Gå til innhold

Er dette vanlig praksis vedr. sykefravær

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn i barnehagen, og jeg har vært så mye syk dette året at jeg sikkert har satt rekord. Det har vært fryktelig for egen fysiske og mentale helse. Det har vært ganger med kun 2-3 dager mellom virus. Jeg har fått kroniske problemer med bihulene. Pollenallergi som jeg ikke har merket siden jeg var tenåring, har blusset opp igjen fordi immunforsvaret mitt klarer ikke mer. Jeg har fått tilbud om langtidssykemelding fordi jeg har vært så sliten av sykdom, dødsfall i familien og barn i barnehagen, uten støtte fra andre enn samboer. Kort fortalt, har jeg vært helt kjørt siden januar av ren sykdom. Jeg tror totalt 18 dager fravær spredt rundt med og uten sykemeldinger. Nå valgte jeg egenmelding og får vite at det må gå mer enn 16 dager mellom en sykemelding og en egenmelding. Problemet er at en sykemelding nå må tilbakedateres. Jeg visste det måtte være et internall på ca.14 dager mellom egenmeldinger, men ikke mellom en sykemelding og en egenmelding. Jeg er uansett dårlig nå også pga. allergi. Halsvondten gjør at jeg tar paracet for å sove. Jeg føler med alle som er kronisk syke, for dette er i praksis det.

Er dette nedfelt i lovverket eller er det noe arbeidsgiver hos oss har bestemt? Og er det vanlig? Har brukt 1600 kr hos fastlegen siden jul fordi jeg har trodd det er noe alvorlig galt med meg, så hadde håpet å slippe å måtte bruke penger på å kanskje få tilbakedatert en sykemelding, og hva skjer om jeg ikke får det?

Anonymkode: 359ed...f28

Fortsetter under...

Dette er regelen for alle ja. Du har ikke opparbeidet deg ny arbeidsgiverperiode før du har vært tilbake på jobb i 16 dager. Egenmelding kan kun benyttes i arbeidsgiverperioden og arbeidsgiver er kun pliktig til å dekke lønn i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: 1755a...00d

Takk for svar. Da har jeg lært noe nytt. Skal kun benytte sykemelding heretter dersom sykefrekvensen er som nå. Det burde nesten vært unntak for foreldre med barn som går første år i barnehage 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Da har jeg lært noe nytt. Skal kun benytte sykemelding heretter dersom sykefrekvensen er som nå. Det burde nesten vært unntak for foreldre med barn som går første år i barnehage 

De aller fleste som har barn i barnehage er ikke så syke at det er nødvendig, altså.

Anonymkode: 17f20...4f3

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De aller fleste som har barn i barnehage er ikke så syke at det er nødvendig, altså.

Jeg eller barnet var faktisk syke 34% av dagene første barnehageår. Hadde jeg ikke vært student så hadde det vært krise. 

Anonymkode: 9f4d2...180

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har et barn i barnehagen, og jeg har vært så mye syk dette året at jeg sikkert har satt rekord. Det har vært fryktelig for egen fysiske og mentale helse. Det har vært ganger med kun 2-3 dager mellom virus. Jeg har fått kroniske problemer med bihulene. Pollenallergi som jeg ikke har merket siden jeg var tenåring, har blusset opp igjen fordi immunforsvaret mitt klarer ikke mer. Jeg har fått tilbud om langtidssykemelding fordi jeg har vært så sliten av sykdom, dødsfall i familien og barn i barnehagen, uten støtte fra andre enn samboer. Kort fortalt, har jeg vært helt kjørt siden januar av ren sykdom. Jeg tror totalt 18 dager fravær spredt rundt med og uten sykemeldinger. Nå valgte jeg egenmelding og får vite at det må gå mer enn 16 dager mellom en sykemelding og en egenmelding. Problemet er at en sykemelding nå må tilbakedateres. Jeg visste det måtte være et internall på ca.14 dager mellom egenmeldinger, men ikke mellom en sykemelding og en egenmelding. Jeg er uansett dårlig nå også pga. allergi. Halsvondten gjør at jeg tar paracet for å sove. Jeg føler med alle som er kronisk syke, for dette er i praksis det.

Er dette nedfelt i lovverket eller er det noe arbeidsgiver hos oss har bestemt? Og er det vanlig? Har brukt 1600 kr hos fastlegen siden jul fordi jeg har trodd det er noe alvorlig galt med meg, så hadde håpet å slippe å måtte bruke penger på å kanskje få tilbakedatert en sykemelding, og hva skjer om jeg ikke får det?

Sjekk D-vitamin-nivået ditt. Jeg har en belkjent som hadde det likt som deg. Gikk ned for tellingen ekstremt ofte da eldste barnet begynte i barnehage. Det viste seg at han var veldig lav på D-vitamin. Han fikk opp D-vitamin-nivået og siden har det vært som natt og dag (ps neste normal-grense er satt til 50, men den kommer nok til å bli satt opp til 75 etterhvert)

Anonymkode: 90c8f...aaf

Det er som de andre sier nedfelt i lovverket. Man får heller ikke tilbakedatert sykemelding, så da er det mulig at du blir trukket i lønn de dagene som egenmeldingen ikke dekker. Om arbeidsgiver er virkelig på plussiden kan den innvilge permisjon med lønn, men det er nok ikke særlig trolig. 

God bedring💞

Anonymkode: 77dc6...e81

Hvorfor skal du spare på egenmeldingene?

Anonymkode: 95535...f4c

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg eller barnet var faktisk syke 34% av dagene første barnehageår. Hadde jeg ikke vært student så hadde det vært krise. 

Ja? Det er likevel sånn at de aller færreste er så syke som deg og hi.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ikke at dette hjelper deg, men mannen og jeg hadde tre sammenhengende friske dager første året barnet vårt gikk i barnehage. Det blir bedre etter noen år. At du er mye syk og på felgen er helt normalt. 

Anonymkode: 41e04...62c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja? Det er likevel sånn at de aller færreste er så syke som deg og hi.

Selvfølgelig. Det er likevel til svært liten hjelp å vite det når en selv står midt oppi et år med så enormt mye sykdom. 

Selvfølgelig. Det er likevel til svært liten hjelp å vite det når en selv står midt oppi et år med så enormt mye sykdom. 

Med de sykepengetallene vi har i Norge så bør vi vel ikke legge det opp etter et lite fåtall som er mye syke?

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke noe gøy uansett, sånn er det for kronisk syke hele tiden og for mange banehageansatte som stadig blir smittet av syke unger i barrnehagene. Så jeg er veldig uenig med deg i at det burde være unntak for foreldre med nye unger i barnehage.

Anonymkode: 550e2...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...