Gå til innhold

Hepatitt A vaksine og reiser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta hepatitt A vaksine før en reise i sommer. Leser at dose 2 tas 6-12 mnd etter. Må/bør dose 2 tas? 

Hvis jeg ikke tar dose 2, må jeg ta ny vaksine før en evt neste reise? Kun 2 doser gir livslang beskyttelse?

Anonymkode: e4c46...282

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja den må tas for å få beskyttelse i flere tiår. Gjøres ikke det beskyttter den i 1 år. 
Jeg lurer på hvorfor du må spørre om dette? For det første er det enkelt å google, for det andre, hvorfor tror du ta man skal ta en dose 2, hvis det ikke er pga lengre beskyttelse?

Anonymkode: cbbd9...b91

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja den må tas for å få beskyttelse i flere tiår. Gjøres ikke det beskyttter den i 1 år. 
Jeg lurer på hvorfor du må spørre om dette? For det første er det enkelt å google, for det andre, hvorfor tror du ta man skal ta en dose 2, hvis det ikke er pga lengre beskyttelse?

Hva feiler deg, dårlig dag?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså; dette står ganske greit forklart på nettet. Ett Google-søk hadde tatt deg kortere tid enn å skrive dette innlegget😜

Anonymkode: 2eb03...766

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, bare lurer på hvorfor du valgte å bruke den lengste veien til svaret, istedenfor den korteste. Det er ikke vanskelig å skrive «hepatitt vaksine» i google for å få et umiddelbart svar. Og hva tenker du den andre vaksinen var til hvis den ikke var for å forlenge beskyttelsen? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nei, bare lurer på hvorfor du valgte å bruke den lengste veien til svaret, istedenfor den korteste. Det er ikke vanskelig å skrive «hepatitt vaksine» i google for å få et umiddelbart svar. Og hva tenker du den andre vaksinen var til hvis den ikke var for å forlenge beskyttelsen? 

Hvem vet. Ikke alle har kunnskap eller interesse når det kommer til vaksiner. Covid vaksinen var både én, to og tre doser og for alt jeg vet er de ikke livsvarig immune de med 2 (eller 3) doser. Kjenner flere som fikk covid etter 3 vaksiner. Så hvorfor skal det være en selvfølge at 2 doser hepatitt vaksine gir livsvarig beskyttelse? Det som er en selvfølge for deg er ikke nødvendigvis det for alle andre. 

Å ta en dose til etter reisen kunne for alt jeg vet vært for sikkerhets skyld, ikke for livsvarig beskyttelse. Alt er ikke en selvfølge selv om du vet svaret.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvem vet. Ikke alle har kunnskap eller interesse når det kommer til vaksiner. Covid vaksinen var både én, to og tre doser og for alt jeg vet er de ikke livsvarig immune de med 2 (eller 3) doser. Kjenner flere som fikk covid etter 3 vaksiner. Så hvorfor skal det være en selvfølge at 2 doser hepatitt vaksine gir livsvarig beskyttelse? Det som er en selvfølge for deg er ikke nødvendigvis det for alle andre. 

Å ta en dose til etter reisen kunne for alt jeg vet vært for sikkerhets skyld, ikke for livsvarig beskyttelse. Alt er ikke en selvfølge selv om du vet svaret.

Derfor kunne du enkelt finne svaret på en seriøs nettside med ett enkelt google-søk🤪

Anonymkode: 2eb03...766

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...