Gå til innhold

Foreldrene til første trinn på Nordstrand Skole har blitt enige om at barna ikke skal får smart tlf ut barneskolen 😂

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at 1-3 klassinger ikke trenger tlf, men har ingen tro på at de klarer å la vær til 8 kl 😂

Jeg tror heller ikke at ALLE foreldrene er enig i dette, men at det er gruppepress fra en foreldregjeng.

Anonymkode: 7777b...0bf

Fortsetter under...

Hurra, det er jo supert at de har blitt enige om det. Tenk på de heldige barna heller enn hvor vanskelig det blir. All forskning viser at smarttelefoner er gift for barna på alle måter så vær glad og støtt det heller enn å skrike opp i harnisk. Tenk sjæl! Bruk hue! Beskytt våre dyrebare barn!

Anonymkode: 2cf28...dac

Bra hvis de klarer dette, men skal noe til å stå i det nr de passerer 10-11 år. Men støtter foreldrene i å unngå tlf lengst mulig 

Anonymkode: 48d1b...02f

Haha. Lykke til. 
Hva med å bli enige om noe som kan gjennomføres?

Vi ble enige om å følge aldersgrenser i some. 6. kl nå og én har fått some. 

Anonymkode: ec736...76a

Annonse

Og hvilke unger tror du vinner til slutt? Det er ikke ungene som har blitt bedøva med skjerm fra de var ett år. Det er grunner til at de vellykkede er vellykkede, skjønner du.

Anonymkode: 1ccdb...399

Supert, jeg tror det blir mer og mer av det. Ser det samme i mange land, smarttelefon til barn blir mindre og mindre akseptert. 

Anonymkode: e6204...83a

Vel, det skal bli gøy når ungene begynner på fritidsaktiviteter. Her forventes det i alle fall at 5/6. klassingene må være aktive i Spond selv, og de som sykler til trening kan plutselig få beskjed om annet oppmøtested osv. De må også gjerne ha en Vipps for å kunne selge lodd i dag, og. - gjett hva, her innførte de mobilforbud på skolen så nå sitter alle med fjeset i en diger skole-iPad i friminuttene. 
Helt greit med de minste barna, da må bare foreldrene passe på å lage til en hustelefon (doro kanskje) hjemme som barna kan ringe med når de er hjemme fra skolen, om noe skulle skje. 
Vår generasjon hadde også telefon hjemme, tenk om brann, skade, innbrudd. 

Anonymkode: abcd5...919

Ser overhodet ikke noe problem med det altså.

Det er godt mulig flere foreldre ombestemmer seg om noen år, men da er det en gjennomtenkt beslutning å gå imot det de bestemte i første klasse.

Disse barna vil antagelig heller ikke få allverdens apper og sosiale medier som 8 åringer heller, selv om de får en smarttelefon etterhvert.

Heier på foreldge som tør prøve.

Anonymkode: 458f6...69a

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt greit med de minste barna, da må bare foreldrene passe på å lage til en hustelefon (doro kanskje) hjemme som barna kan ringe med når de er hjemme fra skolen, om noe skulle skje. 

Det var vel smarttelefon de ikke skulle ha, men de fleste i småskolen har sånne klokker de kan ringe med.

Anonymkode: 458f6...69a

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vel, det skal bli gøy når ungene begynner på fritidsaktiviteter. Her forventes det i alle fall at 5/6. klassingene må være aktive i Spond selv, og de som sykler til trening kan plutselig få beskjed om annet oppmøtested osv. De må også gjerne ha en Vipps for å kunne selge lodd i dag, og. - gjett hva, her innførte de mobilforbud på skolen så nå sitter alle med fjeset i en diger skole-iPad i friminuttene. 

Det er nettopp derfor det er så bra at foreldrene på hele trinnet går sammen. En familie alene kan ikke stå i mot sånt press, men når det plutselig gjelder hele laget, er det fritidsaktiviteten som må gi seg. De finner nok en løsning, det er ikke mange åra siden mobiltelefon i barneskolen var uvanlig, det fungerte da også. 

Klassisk. De ressurssterke går foran som gode eksempler. Bermen hyler opp om «hvordan skal de få holdt kontakten med venner og meldt seg på trening når de ikke har Spond?!?» og andre banale problemer som lar seg løse hvis man skrur på hjernekapasiteten. Etter et års tid følger røkla etter, og om noen år sitter folk og oppriktig lurer å hvordan foreldre kunne være så løk i hodene sine at de serverte småbarna sine internett rett i fleisen.

Anonymkode: 71740...686

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hurra, det er jo supert at de har blitt enige om det. Tenk på de heldige barna heller enn hvor vanskelig det blir. All forskning viser at smarttelefoner er gift for barna på alle måter så vær glad og støtt det heller enn å skrike opp i harnisk. Tenk sjæl! Bruk hue! Beskytt våre dyrebare barn!

Anonymkode: 2cf28...dac

image.png.eaf129d2e670bc37ae877c619665c95c.png

Anonymkode: 52983...ed3

Kudos til de som tar kampen.

Men, hos oss var ikke smarttelefonen er problem for barnet startet på ungdomsskolen. Hun fikk nemlig ikke sosiale medier før hun ble 13 år, og brukte derfor telefonen lite til annet enn å ringe. Tok vel en del bilder også, men det var det eneste.

Men da sosiale medier gjorde sitt inntog endret helle brukermønstret seg 🙈.

Anonymkode: cb8b6...9af

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er enig i at 1-3 klassinger ikke trenger tlf, men har ingen tro på at de klarer å la vær til 8 kl 😂

Jeg tror heller ikke at ALLE foreldrene er enig i dette, men at det er gruppepress fra en foreldregjeng.

Håper resten av Norges skoler følger etter. 

Anonymkode: 27a5b...76b

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det hadde jeg gitt blaffen i, mine hadde fått når jeg følte de trengte det.

Anonymkode: 2bc70...817

Nei, det hadde du ikke. Bruk huet nå før du skriver. 

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Nei, det hadde du ikke. Bruk huet nå før du skriver. 

Hvorfor hadde hun ikke det? 
Jeg hadde heller ikke fulgt den regelen! Hvorfor skal en foreldregruppe få bestemme hva jeg gir eller ikke gir til mitt barn? Hvor går grensen? 
Hva om de bestemmer at neste sommerferie får ingen lov til å dra til syden fordi det er dårlig for miljøet å fly og det blir så urettferdig fordi 3 av foreldrene på trinnet ikke har råd til det!

Er det greit?

Hi

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor hadde hun ikke det? 
Jeg hadde heller ikke fulgt den regelen! Hvorfor skal en foreldregruppe få bestemme hva jeg gir eller ikke gir til mitt barn? Hvor går grensen? 
Hva om de bestemmer at neste sommerferie får ingen lov til å dra til syden fordi det er dårlig for miljøet å fly og det blir så urettferdig fordi 3 av foreldrene på trinnet ikke har råd til det!

Er det greit?

Hi

For meg er det to helt forskjellige situasjoner. Folk drar på ferie fordi de har lyst til det, men de fleste kjøper smarttelefoner til barna fordi de føler at de må, ikke fordi de (altså foreldrene) egentlig vil det. Fordi de trenger spond eller noe sånt, eller for at barnet ikke skal bli utestengt når alle de andre har.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

For meg er det to helt forskjellige situasjoner. Folk drar på ferie fordi de har lyst til det, men de fleste kjøper smarttelefoner til barna fordi de føler at de må, ikke fordi de (altså foreldrene) egentlig vil det. Fordi de trenger spond eller noe sånt, eller for at barnet ikke skal bli utestengt når alle de andre har.

Prinsippet blir jo det samme! Hvorfor skal en foreldregruppe bestemme hva jeg kan og ikke kan gi mitt barn?

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo fordi foreldrene tillater det. Hadde en haug med foreldre satt ned foten, så måtte de brukt andre måter å kommunisere på.

Anonymkode: 25c8a...382

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Prinsippet blir jo det samme! Hvorfor skal en foreldregruppe bestemme hva jeg kan og ikke kan gi mitt barn?

De kan jo ikke det rent juridisk, men de fleste ser jo fordelen av dette, for fellesskapets beste. Det handler om å se seg selv som del av et fellesskap, og ikke bare gå rett i «DU BESTEMMER IKKE OVER MEG!!!».

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg heier på foreldregruppa. Godt at noen står i mot dette.

Anonymkode: 25c8a...382

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Klassisk. De ressurssterke går foran som gode eksempler. Bermen hyler opp om «hvordan skal de få holdt kontakten med venner og meldt seg på trening når de ikke har Spond?!?» og andre banale problemer som lar seg løse hvis man skrur på hjernekapasiteten. Etter et års tid følger røkla etter, og om noen år sitter folk og oppriktig lurer å hvordan foreldre kunne være så løk i hodene sine at de serverte småbarna sine internett rett i fleisen.

Gjem deg under en stein. Du har nok små barn selv, når barna blir 10-11 år forventes det at de kan følge opp ting og avtaler på aktiviteter. Dine kan få beskjeden med brevdue da. Vi lever i et digitalt samfunn og telefonen i seg selv er ikke problemet, det fantes da vi var små også. Problemet er at foreldre gir barna tilgang til YouTube, Snapchat, TikTok og Reddit. 
Om man kan ringe med en klokke eller ringe med en telefon er da det samme. 
Og en ren info-platform til fritidsaktivitet med tid og oppmøte er heller ikke et problem. 
Kanskje det heller er bruken av telefon disse foreldrene trenger veiledning om. 
Du har en veldig uhøflig måte å kommunisere på , du skal få problemer når ditt barn er eneste som treneren må ringe til og gi beskjeder på sin egen fritid. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Søtt.

Anonymkode: 2d0fb...7f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...