Gå til innhold

Hundefolk - langline

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hund selv, men har sett og skjønt at noen bruker langline som henger løst bak hunden for trening. I dag på tur ble jeg høyst ufrivillig deltager i en skummel situasjon. Jeg gikk tur på en grusvei sammen med en venninne. Barna hennes (små) syklet foran oss. Så kom det plutselig byksende en stor hund med mange meter line bak seg. Den hoppet på og dyttet overende det ene barnet, løp mot det andre, linen viklet seg inn i sykkelen og det første barnet som ble dratt etter hunden. Jeg løp i mellom og hunden hoppet så på meg, kastet seg rundt og virket veldig stresset fordi den satt fast og kavet og spratt. Ingen eiere var å se. Venninne fikk løsnet linen og bandt hunden i et tre og så trakk vi oss utenfor rekkevidde og trøstet barn. Etter en stund kom eierne ruslende og lurte strengt på hvorfor vi hadde bundet hunden. Vi fortalte og da sa de at det ikke var båndtvang enda og at det var lov å ha hunden løs og at den sikkert bare var på vei til bilen når vi kom i veien for den. Jeg trodde langline var slik at man skulle trå på den om hunden gikk for langt unna eller ikke svarte på innkalling. Ikke at man kan slippe hunden av syne bare fordi den har langline, men det hevdet de. Er det jeg som er på jordet?

Anonymkode: d737d...5f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Langline brukes for å ha kontroll på hunden selv om du slipper den litt fra deg ja, f.eks for å trene innkalling. Da kan du tråkke på linen om hunden ikke hører.

Ville aldri latt en hund i line løpe avgårde, som du forteller kan den jo vikle seg inn i ting og sette seg fast.

Båndtvangen starter 1.april og er til for å beskytte viltet (og barna deres), langline har ingenting med den saken å gjøre...

Anonymkode: d3a58...402

Skrevet

Selv om det ikke er båndtvang skal man ha hunden under kontroll slik at den ikke kan gjøre skade eller volde ulempe for andre. Å bare la hunden stikke av med langline er både uaktsomt for andre, men også farlig for hunden som kan sette seg fast. Det skjer årlig mange ganger at hunder blir sittende fast i dagesvis før de blir funnet pga av langline eller flexibånd.

Dessverre er det dårlige hundeeiere overalt og de ødelegger mye for de av oss som følger reglene. 

Skrevet

Nei, du er overhodet ikke på jordet! 

Man skal til enhver tid ha kontroll på hunden og langline skal brukes nettopp slik du sier. Om det er båndtvang eller ikke, kommer an på flere ting, som lokale (kommunale) bestemmelser, type område dere var i osv. Generelt er det båndtvang fom. 1. april, men f.eks. her jeg bor og der jeg har hytte er det båndtvang hele året. 

Anonymkode: 3b3fd...fb5

Skrevet

Båndtvang er for at hunder ikke skal ta sau og vilt. Man skal aldri la hunden gå løs uten at man har kontroll på den. Bpndtvang eller ei 

Anonymkode: e0586...5f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, du er overhodet ikke på jordet! 

Man skal til enhver tid ha kontroll på hunden og langline skal brukes nettopp slik du sier. Om det er båndtvang eller ikke, kommer an på flere ting, som lokale (kommunale) bestemmelser, type område dere var i osv. Generelt er det båndtvang fom. 1. april, men f.eks. her jeg bor og der jeg har hytte er det båndtvang hele året. 

Anonymkode: 3b3fd...fb5

Hvor bor du egentlig?

Anonymkode: d7e6c...cdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...