi kan ikke bare stikke innom for å hente journaler og epikriser. 

For er vanvittig ulogisk system!

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var ikke klar over at barnet heller ikke har full tilgang fra 12 år. Det er jo enda mer vanvittig. Vi må kjøre i 15 mil for å komme til forskjellige spesialisthelsetjenester, så vi kan ikke bare stikke innom for å hente journaler og epikriser. 

For er vanvittig ulogisk system!

hi

Jepp, faktisk er det jeg som foresatt som har gitt henne tilgang til for eksempel hun kan se egne resepter ol. for selv det hadde hun ikke tilgang til selv før det ble gitt. Og jeg kan jo se alle resepter der inne. Nå vet jeg ikke om de eventuelt kunne skjult for eksempel p-piller, altså at jeg ikke hadde sett dette hvis hun hadde bedt om resept hemmelig, men sånn ellers så er det egentlig primært dette med journaler som er vanskelig. Når det er så mye greier som her, må jeg faktisk ha litt oversikt for å ha kontroll over hva hun har krav på, ha tilgang til dokumentasjon overfor NAV osv, men alt det er i utgangspunktet utilgjengelig for både hun og oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jeg er helt enig i at det er viktig at ungdom har mulighet til å søke hjelp uten at foreldre får vite det, men jeg syns at 12 år er altfor tidlig. En tolvåring er i de fleste tilfeller ikke kognitivt moden nok til å bestille seg time og gjennomføre en konsultasjon uten at foresatte er informert. Bare det å ta fri fra skolen for å møte opp til time blir jo et problem om ikke foresatte skal vite noe.

Alle skoler har en skolehelsetjeneste og det bør være godt nok for barn i grunnskolen, i det minste.

hi

Anonymkode: 768f0...ff8

Og så finnes det enda yngre barn enn 12-åringer som bor i hjem med ikke fungerende foreldre og som praktisk talt er den voksne selv om de knapt er begynt på mellomtrinnet. Jeg jobber innen helse og er helt enig med reglene om stadig mindre innsyn for foreldre for om mulig å verne de mest sårbare barna. Fungerende («normale») foreldre vil som regel ha tilgang.

Anonymkode: ff5f0...2ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg skulle bestille legetime for min sønn på 12,5 år og blir møtt med denne beskjeden.

Foreldre har begrenset tilgang til tjenester på vegne av barn mellom 12 og 16 år, og ingen tilgang etter fylte 16 år.

Når jeg leser begrunnelsen på Helsenorge så står det at fra barnet fyller 12 år har de rett til å holde helseinformasjon skjult for foreldrene dersom behandler er enig i at dette er forsvarlig. Så da er mitt spørsmål om hvilke helseutfordringer det er greit at min 12 åring må slite med på egenhånd? De er jo fremdeles barn, og jeg syns ikke at grensen skulle vært på mindre enn minst 14 år. 

Er det slik at en 12 åring kan bestille legetime helt på egenhånd? 

Jeg har hørt om dette før, men faktisk ikke tatt det inn over meg. I mitt hode er dette helt vanvittig. Er jeg rar som tenker slik?

Hvorfor er det vanvittig?

Anonymkode: de2f0...cc7

Skrevet

Dette er en konsekvens av at lovverket kom før teknologien. Helsenorge-teknologien har ikke mulighetene som trengs for å ivareta alle de ulike behovene i aldersgruppa 12-16 etter lovverket. Både åpne, skjule, skjule noe men ikke alt, innlogging som fyller sikkerhetskrav osv. Har vært problematisert igjen og igjen, opp og ned i mente av "alle" opp mot myndighetene over flere år, men ingen løsning i sikte. 

Anonymkode: c4276...72b

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Og så finnes det enda yngre barn enn 12-åringer som bor i hjem med ikke fungerende foreldre og som praktisk talt er den voksne selv om de knapt er begynt på mellomtrinnet. Jeg jobber innen helse og er helt enig med reglene om stadig mindre innsyn for foreldre for om mulig å verne de mest sårbare barna. Fungerende («normale») foreldre vil som regel ha tilgang.

Anonymkode: ff5f0...2ce

Hvem skiller på de normale og de unormale foreldrene? Hvordan kan jeg som anser meg selv som ganske normal sørge for å få tilgang?

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor er det vanvittig?

Du får lese tråden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.4.2025 den 14.14):

Jeg er helt enig i at det er viktig at ungdom har mulighet til å søke hjelp uten at foreldre får vite det, men jeg syns at 12 år er altfor tidlig. En tolvåring er i de fleste tilfeller ikke kognitivt moden nok til å bestille seg time og gjennomføre en konsultasjon uten at foresatte er informert. Bare det å ta fri fra skolen for å møte opp til time blir jo et problem om ikke foresatte skal vite noe.

Alle skoler har en skolehelsetjeneste og det bør være godt nok for barn i grunnskolen, i det minste.

hi

Ja, og antageligvis er det for de aller fleste av de det gjelder nettopp skolehelsetjenesten som er førstelinje for ungdommen, og i de kan også være behjelpelige med å opprette kontakt mellom lege og barnet.  Dersom barnet ikke vil involvere foreldrene. 

Anonymkode: 777c3...69a

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Ja, og antageligvis er det for de aller fleste av de det gjelder nettopp skolehelsetjenesten som er førstelinje for ungdommen, og i de kan også være behjelpelige med å opprette kontakt mellom lege og barnet.  Dersom barnet ikke vil involvere foreldrene. 

Anonymkode: 777c3...69a

Et barn på 12 år som ikke kan/vil involvere foreldrene i helseproblemer som krever legetilsyn må ivaretas av andre. Det kan faktisk ikke en tolvåring ta ansvar for selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.4.2025 den 15.59):

Mitt største ankepunkt er tilgang på Helsenorge. Hvis det er informasjon som er skjult for meg så er den jo låst for alle, for tolvåringen har ikke bank-id og får ikke logget seg inn selv. Da forsvinner muligens viktig informasjon i limbo. 

Jeg leser argumentene deres, og ser poenget, men mener fremdeles at tolv år er for ungt. Ved misbruk og vold vil nok helsesykepleier være en mer naturlig ressurs enn en mer eller mindre fremmed fastlege. Er min mening. 

hi

Dette er lovregulert. Men er enig i at det er veldig upraktisk til tider. Jeg har en utviklingshemmet sønn på 13 år, men har null innsyn i hans journal. 

Anonymkode: c9610...210

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.4.2025 den 14.14):

En tolvåring er i de fleste tilfeller ikke kognitivt moden nok til å bestille seg time og gjennomføre en konsultasjon uten at foresatte er informert. Bare det å ta fri fra skolen for å møte opp til time blir jo et problem om ikke foresatte skal vite noe.

Du tuller?

Snakk for deg selv. 

Anonymkode: b41d0...3ec

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 9.4.2025 den 10.52):

Altså, noen burde jo ha tilgang?

Det er det jo også noen som har.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du tuller?

Snakk for deg selv. 

Forklar meg gjerne hvordan en tolvåring skal ordne dette? 

Først ringe til legekontoret for å bestille time. Det kan man bare gjøre på dagtid før kl 15.00. Da er i hvert fall mitt barn på skolen, uten mobil.

Så får hn time. Gjerne kl 11.00 eller lignende. Da må hn ha fri fra skolen. Hvordan ordner man det uten beskjed fra foresatt? 

Så må hn komme seg til legekontoret. Her innebærer det buss med to bytter.

Så skal hn forklare legen om noe som antagelig er vanskelig og kanskje vondt og skremmende. Hn skal prosessere det legen sier og stille relevante spørsmål. 

Hvis tilstanden krever medisiner så skal hn komme seg på apotek, hvordan identifiserer hn seg? Mitt barn har pass, men det er det jo jeg som har kontroll på og vet hvor er.

Det er mulig mine barn er ekstra hjelpeløse, men ingen av de fire hadde taklet alt dette i en alder av 12 år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.4.2025 den 6.53):

Hvem skiller på de normale og de unormale foreldrene? Hvordan kan jeg som anser meg selv som ganske normal sørge for å få tilgang?

Du får lese tråden. 

Var ikke deg jeg spurte men HI.

Men kan jo like godt spørre deg om det samme, hvorfor er det vanvittig at en 12 åring kan bestille legetime uten at foreldrene vet om det?

Skrevet

Jeg kan godt komme med et konkret eksempel dersom du ønsker det.

Ei 12 år gammel muslimsk jente oppsøker helsestasjon for ungdom siden hun  sliter veldig med store menssmerter og blødninger og har hørt at p-piller kan hjelpe på det.

Hun tør ikke fortelle foreldrene sine om det siden hun er redd de da vil misstenke henne for å ha sex siden det også er et prevensjonsmiddel. 

Ber derfor om at den informasjonen ikke er synlig for foreldrene hennes på helsenorge.

Anonymkode: e7b45...563

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er det jo også noen som har.

Noen av dem det gjelder, altså enten barnet selv eller de foresatte, og slik er det ikke nå. Foresatte har en avgrenset tilgang, og kan velge å gi barnet en enda mer avgrenset tilgang, men ingen av dem har full tilgang. 

Skrevet
MissSaigon skrev (3 timer siden):

Forklar meg gjerne hvordan en tolvåring skal ordne dette? 

Først ringe til legekontoret for å bestille time. Det kan man bare gjøre på dagtid før kl 15.00. Da er i hvert fall mitt barn på skolen, uten mobil.

Så får hn time. Gjerne kl 11.00 eller lignende. Da må hn ha fri fra skolen. Hvordan ordner man det uten beskjed fra foresatt? 

Så må hn komme seg til legekontoret. Her innebærer det buss med to bytter.

Så skal hn forklare legen om noe som antagelig er vanskelig og kanskje vondt og skremmende. Hn skal prosessere det legen sier og stille relevante spørsmål. 

Hvis tilstanden krever medisiner så skal hn komme seg på apotek, hvordan identifiserer hn seg? Mitt barn har pass, men det er det jo jeg som har kontroll på og vet hvor er.

Det er mulig mine barn er ekstra hjelpeløse, men ingen av de fire hadde taklet alt dette i en alder av 12 år. 

Spør heller; Hvordan skal jeg forklare deg dette?

Jeg vet om 12-åring er som ville forstått det.

Dette handler ikke om alder, men om intelligens.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan godt komme med et konkret eksempel dersom du ønsker det.

Ei 12 år gammel muslimsk jente oppsøker helsestasjon for ungdom siden hun  sliter veldig med store menssmerter og blødninger og har hørt at p-piller kan hjelpe på det.

Hun tør ikke fortelle foreldrene sine om det siden hun er redd de da vil misstenke henne for å ha sex siden det også er et prevensjonsmiddel. 

Ber derfor om at den informasjonen ikke er synlig for foreldrene hennes på helsenorge.

Anonymkode: e7b45...563

Nettopp.

Skrevet

Noen av dem det gjelder, altså enten barnet selv eller de foresatte, og slik er det ikke nå. Foresatte har en avgrenset tilgang, og kan velge å gi barnet en enda mer avgrenset tilgang, men ingen av dem har full tilgang. 

Slik det var for oss alle, bare for noen svært få år siden.

Forøvrig, nokså relevant i denne tråden her;

Burde ikke dere som argumenterer MOT at en 12-åring skal kunne noe, presentere større modenhet og kunnskap enn den jevne 12-åring?

Dere argumenterer ikke en gang, dere bare sier ting, som om alle skal tenke det samme som dere. Selv en 5-åring er ofte langt lengre enn dette…

Skrevet

Slik det var for oss alle, bare for noen svært få år siden.

Forøvrig, nokså relevant i denne tråden her;

Burde ikke dere som argumenterer MOT at en 12-åring skal kunne noe, presentere større modenhet og kunnskap enn den jevne 12-åring?

Dere argumenterer ikke en gang, dere bare sier ting, som om alle skal tenke det samme som dere. Selv en 5-åring er ofte langt lengre enn dette…

Jeg har aldri argumentert imot selv om jeg synes 12 år er litt ungt og ville økt til 13 år, men jeg har argumentert for at da må barnet selv faktisk få full tilgang slik at noen har det. 

Og ja, det er mye som var vanlig før og som de fleste ville vært oppgitt over nå, som for eksempel om man måtte fysisk inn i en bank for å betale regninger, så det er da ikke urimelig å ønske seg en mer optimal løsning når mulighetene eksisterer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri argumentert imot selv om jeg synes 12 år er litt ungt og ville økt til 13 år, men jeg har argumentert for at da må barnet selv faktisk få full tilgang slik at noen har det. 

Og ja, det er mye som var vanlig før og som de fleste ville vært oppgitt over nå, som for eksempel om man måtte fysisk inn i en bank for å betale regninger, så det er da ikke urimelig å ønske seg en mer optimal løsning når mulighetene eksisterer. 

Nei, men en del her inne argumenterer mot at en 12-åring skal ha rettigheter her, som ikke foreldrene kan se, uten at de selv utviser større modenhet enn en 12-åring. Det blir da nokså lit vanskelig å kunne diskutere det.

Det var for eksempel en person som begynte å snakke om at legekontoret stenger klokken 15 og man må ta to busser, som om det i seg selv har noe å gjøre med å være 12 år, og ikke med hvordan man praktisk har ordnet seg eller bosatt seg. Jeg kjenner barn helt nede i 5 års alder, kanskje yngre, som ville himlet med øynene av et slikt "resonnement".

Selvfølgelig, men nå gjør de nå en gang ikke det på alle områder. Sånn er det bare. Modenhet måles i evnen til utsatt behovstilfredsstillelse. Du kan jo eventuelt jobbe for å dekke opp splittelsen (teknisk, juridisk) dersom du får vondt av at alt ikke kommer samtidig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...