Gå til innhold

Hund som er skeptisk til fremmede

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en hund på halvannet år. En litt stressa og engstelig type. Jeg gjorde så god reaserch jeg bare kunne før vi skaffet henne, likevel endte vi opp med en redd hund. Vi har vært på valpekurs og passeringskurs, men fått til beskjed om at denne er engstelig og at sånn er det bare. Hun har vært med i byen, på stranda, på fjellet, men uansett hvor vi møter folk, vil hun ta de. 
I går smatt hun ut av huset da nabojenta forsøkte å gå hjem, løp etter en dame og rev en stor flette i jakka hennes. Hun bet ikke dama, men forståelig nok ble hun sint og redd. Vi vipset dama 3000,- så forhåpentligvis er saken ute av verden. 

Jeg vet ikke mer hva vi skal gjøre med denne hunden. Jeg føler vi har prøvd det meste. Kan kastrering hjelpe på tisper?Angstmedisiner? Annen trening? Noen med erfaringer som ønsker å gi oss noen tips og råd?

Anonymkode: fad0c...b74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun aggresiv?

Jeg har også en hund som er skeptisk til fremmede, og redd hunder som er større enn seg. Men han finnes ikke aggresiv, han bare trekker seg unna og nekter hilse. Han lar ikke fremmede klappe seg, han trekker seg vekk fra dem. Aldri vist noen form for aggresiv fremferd. Jeg tenker det ikke spiller noen rolle, han trenger ikke hilse på fremmede eller gå bort til dem...

Det er litt annerledes om hunden er sint, da må du som eier være veldig påpasselig. Det kan høres ut som dere har presset hunden for mye. De skal sosialiseres, men ikke presses inn i ting som gjør de engstelige og redde. Om hunden din er redd folk er det helt feil å ta den med til byen, da er det bedre å sitte på et teppe i parken sammen med den og se på folk, la den sakte men sikkert bli trygg på at det er folk rundt den. Ikke dra den med seg på et smalt fortau med mennesker i alle retninger om du skjønner.

Sterilisering av tisper gjøres ikke pga sosiale vansker, det er et større inngrep som ikke har effekt på slike problemer. 

Jeg tenker at om hunden er sint må dere ta en avgjørelse på om dere kan ha hunden om dere har naboer, barn, barns venner på besøk osv og har en hund dere ikke kan stole på i det hele tatt.

Anonymkode: 432cf...2ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er hun aggresiv?

Jeg har også en hund som er skeptisk til fremmede, og redd hunder som er større enn seg. Men han finnes ikke aggresiv, han bare trekker seg unna og nekter hilse. Han lar ikke fremmede klappe seg, han trekker seg vekk fra dem. Aldri vist noen form for aggresiv fremferd. Jeg tenker det ikke spiller noen rolle, han trenger ikke hilse på fremmede eller gå bort til dem...

Det er litt annerledes om hunden er sint, da må du som eier være veldig påpasselig. Det kan høres ut som dere har presset hunden for mye. De skal sosialiseres, men ikke presses inn i ting som gjør de engstelige og redde. Om hunden din er redd folk er det helt feil å ta den med til byen, da er det bedre å sitte på et teppe i parken sammen med den og se på folk, la den sakte men sikkert bli trygg på at det er folk rundt den. Ikke dra den med seg på et smalt fortau med mennesker i alle retninger om du skjønner.

Sterilisering av tisper gjøres ikke pga sosiale vansker, det er et større inngrep som ikke har effekt på slike problemer. 

Jeg tenker at om hunden er sint må dere ta en avgjørelse på om dere kan ha hunden om dere har naboer, barn, barns venner på besøk osv og har en hund dere ikke kan stole på i det hele tatt.

Anonymkode: 432cf...2ff

Jeg har aldri opplevd at hun har løpt etter noen og hoppet og ødelagt klær. Dvs hun ødela en genser på en liten gjest da hun var valp, men det var under lek. Denne gangen la hun på sprang etter en person for å ta henne. Veldig rart egentlig, denne damen var overhodet ingen trussel. 
HI

Anonymkode: fad0c...b74

Skrevet

Jeg har samme med min hund. Jeg har trent han på at jeg passer på på tur og ingen er trussel. Det vil si, INGEN får hilse på han. Om jeg stopper og prater med noen, står vi i god avstand, gir belønning underveis og overser hunden. Flytter meg alltid til motsatt side av gata hvis vi møter folk etc. Hunden har nå lært at mennesker ikke er interresante og bryr seg ikke om mennesker på tur. Hvis noen prater til meg så kan hunden reagere men leser meg raskt og jeg står rolig og prater mens hunden får litt godbiter. 

Ikke la masse folk få hilse på hunden i den tro at det da vil gå seg til. Du må lære den at mennesker ikke er interessante. 

Anonymkode: 5f980...b4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...