Gå til innhold

Finnes det mennesker med adhd som..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer å komme tidsnok til «alle» avtaler?

«Aldri» glemmer en avtale, hverken ens egen eller andre i familien?

Bestandig har det ryddig, og synes det er kjekt å rydde?

Er et forbilde i forhold til organisering og en som hjelper andre med å lage orden og struktur?

Anonymkode: 38d1f...985

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ei datter med ADHD, hun setter alarm på telefonen for ALT mulig.
Hun glemmer ALDRI avtaler på grunn av det.

Men når det kommer til ADHD er det en ting du må huske på, og dette sa også BUP til oss når jentungen vår ble utredet, de er ikke på jakt etter alle som har en diagnose, mange har det som er velfungerende med diagnosen, de er på jakt etter de som trenger hjelp (med eller uten medisiner).

Det er nok mange der ute som egentlig har ADHD, men klarer seg helt fint og har sine metoder for å huske avtaler.

Forresten, en ting jeg har lært med er barn med diagnose (altså ADHD på datteren vår), personen med diagnosen er ikke diagnosen, men en egen person med noe ekstra, både på godt og vondt

Anonymkode: 049a9...005

Skrevet

Min sønn glemmer ingen avtaler og kommer alltid i god tid før. Dette er noe jeg har jobbet mye med, for man skal respektere andres tid. Han husker alle avtaler og eiendeler. Rydder også nøye på rommet sitt. 

Anonymkode: 93298...e46

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Er et forbilde i forhold til organisering og en som hjelper andre med å lage orden og struktur?

Ingen mennesker verken med eller uten adhd er så perfekte.

Anonymkode: 18d6d...705

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen mennesker verken med eller uten adhd er så perfekte.

... for alle mennesker kan glemme noe.

Skrevet

Jeg har fått påvist adhd i voksen alder, har aldri vært sen til avtaler og husker bursdagen til de aller fleste i nær og utvidet familie. Som yngre husket jeg avtaler av meg selv, nå må jeg bruke kalender med alarm. 

Jeg har vokst opp med en pappa med militærbakgrunn. Han var/er seriøst mer opptatt av å passe tiden enn noen andre jeg kjenner. Også hater jeg tanken på at noen skal stå å vente på meg. Da venter jeg heller en time selv 😅

Om dette er personlighet, adhd eller innlært i oppveksten, er for så vidt ikke godt å svare på.

Anonymkode: a58fc...227

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har fått påvist adhd i voksen alder, har aldri vært sen til avtaler og husker bursdagen til de aller fleste i nær og utvidet familie. Som yngre husket jeg avtaler av meg selv, nå må jeg bruke kalender med alarm. 

Jeg har vokst opp med en pappa med militærbakgrunn. Han var/er seriøst mer opptatt av å passe tiden enn noen andre jeg kjenner. Også hater jeg tanken på at noen skal stå å vente på meg. Da venter jeg heller en time selv 😅

Om dette er personlighet, adhd eller innlært i oppveksten, er for så vidt ikke godt å svare på.

Samtidig er jeg helt på grensen til å få en autismediagnose. Så jeg fleiper med at jeg har to hjerner som bytter på å dominere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mannen min har ADHD og fikk diagnose i voksen alder, dvs han måtte lære seg sine egen metoder for å klare seg. Så han reiser alltid tidlig til avtaler og ankommer ofte 20 minutter for tidlig og sitter og venter. Veldig paranoid for å komme for sent. 

Han liker å ha det ryddig rundt seg og blir overstimulert av rot. Men samtidig kan kan ha ting stående fremme som han trenger/bruker ofte, siden han glemmer dem hvis de blir satt vekk i et skap. Dette kan bli litt rotete over tid, så vi prøver å rydde unna ting han ikke bruker lenger eller sette dem slik at det er enkelt å hente dem frem igjen. 

Selve ryddingen går litt i bølger, han kan la ting ligge en stund til det blir *for* rotete og så ta et skikkelig skippertak og rydde vekk absolutt alt slik at det blir prikkfritt. Så går det litt tid før neste skippertak. 

Vi har det ikke alltid ryddig siden vi har tre barn, men hvis det er kun han holder han det ryddig rundt seg. Hvis han er alene hjemme en helg kommer jeg hjem til ryddig hus. 

Han er ikke perfekt da, ADHD har sine utfordringer, f eks at han alltid mister ting han bruker daglig, f eks briller og sko, eller han glemmer en samtale vi har hatt og må fortelle/forklare ting på nytt, enkelte dager har han lav energi og lavt humør, mens andre får han gjort masse. 

Skrevet

Jeg har adhd og er veldig strukturert. Glemmer aldri hverken egne eller barnas avtaler. Tidsnok på jobb og har full kontroll. Ryddig og rent hus. 
Men jeg må balansere. Jeg orker ikke så mye mer enn jobb og familie. Møter venner av og til, men orker ikke høyt tempo da jeg prioriterer det som er viktigst for meg.  Problemet mitt er at jeg fort kan brenne lyset i begge ender. Da jeg var yngre sa jeg ja til alt, og var overalt. Som voksen klarer jeg å regulere, sette grenser og prioritere. 

Anonymkode: ea510...7ad

Skrevet

Kjenner ei dame med adhd som aldri vasker hus, klær og rot overalt. Betaler ikke regninger, og klarer heller ikke omsorgsoppgavene som mor, det er helt i grenseland. Betaler ikke husleie og flytter rundt hele tiden. Tenker kun en dag frem i tid. Vet ikke om det er typisk adhd, for der er det nok andre ting også. 

Anonymkode: ea510...7ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dette er jo noe som gjelder alle, ikke bare de med ADHD, så veldig feil å legge det frem slik.

Er kanskje mange som ikke har fått diagnose, men dette beskriver mange i denne verden 🤔

Anonymkode: 4a3cd...4f4

Skrevet

Jeg er kronisk for tidlig. 
Jeg er skrudd sammen slik at hvis jeg har en avtale så får jeg ikke gjort så mye annet før den er gjort. 
Jobb er en side, der har jeg jo møtevarsler så der er det noe annet. 
Men har jeg avtale lørdag kl 12 så brukes hele morgenen på å vente, da klarer jeg ikke gjøre noe annet. 
Så kommer jeg alltid ti minutter for tidlig. Hvis jeg skal hjem til noen så må jeg alltid stoppe et sted like ved og vente slik at jeg ikke er ufin og kommer før tiden. 😂

Anonymkode: f1e28...536

Skrevet

Venninna mi har adhd og glemmer ingenting. Det er alltid strøkent og støvfritt hjemme hos henne (hun har to små) og har stålkontroll på alt. Det koster da, i form av periodevise burnout, men hun klarer ikke legge fra seg kontrollen nok til å la det være 

Anonymkode: 94f52...c1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...