Gå til innhold

Kan noen forklare meg fornuften i dette? Helsenorge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle bestille legetime for min sønn på 12,5 år og blir møtt med denne beskjeden.

Foreldre har begrenset tilgang til tjenester på vegne av barn mellom 12 og 16 år, og ingen tilgang etter fylte 16 år.

Når jeg leser begrunnelsen på Helsenorge så står det at fra barnet fyller 12 år har de rett til å holde helseinformasjon skjult for foreldrene dersom behandler er enig i at dette er forsvarlig. Så da er mitt spørsmål om hvilke helseutfordringer det er greit at min 12 åring må slite med på egenhånd? De er jo fremdeles barn, og jeg syns ikke at grensen skulle vært på mindre enn minst 14 år. 

Er det slik at en 12 åring kan bestille legetime helt på egenhånd? 

Jeg har hørt om dette før, men faktisk ikke tatt det inn over meg. I mitt hode er dette helt vanvittig. Er jeg rar som tenker slik?

Anonymkode: 768f0...ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ironisk nok så kan dette omgås ved at 12-åringen skriver en fullmakt til foresatte eller andre.....

Anonymkode: 20990...be9

Skrevet

Jeg og sannsynligvis du og de fleste andre har nok et forhold til barna sine som er sånn at det er helt uproblematisk for barnet og dele med oss foreldre.  Men ikke alle har det, og dessverre i en del tilfeller kan det være viktig at barnet / tenåringen har sjans til å kunne gå til en lege og ha sine opplysninger for seg selv.  Det kan være mishandling, overgrep,  prevensjon, så "enkle" ting som mensturasjonsplager, (religiøse) holdninger som hindrer barnet i å snakke med legen / få hjelp og andre ting som de "rette"  (eller egentlig gale)  foreldrene kan "pålegge" barnet å tie still om eller hindre dem i å ta det opp med legen.  Det er en viktig og riktig lov.

Anonymkode: 777c3...69a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og sannsynligvis du og de fleste andre har nok et forhold til barna sine som er sånn at det er helt uproblematisk for barnet og dele med oss foreldre.  Men ikke alle har det, og dessverre i en del tilfeller kan det være viktig at barnet / tenåringen har sjans til å kunne gå til en lege og ha sine opplysninger for seg selv.  Det kan være mishandling, overgrep,  prevensjon, så "enkle" ting som mensturasjonsplager, (religiøse) holdninger som hindrer barnet i å snakke med legen / få hjelp og andre ting som de "rette"  (eller egentlig gale)  foreldrene kan "pålegge" barnet å tie still om eller hindre dem i å ta det opp med legen.  Det er en viktig og riktig lov.

Jeg er helt enig i at det er viktig at ungdom har mulighet til å søke hjelp uten at foreldre får vite det, men jeg syns at 12 år er altfor tidlig. En tolvåring er i de fleste tilfeller ikke kognitivt moden nok til å bestille seg time og gjennomføre en konsultasjon uten at foresatte er informert. Bare det å ta fri fra skolen for å møte opp til time blir jo et problem om ikke foresatte skal vite noe.

Alle skoler har en skolehelsetjeneste og det bør være godt nok for barn i grunnskolen, i det minste.

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er viktig at ungdom har mulighet til å søke hjelp uten at foreldre får vite det, men jeg syns at 12 år er altfor tidlig. En tolvåring er i de fleste tilfeller ikke kognitivt moden nok til å bestille seg time og gjennomføre en konsultasjon uten at foresatte er informert. Bare det å ta fri fra skolen for å møte opp til time blir jo et problem om ikke foresatte skal vite noe.

Alle skoler har en skolehelsetjeneste og det bør være godt nok for barn i grunnskolen, i det minste.

hi

De fleste 12-åringer har jo ikke behov for det heller og gjør det ikke. De aller fleste 12-åringer har foreldrene med seg til legen og har mulighet til å snakke med foreldrene om sin helse. Men noen har behov, som anonym over skrev. Og det er viktig at disse kan benytte seg av dette tilbudet. Alternativer for disse ungdommene er jo ikke å fortelle det til foreldrene, det er å ikke kunne gå til legen og dermed ikke få behandling. Dessuten har behandler også innflytelse. I det du siterte står "12 år har de rett til å holde helseinformasjon skjult for foreldrene dersom behandler er enig i at dette er forsvarlig". Så om en 12-åring går til legen og behandler mener at foreldre må informeres, så involveres foreldrene. 

Anonymkode: d7f60...9c3

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

hi

Skolehelsetjenesten er ikke leger. Og flere steder er de også dårlig bemannet. Så det var et elendig argument. 

Veldig mange legesentra har åpent på ettermiddag og kveld. Så det slett ikke alle elever som må ta seg fri fra skolen. 

ellers tenker jeg at 777c3...69a  listet opp mange gode argumenter. 

Anonymkode: 88338...dc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Loven er riktig og viktig nok. Men en kan spørre seg hvorfor vi har stelt oss slik som samfunn at vi har behov for en slik lov. Det er der problemet ligger, ikke i denne loven som bare skal rydde opp i feil ved samfunnet. 

Anonymkode: d5ee2...61f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

hi

Her er helsesøster på skolen en dag i uka, og helsestasjon for ungdom er lagt ned pga økonomi.

Så skolehelsetjenesten er ikke mye å skryte av i fattige kommuner altså.

Anonymkode: 9e4a1...d51

Skrevet

Mitt største ankepunkt er tilgang på Helsenorge. Hvis det er informasjon som er skjult for meg så er den jo låst for alle, for tolvåringen har ikke bank-id og får ikke logget seg inn selv. Da forsvinner muligens viktig informasjon i limbo. 

Jeg leser argumentene deres, og ser poenget, men mener fremdeles at tolv år er for ungt. Ved misbruk og vold vil nok helsesykepleier være en mer naturlig ressurs enn en mer eller mindre fremmed fastlege. Er min mening. 

hi

Anonymkode: 7d2a8...cfe

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg skulle bestille legetime for min sønn på 12,5 år og blir møtt med denne beskjeden.

Foreldre har begrenset tilgang til tjenester på vegne av barn mellom 12 og 16 år, og ingen tilgang etter fylte 16 år.

Når jeg leser begrunnelsen på Helsenorge så står det at fra barnet fyller 12 år har de rett til å holde helseinformasjon skjult for foreldrene dersom behandler er enig i at dette er forsvarlig. Så da er mitt spørsmål om hvilke helseutfordringer det er greit at min 12 åring må slite med på egenhånd? De er jo fremdeles barn, og jeg syns ikke at grensen skulle vært på mindre enn minst 14 år. 

Er det slik at en 12 åring kan bestille legetime helt på egenhånd? 

Jeg har hørt om dette før, men faktisk ikke tatt det inn over meg. I mitt hode er dette helt vanvittig. Er jeg rar som tenker slik?

Det ER vanvittig! Hva helt konkret kan være SÅ problematisk at 12-13 åring vil holde foreldre utenfor sin helsesituasjon? Er det riktig ille, så har barnevernet ansvar - men uansett, er det meningen at helsepersonell skal drøfte og ta medisinske beslutninger med en 12-13-14 åring helt uten foresatte?  

En annen ting som provoserer meg er at det er egenandel fra 16 år, og det må jeg som forelder betale, men opplysninger om helse - det skal ungdommen ha for seg selv … hva er begrunnelse for egenandel fra 16 år når barn blir myndig først i 18-års alder?

Anonymkode: 9817a...3cb

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

hi

Mange, kanskje de fleste, 12-åringer klarer fint å bestille time og gå til legen hvis det er viktig for dem. Selv om det ikke vil være alle tolvåringer som klarer dette bør jo de som er modne nok få lov. Det er helt greit at du ordner dette for din gutt, men jeg synes det er bra at de har mulighet til å snakke fortrolig med legen hvis de har behov for det.

Anonymkode: e6dcb...93b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Mitt største ankepunkt er tilgang på Helsenorge. Hvis det er informasjon som er skjult for meg så er den jo låst for alle, for tolvåringen har ikke bank-id og får ikke logget seg inn selv. Da forsvinner muligens viktig informasjon i limbo. 

Jeg leser argumentene deres, og ser poenget, men mener fremdeles at tolv år er for ungt. Ved misbruk og vold vil nok helsesykepleier være en mer naturlig ressurs enn en mer eller mindre fremmed fastlege. Er min mening. 

hi

Ikke alle har en god helsesykepleier på skolen. Ofte er det vel de som ikke går andre jobber som ender i de stillingene. Her var i hvertfal helsesykepleier en plaprehøne som delte alt hun ble fortalt og alt hun gjettet med hvem som helst. Da hadde det vært mye bedre å gå til fastlegen som har fulgt barna fra før de ble født.

Anonymkode: e6dcb...93b

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

En annen ting som provoserer meg er at det er egenandel fra 16 år, og det må jeg som forelder betale, men opplysninger om helse - det skal ungdommen ha for seg selv … hva er begrunnelse for egenandel fra 16 år når barn blir myndig først i 18-års alder?

Anonymkode: 9817a...3cb

Det er jo fordi du har et forsørgeransvar ovenfor barnet du har valgt å få, og at barnet ditt har rett til å kontakte helsehjelp uten å involvere foreldrene samt få verne egne helseopplysninger. Det er ikke sånn at fordi du betaler for barnet ditt så har ikke barnet selvstendige rettigheter.

Anonymkode: d2980...179

Skrevet

Er helt enig med deg! Har en på 16 år, og da er han «voksen» i helseverden, og vi har null innsyn på resepter eller den slags. 
Vi er helt utestengt, samtidig har vi 100% ansvar for gutten og hans fysiske og psykiske helse. Forstå det den som kan. 
Men å stemme i kommunevalget? Nei det er de for ung til. 

Anonymkode: 59e5e...d6a

Skrevet

Det finnes absolutt situasjoner der barn kan trenge at helseinformasjon holdes tilbake fra foresatte. F.eks kjenner jeg barn som bor i fosterhjem og får traumeterapi etter overgrep fra far, meg hvor far fremdeles har foreldreansvar (de fleste beholder dette etter omsorgsovertakelse). Det viste seg at det yngste av søsknene, en elleveåring, ikke på noen måte kunne unngå at far hadde fullt innsyn i journal - derfor måtte behandlingen utsettes til hun fylte tolv. 

Samtidig er det fullstendig molbo hvordan digital tilgang i HelseNorge er lagt opp for denne gruppen. Og fullkomment håpløst å få unntak for bvtj med særskilte behov, som særlig i alderen 16-18 ikke klarer ivareta egen helseoppfølging samtidig som foreldrene helt fratas muligheten til det. 

Anonymkode: 13a52...8d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes absolutt situasjoner der barn kan trenge at helseinformasjon holdes tilbake fra foresatte. F.eks kjenner jeg barn som bor i fosterhjem og får traumeterapi etter overgrep fra far, meg hvor far fremdeles har foreldreansvar (de fleste beholder dette etter omsorgsovertakelse). Det viste seg at det yngste av søsknene, en elleveåring, ikke på noen måte kunne unngå at far hadde fullt innsyn i journal - derfor måtte behandlingen utsettes til hun fylte tolv. 

Samtidig er det fullstendig molbo hvordan digital tilgang i HelseNorge er lagt opp for denne gruppen. Og fullkomment håpløst å få unntak for bvtj med særskilte behov, som særlig i alderen 16-18 ikke klarer ivareta egen helseoppfølging samtidig som foreldrene helt fratas muligheten til det. 

Står journalen i Helsenorge ? Jeg hører til helse midt Norge og her er den ikke tilgjengelig. Det må da finnes løsninger der journaler ikke blir delt med foreldre når det er snakk om slike ting? Så barnet får ikke helsehjelp grunnet en teit digital regel? Da må systemet tenke nytt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Står journalen i Helsenorge ? Jeg hører til helse midt Norge og her er den ikke tilgjengelig. Det må da finnes løsninger der journaler ikke blir delt med foreldre når det er snakk om slike ting? Så barnet får ikke helsehjelp grunnet en teit digital regel? Da må systemet tenke nytt 

Noen steder ligger journal digitalt tilgjengelig, alle steder har foreldre med foreldreansvar krav på å få den utlevert på forespørsel. Det er en generell regel, ikke digital. Og nei, ingen måte å lovlig omgås den på (selv om jeg kjenner til enkeltsituasjoner der det likevel har blitt gjort i praksis). 

Skrevet

Skolehelsetjenesten er ikke leger. Og flere steder er de også dårlig bemannet. Så det var et elendig argument. 

Veldig mange legesentra har åpent på ettermiddag og kveld. Så det slett ikke alle elever som må ta seg fri fra skolen. 

ellers tenker jeg at 777c3...69a  listet opp mange gode argumenter. 

Anonymkode: 88338...dc1

Veldig mange legesentre har åpent…? Ikke ett eneste i vårt fylke eller nabofylket har åpent etter 15:00 med mindre det er privat og koster deretter 

Anonymkode: 2f269...88c

Skrevet

Syns og 12 år er for ungt, men man får ikke gjort noe med det. Men jeg har ikke opplevd å ikke ha tilgang til resepter, bestille time, se vaksiner o.l til hun på snart 15 år, så vet ikke hva jeg egentlig ikke har tilgang til. Hun på snart 17 har jeg ikke noe tilgang til.

Men som noen andre skriver her så er det rart at man ikke har noen tilgang og ting skal være "hemmelig", men det er foreldrene som må betale regningen, og da er det jo ikke "hemmelig" at de f.eks har vært hos legen. Ikke det at 16 åringen må si hvorfor han/hun har vært hos legen, men da er det jo litt motsigende.

Anonymkode: 11747...809

Skrevet

hi

De fleste 12 åringer har vel bank id? Har ikke barnet bankkort og nettbank? Da får de jo bank id... mine har hatt det siden de begynte på skolen....

Anonymkode: 07e34...d61

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

De fleste 12 åringer har vel bank id? Har ikke barnet bankkort og nettbank? Da får de jo bank id... mine har hatt det siden de begynte på skolen....

Nei, de får ikke bank-id av å ha bankkort og tilgang det nettbanken, det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: f9819...f91

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

De kan få bank-id fra 12 år. Så dine barn har nok ikke hatt det siden de begynte på skolen, nei. 

Mine barn og deres venner har bankkort og vipps, men ikke tilgang til nettbank. Hva skal en tolvåring med det?

Argumentet om at begrenset innsyn er nødvendig for barn som lever under skadelige forhold er jo tankevekkende, men det burde likevel være unntaket og ikke normen for alle landets syvendeklassinger. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og ironisk nok så kan dette omgås ved at 12-åringen skriver en fullmakt til foresatte eller andre.....

Anonymkode: 20990...be9

Tror ikke det er så enkelt. Har en sønn med diagnoser...  fikk ikke tilgang likevel 

Anonymkode: 326c2...7f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Nei, de får ikke bank-id av å ha bankkort og tilgang det nettbanken, det er to forskjellige ting. 

Anonymkode: f9819...f91

Joda, du oppretter jo det for å lage bank id kontoen. Og så kan du også bruke den for å logge inn til helsenorge. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

De kan få bank-id fra 12 år. Så dine barn har nok ikke hatt det siden de begynte på skolen, nei. 

Mine barn og deres venner har bankkort og vipps, men ikke tilgang til nettbank. Hva skal en tolvåring med det?

Argumentet om at begrenset innsyn er nødvendig for barn som lever under skadelige forhold er jo tankevekkende, men det burde likevel være unntaket og ikke normen for alle landets syvendeklassinger. 

hi

Min datter på 9 har bank id og kan logge inn jo.. 

Hva de skal med nettbank?? Sjekke konto såklart, og sette penger til sparekonto. Det er jo det nettbank brukes til bla. Det er lite økonomisk læring i å ha et kort som mamma alltid sørger for har penger altså. De må jo følge med selv, se hva de har, hva de bruker, hva de tjener og kan spare. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...