Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har barn på 10 og 14 som skal bo 30% hos far. Han vil ikke være med å "spleise" for klær til barna, sier han vil kjøpe noen plagg selv å ha hos seg. Så må jeg stå for resten av klær hos meg. Greit nok i teorien. Men, hvordan gjør man da når de skifter hjem? Sender med det de hadde på når de kom i en skittentøypose for ikke å blande klærne? Og når de begynner å bli så store har de jo også gjerne noe favoritt klær som de gjerne vil ha "hele tiden", sånt skjønner ikke far. Han vil bare ikke bruke penger. 

På denne måte vil jo også jeg måtte kjøpe sko og jakker og sånt de ikke nødvendigvis har så mange av, og han slipper billig unna. 

Hvordan løser dere dette med klær når de ikke er 50/50?

Anonymkode: 2d3e2...98b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453506-barn-samv%C3%A6r-og-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det et naturlig at barn har klær hos begge foreldrene sine, og at begge klarer å kjøpe det. Men vet i praksis at sånt ikke er like lett. Her sendes favorittklær og nye klær til far og kommer sjeldent tilbake - orker ikke bruke tid på han så lar det fare. Men til syvende og sist er det jo barnet som bryr seg og det er jo synd. 

Uansett; Far betaler bidrag og kan ikke kreves for mer utover det (unntak ved større utgifter som konfirmasjon, tannregulering osv) om han ikke vil. 

Anonymkode: 6951e...6ac

Klærne tilhører barna, ikke husholdningen.

Barna tar med seg sine favoritter frem og tilbake akkurat som det passer de. Det burde spille null rolle for deg eller far om det er den røde genseren far har kjøpt eller den gule genseren som mor har kjøpt som ligger i klesskapet til barnet hos den gitte forelderen.

Far betaler bidrag som skal bruke stil klær og at han i tillegg betaler for noen plagg er jo bare fint.

Anonymkode: 99d46...11d

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er bidragsmotager som skal kjøpe klær, og sende med til samvær.

Han skal ikke spleise mer enn at han betaler bidrag.

Anonymkode: ebdd6...750

Ja, .en han vil jo ikke betale bidrag heller da, hvertfall ikke så mye jeg har krav på. Ikke råd sier han.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Klærne tilhører barna, ikke husholdningen.

Barna tar med seg sine favoritter frem og tilbake akkurat som det passer de. Det burde spille null rolle for deg eller far om det er den røde genseren far har kjøpt eller den gule genseren som mor har kjøpt som ligger i klesskapet til barnet hos den gitte forelderen.

Far betaler bidrag som skal bruke stil klær og at han i tillegg betaler for noen plagg er jo bare fint.

Anonymkode: 99d46...11d

Men han betaler ikke stort i bidrag, ikke råd. Og det spiller litt rolle, for han ødelegger tøyet i vasken, han kjører stort sett alt samlet på 60 grader og da blir det fort stygt.

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har barn på 10 og 14 som skal bo 30% hos far. Han vil ikke være med å "spleise" for klær til barna, sier han vil kjøpe noen plagg selv å ha hos seg. Så må jeg stå for resten av klær hos meg. Greit nok i teorien. Men, hvordan gjør man da når de skifter hjem? Sender med det de hadde på når de kom i en skittentøypose for ikke å blande klærne? Og når de begynner å bli så store har de jo også gjerne noe favoritt klær som de gjerne vil ha "hele tiden", sånt skjønner ikke far. Han vil bare ikke bruke penger. 

På denne måte vil jo også jeg måtte kjøpe sko og jakker og sånt de ikke nødvendigvis har så mange av, og han slipper billig unna. 

Hvordan løser dere dette med klær når de ikke er 50/50?

Når de er så store så er det ikke så lett å skille på det lenger. Her har jeg gjort det sånn at de har litt ekstra (kjøpt litt på salg og på finn) så de har litt flere jeans og gensere og så må barna nesten få bestemme litt selv hva de har på seg og tar med seg frem og tilbake. Jeg pleier bare å si fra til min 10 åring f.eks. "Nå tror jeg mange av buksene dine er hos pappa, kan du ta med et par stykker tilbake" eller "sjekk om det er noen klær du har hos pappa som du trenger til uka når du pakker i kveld". Eneste unntaket er noen litt spesielle ting som f.eks. klær moren min har strikka til barna ber jeg om at blir sendt med tilbake hit + noe klær/utstyr til en aktivitet som jeg og barna driver med sammen. 

Anonymkode: 75854...6cb

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, .en han vil jo ikke betale bidrag heller da, hvertfall ikke så mye jeg har krav på. Ikke råd sier han.

Da tar du bidraget gjennom nav, de ser hva han har råd til...

Har man satt barn til verden må man rett og slett forsørge dem, enten man vil eller ei. Det er ikke valgfritt det altså.

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Dette løser du enkelt ved å be NAV om å beregne bidrag, og så er det barna som er såpass store som må påse at det de har med til far blir med hjem igjen. 

Anonymkode: ea998...5cc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om du får bidrag skal du holde de med klær. 

Anonymkode: 3fb0d...227

Så den som har dem 30% skal slippe unna alle slike utgifter? Kun mat og bo, betale litt bidrag også må mor betale alt?

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Så den som har dem 30% skal slippe unna alle slike utgifter? Kun mat og bo, betale litt bidrag også må mor betale alt?

Ja

Bidraget er jo ikke "littegrann" da, det er beregnet for å dekke samværsforelderens del av det barnet trenger 

Samværsforelderen skal dekke mat, hygiene osv når barnet er der.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo det du får bidrag for.

Anonymkode: eae80...406

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja

Bidraget er jo ikke "littegrann" da, det er beregnet for å dekke samværsforelderens del av det barnet trenger 

Samværsforelderen skal dekke mat, hygiene osv når barnet er der.

For meg er det littegrann, han nekter å ta det via NAV 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

For meg er det littegrann, han nekter å ta det via NAV 

Det er ikke han som bestemmer det.

Du tar det via nav, de krever inn pengene. Han kan ikke nekte å ta økonomisk ansvar for barna sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...