Gå til innhold

Er folk generelt blitt dummere

Anbefalte innlegg

Eller er det bare en opphoping av idioter her inne for tiden? 

Det er nesten morsomt, men så er det ikke det likevel fordi man ser at de som før sto alene med sine konspirasjonsteorier og frykt for den frie vilje nå har funnet en flokk å henge med. 

De ser på Trump som messias, Listhaug som Norges reddende engel og er i full panikk over at mangfold blir respektert. 

De finner samhold i frykten for voldsvenstre (som jeg bare har lest om her inne), sosialisme og likeverd. De har et utømmelig behov for å oppheve seg selv og de ser til Amerika med stjerner i øynene. 

Jeg håper at de er uforholdsmessig godt representert her inne og at det faktisk ikke står så galt til ellers i samfunnet. 

Anonymkode: e20dc...459

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453483-er-folk-generelt-blitt-dummere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt i verden tror jeg at folk blir dummere ja. 
Når det gjelder her inne så er det nok få som virkelig mener det som står i disse sakene. De skriver det bare for å provosere. Du ser det spesielt godt ved at de ikke klarer å svare på oppfølgingsspørsmål eller spørsmål om presisering. Da prøver de seg heller på enkle provokasjoner i håp om at de kan drive tråden videre uten å måtte legge ned for mye innsats selv. 

Anonymkode: 1cd7e...d75

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Generelt i verden tror jeg at folk blir dummere ja. 
Når det gjelder her inne så er det nok få som virkelig mener det som står i disse sakene. De skriver det bare for å provosere. Du ser det spesielt godt ved at de ikke klarer å svare på oppfølgingsspørsmål eller spørsmål om presisering. Da prøver de seg heller på enkle provokasjoner i håp om at de kan drive tråden videre uten å måtte legge ned for mye innsats selv. 

Men det finnes nok noen som har spore litt av. Jeg har en bekjent som ble skeptisk til vaksiner under Corona. Greit det egentlig. Det var en vaksine som ble rullet ut veldig raskt og som skiller seg fra tiden som ellers brukes. Men kildekritikken forsvant helt. Artikler det var linket til angående dødsfall og vaksine løy med statistikk uten at disse får det med seg. De ser at statistikken det henvises til er offisiell (f.eks fra WHO) og sluker rått fremstillingen. Det de ikke ser er at statistikken er hentet fra forskjellige regioner, perioder, antall eller lignende slik at konklusjonen ikke er riktig (f.eks. tar en stor periode for ett tall og sammenligner med en kort periode for et annet tall). De som lager artikkelen vet godt at de lyver med tall, men de som deler videre får det rett og slett ikke med seg. Nå har hun gått videre til å tro at Putin er bra og ærlig og bør heies frem. Så noen av dem har nok funnet sitt ekkokammer og mistet litt kritisk sans på veien. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det er nesten morsomt, men så er det ikke det likevel fordi man ser at de som før sto alene med sine konspirasjonsteorier og frykt for den frie vilje nå har funnet en flokk å henge med. 

De ser på Trump som messias, Listhaug som Norges reddende engel og er i full panikk over at mangfold blir respektert. 

De finner samhold i frykten for voldsvenstre (som jeg bare har lest om her inne), sosialisme og likeverd. De har et utømmelig behov for å oppheve seg selv og de ser til Amerika med stjerner i øynene. 

Jeg håper at de er uforholdsmessig godt representert her inne og at det faktisk ikke står så galt til ellers i samfunnet. 

Ja, hos dem født etter 1985 har IQ- snittet sunket 

Anonymkode: 30859...33a

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Men det finnes nok noen som har spore litt av. Jeg har en bekjent som ble skeptisk til vaksiner under Corona. Greit det egentlig. Det var en vaksine som ble rullet ut veldig raskt og som skiller seg fra tiden som ellers brukes. Men kildekritikken forsvant helt. Artikler det var linket til angående dødsfall og vaksine løy med statistikk uten at disse får det med seg. De ser at statistikken det henvises til er offisiell (f.eks fra WHO) og sluker rått fremstillingen. Det de ikke ser er at statistikken er hentet fra forskjellige regioner, perioder, antall eller lignende slik at konklusjonen ikke er riktig (f.eks. tar en stor periode for ett tall og sammenligner med en kort periode for et annet tall). De som lager artikkelen vet godt at de lyver med tall, men de som deler videre får det rett og slett ikke med seg. Nå har hun gått videre til å tro at Putin er bra og ærlig og bør heies frem. Så noen av dem har nok funnet sitt ekkokammer og mistet litt kritisk sans på veien. 

Det skyldes bl.a at de ulike fasene i tradisjonell vaksineutvikling som normalt ble utviklet etter hverandre og som var knyttet til godkjenning og økte bevilgninger pr fase, fikk så mye penger til vaksineutvikling ved korona at alle fasene kunne jobbes med samtidig. Og mRNA vaksiner utvikles på en annen måte en tradisjonell vaksineutvikling.

Anonymkode: 53f62...828

Men venstresiden som er så glad i mangfold synes vel det er helt greit at det finnes mennesker som er annerledes enn dem selv, og som har andre meninger enn dem? Og de som er så livredde for demokratiets fall i USA setter vel bare pris på at også de som har andre politiske synspunkter enn dem selv formidler disse? 

Anonymkode: 5652b...391

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men venstresiden som er så glad i mangfold synes vel det er helt greit at det finnes mennesker som er annerledes enn dem selv, og som har andre meninger enn dem? Og de som er så livredde for demokratiets fall i USA setter vel bare pris på at også de som har andre politiske synspunkter enn dem selv formidler disse? 

Anonymkode: 5652b...391

Ref hi

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Venstresiden sperrer jo inne folk som sier noe de ikke liker.

Anonymkode: acc82...181

Bolsonaro planla jo statskupp og drap.

Og Marine le Pen burde ha holdt fingrene unna pengene hun stjal for å finansiere sin egen valgkamp. 

For noe konspi-fjas du kommer med.

Er det en venstreside-greie at lovbrudd får konsekvenser, altså? 

Ellers tror jeg ikke det er flere idioter enn før, men de har fått muligheten til å kringkaste idiotien sin mye bredere.

(Samtidig som de ofte skriker opp om at de er kneblet og blir kansellert)

Anonymkode: 60126...7a0

Jeg tviler på at folk er blitt dummere. Men at det finnes nokså mange veldig enkle mennesker, det er blitt veldig tydelig i det siste, etter at lyset ble slått på her inne i denne avkroken av et ekkokammer for mainstream meninger. 

Anonymkode: 9161f...cd3

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Å stemmer Frp til høsten er selvsagt det smarteste å gjøre nå. Men ellers er det veldig mange dumme mennesker her. Deg, Hi er jo et eksempel på det. Som ikke evner å forstå at Listhaug er framtiden i norsk politikk. Men men, du blir kanskje voksen en dag du også. 

Anonymkode: 511ee...bfa

Annonse

Mange dumme folk, både her inne og ellers i samfunnet. Folk kaster stein i glasshus hver dag .

kollegaen min går konstant å baksnakker folk som er sykmeldt og har ekstremt sterke meninger om folk som er sykmeldt. Så glemmer hun at hun selv var sykmeldt i et helt år for et par år siden. 
for to uker siden kritiserte hun en på jobb grunnet gradert sykemelding. Forrige uke gikk hun selv ut i full sykemelding 😅 men det er viktig å vite at hun FAKTISK er syk.. som at alle andre som er syk ikke er ordentlig syk? Så ja dumme folk finnes det mange av 

Anonymkode: a18d3...60b

Nei jeg tror ikke folk er blitt dummere! Men jeg tror mange er begynt å bli frustrert og ikke føler de er blitt hørt.

Dette begynte nok gradvis før korona-pandemien med at politikere, politi og media tonet sterkt problemer med ikke vestlig innvandring for å unngå rasisme, men jeg er redd at det hadde motsatt effekt. Hadde man adressert dette her kan det hende ting hadde sett bedre ut. 

Så kommer pandemien og først er de fleste helt med, i Oslo så viser det seg at flere nye landsmenn driter i tiltakene, det være seg ulovlige gambling kvelder, fredagsbønn i mosken eller besøk hos naboene. I tillegg til dette ser man at media er blitt mer opptatt av klikk enn å drive gravende journalistikk så det er om å gjøre å bare finne de mest dramatiske overskriftene. I stede for å lete etter fakta prøver de å spørre kritiske spørsmål uten grunnlag. 

Så nå har vi krigene Ukraina/Russland og Israel/Hamas. Når det gjelder den siste så håper jeg innbyggerne på Gaza nå klarer å kaste ut Hamas. Ironisk nok så er det antall døde som blir opplyst fra Hamas - en terrororganisasjon - media og vi tar for en sannhet og er det rett? Det finnes jo ingen naturlige dødsfall nå på Gaza, alle som dør blir beregnet som drep i krig. Israel blir beskyldt for folkemord blandt annet for å ha bombet en fertilitetsklinikk som inneholdt palestinske egg og sædceller og ingen stille spørsmål med hva de skulle med en fertilitetsklinikk der. Er det dette og tunneler bistand har fått til? 

Det er heller ingen som ønsker at Ukraina skal tape krigen, men kan de egentlig vinne? Putin vil ikke leve evig (forhåpentligvis) så inngår man en fred nå for en periode er det jo et håp om at han ikke overlever den freden. 

Det er frustrasjonen over å ikke kunne snakke om slike saker som nok utløser det du nå ser. Hvordan bli kvitt det: snakk saklig selv om de som ikke har samme mening blir usaklig. 

Anonymkode: 77296...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...