Gå til innhold

Kan en influencer publisere bilde og video av hvem de vil??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ofte at skoler advarer mot å publisere bilder av andre/andres barn etter feks 17.mai eller andre arrangementer. Det blir også kraftige reaksjoner dersom noen publiserer bilder av ungdommer som har gjort hærverk for å komme i kontakt med foreldre. 

Men qå har man influencere. De filmer andre rundt seg både i bikini på stranda, på flyplassen osv og publiserer sette på snap. Er det lov? 

Anonymkode: f87b2...d58

Skrevet

Det er i alle fall lov å gi seg inn i samtaler andre har på offentlig plass. All prat som foregår i det offentlige er å anse som offentlig informasjon. Kan ikke se at det er noe annerledes med bilder? Hvis noen vil ha privatliv må de holde det i det private. Offentlig plass er ikke stedet for privat liv altså.

Anonymkode: 37a82...3a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er i alle fall lov å gi seg inn i samtaler andre har på offentlig plass. All prat som foregår i det offentlige er å anse som offentlig informasjon. Kan ikke se at det er noe annerledes med bilder? Hvis noen vil ha privatliv må de holde det i det private. Offentlig plass er ikke stedet for privat liv altså.

Anonymkode: 37a82...3a1

Så jeg kan publisere bilde av hvem jeg vil på 17.mai, fordi de burde holdt seg hjemme om det ikke er ok? Er jo en grunn til at lovverket finnes. Hva om en med skjult identitet blir publisert av en influenser? Forstår ikke hvorfor det er forskjell på vanlige mennesker og influencere. 

Skrevet

Det er egne regler rundt offentlige plasser, om f.eks lokalavisen tar bilder av 17.mai toget kan de publisere bildene i sine aviser både på papir og på nett uten å spørre alle som er med på bildene.

Men jeg kan ikke ta bilde av nabobarnet ute på veien og legge det ut på min private f.eks facebookside.

Kanskje influencere sine kanaler regnes som et "magasin" og ikke som en privat konto?

Anonymkode: b98af...f23

Skrevet

Det er lov å ta bilder og film på offentlig plass. For å kunne publisere disse uten å måtte spørre om tillatelse, må det være en gruppe av mennesker.  Zoomer man inn på ett menneske eller noen få så må man be om tillatelse. 

Anonymkode: 0316d...bdf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ser ofte at skoler advarer mot å publisere bilder av andre/andres barn etter feks 17.mai eller andre arrangementer. Det blir også kraftige reaksjoner dersom noen publiserer bilder av ungdommer som har gjort hærverk for å komme i kontakt med foreldre. 

Men qå har man influencere. De filmer andre rundt seg både i bikini på stranda, på flyplassen osv og publiserer sette på snap. Er det lov? 

Nei

Anonymkode: 5b148...ab1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 5b148...ab1

Står man på en befolket flyplass eller en befolket strand og sveiper kamera rundt uten å ha noen spesielle i fokus så er det faktisk lov. Men det har ingenting med at det er en influenser. Loven er slik for alle. 

Anonymkode: 0316d...bdf

Skrevet

Grupper av flere mennesker er lov, som f eks en 17 mai feiring. Men ikke enkeltpersoner. 
Men å henge ut barn på sosiale media grunnet herverk osv for å kontakte foreldre ender ofte opp med rykter og spekulasjoner, samt dårlig stemning. 
da er det bedre å kontakte foreldre direkte. 

Anonymkode: 706d9...acf

Skrevet

Jeg synes vi er alt for strenge på det her i Norge. Det ble jo ramaskri for litt siden da en fyr sa i fra til noen ungdommer om at de burde dusje seg for de lukter lang vei mens han filmet det. Jeg synes det virker som folk leter etter ting å henge seg opp i.

Anonymkode: b1a21...367

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes vi er alt for strenge på det her i Norge. Det ble jo ramaskri for litt siden da en fyr sa i fra til noen ungdommer om at de burde dusje seg for de lukter lang vei mens han filmet det. Jeg synes det virker som folk leter etter ting å henge seg opp i.

Kan hende, men jeg reagerte på en video av et unfluenserpar der en person av flere er i bakgrunnen. Denne ene personen er mest synlig og det ser ut som vedkommende prøver å gå bort fra kameraet men influenseren snur seg og filmer området langs der han beveger seg. Synes oppriktig synd på mannen(eldre mann). Leter ikke etter ting å henge meg opp i i hvert fall, men må være liv å ga sympati for de som blir ufrivillige ofre for de å så viktige influenserne. 

Mane influensere sladder sine egne barn men publiserer andres. Synes det er en uting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det burde være en selvfølge at man skal kunne bevege seg utenfor hjemmet sitt uten å nåtte være redd for at noen filmer en og legger det ut på nett. Hadde du likt om det ble gjort mot deg?

Anonymkode: 47909...d74

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

For strengt? Hvis en fyr hadde filma deg mens han ga deg beskjed om at du lukta vondt og burde dusje, så hadde det vært helt ok for deg om den videoen ble publisert og spredd på sosiale medier?

Anonymkode: 13c75...379

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det er lov å publisere bilder fra steder som er tilgjengelige for offentligheten, dette inkluderr 17. maitog (unntak for skoleområdet).

Anonymkode: 6667f...2c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg synes han som sa fra hadde en altfor breial tone, og oppførte seg som om det var hans treningsstudio. Og så tillater han seg i tillegg å legge det ut på sosiale medier. For meg er det selvsagt at det ikke er greit. Hvem er han i første omgang til å bestemme på treningsstudiet, og hvorfor i all verden mener han det er OK å legge det ut på tiktok? Hvis noen syntes du var for tykk, kunne de da sagt det til deg? Hvis de syntes jeg var for stygg? Hvis de syntes jeg hadde for dårlig koordinasjon og ødela zumbapartiet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Treningssenter er ikke offentlig sted, det  er kun for medlemmer

Anonymkode: 6667f...2c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...