Gå til innhold

Er det snobbete med løping synes dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har løpt i 25 år. Jeg har løpt mosjonsløp i 25 år. Fra knapt 2 000 påmeldte til 20 000 og fulle lister. Jeg har sett wannabe løpere med det dyreste utstyret spy etter 2 mil vel vitende om at vi bare er halvveis. Jeg har opplevd unge kollegaer mene de skal «knuse meg» (sagt i påtatt vennlig tone) for å være en av de som spyr. Jeg har fått nye venner gjennom løpegrupper. Jeg har haltet meg gjennom 5 km med bekkenløsning. Løping er ikke snobbete men som med all annen fysisk aktivitet har løping tiltrukket seg døgnfluer. De som bryr seg mest om at andre skal se de. Jeg har ikke en eneste app for å måle eller dele løpingen min. Jeg starter stoppeklokka og noterer mentalt om det var en god dag. 
Løping er ikke snobbete men jeg har merket at vi er flere nå. 
Om fem år håper jeg at jeg fortsatt løper, og da har nok mange beveger seg videre til en annen greie som trender. 
Trening er aldri snobbete. Men noen klarer selvsagt å vri den dit. Det vil alltid være de som bare vil vise seg frem. Det betyr ikke at sporten er slik. 
Løping er billig og trenger ingen planlegging. Jeg løper når det er mulig å løpe. Perfekt trening i en hektisk hverdag. 

Annonse

Om det er burde du i hvertfall begynne å løpe. Vi trenger flere snobber i Norge. Det er alt for mange i allværsjakker, av frykt for at noen skal oppdage at de har god økonomi. Nordmenn er blitt noen gjennomsnittlige slarker. Det er usselt å se så mange nisser med millionlønn, de har ingen stil, sikkert fordi de ikke fortjener lønna si. Sosialistene har dominert motebildet alt for lenge. Direktøren uten slips, og med et par skjorteknapper åpen, er ut.

Anonymkode: 2d04c...359

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om det er burde du i hvertfall begynne å løpe. Vi trenger flere snobber i Norge. Det er alt for mange i allværsjakker, av frykt for at noen skal oppdage at de har god økonomi. Nordmenn er blitt noen gjennomsnittlige slarker. Det er usselt å se så mange nisser med millionlønn, de har ingen stil, sikkert fordi de ikke fortjener lønna si. Sosialistene har dominert motebildet alt for lenge. Direktøren uten slips, og med et par skjorteknapper åpen, er ut.

Haha, det der var skikkelig malplassert 😆

Anonymkode: b0c73...732

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nyrike eller usikre kan fort bli snobbete fordi de vil så gjerne vise frem at de har penger. Naboen min er en av Norges rikeste. Bor i et vanlig 70 talls hus, vanlige klær og jordnær og ydmyk som få. Bruker penger på bil, ellers reiser de mye. 
Man blir ikke mer lykkelig av å være snobbete og hoven. 

Anonymkode: e7e41...df5

Annonse

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Hva er snpbbete med å gå på treningssenter?

Anonymkode: b0c73...732

Hun skriver jo ikke direkte at treningssenter er snobbete, hun skriver at det er mer snobbete å gå på treningssenter enn å løpe, og det er jeg helt enig i. 

Anonymkode: e81ad...6ff

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Morsomt. 

Du hadde fått sprader av å se mannen min😂har jobbet seg opp fra fagbrev som 16 åring til eier av sitt eget firma og en formue på 20 mill+. Han kjører rundt i min gamle Golf, kler seg i ulltrøye og treningsbukse i 80 % av tiden og bruker dress kun på 17. mai og i begravelser. Men han jogger, da, så du kan slappe litt av🙃

Anonymkode: 39841...0e3

Jeg må innrømme at jeg følte det litt slik den gangen folk gikk over fra å kalle det jogging til løping. Løping var liksom seriøs trening, for folk som satte seg mål, ikke som oss som bare jogget litt for å brenne kalorier. Men det er jo egentlig ikke noe snobbete med det, folk som meg må bare jobbe med å holde mindreverdighetsfølelsen vår i sjakk...

Anonymkode: 459e9...33e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hun skriver jo ikke direkte at treningssenter er snobbete, hun skriver at det er mer snobbete å gå på treningssenter enn å løpe, og det er jeg helt enig i. 

Anonymkode: e81ad...6ff

Men hvorfor skal treningssenter være mer snobbete? Der kan man jo gjemme seg bort i en krok, noe som er perfekt for mindre flinke (som meg). Løping er svært synlig i forhold. 

Anonymkode: 459e9...33e

For å se dette i kontekst så må man lese innlegget hun svarer på.

Det er ikke joggingen i seg selv det settes spørsmål ved, men alt dette utstyret mange har begynt å anse som nødvendig for å løpe seg en tur: pulsklokker til flerfoldige tusen (som nærmest blir som en personlig helsecoatch for de som bruker dem, men som likevel viser seg å være upålitelige og unøyaktige), joggesko til 4000 kroner som bare er ment å vare i noen få måneder, og kanskje latterligst av alt: løpere som leier inn andre til å løpe for seg for å ikke ødelegge Stava-streaken 😆

Og selvsagt: den evinnelige delingen av «se hvor langt og fort jeg har løpt!»

Selv trener jeg 5-6 ganger i uka og er i bedre form enn de aller fleste. Jeg har aldri noen sinne følt behov for å dele med noen at jeg er på trening eller har trent, verken på sosiale medier eller Strava. Så interessant er jeg ikke. Og det kunne ikke falt meg inn i fylla engang å delta på et av disse forferdelige maratonene der man løper i flokk. Jeg vet hvor fort og langt jeg kan løpe, jeg motiveres av egne mål og trenger ingen publikum og staffasje. Og selv om jeg har en pulsklokke, så trenger jeg ikke den til å fortelle meg om dagsformen min eller hvordan jeg bør trene i dag. Såpass godt kjenner jeg kroppen min.

Jeg tror de aller, aller fleste som løper eller trener er som meg: de gjør det av egennytte, fordi de liker det og uten å gjøre så jævlig mye ut av seg bare fordi de, som alle andre, har en kropp som er skapt for bevegelse og som klarer å tilpasse seg belastningene den utsettes for. Så har man selvsagt noen komiske som føler hele verden er interessert i deres prestasjoner (min erfaring er at denne gruppen i hovedsak består av middelaldrende menn), men de må da bare få holde på.

Anonymkode: f14e2...9c3

Når antrekk og utstyr blir viktigere enn resultatet, syns jeg noen ganger det er et merkelig fokus. I noen tilfeller kan det bli snobbete. Samtidig så er det nok av antisnobber som ikke er noe særlig bedre. De som hater duppedingser og ikke konkurrerer mot seg selv en gang. Der turen er vesentlig, deres indre motivasjon er det som driver dem. Gud forby disse duppedingsene som faktisk kan fortelle hvor langt, hvor mange skritt og om de har "persa" i dag eller ikke.

Forresten. "Persa" på dagens treningsøkt. Det kunne en app på telefonen fortelle meg. Hadde ikke tenkt å si noe og har skjedd før med jevne mellomrom. Det er gøy å få det dokumentert og enkelt å lagre. Da har jeg det å strekke meg etter neste gang.

At folk har lyst å jogge eller løpe er greit det. Jeg liker det ikke så godt selv: å løpe altså, som min personlige og subjektive smak. Og jeg ser heller ikke den store helsegevinsten. Tvert i mot er det svært belastende, særlig å løpe på asfalt. I tillegg vet jeg om flere som har fått hjerteinfarkt på joggetur. 

Jeg har en onkel på 80 år som er supersprek, frisk og i fin form. Han har aldri jogget, og aldri kjøpt klær eller sko på sportsbutikk. Han bruker vanlige klær, og går mye, han går opp mot 20 km på en dag! De fleste dager går han mellom 15 000 og 20 000 skritt. Helst på stier/jordveier og i litt ulendt terreng, men har går også en del på asfalt.

Han har hatt to kompiser som jogget. Begge er dessverre døde nå, begge døde av kardiologiske sykdommer.

Selv går jeg også mye, prøver å gå minst 10 000 skritt om dagen. Dessuten sykler jeg.  Jeg ser ikke noe poeng med å pushe kroppen til å ha svært høy puls eller belaste unødig, men det handler jo også bare mye om at jeg ikke liker å løpe. Jeg løper bare om jeg sent ute til et tog eller annen offentlig transport. Ikke spesielt glad i klær i polyester og annet treningstøy heller. Jeg trener styrke på treningssenter med PT for tida, men har på meg en vanlig BH og T-skjorte, men har på treningstights og innejoggesko. 

Jeg synes det ser masete, slitsomt og stressende ut å jogge. Men jeg tror at mange av de som gjør de trives med å gjøre det, og det er jo det viktigste, at folk trives med det de gjør :)

Anonymkode: cea2a...4eb

prekæs skrev (2 timer siden):

Når antrekk og utstyr blir viktigere enn resultatet, syns jeg noen ganger det er et merkelig fokus. I noen tilfeller kan det bli snobbete. Samtidig så er det nok av antisnobber som ikke er noe særlig bedre. De som hater duppedingser og ikke konkurrerer mot seg selv en gang. Der turen er vesentlig, deres indre motivasjon er det som driver dem. Gud forby disse duppedingsene som faktisk kan fortelle hvor langt, hvor mange skritt og om de har "persa" i dag eller ikke.

Forresten. "Persa" på dagens treningsøkt. Det kunne en app på telefonen fortelle meg. Hadde ikke tenkt å si noe og har skjedd før med jevne mellomrom. Det er gøy å få det dokumentert og enkelt å lagre. Da har jeg det å strekke meg etter neste gang.

Hvordan kan det være negativt, eller antisnobbete, å ha fokus på å bruke kroppen uten å ha behov for å verken telle skritt eller distanse?

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan kan det være negativt, eller antisnobbete, å ha fokus på å bruke kroppen uten å ha behov for å verken telle skritt eller distanse?

Det er vel noe ved det å ikke forstå at duppeditter kan hjelpe mange med å holde motivasjonen oppe, bli kjent med egen treningsform og en måte å holde statistikk. Både for seg selv og feks i vennegjengen. Gutta mine løper mye og kompisene motiverer hverandre på Strava . Det bør være like innafor å løpe uten noe som helst annet utstyr enn helt kurante joggesko som å investere i utstyr. Det viktigste er jo at begge gruppene løper.

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Det er vel noe ved det å ikke forstå at duppeditter kan hjelpe mange med å holde motivasjonen oppe, bli kjent med egen treningsform og en måte å holde statistikk. Både for seg selv og feks i vennegjengen. Gutta mine løper mye og kompisene motiverer hverandre på Strava . Det bør være like innafor å løpe uten noe som helst annet utstyr enn helt kurante joggesko som å investere i utstyr. Det viktigste er jo at begge gruppene løper.

Men det er da fremdeles ikke negativt eller antisnobbete å trene uten å ha behov for en treningsklokke??

Anonymkode: f14e2...9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...