Anonym bruker Skrevet 7. april #1 Skrevet 7. april Eldste har kjøpt sin første leilighet. I dette borettslaget er det så mange regler ikke minst uskrevne at jeg blir helt matt. Det startet da hun flyttet inn. Mens vi drev og bar inn møbler så begynte det. Vi rygget inntil oppgangen, da kommer en eldre fyr som sier at kjøring til dørene ikke er lov fordi man hindrer ferdsel for utrykningskjøretøy. Mannen er brannmann så han prater med fyren og forsikrer om at bilen flyttes umiddelbart når den er tømt. Gamlingen ble så blid når han skjønte mannen var brannmann, og avsluttet med at det var greit så lenge det ikke ble en vane. Jeg er litt kvikk i kjeften så måtte svare at flytting ikke skjer på ukentlig basis. I ettertid har vi funnet ut det ER LOV å kjøre til døren når man har tung last. Så noen dager senere så ringer det på døren, vi hadde satt litt møbler ut på terrassen fordi stua ble malt. Da kommer naboen og sier det ikke er lov å bruke terrassen til oppbevaring. Vi svarer at vi maler og det må stå noen timer. Hun syntes det var veldig sjenerende med så mye rot så vi fikk fjerne det innen morgendagen. Nå ble jeg såpass nysgjerrig på ordensreglementet at jeg måtte finlese det. Det er ikke lov å dusje etter kl 23:00 fordi rørene bråker? Generelt hensyn er fint altså, men om ungen har spydd over hele seg må det vel være lov å dusje barnet? Vaskemaskin skal være ferdig 22:00. Greit nok. Ikke lov å røyke ute på egen terrasse, enten får man røyke inne, eller gå ti meter bort fra inngangen. Altså, jeg røyker ikke og er glad for å slippe røyklukt men den var inngripende. De som har fått godkjent husdyr må rydde opp etter dette. Det skjønner jeg, men…. Man skal bruke spade og fjerne tiss i snøen. Den siste biten fikk jeg høre fra en annen nabo, at det med tiss er en uskreven regel. Tissflekker i snøen er jo ikke fint, men det kan da ikke skade noen. Matlaging, når man lager mat med sterk lukt må man alltid bruke avtrekksvifte og eventuelt lufte slik at det ikke lukter i fellesarealer. Altså, det er jo slik det ofte blir i blokk, naboens middag kan man ofte lukte. Dessuten synes jeg det var litt rasistisk drag over den regelen. Videre så er det noen generelle regler om å ikke bruke gardiner, lys og annen vinduspynt som kan virke støtende eller trekke ned den generelle verdien på borettslaget. Jeg lurer veldig på hvordan gardiner kan skade borettslaget? Etter litt undersøkelser så har mange av disse reglene kommet til pga naboklager der det det klages på ikke er spesifisert. Hele greia er jo litt komisk da. Glad jeg ikke bor i borettslag. Har du noen eksempler på ville regler? Anonymkode: ca9da...783
Anonym bruker Skrevet 7. april #2 Skrevet 7. april Dere bør nok bo langt fra folk. Alt du nevner er helt vanlig når man har andre folk rundt seg. Også det uskrevne. Anonymkode: ecca7...3a9
Anonym bruker Skrevet 7. april #3 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere bør nok bo langt fra folk. Alt du nevner er helt vanlig når man har andre folk rundt seg. Også det uskrevne. Anonymkode: ecca7...3a9 Nei det er det virkelig ikke. Fjerne tiss i snøen med en spade? Selvfølgelig skal man ikke bruke veranda som lagringsplass men at noen ringer på etter 1 dag når man maler? I tillegg til gardiner og pynt i vindu? Høres ut som en gjeng gamliser på fineste vestkanten i Oslo. Anonymkode: 391c9...f9a
Anonym bruker Skrevet 7. april #4 Skrevet 7. april Og sånne regler forblir så lenge de unge ikke gidder å engasjere seg i styrer og på generalforsamlinger… Anonymkode: 977c6...1a1
Anonym bruker Skrevet 7. april #5 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei det er det virkelig ikke. Fjerne tiss i snøen med en spade? Selvfølgelig skal man ikke bruke veranda som lagringsplass men at noen ringer på etter 1 dag når man maler? I tillegg til gardiner og pynt i vindu? Høres ut som en gjeng gamliser på fineste vestkanten i Oslo. Anonymkode: 391c9...f9a Haha. Ikke sant. Jeg har bodd i flere borettslag og har ALDRI opplevd slike regler nei, de er ekstreme. Man kommer langt med vanlig høflighet. Når borettslaget føler de må spesifisere gardiner så tenker jeg dette må være et borettslag med høyt konfliktnivå. Anonymkode: ca9da...783
Anonym bruker Skrevet 7. april #6 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og sånne regler forblir så lenge de unge ikke gidder å engasjere seg i styrer og på generalforsamlinger… Anonymkode: 977c6...1a1 Jeg har googlet meg frem til at flere er på kanten av loven. Det er begrensninger for hva de kan bestemme innenfor eiers egen enhet. Anonymkode: ca9da...783
Anonym bruker Skrevet 7. april #7 Skrevet 7. april Dette er en konsekvens av konfliktskye folk i styre og stell som løser enhver konflikt med å lage en regel. «Jeg blir krenket av at naboen min har plakater av hardrockband på veggene». *Forter seg å etablere en regel mot plakater som kan krenke andre* Mye enklere enn å si: «Ok, det har vi ikke tenkt å gjøre noe med, så jeg anbefaler deg å se en annen vei». Regler mot støy kan jeg riktignok forstå. Når man bor tett er det viktig å ta hensyn til hverandre. Å flytte hundetiss fra et sted til et annet, derimot… 😂 Må katteeierne løpe etter kattene sine og plukke opp etter dem og tro? Anonymkode: 80b0e...db6
Anonym bruker Skrevet 7. april #9 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Dette er en konsekvens av konfliktskye folk i styre og stell som løser enhver konflikt med å lage en regel. «Jeg blir krenket av at naboen min har plakater av hardrockband på veggene». *Forter seg å etablere en regel mot plakater som kan krenke andre* Mye enklere enn å si: «Ok, det har vi ikke tenkt å gjøre noe med, så jeg anbefaler deg å se en annen vei». Regler mot støy kan jeg riktignok forstå. Når man bor tett er det viktig å ta hensyn til hverandre. Å flytte hundetiss fra et sted til et annet, derimot… 😂 Må katteeierne løpe etter kattene sine og plukke opp etter dem og tro? Anonymkode: 80b0e...db6 Vi har ikke hund eller katt. Men jeg har faktisk aldri tenkt noe særlig over hundetiss i snøen altså. Hunder må jo få lov å tisse. 😂 Man kommer langt med å være litt tolerant og ta hensyn. Når man bor i blokk må man tåler lyder og at andre har en annen smak enn deg. Regelrett støy er det greit å ha regler for, men leve-lyder? Blir nesten litt flau på deres vegne når jeg ser reglene. Datter ble jo livredd for å gjøre noe galt. Men, hun blir nok ikke veldig lenge der. Knøttliten førstegangs leilighet. Nyutdannet og vil sikkert flytte på seg om noen år. Når det er sagt, det er mye hyggelige mennesker der også da. 😊 Anonymkode: ca9da...783
Anonym bruker Skrevet 7. april #10 Skrevet 7. april Hva gjør de om noen i nabokvartalet går tur med hunden og den tisser rett utenfor blokka 😂 Men har hørt om lignende før, datteren til en venninne kjøpte valp også var det ikke lov å lufte den, ikke tisse heller, på gressplenene til borettslaget, det måtte gjøres borti veien. Det var lett når hun skulle få en valp renslig 🙈 Anonymkode: 5b490...954
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. april #11 Skrevet 7. april Bodde i en blokk en gang og glemmer aldri denne regelen; Det må ikke benyttes musikkinstrumenter mellom klokken 17:00 og klokken 19:00
Anonym bruker Skrevet 7. april #12 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva gjør de om noen i nabokvartalet går tur med hunden og den tisser rett utenfor blokka 😂 Men har hørt om lignende før, datteren til en venninne kjøpte valp også var det ikke lov å lufte den, ikke tisse heller, på gressplenene til borettslaget, det måtte gjøres borti veien. Det var lett når hun skulle få en valp renslig 🙈 Anonymkode: 5b490...954 Det er jo en selvfølge. Tror du andre vil bruke tisseplenen med døde flekker på? Anonymkode: ecca7...3a9
Anonym bruker Skrevet 7. april #13 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er jo en selvfølge. Tror du andre vil bruke tisseplenen med døde flekker på? Anonymkode: ecca7...3a9 Døde flekker? Aldri opplevd på plenen vår, og vi har to hunder... Anonymkode: 5b490...954
Anonym bruker Skrevet 7. april #14 Skrevet 7. april Hvor gjør man av hundetissflekksnøen da? 😂 hjelpes. Plukke opp bæsj er selvfølge, men skuffe vekk tiss, den var ny. Anonymkode: aa7f8...68f
Anonym bruker Skrevet 7. april #15 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere bør nok bo langt fra folk. Alt du nevner er helt vanlig når man har andre folk rundt seg. Også det uskrevne. Anonymkode: ecca7...3a9 Tenkte det samme. Her er det jo du som er "vill", HI. Anonymkode: f2a02...044
the amazing spidermamma Skrevet 7. april #16 Skrevet 7. april Jeg har nok bodd for lenge i borettslag, for jeg synes heller ikke det var så strengt. Akkurat det med hunder som tisser har jeg ikke vært borti før, og det er jeg enig i at var i overkant. Det jeg vel reagerer mest på, er disse naboene som går rundt som sånne Narvestad-er og ringer på og klager for den minste ting. Det er slitsomt og ikke noe hyggelig. Det gjenstår jo å se, da, om dette bare er for å sette nye naboer på plass eller om de virkelig kommer til å mase og klage på den minste ting. Jeg tenker at det er greit å ha regler, men ved spesielle tilfeller (jfr unge som spyr om natta og sånt) har alle noe å vinne på å være rause.
Anonym bruker Skrevet 7. april #17 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Tenkte det samme. Her er det jo du som er "vill", HI. Anonymkode: f2a02...044 Nei, det er det ikke. For et surmaga borettslag. Anonymkode: 3b03c...2e8
Anonym bruker Skrevet 7. april #18 Skrevet 7. april Jeg dusjer når jeg vil. Og det gjør heldigvis mine naboer også. Det høres kanskje ja, men ingen problem Anonymkode: e59fd...aa7
Anonym bruker Skrevet 7. april #19 Skrevet 7. april Tingen er at de uskrevne reglene, eller selvfølgeligheter for folk flest, absolutt ikke en gang sneier så vidt innom enkelte. Noen av disse reglene har sikkert kommet fordi altfor mange ikke har sosiale antenner eller folkeskikk. Det å grave bort tiss etter hunden, er kanskje litt på kanten. Men skal jeg tippe, så har den regelen dukket opp fordi en eller flere beboere altfor ofte har vært altfor late til å gå tur med hunden sånn at den kan tisse andre steder enn rett utenfor hvor gjerne barn og muligens andre, skal kose seg i snøen. Det å ikke røyke under eller ved vinduet til naboen, burde vært en selvfølge for alle. (Ja, jeg vet at det å bo i borettslag ikke er det samme som å bo i enebolig, men det skader ikke å ta hensyn likevel. ) Det med at det skal være rolig, for eksempel ikke bruke musikkinstrumenter sånn rundt "etter-middags-tid" er absolutt ikke noe nytt. Reglene trengte ikke å være skrevne en gang. Jeg er vokst opp i enebolig, men det var likevel vanlig at mellom et viss tid på ettermiddagen, var det "middagshvil-tid" og da var vi litt roligere når vi lekte, enten det var inne eller ute. Lek og moro var helt ok, men hyling og skriking og å sparke ballen i husveggen var ikke lov. Og kanskje bør man noen ganger være glad for at naboen ikke har lov til å hamre løs på trommesettet sitt mens man prøver å slappe av til eller gjøre lekser med ungene. Når det er sagt, så bor jeg i borettslag og vi har ingen regler om dette og har ikke savnet det heller. Å bestemme hva slags gardiner og hva slags pynt man har i vinduene der i mot, er helt bak mål, og jeg tviler på lovligheten. Man bør kunne kreve en viss orden og ha regler for søppel etc, men ellers bør man få ha det man vil, så lenge det ellers er innenfor vanlige lover og regler. Men uansett - det som er viktig når man bor i et borettslag eller andelslag eller andre "lag" hvor man deler eiendom ute og / eller inne med andre, er å stille på fellesmøter for å både få med seg og kunne være med på å påvirke skrevne og uskrevne regler i det fellesskapet man bor i. Anonymkode: 995c8...171
Anonym bruker Skrevet 7. april #20 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Eldste har kjøpt sin første leilighet. I dette borettslaget er det så mange regler ikke minst uskrevne at jeg blir helt matt. Det startet da hun flyttet inn. Mens vi drev og bar inn møbler så begynte det. Vi rygget inntil oppgangen, da kommer en eldre fyr som sier at kjøring til dørene ikke er lov fordi man hindrer ferdsel for utrykningskjøretøy. Mannen er brannmann så han prater med fyren og forsikrer om at bilen flyttes umiddelbart når den er tømt. Gamlingen ble så blid når han skjønte mannen var brannmann, og avsluttet med at det var greit så lenge det ikke ble en vane. Jeg er litt kvikk i kjeften så måtte svare at flytting ikke skjer på ukentlig basis. I ettertid har vi funnet ut det ER LOV å kjøre til døren når man har tung last. Så noen dager senere så ringer det på døren, vi hadde satt litt møbler ut på terrassen fordi stua ble malt. Da kommer naboen og sier det ikke er lov å bruke terrassen til oppbevaring. Vi svarer at vi maler og det må stå noen timer. Hun syntes det var veldig sjenerende med så mye rot så vi fikk fjerne det innen morgendagen. Nå ble jeg såpass nysgjerrig på ordensreglementet at jeg måtte finlese det. Det er ikke lov å dusje etter kl 23:00 fordi rørene bråker? Generelt hensyn er fint altså, men om ungen har spydd over hele seg må det vel være lov å dusje barnet? Vaskemaskin skal være ferdig 22:00. Greit nok. Ikke lov å røyke ute på egen terrasse, enten får man røyke inne, eller gå ti meter bort fra inngangen. Altså, jeg røyker ikke og er glad for å slippe røyklukt men den var inngripende. De som har fått godkjent husdyr må rydde opp etter dette. Det skjønner jeg, men…. Man skal bruke spade og fjerne tiss i snøen. Den siste biten fikk jeg høre fra en annen nabo, at det med tiss er en uskreven regel. Tissflekker i snøen er jo ikke fint, men det kan da ikke skade noen. Matlaging, når man lager mat med sterk lukt må man alltid bruke avtrekksvifte og eventuelt lufte slik at det ikke lukter i fellesarealer. Altså, det er jo slik det ofte blir i blokk, naboens middag kan man ofte lukte. Dessuten synes jeg det var litt rasistisk drag over den regelen. Videre så er det noen generelle regler om å ikke bruke gardiner, lys og annen vinduspynt som kan virke støtende eller trekke ned den generelle verdien på borettslaget. Jeg lurer veldig på hvordan gardiner kan skade borettslaget? Etter litt undersøkelser så har mange av disse reglene kommet til pga naboklager der det det klages på ikke er spesifisert. Hele greia er jo litt komisk da. Glad jeg ikke bor i borettslag. Har du noen eksempler på ville regler? Anonymkode: ca9da...783 Jepp, dette er rasisme på beste vestkant Anonymkode: 1704e...9e7
Himmel og hav Skrevet 7. april #21 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jepp, dette er rasisme på beste vestkant Anonymkode: 1704e...9e7 Fordi det står mat som lukter sterkt? Jeg nevner i fleng: Fårikål, seibiff med løk, stekt makrell... dessuten så er det i mitt heilnorske kjøkken slett ikke uvanlig at det produseres mat fra andre kontinenter med mye krydder. HI: Jeg tror ikke de reglene er så uvanlige. Det som er uvanlig er naboer som påpeker det etter kort tid. Jeg har bodd i borettslag der man ikke skulle hakke harde grønnsaker på søndager og teppebankingstida til min leilighet var annenhver onsdag fra 11-12. I I realiteten var det ingen brydde seg om naboen skar gulrøtter søndag før kirketid og aldri så jeg noen rase hjem fra jobb i lunsjen for å banke tepper. De fleste hadde vel investert i støvsuger. Det er bare å oppføre seg normalt greit og svare høflig og greit når Narvestad og frue kommer snokende. Mannens bestemor var sånn. Hun ringte på hos naboene om det hang vask til tørk på et tørkestativ på balkongen etter kl. 17 på lørdager. Da jeg spurte hvorfor, så mente hun at det skjemte ut hele borettslaget, selv om hun måtte henge over kanten på sin balkong og kikke ned for å få øye på det. Noen er bare sånn, men jeg tror de er en utdøende rase.
Anonym bruker Skrevet 7. april #22 Skrevet 7. april Hadde de her hatt et vedtak om at de som hadde husdyr (og nå skriver jeg husdyr, ikke hund) skulle rydde opp etter seg hadde jeg jublet. Ja, ALLE hundeeiere skal ta opp møkken etter hundene sine, men kunne også fått katteeiere til å måtte renske oppi sandkassene og blomsterbedene. Jeg ikke så glad i at det stinker kattedritt fra blomsterbedene når solen står på, eller at ungen luktet kattedritt etter å ha vært ute i sandkassen for å leke Anonymkode: 9af20...dc5
Anonym bruker Skrevet 7. april #23 Skrevet 7. april Himmel og hav skrev (37 minutter siden): Fordi det står mat som lukter sterkt? Jeg nevner i fleng: Fårikål, seibiff med løk, stekt makrell... dessuten så er det i mitt heilnorske kjøkken slett ikke uvanlig at det produseres mat fra andre kontinenter med mye krydder. HI: Jeg tror ikke de reglene er så uvanlige. Det som er uvanlig er naboer som påpeker det etter kort tid. Jeg har bodd i borettslag der man ikke skulle hakke harde grønnsaker på søndager og teppebankingstida til min leilighet var annenhver onsdag fra 11-12. I I realiteten var det ingen brydde seg om naboen skar gulrøtter søndag før kirketid og aldri så jeg noen rase hjem fra jobb i lunsjen for å banke tepper. De fleste hadde vel investert i støvsuger. Det er bare å oppføre seg normalt greit og svare høflig og greit når Narvestad og frue kommer snokende. Mannens bestemor var sånn. Hun ringte på hos naboene om det hang vask til tørk på et tørkestativ på balkongen etter kl. 17 på lørdager. Da jeg spurte hvorfor, så mente hun at det skjemte ut hele borettslaget, selv om hun måtte henge over kanten på sin balkong og kikke ned for å få øye på det. Noen er bare sånn, men jeg tror de er en utdøende rase. Haha. Hakke harde grønnsaker. Jeg er faktisk forundret over detaljene i disse reglene. HVEM er disse menneskene som mener det er innafor å bestemme hvilke grønnsaker man får kutte? Nå er det jo mange slike regler som blir «skrotet» når offer for urimelige regler har tatt de rettens vei. Da jeg var yngre bodde jeg et sted der vi hadde seriekoblet brannalarm. De gikk rett som det var. Da var det faktisk oppe et forslag om at de ikke skulle være lov å lage mat i stekeovn mellom 22:00 og 07:00. Den hyppigste årsaken var jo matlaging. Forslaget ble grundig avslått. Husker jeg satt med digre øyne og lurte på hvilket jævla diktatur dette var. Man kan jo ikke ha regler som detaljstyrer folks privatliv. Hva og når man spiser og når man dusjer kan ikke styres. Da jeg var ung jobbet jeg skift, jeg MÅTTE dusje etter jobb faktisk. Hadde jeg måttet vente en time etter jeg kom hjem med å dusje så hadde det grepet voldsomt inn i mitt liv. Anonymkode: ca9da...783
Anonym bruker Skrevet 7. april #24 Skrevet 7. april Bodde i et borettslag i Bjerregaardsgate der det mellom kl.17 og kl.18 var forbudt å løpe i trappene og forbudt å slamre med dører fordi far skulle sove middag. Den var litt gøy😃 Anonymkode: feb37...e86
Anonym bruker Skrevet 7. april #25 Skrevet 7. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Bodde i et borettslag i Bjerregaardsgate der det mellom kl.17 og kl.18 var forbudt å løpe i trappene og forbudt å slamre med dører fordi far skulle sove middag. Den var litt gøy😃 Anonymkode: feb37...e86 Haha. Der tror jeg en venninne bodde. Bar tydelig preg av arbeiderklassen og fars behov. Vi gjorde stort nummer av å lukke døren HARDT 18:01. Vi var 20 og umodne. 😂 Anonymkode: ca9da...783
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå