GĂ„ til innhold

VĂ„rdepresjon eller bare depresjon 😞

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre her som sliter med vÄrdepresjon ?

Hva merker du av symptomer ?

Jeg har alltid likt vÄr og sommer, varme dager og lyse kvelder. Men i fjor pÄ akkurat samme tid, puff, angst, depresjon, mÞrke tanker, tankekjÞr og vil bare ha vinter og mÞrke. Sliter med Ä sove da jeg har mye tankekjÞr. Kan man liksom plutselig forandre seg fra Ä like vÄr til Ä like mer vintertid? 
GÄr meg pÄ nervene og jeg blir mer lei meg nÄr jeg ser alle er glade og nyter vÄren, mens jeg bare vil ligge i et mÞrkt rom. Ikke missforstÄ meg, jeg synes ikke synd pÄ meg, jeg vil bare bli bra og komme meg ut av dette. Alt er et ork, men jeg gjÞr det for det, lager mat, vasker tÞy, gÄr tur hver dag. Men innsiden er et mÞrke allikevel, null appetitt. Slik har det vÊrt i en uke snart.

Hva er dine tips til Ä komme meg ut av dette? Eller la det bare gÄ av seg selv?

Anonymkode: 9be31...c97

Skrevet

Bare la det gÄ over av seg selv.

Jo mer du kjemper imot og fÞler at du burde skjerpe deg, dess lengre vil dette vare. La det ta den tiden det tar og aksepter at akkurat nÄ sÄ har du det rett og slett litt dritt. Kjenn pÄ fÞlelsene uten Ä dÞmme deg selv for Ä ha de.

Hvor lenge varte dette i fjor da?

Jeg blir alltid stressa og deppa pÄ vÄren, da kjenner jeg pÄ et enormt press pÄ Ä vÊre lykkelig, pÄ Ä gÄ ut og smiiiile, mens oftest sÄ liker jeg ikke Ä vÊre i solen en gang. Det gÄr i bÞlgedaler helt til hÞsten. ;)

Anonymkode: d9b1e...6ce

Skrevet

Huff fĂžler med deg❀ sĂ„nn utenom vĂ„r depresjon og slik.. hvilken alder er du i? Jeg er 40 Ă„r og i fjor startet jeg med perio menopause og da er slike ting som kan komme ut av det blĂ„. Jeg har ogsĂ„ fĂ„tt hjertebank i syklus endringer som fĂžr mensen.. bare sĂ„ du er litt ops pĂ„ dette og. Jeg fikk ogsĂ„ plutselig depresjon pĂ„ dag 4 i menstruasjonen og var deprimert og skikkelig tankjekjĂžr, usikkerhet osv frem til dag 15.. sĂ„ forsvant det ut av det blĂ„ igjen

Skrevet
Gladjente00 skrev (1 time siden):

Huff fĂžler med deg❀ sĂ„nn utenom vĂ„r depresjon og slik.. hvilken alder er du i? Jeg er 40 Ă„r og i fjor startet jeg med perio menopause og da er slike ting som kan komme ut av det blĂ„. Jeg har ogsĂ„ fĂ„tt hjertebank i syklus endringer som fĂžr mensen.. bare sĂ„ du er litt ops pĂ„ dette og. Jeg fikk ogsĂ„ plutselig depresjon pĂ„ dag 4 i menstruasjonen og var deprimert og skikkelig tankjekjĂžr, usikkerhet osv frem til dag 15.. sĂ„ forsvant det ut av det blĂ„ igjen

Lurer pÄ om jeg kan vÊre der selv. Jeg er 40 og blitt mer sur og gretten og er rimelig udugelig rett fÞr mensen. Fungerer veldig dÄrlig pÄ jobb fordi hjernen ikke er sÄ skarp. Energien er fullstendig pÄ bÄnn. Merker syklus veldig godt. Blir ikke gravid heller, men det ble jeg ikke tidligere i 30-Ärene heller. Ingen forklaring den gangen. Syklus er pÄ 25 dager og var fÞr pÄ 28.

Anonymkode: a9d47...337

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Lurer pÄ om jeg kan vÊre der selv. Jeg er 40 og blitt mer sur og gretten og er rimelig udugelig rett fÞr mensen. Fungerer veldig dÄrlig pÄ jobb fordi hjernen ikke er sÄ skarp. Energien er fullstendig pÄ bÄnn. Merker syklus veldig godt. Blir ikke gravid heller, men det ble jeg ikke tidligere i 30-Ärene heller. Ingen forklaring den gangen. Syklus er pÄ 25 dager og var fÞr pÄ 28.

Anonymkode: a9d47...337

Akkurat som hos meg. Syklus er lik som deg. HumÞret mitt er mer ekstremt nÄ enn fÞr.. blir jeg sur sÄ blir jeg ekstremt sur, blir jeg sint sÄ blir jeg skikkelig sint, og det samme hvis jeg blir lei meg. NÄ sÄ trudde jeg at jeg var gravid da brystene mine var 3 ganger stÞrre, vonde og jeg var kvalm og symptomene varte fra samme dag jeg hadde egglÞsning og helt til dag 3 i mens. 

var hos legen for Ä sjekke hormonene men alt var fint der sier hun osv men fÄr Ä fÄ riktig mÄlinger sÄ mÄ man gi prÞver dagligt samt urinprÞve dagligt for Ä se hvordan man er i produksjon dagligt. Og legene reagere ikke fÞr man er helt tom og da har man hatt symptomer i mange Är i forkant. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Bare la det gÄ over av seg selv.

Jo mer du kjemper imot og fÞler at du burde skjerpe deg, dess lengre vil dette vare. La det ta den tiden det tar og aksepter at akkurat nÄ sÄ har du det rett og slett litt dritt. Kjenn pÄ fÞlelsene uten Ä dÞmme deg selv for Ä ha de.

Hvor lenge varte dette i fjor da?

Jeg blir alltid stressa og deppa pÄ vÄren, da kjenner jeg pÄ et enormt press pÄ Ä vÊre lykkelig, pÄ Ä gÄ ut og smiiiile, mens oftest sÄ liker jeg ikke Ä vÊre i solen en gang. Det gÄr i bÞlgedaler helt til hÞsten. ;)

Anonymkode: d9b1e...6ce

Takk for dine omtenksomme ord.

Husker ikke hvor lenge det varte og nĂ„r det gikk over i fjor😞I fjor nĂ„r jeg fĂžlte meg slik sĂ„ var hunden min dĂ„rlig og jeg gikk rundt med mye bekymringer. Etterhvert nĂ„r han ble bedre sĂ„ ble jeg ogsĂ„. Hele sommeren og vinteren var jeg bra. Men mistet hunden min i september i fjor og hadde sorgetid som etterhvert gikk over. SĂ„ tviler pĂ„ at det er derfor jeg nĂ„ fĂžler meg slik. Eller kan det vĂŠre det, vet ikke.

Anonymkode: 9be31...c97

Skrevet
Gladjente00 skrev (5 timer siden):

Akkurat som hos meg. Syklus er lik som deg. HumÞret mitt er mer ekstremt nÄ enn fÞr.. blir jeg sur sÄ blir jeg ekstremt sur, blir jeg sint sÄ blir jeg skikkelig sint, og det samme hvis jeg blir lei meg. NÄ sÄ trudde jeg at jeg var gravid da brystene mine var 3 ganger stÞrre, vonde og jeg var kvalm og symptomene varte fra samme dag jeg hadde egglÞsning og helt til dag 3 i mens. 

var hos legen for Ä sjekke hormonene men alt var fint der sier hun osv men fÄr Ä fÄ riktig mÄlinger sÄ mÄ man gi prÞver dagligt samt urinprÞve dagligt for Ä se hvordan man er i produksjon dagligt. Og legene reagere ikke fÞr man er helt tom og da har man hatt symptomer i mange Är i forkant. 

Da mÄ du skaffe deg en annen lege. Jeg har fÄtt hormoner selv om jeg ikke er «helt tom». Dette skal egentlig gÄ pÄ symptomer ikke hormonmÄlinger.

Anonymkode: f788e...2e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da mÄ du skaffe deg en annen lege. Jeg har fÄtt hormoner selv om jeg ikke er «helt tom». Dette skal egentlig gÄ pÄ symptomer ikke hormonmÄlinger.

Anonymkode: f788e...2e9

Ja har bestilt meg time hos privat gynekolog for Ă„ sjekke hvordan ting ligger an utenom ogsĂ„. Var hos en kommunal gynekolog men hun var ikke noe bedre. Tok gynekologisk ultralyd og sĂ„ spĂžr hun meg hvor gammel jeg er. 40 sier jeg.. ja da var jeg akkurat det jeg skulle vĂŠre sa hun.. ehm oki.. teller hun Ă„ringer der inne da?😅 nei alt var bare pms av symptomene jeg hadde selv om de ikke var vanlige for meg.. og alt kunne lĂžses med hormon prevensjon..

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...