Gå til innhold

Norsk helsevesen

Anbefalte innlegg

Når hodet er overload og du står i en kjempevanskelig situasjon du ikke kan kontrollere.  Som påvirker livet på den måten at du blir totalt ødeoagt som menneske. Norsk helsevesen fungerer ikke i det hele tatt!! Det er en stor tragedie. 
Å få hjelp er ikke bare å få hjelp. Det er lange køer, avslag, purring og en må kjempe gjennom både vår, sommer og høst for å kanskje få den lille dråpen en trenger. Jeg er ressurssterk som få, men helsa mi klarer snart ikke mer. 
Jeg trodde aldri jeg skulle ta disse ordnene i min munn, men.. jeg forstår folk som tar livet sitt, som ruser seg, som blir alkoholikere, som resignerer og gir opp. 

Anonymkode: 42276...e0b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144453469-norsk-helsevesen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en styrke å be om hjelp, og for mange kreves det mye. Men hjelpen som finnes er skakkjørt. Er du avhengig av at flere instanser jobber tverrfaglig blir det enda verre. Da tror de at de er et godt nok team rundt mens ingen gjør noe

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ingen tvil om at det er noe i utsagnet "du skal være frisk for å være syk".

Anonymkode: 73717...e10

Det er helt sikkert! Jeg er ikke syk heller i den forstand, men situasjon vi står i er så umenneskelig. Ser jo nå hvor dårlig systemet fungerer 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Når annenhver nordmann trenger hjelp for et eller annet blir det jo sånn.

Anonymkode: 7a2c0...d62

Problemet vårt er jo at instansene som skal gjøre ting ikke gjør det. Blir ening om en henvisning, går 4 uker og fortsatt ikke sendt henvisningen fordi det de ikke klarer å gjøre jobben sin. 
Ansatte burde hatt et personlig ansvar for tabber og feil de gjør. Det må forventes en viss standard. Men slik blir det nok aldri 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen tvil om at det er noe i utsagnet "du skal være frisk for å være syk".

Anonymkode: 73717...e10

Det er systemet som er feil. Det jeg sliter mest med er alle oppmøter og all venting. Det burde vært mulig å gjøre ting enklere. Mange vet faktisk godt hva som er feil, og hva de behøver, men alle må gjennom samme kverna. Denne kverna er frastøtende for mange. Det burde vært mulig å gjøre ting enklere. Spesielt i offentlig sektor. Der kan det være helsefarlige tilstander.

Anonymkode: ff6c5...0e6

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det er systemet som er feil. Det jeg sliter mest med er alle oppmøter og all venting. Det burde vært mulig å gjøre ting enklere. Mange vet faktisk godt hva som er feil, og hva de behøver, men alle må gjennom samme kverna. Denne kverna er frastøtende for mange. Det burde vært mulig å gjøre ting enklere. Spesielt i offentlig sektor. Der kan det være helsefarlige tilstander.

Veldig enig! Burde vært mer privatisering med statlig støtte. Der folk får hjelp når de trenger det, samt riktige folk på rett plass .

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da det ble oppdaget alvorlig sykdom hos meg for to år siden, så stilte helsevesenet opp som bare rakker'n! En helt fantastisk profesjonalitet og varme, de er bare helt fantastiske mennesker. Jeg er evig takknemlig! 

Anonymkode: 96ecc...694

Veldig bra! Hører til sjeldenhetene 

Annonse

Så lenge man har en sykdom "etter boka" så er helsevesenet helt topp! Når man har litt mer sammensatt problematikk så svikter det stort. Jeg er selv pårørende til en som trenger mye hjelp, men fordi hun kommer seg opp på morran og klarer å dra på jobb på en god dag så er ikke spesialisthelsetjenesten rette instans. Selv ba jeg om henvisning til dps for mange år siden fordi livet ble for vanskelig. Jeg har opplevd grov omsorgssvikt, seksuelle overgrep, mobbing hele skolegangen, vold fra partnere og ett barn som har trengt ekstremt mye oppfølging. Konklusjon "du klarer å ivareta hus og arbeid, og vi anbefaler hjelp på kommunalt nivå"

Så ja. Man skal være frisk for å være syk. Får jeg kreft i morgen så får jeg hjelp. Men om jeg møter veggen og blir utbrent tar det ulidelig lang tid før det er rå å få noe særlig hjelp som hjelper. 

Anonymkode: b0c33...e41

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Da det ble oppdaget alvorlig sykdom hos meg for to år siden, så stilte helsevesenet opp som bare rakker'n! En helt fantastisk profesjonalitet og varme, de er bare helt fantastiske mennesker. Jeg er evig takknemlig! 

Anonymkode: 96ecc...694

Veldig glad for å høre at du hadde en så god opplevelse.

Dessverre så er dette i stor grad avhengig av hvilken diagnose man har. Visse diagnoser gir raskt, omfattende og god hjelp, hvor det ikke bare er ventelistegaranti, men behandlingsgaranti (de to begrepene inneholder et univers av avstand, hvor det første for mange fører ut i forverret sykdom og verre).

Hvis man ikke har en diagnose hvor det er spesifikk behandlingsgaranti innen en kort periode, så er realiteten at veldig mange går år før de blir utredet, før de ev. får startet behandling.

Der helsevesenet faktisk fungerer, der fungerer det bra og til og med veldig bra for mange. Men de aller fleste får ikke diagnoser med behandlingsgarantier, og det er da man sliter.

At politikerne har i realiteten bygget ned helsevesenet siste 40-50 årene, og helsebyråkratene bidrar ytterligere med sin inkompetanse og manglende erfaring innen helse, men likevel skal veilede politikerne som skal ta beslutninger. Det går veldig gal retning.

Men jeg er oppriktig glad for de som får en så god behandling i helsevesenet som alle burde ha fått når de trenger det.

Anonymkode: 23bda...c2d

Leit at du har slik opplevelse av helsevesenet.  

Selv har jeg bare positive ting å si om våre møter med helsevesenet. Fra fødsler til komapasient. 

Min familie har nok kostet staten noen millioner i sykehusregninger. Fire fødsler, div brudd, en med kronisk sykdom og en som lå i kunstig koma i nesten tre uker. 

Jeg er evig takknemlig for det helsevesenet vi har, og har så og si bare møtt fine folk. 

Du har nok dessverre møtt på unormalen. Håper det fikser seg snart.  

Tror nok mye også ligger i våre forventninger og krav. 

Anonymkode: 29271...cce

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selv har jeg bare positive ting å si om våre møter med helsevesenet. Fra fødsler til komapasient. 

Min familie har nok kostet staten noen millioner i sykehusregninger. Fire fødsler, div brudd, en med kronisk sykdom og en som lå i kunstig koma i nesten tre uker. 

Jeg er evig takknemlig for det helsevesenet vi har, og har så og si bare møtt fine folk. 

Og så er det jo også en del ting som ikke kan fikses av helsevesenet.

Anonymkode: a4789...d4c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I somatikken er det helt annerledes en. I psykisk helse. I somatikken har man ofte en konkret ting, som f eks fødsel. Jeg har også fått god hjelp i somatikken. 
De klarer helt enkle ting som et brudd. Men om ting er mer kompleks og det handler om psykisk helse så er det bare å glemme. Innen den kategorien handler det meste om å ha møter. Hva hadde Norge vært uten møter? Gjennom skolegangen til ene barnet vårt hadde vi x antall møter på møter på møter. Men ingen gjorde det vi ble enig om på møter. 
En gang så klikket det for mannen min. Vi satt i et møte og han gikk gjennom protokollen fra sist møte. Stilte hver enkelt til veggs og spurte om de hadde hadde gjort det vi var enig om sist. Samtlige satt der som en stort ????? Selvfølgelig hadde de ikke gjort det!!? Det er jo ikke slik det fungerer. Vi skal ha møter, men skal ikke handle må skjønne. Dette utvikler seg jo videre til helseproblemer da, og same shit møter vi der. Å snakke om å hjelpe er noe helt annet en. Å FAKTISK hjelpe! 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det vil jeg ikke si ang  Forventninger og krav. Helse loven som står skrevet i stein brytes hver eneste dag. Når helsehjelp haster og det er akutt, så bruker man ikke mange uker på å skrive en henvisning til riktig hjelp, der pasienten selv må mase og purre. Da fungerer ikke systemet. 
jeg vil si unntaket er når det fungerer. I vår kommune er det til å le/ gråte av 

Feil oppstår over alt, også i helsevesenet.  Men generelt er norsk helsevesen veldig bra og jeg er superglad for at jeg bor i Norge hvor alle har rett til helsetjenester uavhengig av lommeboka.  Perfekt er det ingen plasser, og feil kan skje.  Men i det store og det hele har vi et veldig bra helsevesen. 

Anonymkode: afd21...a07

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Feil oppstår over alt, også i helsevesenet.  Men generelt er norsk helsevesen veldig bra og jeg er superglad for at jeg bor i Norge hvor alle har rett til helsetjenester uavhengig av lommeboka.  Perfekt er det ingen plasser, og feil kan skje.  Men i det store og det hele har vi et veldig bra helsevesen. 

Anonymkode: afd21...a07

Feil oppstår absolutt i helsevesenet som alle andre steder, men selv om alle har rett på lik behandling betyr det ikke at det er sånn i realiteten. Brekker du beinet får du gips og kanskje en operasjon, fysioterapi og tilrettelegging. Møter du veggen må du kjempe for å få samme behandling. Får du ett rusproblem kan du bare glemme det, med mindre du går privat. Man skal være frisk for å være syk. Som pårørende til ett veldig psykisk sykt barn, og som ansatt i spesialisthelsetjenesten rus og psykiatri, så er dette helt normalt. Man får ikke hjelp, med mindre man har noen som hjelper deg, eller selv slår i bordet. 

Anonym bruker skrev (På 31.3.2025 den 5.46):

Nei, faktisk ikke. Men de som har hatt en dårlig opplevelse roper høyest.

Anonymkode: 1edae...b82

Det tror jeg du har rett i, det bruker å være slik. Jeg har aldri hatt noe å utsette på de som jobber med helse i Norge. Bare skryt fra meg. Men jeg mener at de har elendige arbeidsforhold, og at systemet er alt for lite effektivt. Det er alt for mye venting, henvisninger som tar tid, og kø. Det er slik at en tenker at vi skal vente oss frisk. Det er skammelig at det er mye raskere å få bilen inn til reparasjon enn kroppen.  Vi burde hatt et stort overskudd av behandlingskapasitet. 

Anonym bruker skrev (På 31.3.2025 den 8.47):

Så lenge man har en sykdom "etter boka" så er helsevesenet helt topp! Når man har litt mer sammensatt problematikk så svikter det stort. Jeg er selv pårørende til en som trenger mye hjelp, men fordi hun kommer seg opp på morran og klarer å dra på jobb på en god dag så er ikke spesialisthelsetjenesten rette instans. Selv ba jeg om henvisning til dps for mange år siden fordi livet ble for vanskelig. Jeg har opplevd grov omsorgssvikt, seksuelle overgrep, mobbing hele skolegangen, vold fra partnere og ett barn som har trengt ekstremt mye oppfølging. Konklusjon "du klarer å ivareta hus og arbeid, og vi anbefaler hjelp på kommunalt nivå"

Så ja. Man skal være frisk for å være syk. Får jeg kreft i morgen så får jeg hjelp. Men om jeg møter veggen og blir utbrent tar det ulidelig lang tid før det er rå å få noe særlig hjelp som hjelper. 

Siden du har jobb, og dermed muligens har råd om du prioriterer: Har du vurdert privat psykolog? 

Jeg har fått god hjelp for traumer fra seksuelle overgrep. EMDR-behandling fungerer som bare det og har god evidens. Ikke trenger man så mange behandlinger heller for å få overraskende stor effekt. Mitt liv er forandret.

Anonymkode: 4c643...2f7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Feil oppstår absolutt i helsevesenet som alle andre steder, men selv om alle har rett på lik behandling betyr det ikke at det er sånn i realiteten. Brekker du beinet får du gips og kanskje en operasjon, fysioterapi og tilrettelegging. Møter du veggen må du kjempe for å få samme behandling. Får du ett rusproblem kan du bare glemme det, med mindre du går privat. Man skal være frisk for å være syk. Som pårørende til ett veldig psykisk sykt barn, og som ansatt i spesialisthelsetjenesten rus og psykiatri, så er dette helt normalt. Man får ikke hjelp, med mindre man har noen som hjelper deg, eller selv slår i bordet. 

Nå er det vesentlig enklere å behandle et brukkent ben eller et magesår enn psykiske problemer. Jeg tror kanskje folk må roe ned forventningene sine litt. Det er ikke sånn at du kan få en psykolog, og så blir du på magisk vis kvitt de mentale problemene dine. Det er ikke engang sikkert at det hjelper i det hele tatt.

Dessuten bør folk bli langt flinkere til å ta vare på sin egen helse, både den fysiske og mentale. Spise sunt, trene, bevege seg, være ute i naturen, omgi seg med gode mennesker. Dette har mer å si for den psykiske helsa enn noen timer hos psykolog. Men folk er blitt så vant til at alle andre skal ordne opp for dem. Du kan tidoble ressursene i helsevesenet, og det vil likevel ikke hjelpe, folk vil bare be om MER hjelp.

Anonymkode: 7a2c0...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...