Gå til innhold

Hytte. Låne bort/utleie.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg lånte bort min hytte på fjellet (helt ny) til en kollega. Som takk for lånet fikk vi en flaske vin til kr 150,-. Helt sykt, verdien er kr 3000,- for en hel helg, så den flaska kunne de spart seg for. Ble fornærmet, hadde vært bedre å ikke fått noe som helst. 

Anonymkode: 18e51...a60

Hva? Tuller du? 

Anonymkode: 63eee...56d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.4.2025 den 10.14):

Samme her, det er bare veldig hyggelig å kunne låne bort hytta til søsken på begge sider. Om vi bestemmer oss for å ta en tur på impuls og hytta er bortlånt til noen av dem, så er det bare hyggelig å være der samtidig.

Riktignok hadde jeg ikke nødvendigvis lånt bort hytta til mer perifer familie som ble sure om de fikk et nei.

Anonymkode: b7220...84a

Er søskene enige ? At det er koselig at dere tar en spontan tur mens de er der? Bare lurer. 

Skrevet

Det er mye lettere om du blir enig med deg selv om argumentasjonen. 

Ønsker dere å leie ut, så vær tydelig på det. Hytte ligger åpent ute til utleie, og de kan leie - til en hyggelig familiepris - hvis de vil

Ønsker dere at hytta er fullt disponibelt for dere og de dere eventuelt inviterer med dere, så vær tydelig på det. Hytta lånes ikke ut da dere vil ha friheten til å benytte den når dere selv ønsker. 

Anonymkode: 8465b...538

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er mye lettere om du blir enig med deg selv om argumentasjonen. 

Ønsker dere å leie ut, så vær tydelig på det. Hytte ligger åpent ute til utleie, og de kan leie - til en hyggelig familiepris - hvis de vil

Ønsker dere at hytta er fullt disponibelt for dere og de dere eventuelt inviterer med dere, så vær tydelig på det. Hytta lånes ikke ut da dere vil ha friheten til å benytte den når dere selv ønsker. 

Anonymkode: 8465b...538

Det går da fint an å mene begge deler. Man ønsker hytten til disposisjon for seg og eventuelt gjester og ønsker derfor ikke å låne den bort. Om noen leier den på datoer man har lagt ut som åpen har dette førstepri da det er en kjærkommen inntekt. Så vil den utvidede familien leie, kan de få dette til familiepris på tilgjengelige datoer. 

Når man kjøper hytte, er det for mange andre ting som forsakes. Man har gjerne da ikke råd til å dra på ferie andre steder enn til hytta. Kanskje må man leve mer spartansk da man har høyere utgifter til lån. I tillegg har man utgifter og tidsforbruk på vedlikehold. Kanskje må man leie ut for å få det til å gå rundt og kanskje har man tatt en økonomisk risiko man bekymrer seg litt for. Da blir det jo merkelig at utvidet familie tenker at de skal kunne skumme fløten og låne uten å betale for seg. Om man velger å ikke ha en fritidsbolig selv, så har man mindre løpende utgifter, lavere lån og man slipper vedlikehold. Da må man i stedet leie om man ønsker å dra på hyttetur. Det blir veldig rart å forvente å få snylte på andre. 

Anonymkode: 61be9...83a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg lånte bort min hytte på fjellet (helt ny) til en kollega. Som takk for lånet fikk vi en flaske vin til kr 150,-. Helt sykt, verdien er kr 3000,- for en hel helg, så den flaska kunne de spart seg for. Ble fornærmet, hadde vært bedre å ikke fått noe som helst. 

Hva ble du fornærmet for? Du lånte bort. Da er det vanlig at man får en hyggelig gest tilbake, som en flaske vin eller en blomst. Det er som å hjelpe venner med å flytte, servere i selskap eller korrekturlese noens master. Om man forventer timebetalt må man være tydelig på det fra start. Så den eneste du bør være fornærmet på er det selv som ikke var tydelig på at du mente leie da dere avtalte låne. 

Anonymkode: f06af...52f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er søskene enige ? At det er koselig at dere tar en spontan tur mens de er der? Bare lurer. 

Ja vi hadde jo ikke reist på hytta om de var der og de ikke hadde syntes det var hyggelig at vi kom.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Forventer ikke utleiepris men en flaske vin er ugreit.

Nei, om det er et lån er det faktisk helt innafor.

Skrevet

Jeg tror folk ikke helt har kjennskap til hva ei hytte koster å eie. Vi har en ny hytte på fjellet. Denne hytta koster oss 150 000 i året. I tillegg kommer kostnader fra lån/renter. Dersom vi låner bort hytta ei helg vil gjestene både koste oss økte strømutgifter og økte utgifter til septikktømming. I vinter kostet ei helg for oss (strøm) 1000kr. Mange tenker nok ikke på at hytta vår medfører økonomiske kostnader for oss som familie ut over det som hytta kostet å kjøpe. Ei flaske vin blir litt lite, det synes jeg også. 

Anonymkode: 9dc7f...4da

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror folk ikke helt har kjennskap til hva ei hytte koster å eie. Vi har en ny hytte på fjellet. Denne hytta koster oss 150 000 i året. I tillegg kommer kostnader fra lån/renter. Dersom vi låner bort hytta ei helg vil gjestene både koste oss økte strømutgifter og økte utgifter til septikktømming. I vinter kostet ei helg for oss (strøm) 1000kr. Mange tenker nok ikke på at hytta vår medfører økonomiske kostnader for oss som familie ut over det som hytta kostet å kjøpe. Ei flaske vin blir litt lite, det synes jeg også. 

Da må det avklares på forhånd da. Dere kan låne hytta, men  pga strømforbruket, må dere betale 1000 kr i strøm.  Det er uansett en rimelig pris å betale for å kunne bruke en hytte en helg. 

Anonymkode: 55a6d...664

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan klarer dere å komme opp i 150.000 kr per år på den? Vi har også helt ny hytte på fjellet, og de årlige utgiftene ligger på ca 53.000 kr.

Anonymkode: a7d7d...622

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hva det koster å eie en hytte varierer da. Hvis man skal ha samme standard på «hytta» som de feteste eneboligene, så blir det selvsagt dyrt. Selv har vi en enkel fjellhytte med brønnvann og solcelle, den koster oss så godt som ingenting utover ved og gass.

Uansett: avklar! Hvis du sier «klart dere kan låne hytta vår», så begynner ikke folk å regne på hva strøm koster. De kjøper en liten oppmerksomhet som takk for lånet. Hvis dere forventer noe mer så må dere gi beskjed i stedet for å bli furtne i etterkant.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.4.2025 den 9.28):

Vi har hytte. En skikkelig perle. God plass, basseng og vi er veldig fornøyd. 
Hytta ligger i et attraktivt område. Vi sparte i flere år og investert i luksus. 
Vi har god plass og liker besøk. Men, nå er det ikke måte på hvor mange som vil besøke oss og det er slitsomt. 
Jeg velger å prioritere de som er interessert i oss i hverdagen. De som kommer i bursdager og har glede av å være med oss. 
Vi har de siste to somrene leid ut hytta også. Det kommer godt med økonomisk. 
Jeg har noen kusiner som gjerne vil komme på hytta. Men vi har fullt opp med de vi i hovedsak omgås. Disse kusinene er ikke gode venner men jeg liker de jo. De har barn og med besøk blir det 6 og 5 sengeplasser som blir tatt. De prioriterer alltid seg selv da så forholdet vil aldri blitt nært, de kan f.eks. aldri komme i bursdager eller andre selskap. Nå har de spurt om å få låne hytta. Jeg sa at vi leier ut når vi ikke er der. Det visste de men de så på kalenderen den var ledig. Våren er ung og vi vet vi får leid ut. Men disse kusinene mener at til familie låner man ut. Jeg sa at det er snakk om tapt inntekt på over 60 000,- det kan vi ikke gi bort. MEN, dere kan leie direkte av meg og få 15 000,- i avslag (ikke Finn gebyr) Nå er det søren meg sure miner, de har involvert sine foreldre (tanter og onkler) og jeg er en egoist. Dette er jo bare helt idiotisk. 
Hva hadde dere gjort? Mer avslag eller bare gitt faen? 
Det er faktisk ingen krise om denne delen av familien er sur på meg, jeg blir bare så faens oppgitt. 
Nå kommer jeg faktisk ALDRI til å ha ledig plass til de. 

Anonymkode: e68db...d25

Du gir bare faen i de. Makan til frekkhet skal man faktisk lete langt etter. 

Skrevet

Hjelpes, frekkere enn flatlusa. Aldri falt meg inn å forvente å bruke noen andres hytte. 

Har lånt svigers sin hytte noen ganger, men det er jo først etter de gjentatte ganger har sagt det bare er å låne. Da stiller vi også opp på dugnader f eks om det behøves. 

Anonymkode: 95e5c...22c

Skrevet

Kjenner veldig mange med hytte eller feriehus. Både venner, søsken og annen familie. Noen har én hytte, noen har flere. 

Jeg har aldri noen gang kommet på å spørre om å få låne hytta av noen av dem. Ikke for helg eller ferie eller dagstur eller noenting.  Tanken har ikke streifet meg engang! 

Vi har noen ganger vært sammen med noen på deres hytte, da har vi blitt invitert med. For heller ikke det kunne falle meg inn å gjøre - spørre om å få bli med. Jeg regner med folk drar på hytta for å få fred.. 

Blir helt satt ut når jeg leser her inne hva folk får seg til å gjøre! 

Anonymkode: e685a...0e5

Skrevet

60.000? Hvor mange netter er det snakk om ? Noen vil kanskje leie for ei langhelg. 

Jeg hadde ikke hatt problemene med å lånt bort hytta ei helg eller to, når den ellers står tom. Men så er det et men. Det kan fort bli ofte og mye, og da blir man fort utnyttet 

Anonymkode: 8883c...043

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...