Anonym bruker Skrevet 31. mars 2025 #1 Skrevet 31. mars 2025 Dersom man feks er inspektør i grunnskole, og blir stoppet med en promille på over 1,2.. og bor på en liten plass, så alle vet det likevel, og nytter ikke lyve? Helt hypotetisk.. Anonymkode: 4194e...a9c
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2025 #2 Skrevet 31. mars 2025 Tja, en stund siden jeg jobbet i kommunen, men mener man skriver under på at man ikke skal utvise uvettig rusbruk, kjøpe sex osv. Vil ikke tro vedkommende mister jobben, men må muligens i rusbehandling. Anonymkode: 49797...369
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2025 #3 Skrevet 31. mars 2025 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Tja, en stund siden jeg jobbet i kommunen, men mener man skriver under på at man ikke skal utvise uvettig rusbruk, kjøpe sex osv. Vil ikke tro vedkommende mister jobben, men må muligens i rusbehandling. Anonymkode: 49797...369 Er det vanlig å måtte skrive under på sånt? Jeg har jobbet i kommunen, med barn, men riktig nok ikke i skolen da, har aldri hørt om sånt. Anonymkode: 488d9...798
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2025 #4 Skrevet 31. mars 2025 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Er det vanlig å måtte skrive under på sånt? Jeg har jobbet i kommunen, med barn, men riktig nok ikke i skolen da, har aldri hørt om sånt. Anonymkode: 488d9...798 Standard arbeidskontrakter har ofte punkt om at man ikke skal drikke på jobb og at man ikke skal sette arbeidsplassen i vanry. Blir man tatt i å gjøre noe dumt rusrelatert vil ofte seriøse arbeidsgivere følge opp med å hjelpe til med behandling. Jeg vet om en som kom full på jobb. Det var tydelig at vedkommende hadde et problem med alkohol og arbeidsgiver fikk i stand et behandlingsopplegg. Det var en forutsetning for å få fortsette i jobben at vedkommende tok tak i problemet ved å gå i behandling. Anonymkode: b854b...96f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #5 Skrevet 1. april 2025 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Tja, en stund siden jeg jobbet i kommunen, men mener man skriver under på at man ikke skal utvise uvettig rusbruk, kjøpe sex osv. Vil ikke tro vedkommende mister jobben, men må muligens i rusbehandling. Anonymkode: 49797...369 Rusbehandling? Mange som kan sette seg i bilen etter en fest å kjøre hjem uten at de er rusavhengig. Rusbehandling til folk med rusproblem. jobber selv i kommunen, og det eneste jeg har skrevet under på er taushetsplikt og levert politiattest. Attesten skal vise at jeg ikke er dømt for vold eller seksuell omgang med barn. fyllekjøring skjer i alle yrker. Også blant lærere, politikere og leger. Så nei ingen jobb midt av den grunn Anonymkode: bb5fe...9a3
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #6 Skrevet 1. april 2025 https://www.ks.no/contentassets/687d78990e854ca18111cc7a3cabbb4e/etiske-regler-for-ansatte-i-oslo-kommune.pdf Anonymkode: 49797...369
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #7 Skrevet 1. april 2025 Nei, det gjør han ikke. Man kan få sparken for ting man gjør på fritiden, men som lærer mister man ikke jobben fordi man har hatt promille på vei hjem fra fest. Anonymkode: f7307...98c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #8 Skrevet 1. april 2025 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Dersom man feks er inspektør i grunnskole, og blir stoppet med en promille på over 1,2.. og bor på en liten plass, så alle vet det likevel, og nytter ikke lyve? Helt hypotetisk.. Anonymkode: 4194e...a9c Håper da det. At vedkommende mister jobben. Men da får vi ett nytt problem . Da blir vedkommende deprimert og kanskje drikker enda mer, og setter seg bak rattet. Sukk. Anonymkode: f031f...b0e
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #9 Skrevet 1. april 2025 Høres merkelig ut å miste jobben. Helt klart en uansvarlig handling men straffen er bot å frata førerkort. Å miste jobben høres drøyt ut. Da skal det i så tilfelle stå i kontrakten. Jeg hadde en jobb der jeg i kontrakten ikke hadde lov å delta på det offentlige ordskiftet rundt visse temaer. Det lå i jobben at jeg som representant for jobben skulle være nøytral. Står det ikke noe i arbeidskontrakten så ser jeg ikke at de skal kunne gi sparken. Anonymkode: d9d83...bd5
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #10 Skrevet 1. april 2025 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Dersom man feks er inspektør i grunnskole, og blir stoppet med en promille på over 1,2.. og bor på en liten plass, så alle vet det likevel, og nytter ikke lyve? Helt hypotetisk.. Anonymkode: 4194e...a9c Man får vel fengselsstraff med så høy promille. Jobben mistes nok ikke, men AKAN vil kobles på. Anonymkode: a5a74...403
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #11 Skrevet 1. april 2025 Ja vedkommende fikk fengsel i 30 dager, det var også snakk om bedøvende midler. Kommer ikke dette på politiattest man må levere for å få jobbe på skole? I såtilfelle kan man vel også få sparken/omplasseres dersom man i ettertid bryter vilkårene for en godkjent politiattest? Anonymkode: 4194e...a9c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #12 Skrevet 1. april 2025 På en politiattest til jobb er det relevante ting i forhold til jobben som kommer på. Så sant vedkommende ikke har i kontrakten sin at hen trenger førerkort for å få jobben, så vil heller ikke fyllekjøring komme på politiattesten som blir gitt til skolen. Anonymkode: d99ed...86d
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #13 Skrevet 1. april 2025 Nei, men brudd på legemiddelloven/bruk av narkotika kommer på slike politiattester ved jobb i skole. Anonymkode: 4194e...a9c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #14 Skrevet 1. april 2025 Dette har skjedd en lærerkollega av meg. Han fortsatte å jobbe som vanlig til tross for at han ble fersket mens han drakk alkohol i arbeidstiden. AKAN ble koblet på og målet er vel å hjelpe foran å gi sparken.. det er visstnok vanlig praksis. Anonymkode: 2f8c6...ee6
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #15 Skrevet 1. april 2025 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ja vedkommende fikk fengsel i 30 dager, det var også snakk om bedøvende midler. Kommer ikke dette på politiattest man må levere for å få jobbe på skole? I såtilfelle kan man vel også få sparken/omplasseres dersom man i ettertid bryter vilkårene for en godkjent politiattest? Anonymkode: 4194e...a9c Soning regnes for ugyldig fravær hvis han ikke får ta ut ferie da. Som allerede ansatt kan han ikke sparkes på grunn av dette mener jeg, da har kommunen plikt til å koble på AKAN og tilby hjelp før oppsigelse Anonymkode: a5a74...403
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #16 Skrevet 1. april 2025 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Dette har skjedd en lærerkollega av meg. Han fortsatte å jobbe som vanlig til tross for at han ble fersket mens han drakk alkohol i arbeidstiden. AKAN ble koblet på og målet er vel å hjelpe foran å gi sparken.. det er visstnok vanlig praksis. Anonymkode: 2f8c6...ee6 Det er fordi rusbruk anses å være sykdom Anonymkode: a5a74...403
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #17 Skrevet 1. april 2025 For å svare på overskriften; det håper jeg da inderlig. Anonymkode: 09ed9...658
Anonym bruker Skrevet 1. april 2025 #18 Skrevet 1. april 2025 Det er nesten umulig å miste jobben, men han kan bli omplassert om de mener det er skadelig/farlig at han er rundt eller har ansvar for barn. Rusmisbruk regnes som sykdom, så det er behandling som er greia, ikke oppsigelse. Anonymkode: f7307...98c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå