Gå til innhold

Altså, er ikke vanlig dopapir godt nok lenger etter man har gjort nummer 2?

Anbefalte innlegg

Føler "alle" må vaske seg, dusje, bruke bidé, eller bruke wc med dusj i dag. Altså å kun tørke seg med papir liksom ikke er godt nok lenger. Man skal vaske og styre. Man har jo bare bæsjet. Er jeg veldig uvanlig og ekkel fordi jeg ikke gjør noe annet enn å bare bruke papir? Jeg tørker jo alltid til papiret er hvitt, og har aldri bremsespor. Er jeg den eneste? 

Anonymkode: 5e2e1...4f4

Fortsetter under...

Jeg tror neppe du er den eneste , men må innrømme at jeg alltid går i dusjen etterpå. Jeg føler meg best hvis jeg får vasket meg. Det er praktisk da jeg nesten alltid kun gjør nummer 2 når jeg våkner. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det er praktisk da jeg nesten alltid kun gjør nummer 2 når jeg våkner

Det er ikke det samme, det er som du sier, praktisk. Men å dusje etter man har bæsjet uten egentlig å trenge å dusje er bare sykt. Eller psykt. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke det samme, det er som du sier, praktisk. Men å dusje etter man har bæsjet uten egentlig å trenge å dusje er bare sykt. Eller psykt. 

Hadde lett også benyttet bidé hvis det var tilgjengelig . I vår feriebolig har vi det og det er virkelig helt gull. Spesielt med tanke på mensen. Jeg tenker på ingen måte at det er sykt å vaske seg etter dobesøk. 

Nei, du er ikke rar. Jeg tror majoriteten av oss gjør det. Men inntog av å være et multikulturelt samfunn hvor mange blant oss vokser opp med andre sedvaner + at butikkene nå tilbyr japanske doer som vasker både det ene og det andre, gjør nok at flere vasker seg etter et dobesøk.

Og for min del handler det mye om hvordan magen min er. Jeg trenger ikke nødvendigvis en dusj, men har behov for en vask i nærheten av doen, fordi jeg må bruke vått papir for å tørke meg godt nok. Særlig etter at hemoroidene kom som et resultat av graviditet.

I en tidligere leilighet hadde vi hånddusj ved doen (i stedet for bidé), og den drømmer jeg fortsatt om, både ved nr 2 og ved mens. Veldig veldig praktisk, og fint å slippe å gå i dusjen når underlivet bare trengte en skyll. 

Anonymkode: 8169f...00e

Annonse

Da vi fikk bygget ny leilighet for et par år siden, betalte vi ekstra for å få do med dusj og setevarme og automatisk åpnende lokk osv. Vi bruker aldri dusj-funksjonen 😂 Bruker bare dopapir. Men automatisk lukkende og åpnende lokk er veldig fint. Bare vifter kjapt med foten under doen så åpner den seg. Og den lukker seg når jeg er ferdig.

Men ja, dopapir 100%. En ting jeg gjør er å ha en liten krakk foran doen når jeg gjør nummer 2 som jeg har beina på for å være mer i squat-posisjon som gjør det mye enklere å gjøre nummer 2. Mye bedre for tarmen :)

Anonymkode: 29b49...28e

Argumentet til de som selger spyledoer er, om du er møkkete på fingrene, føler du at du blir ren bare ved å tørke med et tørt papir?

Og selvfølgelig, vaskerom du bilen din med et tørt papir? Hvorfor behandler du bilen bedre enn rumpa?

Men du er selvfølgelig ikke den eneste, vi har vanlig do og vanlig dopapir. Men etter at hemoroidene trakk seg tilbake etter barnefødsler ble huden "baki der" ganske skrukkete og vanskelig å rengjøre, så når vi pusser opp badet nå investerer vi i spyledo. 

Når jeg kjenner lukta fra min 90 år gamle svigerfar tenker jeg også det er greit å venne seg til å bruke spyledo før jeg blir så gammel at jeg sliter med å tørke meg godt nok 🙈

Anonymkode: 3672d...f61

Hygiene er bra, og jeg er enig i at du føler deg ikke skikkelig ren før du har vasket med vann. For de som likevel dusjer en gang pr dag så er det ikke noe problem. Det er noe hysteri i dette likevel. Snart får vi vel oksygenmasker som faller automatisk ned fra taket straks det registreres lukt på toalettet. Japanerne bruker å være først ut med slike ting 😅

Anonymkode: 61fa6...f8b

Bra nok med dopapir. Å måtte vaske seg, med mindre man har noen utfordringer som gjør det vanskelig å tørke seg, er sykelig, det er så mye hysteri  for alt mulig.

Anonymkode: cb16a...5b1

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er en enkel sjel. Jeg bruker våtservietter. Kjapt og mindre kliss.

Anonymkode: 553c7...820

Bare du ikke kaster dem i toalettet etterpå, det er noe en må slutte med!

Anonymkode: c896f...eb8

Annonse

Jeg har hånddusj til slik bruk i tilknytning til toalettet, og må si jeg ikke føler meg helt ren med mindre jeg får spylt litt. Hvis jeg bare skal bruke papir er det jo ikke noe problem, sånn sett, men da må jeg bruke ganske mye papir og tørke mange ganger. Det er nok fordi landskapet bak der ikke er like strømlinjeformet som det var i sin tid før fødsler etc. 

Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanlig som du gir inntrykk av, HI? Men jeg har dusj ved do både hjemme og på hytta. 

Anonymkode: d2a08...2b9

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er en enkel sjel. Jeg bruker våtservietter. Kjapt og mindre kliss.

Jeg synes det er litt ekkelt, for de må jo kastes i søpla. En søpledunk med våtservietter med bæsj på må da lukte?

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Oida, fra ei som tydelig bare bruker dopapir:

Hvordan fungerer sånne spyledo? Sitter man på toalettet og spyler seg med vann? Plis forklar😬

Anonymkode: 6effd...1ce

En videoforklaring kanskje 😊

https://www.nrk.no/video/den-dusjer-og-torker-deg_133458

Dette var toppmodellen i 2013 da, 2025 modellen er enda bedre.

Dopapir holder til jeg skal vaske meg. Skjønner faktisk ikke greia med å ikke føle seg rein. Det er ikke reint der nede. Man tørker seg til man har fjernet bæsjen. Våtservietter brukes sjelden. Kanskje om det er kraftig mens og løs mage, da kan jeg også føle behov for en liten vask. Men, nå bæsjer jeg stort sett etter frokost, kaffe og en skive, så do. Etter det pleier jeg å dusje. Ukedagene. Men det er ikke krise å ikke få vasket seg. 

Anonymkode: 82823...eab

Anonym bruker skrev (1 time siden):

😆 takk, video er topp👍

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Huff ble ikke overbevist. Spyling av bæsj, hvor mye bakterier kommer i kjeden av dette? Og er man sikker på at avføring spyles bort og ikke noe av det kommer på avveie? Så ekkelt 🫢

Tørke seg med papir, og dusje ved behov. Tror ikke denne løsningen er veldig utbredt, eller?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Huff ble ikke overbevist. Spyling av bæsj, hvor mye bakterier kommer i kjeden av dette? Og er man sikker på at avføring spyles bort og ikke noe av det kommer på avveie? Så ekkelt 🫢

Tørke seg med papir, og dusje ved behov. Tror ikke denne løsningen er veldig utbredt, eller?

Hvor utbredt det er kommer an på hvor du bor.

Her nord i Europa har flertallet fremdeles vanlige doer, selv om salget av spyledoer går jevnt oppover.

I f.eks Kina bygges det ikke nybygg i den rikere delen av landet uten å innstalere spyledo. Tror jeg leste et sted at mellom 70 og 80 av alle nybygg har spyledo, de som ikke har det er de fattigere delene av landet.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor utbredt det er kommer an på hvor du bor.

Her nord i Europa har flertallet fremdeles vanlige doer, selv om salget av spyledoer går jevnt oppover.

I f.eks Kina bygges det ikke nybygg i den rikere delen av landet uten å innstalere spyledo. Tror jeg leste et sted at mellom 70 og 80 av alle nybygg har spyledo, de som ikke har det er de fattigere delene av landet.

Mente i Japan selvfølgelig 🙈

I store deler av Kina må de vel fremdeles sitte på huk over et hull i gulvet 😅

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare du ikke kaster dem i toalettet etterpå, det er noe en må slutte med!

Anonymkode: c896f...eb8

Vi leier bare. Så ikke mitt problem.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Vi leier bare. Så ikke mitt problem.

Fiffig. Jeg tenker det blir ditt problem hvis du tetter rørene med våtservietter altså.

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

Jeg tror neppe du er den eneste , men må innrømme at jeg alltid går i dusjen etterpå. Jeg føler meg best hvis jeg får vasket meg. Det er praktisk da jeg nesten alltid kun gjør nummer 2 når jeg våkner. 

Spørsmål da, fordi jeg er nysgjerrig; Bæsjer du kun hjemme? (Jeg hater å bæsje borte, så ingen dømming herfra). 

Jeg bruker bare papir... kan aldri bestemme når jeg skal på do :(

Anonymkode: dbd89...4a8

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Spørsmål da, fordi jeg er nysgjerrig; Bæsjer du kun hjemme? (Jeg hater å bæsje borte, så ingen dømming herfra). 

Jeg bruker bare papir... kan aldri bestemme når jeg skal på do :(

Anonymkode: dbd89...4a8

Jeg unngår å gjøre det andre steder enn hjemme hvis jeg kan ja😊. ( med unntak av ferie selvsagt, men det er vel underforstått) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...