Gå til innhold

Ville regler i borettslag.

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 hours ago, Anonym bruker said:

Eldste har kjøpt sin første leilighet. 
I dette borettslaget er det så mange regler ikke minst uskrevne at jeg blir helt matt. 
Det startet da hun flyttet inn. Mens vi drev og bar inn møbler så begynte det. Vi rygget inntil oppgangen, da kommer en eldre fyr som sier at kjøring til dørene ikke er lov fordi man hindrer ferdsel for utrykningskjøretøy. Mannen er brannmann så han prater med fyren og forsikrer om at bilen flyttes umiddelbart når den er tømt. Gamlingen ble så blid når han skjønte mannen var brannmann, og avsluttet med at det var greit så lenge det ikke ble en vane. Jeg er litt kvikk i kjeften så måtte svare at flytting ikke skjer på ukentlig basis. 
I ettertid har vi funnet ut det ER LOV å kjøre til døren når man har tung last.
Så noen dager senere så ringer det på døren, vi hadde satt litt møbler ut på terrassen fordi stua ble malt. Da kommer naboen og sier det ikke er lov å bruke terrassen til oppbevaring. Vi svarer at vi maler og det må stå noen timer. Hun syntes det var veldig sjenerende med så mye rot så vi fikk fjerne det innen morgendagen. 
Nå ble jeg såpass nysgjerrig på ordensreglementet at jeg måtte finlese det. 
Det er ikke lov å dusje etter kl 23:00 fordi rørene bråker? Generelt hensyn er fint altså, men om ungen har spydd over hele seg må det vel være lov å dusje barnet? 
Vaskemaskin skal være ferdig 22:00. Greit nok.
Ikke lov å røyke ute på egen terrasse, enten får man røyke inne, eller gå ti meter bort fra inngangen. Altså, jeg røyker ikke og er glad for å slippe røyklukt men den var inngripende. 
De som har fått godkjent husdyr må rydde opp etter dette. Det skjønner jeg, men…. Man skal bruke spade og fjerne tiss i snøen. Den siste biten fikk jeg høre fra en annen nabo, at det med tiss er en uskreven regel. Tissflekker i snøen er jo ikke fint, men det kan da ikke skade noen. 
Matlaging, når man lager mat med sterk lukt må man alltid bruke avtrekksvifte og eventuelt lufte slik at det ikke lukter i fellesarealer. Altså, det er jo slik det ofte blir i blokk, naboens middag kan man ofte lukte. Dessuten synes jeg det var litt rasistisk drag over den regelen. 
Videre så er det noen generelle regler om å ikke bruke gardiner, lys og annen vinduspynt som kan virke støtende eller trekke ned den generelle verdien på borettslaget. 
Jeg lurer veldig på hvordan gardiner kan skade borettslaget?
Etter litt undersøkelser så har mange av disse reglene kommet til pga naboklager der det det klages på ikke er spesifisert. 
Hele greia er jo litt komisk da. Glad jeg ikke bor i borettslag. 

Har du noen eksempler på ville regler?

Anonymkode: ca9da...783

Hvordan klarer du å gjøre dette til noe rasistisk?

Anonymkode: 76acf...654

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 hours ago, Anonym bruker said:

Dette er en konsekvens av konfliktskye folk i styre og stell som løser enhver konflikt med å lage en regel. «Jeg blir krenket av at naboen min har plakater av hardrockband på veggene». *Forter seg å etablere en regel mot plakater som kan krenke andre* Mye enklere enn å si: «Ok, det har vi ikke tenkt å gjøre noe med, så jeg anbefaler deg å se en annen vei».

Regler mot støy kan jeg riktignok forstå. Når man bor tett er det viktig å ta hensyn til hverandre. Å flytte hundetiss fra et sted til et annet, derimot… 😂 Må katteeierne løpe etter kattene sine og plukke opp etter dem og tro?

Anonymkode: 80b0e...db6

Det burde de gjøre, eller ha innekatt

Anonymkode: 76acf...654

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tenkte det samme. Her er det jo du som er "vill", HI. 

Anonymkode: f2a02...044

Jeg tenker heller at hvis man velger å bosette seg i et borettslag (tett på folk) så må man tåle alt det som ikke er lov her. Normale leve-lyder. Hvis ikke får man kjøpe seg en enebolig. Har aldri hørt om sånne regler noe annet sted.

Anonymkode: b65a6...6ac

Skrevet

Haha, dette overgår selveste Narvestad. 😅

Anonymkode: 87cbe...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Eldste har kjøpt sin første leilighet. 
I dette borettslaget er det så mange regler ikke minst uskrevne at jeg blir helt matt. 
Det startet da hun flyttet inn. Mens vi drev og bar inn møbler så begynte det. Vi rygget inntil oppgangen, da kommer en eldre fyr som sier at kjøring til dørene ikke er lov fordi man hindrer ferdsel for utrykningskjøretøy. Mannen er brannmann så han prater med fyren og forsikrer om at bilen flyttes umiddelbart når den er tømt. Gamlingen ble så blid når han skjønte mannen var brannmann, og avsluttet med at det var greit så lenge det ikke ble en vane. Jeg er litt kvikk i kjeften så måtte svare at flytting ikke skjer på ukentlig basis. 
I ettertid har vi funnet ut det ER LOV å kjøre til døren når man har tung last.
Så noen dager senere så ringer det på døren, vi hadde satt litt møbler ut på terrassen fordi stua ble malt. Da kommer naboen og sier det ikke er lov å bruke terrassen til oppbevaring. Vi svarer at vi maler og det må stå noen timer. Hun syntes det var veldig sjenerende med så mye rot så vi fikk fjerne det innen morgendagen. 
Nå ble jeg såpass nysgjerrig på ordensreglementet at jeg måtte finlese det. 
Det er ikke lov å dusje etter kl 23:00 fordi rørene bråker? Generelt hensyn er fint altså, men om ungen har spydd over hele seg må det vel være lov å dusje barnet? 
Vaskemaskin skal være ferdig 22:00. Greit nok.
Ikke lov å røyke ute på egen terrasse, enten får man røyke inne, eller gå ti meter bort fra inngangen. Altså, jeg røyker ikke og er glad for å slippe røyklukt men den var inngripende. 
De som har fått godkjent husdyr må rydde opp etter dette. Det skjønner jeg, men…. Man skal bruke spade og fjerne tiss i snøen. Den siste biten fikk jeg høre fra en annen nabo, at det med tiss er en uskreven regel. Tissflekker i snøen er jo ikke fint, men det kan da ikke skade noen. 
Matlaging, når man lager mat med sterk lukt må man alltid bruke avtrekksvifte og eventuelt lufte slik at det ikke lukter i fellesarealer. Altså, det er jo slik det ofte blir i blokk, naboens middag kan man ofte lukte. Dessuten synes jeg det var litt rasistisk drag over den regelen. 
Videre så er det noen generelle regler om å ikke bruke gardiner, lys og annen vinduspynt som kan virke støtende eller trekke ned den generelle verdien på borettslaget. 
Jeg lurer veldig på hvordan gardiner kan skade borettslaget?
Etter litt undersøkelser så har mange av disse reglene kommet til pga naboklager der det det klages på ikke er spesifisert. 
Hele greia er jo litt komisk da. Glad jeg ikke bor i borettslag. 

Har du noen eksempler på ville regler?

Anonymkode: ca9da...783

Så deilige regler!  Jeg er for dem alle. 🤩

Han gamle mannen roet seg ned, også skal du svare nebbete tilbake? 

Det er mange leiligheter i en blokk, det må være regler.

Jeg bor i enebolig, og naboene tvers over har hengt opp blinkende lys inne i alle vinduer! Det er ikke mye moro når man sliter med kronisk migrene. 

Anonymkode: 62f72...345

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei det er det virkelig ikke. Fjerne tiss i snøen med en spade? Selvfølgelig skal man ikke bruke veranda som lagringsplass men at noen ringer på etter 1 dag når man maler? I tillegg til gardiner og pynt i vindu?

Høres ut som en gjeng gamliser på fineste vestkanten i Oslo. 

Anonymkode: 391c9...f9a

Å fjerne tiss fra snøen, er vel mtp at det stinker og barn som leker. Syns det hørtes bare lurte ut jeg. 

Man må tenke på andre også. 

Anonymkode: 62f72...345

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Nei, det er det ikke. For et surmaga borettslag.

Anonymkode: 3b03c...2e8

Det handler o å "ta" HI.

Anonymkode: db3db...a48

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (19 timer siden):

Bodde i en blokk en gang og glemmer aldri denne regelen; 

Det må ikke benyttes musikkinstrumenter mellom klokken 17:00 og klokken 19:00

Det er fantastisk! Jeg er musiker og har alltid bodd i blokk og det er svært liberale øveregler, den som den du sa, pluss ikke spille før 0800 og etter 2200. Men, man skal ha flaks med naboene da.Vi har lydisolert et rom, det hjelper 🙂 

Anonymkode: 259e0...418

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...