Anonym bruker Skrevet 1. april #51 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (21 timer siden): Klassisk. De ressurssterke går foran som gode eksempler. Bermen hyler opp om «hvordan skal de få holdt kontakten med venner og meldt seg på trening når de ikke har Spond?!?» og andre banale problemer som lar seg løse hvis man skrur på hjernekapasiteten. Etter et års tid følger røkla etter, og om noen år sitter folk og oppriktig lurer å hvordan foreldre kunne være så løk i hodene sine at de serverte småbarna sine internett rett i fleisen. Anonymkode: 71740...686 Det var da voldsomt. Du vet det er mulig å kontrollere barnas bruk eller? Mine har busskort på app. De surfer knapt på telefonen. Skjermtid på minste sin telefon (9 år) var 45 minutter forrige uke. 20 av de er musikk, hun hører på det på bussen. Vi har skjermregler hjemme og begge er aktive og mye med venner. Det er ikke telefonen i seg selv som er problemet, det er bruken. Som mye annet i verden så er det mennesket som må kontrollere hvor mye og når. Jeg er mye større tilhenger av å lære ungene fornuft. Se på de ungene som har foreldre som er redd sukker, disse barna er jo klin gærne i bursdager når de får kake. Grådige og spiser til de nesten spyr. Anonymkode: ec736...76a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #52 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (5 timer siden): Dere er mindre oppegående enn jeg trodde, virkelig. Hvis skolen innfører mobilfirbud, og dere driter i det (som er typisk norske dumme mødre), går det utover karakteren til ungene dine. Men det skjønner tydeligvis ikke dere. Anonymkode: 27a5b...76b Hehe. Er noen småting du ikke skjønte selv tror jeg. 😂 Det står i overskriften hva saken er og du får det ikke med deg? Fikk du kanskje smarttelefon for tidlig? 😊 Jeg elsker når folk klarer å skyte seg selv i foten samtidig som de kaller de rundt seg idioter. Anonymkode: ec736...76a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #53 Del Skrevet 1. april Det er selvsagt ingen som kan tvinge HI til noe som helst, hver familie anskaffer mobil når de vil. Men det er veldig bra at det er så mange oppegående, ressurssterke foreldre samlet på et sted. Når størsteparten av barna i klassen er mobilfri, blir det ikke så morsomt for de få med mobil å være på nett/sosiale medier etc. Da skapes en mottrend, og kanskje slipper vi at barna våre blir like ødelagte som dagens ungdom. Anonymkode: be38d...cc5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #54 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er selvsagt ingen som kan tvinge HI til noe som helst, hver familie anskaffer mobil når de vil. Men det er veldig bra at det er så mange oppegående, ressurssterke foreldre samlet på et sted. Når størsteparten av barna i klassen er mobilfri, blir det ikke så morsomt for de få med mobil å være på nett/sosiale medier etc. Da skapes en mottrend, og kanskje slipper vi at barna våre blir like ødelagte som dagens ungdom. Anonymkode: be38d...cc5 Utrolig naivt. De aller fleste har da tilgang til pc/nettbrett. En smarttelefon er det minste problemet. Anonymkode: ec736...76a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #55 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Utrolig naivt. De aller fleste har da tilgang til pc/nettbrett. En smarttelefon er det minste problemet. Anonymkode: ec736...76a Det er noe helt annet å ha tilgang til pc enn å ha med seg en mini datamaskin på lomma til enhver tid! Anonymkode: be38d...cc5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 1. april #56 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er selvsagt ingen som kan tvinge HI til noe som helst, hver familie anskaffer mobil når de vil. Men det er veldig bra at det er så mange oppegående, ressurssterke foreldre samlet på et sted. Når størsteparten av barna i klassen er mobilfri, blir det ikke så morsomt for de få med mobil å være på nett/sosiale medier etc. Da skapes en mottrend, og kanskje slipper vi at barna våre blir like ødelagte som dagens ungdom. Anonymkode: be38d...cc5 Å nekte smarttelefon er for de late foreldrene som ikke orker å ta jobben med å lære barna nettvett og å bruke verktøy på riktig måte. Smarttelefonen er kommet for å bli, og å nekte all bruk frem til tenårene gjør ingen noen tjeneste. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #57 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Det er selvsagt ingen som kan tvinge HI til noe som helst, hver familie anskaffer mobil når de vil. Men det er veldig bra at det er så mange oppegående, ressurssterke foreldre samlet på et sted. Når størsteparten av barna i klassen er mobilfri, blir det ikke så morsomt for de få med mobil å være på nett/sosiale medier etc. Da skapes en mottrend, og kanskje slipper vi at barna våre blir like ødelagte som dagens ungdom. Anonymkode: be38d...cc5 Tror du selv på det du skriver her? Anonymkode: 52983...ed3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #58 Del Skrevet 1. april MissSaigon skrev (1 time siden): Å nekte smarttelefon er for de late foreldrene som ikke orker å ta jobben med å lære barna nettvett og å bruke verktøy på riktig måte. Smarttelefonen er kommet for å bli, og å nekte all bruk frem til tenårene gjør ingen noen tjeneste. Nå har vel erfaring vist oss at å gi barna smarttelefon også er for late foreldre som ikke orker å lære barna nettver og å bruke verktøy på riktig måte. Anonymkode: 71740...686 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #59 Del Skrevet 1. april MissSaigon skrev (1 time siden): Å nekte smarttelefon er for de late foreldrene som ikke orker å ta jobben med å lære barna nettvett og å bruke verktøy på riktig måte. Smarttelefonen er kommet for å bli, og å nekte all bruk frem til tenårene gjør ingen noen tjeneste. Jeg klarer egentlig fortsatt ikke å se noen fordeler med å gi barn smarttelefon, bortsett kanskje fra busskort, men også der burde det være mulig å få til bedre løsninger. Å sende meldinger på spond om endret treningstid eller sted på kort varsel er en uting enten det sendes til barna eller foreldrene. Jeg har en tiåring med smarttelefon, men jeg hadde helst sett at hun ikke hadde. Vi lærer henne selvfølgelig nettvett, men det hadde vært lettere å kunne vente til de ble større og forsto mer. Mobilene brukes til spill og til å sende uendelige rekker med meldinger, det er ingen fordeler med noe av dette spør du meg, men ettersom nesten alle har ville hun blitt utenfor om hun ikke kunne være med på disse gruppesamtalene. Jada, jeg skjønner at noen foreldre sikkert ville ha ønsket å være de kule og gi barna telefon tidlig, selv om vi hadde hatt en avtale mellom foreldrene. Men det hadde vært færre, og problemet med at de som ikke har faller utenfor ville blitt mindre. Anonymkode: e6204...83a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #60 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er noe helt annet å ha tilgang til pc enn å ha med seg en mini datamaskin på lomma til enhver tid! Anonymkode: be38d...cc5 Poenget var jo at barna er jo på some selv om de ikke har smarttelefon. Argumentasjonen din er syltynn. Anonymkode: ec736...76a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 1. april #61 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå har vel erfaring vist oss at å gi barna smarttelefon også er for late foreldre som ikke orker å lære barna nettver og å bruke verktøy på riktig måte. Anonymkode: 71740...686 Hvilken erfaring viser du til da? At det finnes foreldre som ikke følger opp barna er ikke kun begrenset til mobilbruk. Poenget er at man hjelper svært få ved å innføre forbud mot ting som faktisk er en stor del av hverdagen til mange. I stede for å ha fokus på at ingen skal ha smarttelefon før de begynner på ungdomsskolen så hadde det vært bedre å legge innsats i å lære barna nettvett. Der har mange svært mye å gå på, det være seg både mobil og pc. Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg klarer egentlig fortsatt ikke å se noen fordeler med å gi barn smarttelefon, bortsett kanskje fra busskort, men også der burde det være mulig å få til bedre løsninger. Å sende meldinger på spond om endret treningstid eller sted på kort varsel er en uting enten det sendes til barna eller foreldrene. Jeg har en tiåring med smarttelefon, men jeg hadde helst sett at hun ikke hadde. Vi lærer henne selvfølgelig nettvett, men det hadde vært lettere å kunne vente til de ble større og forsto mer. Mobilene brukes til spill og til å sende uendelige rekker med meldinger, det er ingen fordeler med noe av dette spør du meg, men ettersom nesten alle har ville hun blitt utenfor om hun ikke kunne være med på disse gruppesamtalene. Jada, jeg skjønner at noen foreldre sikkert ville ha ønsket å være de kule og gi barna telefon tidlig, selv om vi hadde hatt en avtale mellom foreldrene. Men det hadde vært færre, og problemet med at de som ikke har faller utenfor ville blitt mindre. Anonymkode: e6204...83a Det burde være andre løsninger enn å ha diverse kort på mobil, men nå er det en gang slik at på vårt busselskap så får man kun reisekort på mobil. Det finnes ikke i fysisk utgave. Når det gjelder beskjeder gitt på Spond så er det jo ofte akutte ting som oppstår, som sykdom eller stengt hall osv. I en perfekt verden så skjer alt når det er planlagt, men slik er det ikke. Så kan man argumentere for at da vi selv var unge så merket vi at treningen var avlyst først når vi tok i døren og oppdaget at den var låst. Men verden har forandret seg, og all verdens gode intensjoner i foreldregruppen kan ikke hindre det. Min mening er at i stede for forbud så bør fokus være på bevisstgjøring og opplæring. Men det krever litt mer av oss som foreldre, så da er det kanskje enklere å bare forby alt det er litt styr med. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #62 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (11 timer siden): Dere er mindre oppegående enn jeg trodde, virkelig. Hvis skolen innfører mobilfirbud, og dere driter i det (som er typisk norske dumme mødre), går det utover karakteren til ungene dine. Men det skjønner tydeligvis ikke dere. Anonymkode: 27a5b...76b Min sønn har smarttelefon, men han har den ikke med på skolen. Går derfor ikke utover skolen på noen som helst måte. Ikke har de karakterer på barneskolen heller. Det er stor forskjell på å eie en smarttelefon og det å bruke den på skolen. Det skjønner du vell? Anonymkode: 2bc26...687 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #63 Del Skrevet 1. april MissSaigon skrev (31 minutter siden): Hvilken erfaring viser du til da? At det finnes foreldre som ikke følger opp barna er ikke kun begrenset til mobilbruk. Poenget er at man hjelper svært få ved å innføre forbud mot ting som faktisk er en stor del av hverdagen til mange. I stede for å ha fokus på at ingen skal ha smarttelefon før de begynner på ungdomsskolen så hadde det vært bedre å legge innsats i å lære barna nettvett. Der har mange svært mye å gå på, det være seg både mobil og pc. Det burde være andre løsninger enn å ha diverse kort på mobil, men nå er det en gang slik at på vårt busselskap så får man kun reisekort på mobil. Det finnes ikke i fysisk utgave. Når det gjelder beskjeder gitt på Spond så er det jo ofte akutte ting som oppstår, som sykdom eller stengt hall osv. I en perfekt verden så skjer alt når det er planlagt, men slik er det ikke. Så kan man argumentere for at da vi selv var unge så merket vi at treningen var avlyst først når vi tok i døren og oppdaget at den var låst. Men verden har forandret seg, og all verdens gode intensjoner i foreldregruppen kan ikke hindre det. Min mening er at i stede for forbud så bør fokus være på bevisstgjøring og opplæring. Men det krever litt mer av oss som foreldre, så da er det kanskje enklere å bare forby alt det er litt styr med. Erfaringen jeg viser til er min egen, fra et helvetes tidskrevende (for skolen) drama knytta til mobbing, utestengelse og eksponering for innhold totalt uegna for barn - alt i forbindelse med hjernedød bruk av smarttelefonens attributter. Samt uendelige oppslag og innslag i media om barns mobilbruk, hva de eksponeres for, tid de bruker, mobbing, overgrepssaker osv osv. Og jeg har da heller aldri påstått at foreldres manglende oppfølging kun er knytta til mobilbruk, så jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med den opplagtheten? Anonymkode: 71740...686 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 1. april #64 Del Skrevet 1. april Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Erfaringen jeg viser til er min egen, fra et helvetes tidskrevende (for skolen) drama knytta til mobbing, utestengelse og eksponering for innhold totalt uegna for barn - alt i forbindelse med hjernedød bruk av smarttelefonens attributter. Samt uendelige oppslag og innslag i media om barns mobilbruk, hva de eksponeres for, tid de bruker, mobbing, overgrepssaker osv osv. Og jeg har da heller aldri påstått at foreldres manglende oppfølging kun er knytta til mobilbruk, så jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med den opplagtheten? Anonymkode: 71740...686 Men du skjønner da at det ikke er smarttelefonens feil? Det å forby den blir å starte i helt feil ende. Smarttelefon er kommet for å bli, og da er det vår forbannede plikt som foreldre å sørge for at barna våre lærer å bruke den slik den skal, og slå ned på mobbing og utestengelse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #65 Del Skrevet 1. april Våre barn er oppvokst med et restriktiv forhold til skjerm, men pga gruppepresset måtte vi kaste inn håndkleet og gi vår eldste datter smarttelefon i 5. klasse. Da var hun den eneste i klassen som ikke hadde smarttelefon. Hun ble avhengig av telefonen i løpet av kort tid etter at hun fikk den. I vår yngste datters klasse er det flere bevisste foreldre, og lite smarttelefoner. Og det er et helt annet miljø, barna leker så fint, barndommen varer lenger, fantasi og læring får blomstre. Den yngste får ikke smarttelefon før det er strengt nødvendig sosialt. For meg er det en del av å være en ansvarlig forelder, jeg opplever at smarttelefonene skader ungene våre. De som selv har "heldigitale" barn, merker som regel ikke forskjellen. Men for oss andre foreldre fremstår disse barna (og foreldrene) gjerne som de mest ressurssvake. Jeg nekter ikke barna mine å leke med dem, men jeg foretrekker at barna mine dyrker relasjoner til jevnaldrende uten omfattende avhengighetsproblematikk. Anonymkode: cb4ec...55a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. april #66 Del Skrevet 1. april MissSaigon skrev (2 minutter siden): Men du skjønner da at det ikke er smarttelefonens feil? Det å forby den blir å starte i helt feil ende. Smarttelefon er kommet for å bli, og da er det vår forbannede plikt som foreldre å sørge for at barna våre lærer å bruke den slik den skal, og slå ned på mobbing og utestengelse. Om jeg skjønner at det ikke er smarttelefonens feil…? Hva tror du? Hele poenget er jo at foreldre IKKE utfører denne plikten sin, med all dritt det medfører. Og det er helt utopisk å tro at foreldre plutselig en dag våkner opp og skjønner at de må skru på hodene sine og ikke servere barna sine internett rett i fleisen. Anonymkode: 71740...686 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tante Hufsa Skrevet 1. april #67 Del Skrevet 1. april Problemet er jo foreldre som ikke har regler eller klarer følge opp regler. Vi hadde en mamma i klassen som ikke ville at barnet skulle ha læringsbrett fordi barnet satt for mye på det. Lærer sier at regelen er at det skal brukes til læring. Dette vet barna. Mammaen hissa seg opp fordi ALLE VET AT DET IKKE BRUKES BARE TIL LÆRING. Da hevet vel 90% av salen stemmen og sa, her er ikke dette noe problem. Fordi vi har regler for skjermbruk og barnet respekterer både skolens og våre regler. Mammaen ble helt satt ut, sier du at det bare er mitt barn som bruker læringsbrettet til andre ting. Jepp!!!! Hu ble rimelig slukøra, MEN det illustrerer poenget. Uten regler og tett oppfølging så er tilgang på internett et problem. Lærer man ungene sunn fornuft folkeskikk og nettvett så er det ikke et problem. Å ta bort en smarttelefon og føle man har revolusjonert oppveksten mener jeg er å stikke hodet i sanda. Den digitale verden er kommet, små barn har ikke noe på skjerm å gjøre, etter skolestart er det bare å innse at det beste man kan gjøre er å oppdra og følge med. Jeg vil heller barnet surfer på egen enhet der jeg har oversikt enn å bruke offentlige pc’er osv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453473-foreldrene-til-f%C3%B8rste-trinn-p%C3%A5-nordstrand-skole-har-blitt-enige-om-at-barna-ikke-skal-f%C3%A5r-smart-tlf-ut-barneskolen-%F0%9F%98%82/page/3/#findComment-150199323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå