Anonym bruker Skrevet 5. april #26 Skrevet 5. april Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Folk gjør nok feil i alle yrker, men det blir ekstremt ødeleggende om et barn blir flyttet bort fra foreldrene sine uten grunnlag nok. Det traumatiserer barn for alltid. Det var en sak her jeg bor for noen år siden. Far var mistenkt for seksuelle overgrep, og barnehagen sendte bekymring. Barna ble hentet ut av hjemmet av politiet og kjørt på hemmelig adresse i beredskapshjem mens undersøkelsen pågikk. Det skal sies at barna ikke fikk være sammen men ble separert. De bodde der i 6 måneder. Konklusjon var at det aldri hadde skjedd overgrep, og det endte med skilsmisse der foreldrene ikke klarte stå i dette. Far ble innlagt i psykiatrien og klarte ikke leve med dette stempelet så han flyttet etterhvert til annet sted i landet. Barna fikk store traumer etter plasseringen og opprivelsen fra hjemmet. Først i en alder av snart 20 år har gutten fått så mye hjelp at han fungerer igjen. Så ja, barnevernet kan ødelegge liv. Det finnes mange måter å gjøre ting på under en undersøkelse. Skal det være så enkelt å splitte en familie? Så må en også tenke over alle falske beskyldninger som blir meldt som hevn Anonymkode: 87dd9...73a Huff så trist å lese 😔 her ble min mann beskyldt for å være voldelig og «mishandle» mitt eldste barn. Det utløste jo en enorm bekymring for de hjemmeboende barna. Hadde ikke de vært såpass store og kunne snakke for seg tror jeg faktisk tiltakene hadde vært store, og konsekvensene enorme. Det er jo en belastning bare å få de på døra så å måtte oppleve sånne ting som familien der…? Jeg kan bare forestille meg Anonymkode: 5c6b1...030
Anonym bruker Skrevet 5. april #27 Skrevet 5. april Anonym bruker skrev (1 time siden): Huff så trist å lese 😔 her ble min mann beskyldt for å være voldelig og «mishandle» mitt eldste barn. Det utløste jo en enorm bekymring for de hjemmeboende barna. Hadde ikke de vært såpass store og kunne snakke for seg tror jeg faktisk tiltakene hadde vært store, og konsekvensene enorme. Det er jo en belastning bare å få de på døra så å måtte oppleve sånne ting som familien der…? Jeg kan bare forestille meg Anonymkode: 5c6b1...030 Det er forferdelige for alle parter. Barnevernet får medhold i 97% av sakene, og de har mer makt enn politiet. En tidligere barnevernsansatt uttalte i media at barnevernet kan gå inn å finne noe på alle som kan føre til omsorgsovertakelse. Det er skremmende. Veldig mange av de som jobber der er så mentalt belastet at de er sykmeldte hele tiden. Anonymkode: 87dd9...73a
Iiiiik Skrevet 5. april #28 Skrevet 5. april Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er forferdelige for alle parter. Barnevernet får medhold i 97% av sakene, og de har mer makt enn politiet. En tidligere barnevernsansatt uttalte i media at barnevernet kan gå inn å finne noe på alle som kan føre til omsorgsovertakelse. Det er skremmende. Veldig mange av de som jobber der er så mentalt belastet at de er sykmeldte hele tiden. Anonymkode: 87dd9...73a Tror du ikke at det at de får medhold i så mange saker kan handle om at de går til nemnda kun med saker de er ganske sikre i? Den andre siden av dette er at barn blir boende i hjem som ikke er gode nok. Det er mye jobb å forberede en sak for omsorgsovertakelse eller tvang på grunn av barnets atferd, og kombinasjonen arbeidspress og omfanget av offentlig negativt fokus er belastende. Hva tenker du at er alternativet til kommunal barneverntjeneste? Dessverre har ikke alle barn det godt nok hjemme.
Anonym bruker Skrevet 5. april #29 Skrevet 5. april Iiiiik skrev (3 minutter siden): Tror du ikke at det at de får medhold i så mange saker kan handle om at de går til nemnda kun med saker de er ganske sikre i? Den andre siden av dette er at barn blir boende i hjem som ikke er gode nok. Det er mye jobb å forberede en sak for omsorgsovertakelse eller tvang på grunn av barnets atferd, og kombinasjonen arbeidspress og omfanget av offentlig negativt fokus er belastende. Hva tenker du at er alternativet til kommunal barneverntjeneste? Dessverre har ikke alle barn det godt nok hjemme. Det er ikke mye jobb. De skriver referater som er vridd og vrengt på og bruker dette. Og det skal lite til faktisk. Tenker kommunal barnevernstjeneste er ekstremt viktig, men enda viktigere at ansatte er godt nok kvalifisert og moden nok for jobben. Det er ganske lett å lure og trikse litt for å gjøre det enklest mulig. De barna som ikke har det godt hjemme bør få en rekke tiltak som kan hjelpe foreldre og barn. Å plassere barn på tvang mot sin vilje kan de gjøre over en lav sko dessverre. Vi står selv midt i en sak som er helt rystende. Vi foreldre blir sett på som ressurssterke og gode foreldre, men det er barnet som er problemet. Så merker vi oss.. når vi stiller kritiske spørsmål og krav så klarer de ikke forholde seg til kritikk og kan fort snu dette mot oss. De bruker makta si for alt det er verdt. Jeg jobber selv med barn men kan aldri bruke min makt mot foreldre fordi jeg ikke tåler klage og kritiske spørsmål. Anonymkode: 87dd9...73a
Anonym bruker Skrevet 5. april #30 Skrevet 5. april Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er ikke mye jobb. De skriver referater som er vridd og vrengt på og bruker dette. Og det skal lite til faktisk. Tenker kommunal barnevernstjeneste er ekstremt viktig, men enda viktigere at ansatte er godt nok kvalifisert og moden nok for jobben. Det er ganske lett å lure og trikse litt for å gjøre det enklest mulig. De barna som ikke har det godt hjemme bør få en rekke tiltak som kan hjelpe foreldre og barn. Å plassere barn på tvang mot sin vilje kan de gjøre over en lav sko dessverre. Vi står selv midt i en sak som er helt rystende. Vi foreldre blir sett på som ressurssterke og gode foreldre, men det er barnet som er problemet. Så merker vi oss.. når vi stiller kritiske spørsmål og krav så klarer de ikke forholde seg til kritikk og kan fort snu dette mot oss. De bruker makta si for alt det er verdt. Jeg jobber selv med barn men kan aldri bruke min makt mot foreldre fordi jeg ikke tåler klage og kritiske spørsmål. Anonymkode: 87dd9...73a Du prater bare tull. Barnevernet plasserer ikke barn «på tvang over en lav sko». Det er heller ikke barnevernet som avgjør omsorgsovertakelse. Sannsynligvis burde FLERE barn bli skånet fra sine biologiske foreldre, ikke færre. «De bruker makta si»… sånn snakker bare en med for mye paranoia og for lite selvinnsikt. Anonymkode: fac44...b2f
Anonym bruker Skrevet 5. april #31 Skrevet 5. april Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Du prater bare tull. Barnevernet plasserer ikke barn «på tvang over en lav sko». Det er heller ikke barnevernet som avgjør omsorgsovertakelse. Sannsynligvis burde FLERE barn bli skånet fra sine biologiske foreldre, ikke færre. «De bruker makta si»… sånn snakker bare en med for mye paranoia og for lite selvinnsikt. Anonymkode: fac44...b2f Barnevernet er de som bygger opp en sak og kan bruke det i en nemd ja. vet du hvordan det fungerer? De får også medhold 9/10 ganger de tar en sak til nemd. Jeg har selvinnsikt til tusen, likevel ser jeg hvor de gjør store tabber der folk blir ødelagt Anonymkode: 87dd9...73a
Anonym bruker Skrevet 6. april #32 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (På 4.4.2025 den 20.36): Hadde du kontaktet barnevernet om du hadde utfordringer med eget barn? Stoler du på barnevernet? Anonymkode: 87dd9...73a Aldri i livet. Jeg har alltid forsvart barnevernet. Men ! Så strevde barnet mitt på skolen, hadde krav på assistent, men de hadde ikke ressurser. De hadde én assistent på hele trinnet. Lærer har mobbet barnet siden første skoledag. Da vi sa at må må skolen gjøre noe før vi tar dette videre, da ringte de barnevernet og sa at vi var dårlige på å samarbeide. Møte med barnevernet begynte bra, sak1en ble selvfølgelig raskt avsluttet. Men de ville prakke på oss ett videre opplegg vi ikke trengte. Da ble de vrange. Verste jeg har blitt med på. Ring heller alle andre steder for å få hjelp. KORPS feks. Virker som alle kan få jobb i barnevernet. Skummelt. Anonymkode: 5aa10...222
Anonym bruker Skrevet 6. april #33 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (På 4.4.2025 den 22.20): Tror de fleste stoler på barnevernet helt til de selv opplever de selv. Enten roter de seg for mye inn i en «ikke sak» ellers så unngår de å hjelpe de som trenger det. Jeg selv ble utsatt for seksuelle overgrep som tenåring. Min lærer meldte i fra til barnevernet om dette, men ingen reaksjon. 2 år etter de mottok bekymring fikk jeg et sammenbrudd, klarte ikke gå på skolen, først da kom de inn. De sa ingenting om hva de visste, men de henviste meg til bup. På første bup møte begynte psykologen å snakke om overgrepene, jeg fikk sjokk.. på det tidspunktet trodde jeg det var kun læreren min som visste dette. Bv hadde to samtaler med meg før de henviste meg på bup uten å fortelle om bekymringen fra læreren. Jeg var da 16 år. Anonymkode: 87dd9...73a Dette er jeg veldig lei meg for. ❤️ Anonymkode: 5aa10...222
Anonym bruker Skrevet 6. april #34 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (På 4.4.2025 den 22.23): Ja vel. Det tror ikke jeg. Flertallet av familier jeg har jobbet med i barnevernet, gir uttrykk for å ha blitt positivt overrasket. Anonymkode: c4205...f65 Jeg er en av dem som er helt sjokkert over hvordan de i bv oppererer. Har alltid forsvart bv, til jeg selv var i kontakt med dem . Vi er vanlige oppegående folk, og stolte på dem. Men de er som nav. Mye tull. Anonymkode: 5aa10...222
Anonym bruker Skrevet 6. april #35 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Aldri i livet. Jeg har alltid forsvart barnevernet. Men ! Så strevde barnet mitt på skolen, hadde krav på assistent, men de hadde ikke ressurser. De hadde én assistent på hele trinnet. Lærer har mobbet barnet siden første skoledag. Da vi sa at må må skolen gjøre noe før vi tar dette videre, da ringte de barnevernet og sa at vi var dårlige på å samarbeide. Møte med barnevernet begynte bra, sak1en ble selvfølgelig raskt avsluttet. Men de ville prakke på oss ett videre opplegg vi ikke trengte. Da ble de vrange. Verste jeg har blitt med på. Ring heller alle andre steder for å få hjelp. KORPS feks. Virker som alle kan få jobb i barnevernet. Skummelt. Anonymkode: 5aa10...222 Barnevernet er vant til at ressurssterke foreldre som stiller krav til skolen blir meldt til barnevernet. Veldig spesielt, og egentlig ikke lov. Jeg jobber med barn selv og vi får ikke lov å melde bekymring hvis det ikke er snakk om alvorlig omsorgssvikt, seksuelle overgrep, rus eller vold. Alt annet skal meldes opp til ppt, bup og helsestasjon. Veldig vanlig at skoler melder til barnevernet når foreldrene begynner å stille krav. De prøver å skremme Anonymkode: 87dd9...73a
Anonym bruker Skrevet 6. april #36 Skrevet 6. april Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg er en av dem som er helt sjokkert over hvordan de i bv oppererer. Har alltid forsvart bv, til jeg selv var i kontakt med dem . Vi er vanlige oppegående folk, og stolte på dem. Men de er som nav. Mye tull. Anonymkode: 5aa10...222 Bare tull etter min erfaring. De hjelper ikke i det hele tatt. De er glad i å ha møter, for så å bygge seg opp en sak på paragrafer og lover. Men det eneste som skjer er at foreldre går i stress modus og barna blir påvirket av det. Anonymkode: 87dd9...73a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå