Anonym bruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Jeg skulle ønske jeg hadde studert mens jeg var ung og fri. Vært ordentlig student uten ansvar. Og da kanskje hatt sjanse på drømmejobben. Ville du tatt noen andre valg i privaten eller utdannelse om du var 20 år nå? Anonymkode: 1c903...d7a
Anonym bruker Skrevet 30. mars #2 Skrevet 30. mars Ja, det hadde jeg nok. Jeg har ingen utdannelse og fikk barn da jeg var 20. Jeg har klart meg godt og jobbet meg frem til en okay stilling, men jeg har aldri bodd noe annet sted og skulle ønske jeg fikk opplevd mer før jeg fikk barn. Derfor er jeg så glad for at barna mine studerer, reiser og utforsker voksenlivet uten å ansvar for andre enn seg selv. Anonymkode: 3e6b5...bf9
Anonym bruker Skrevet 30. mars #3 Skrevet 30. mars Nei. Egentlig ikke. Valgene mine har ført til der jeg er nå og jeg ville ikke vært på en annen plass eller risikert å ikke ha barna mine. Om man ser bort fra det, så var mitt problem dårlig selvtillit. Jeg ble mobbet, utestengt og lurt opp i vanskelige situasjoner fra midten av barneskolen og ut ungdomsskolen. Jeg hadde lav selvfølelse; en grunnfølelse av å ikke være velkommen/at ingen ønsket meg der og jeg stolte aldri helt på andre (spesielt ikke om de sa noe positivt) for jeg var blitt lurt så mange ganger. Akademisk ville jeg ikke valgt annerledes. Skulle jeg gjort det om igjen nå ville jeg vært med på fadderuken, vært med i kollokviegrupper, meldt meg på aktiviteter og våget å bli kjent med andre. Jeg har få venner fra studietiden fordi jeg ikke våget å bli kjent med noen. Og skulle jeg gitt råd til andre unge voksne ville jeg rådet dem til å velge en partner med omhu. Dette er ikke basert på egne erfaringer (jeg har et godt ekteskap), men jeg har venner som tolererte sin partners dårlige egenskaper og som nå sliter med at barna har arvet dette (arv og litt miljø). Man bør finne seg en partner der de tåler at barna arver partners egenskaper. Anonymkode: 44c87...0e4
Anonym bruker Skrevet 30. mars #4 Skrevet 30. mars Nei, egentlig ikke. Jeg har bodd flere steder i Norge, studert og fikk ikke mitt første barn før jeg var 27 år. Litt usikker på om jeg hadde valgt samme mannen om jeg skulle valgt på nytt, men vi har nå hatt et helt ok liv sammen, fått fire barn og skal nå blir besteforeldre. Tror neppe det kunne blitt bedre med noen annen... Anonymkode: 157e6...10b
Anonym bruker Skrevet 30. mars #5 Skrevet 30. mars Ja, jeg tror kanskje jeg hadde studert noe annet. Jeg valgte en på mange måter "trygg" generell utdanning, men angrer litt på at jeg ikke forsøkte meg på noe mer spenstig, som arkitektur. Anonymkode: 3928d...1bb
Anonym bruker Skrevet 30. mars #6 Skrevet 30. mars Nei, valgene har gjort meg til den jeg er i dag. Barna ville jeg aldri valgt bort, fikk min første tidlig. Jeg er stolt av å fullføre utdannelsen, at jeg jobbet meg opp og nå driver mitt eget. Men, jeg skulle nok gjerne gitt meg selv en rakere rygg, stolt mer på meg selv, vært mer på vakt rundt enkelte mennesker jeg har møtt på veien jeg opplever utnyttet min usikkerhet og manglende erfaring. Anonymkode: 52597...18e
Anonym bruker Skrevet 30. mars #7 Skrevet 30. mars Jeg møtte mannen min da jeg var 22, han 30. Han hadde klarE tanker på hva han ønsket i livet, og det inkluderte trygget og egeneid bolig (han leide frem til han var 28). Jeg visste ikke helt hva jeg ville og ble med på hans reise. Hvis jeg ikke hadde møtt han, eller slått meg ned med noen andre akkurat da, så hadde nok den største forskjellen for meg vært at jeg i større grad hadde reist til mange verdenshjørner. Kanskje bare i ferier, eller jeg hadde spart opp til en lengre jorda rundt aktig tur. På den annen side, ville jeg mest sannsynlig ikke eid egen bolig og jeg hadde ikke blitt lenge nok i stillinger til at jeg hadde jobbet meg oppover i jobbsystemet. Så jeg hadde ikke hatt samme friheten som jeg har nå, fordi jeg i større grad er økonomisk uavhenging. Mange av de jeg kjenner som levde ut drømmen med reising og lite tilknytning i 20-årene har det trangere økonomisk enn meg. Selv de som er høyere utdannet enn meg (jeg har kun en fagskole og ingen annen utdanning). Men jeg tror det hadde vært verdt det å reist mer i 20-30- alderen enn å betale masse ned på boliglån. Anonymkode: 03394...dba
Himmel og hav Skrevet 30. mars #8 Skrevet 30. mars (endret) De store trekkene og de store valgene ville jeg ikke endret på. Det var de som førte meg hit, og her har jeg et godt liv. Det jeg ville endret på var å ikke følge fornuften hele tida. Jeg valgte derfor vekk et fag som jeg hadde veldig lyst til å ta og tok heller noe som var et langt kjedeligere, men veldig fornuftig valg. Jeg skulle ønske jeg hadde turt å takke ja til noen tilbud jeg fikk. Jeg takket nei, og det handlet nok om manglene selvtillit. På den andre siden, om jeg skulle vært 20 igjen nå så hadde jeg jo vært på det samme stedet og antagelig valgt likt, for selvtilliten og erfaringen har jo kommet med årene. Endret 30. mars av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 30. mars #9 Skrevet 30. mars Jeg ville tatt en kort utdannelse og blitt håndverker. Det er mye mer lønnsomt enn en lang akademisk. Som håndverker kan du etablere det veldig raskt. Kroppsarbeid er tydeligvis idealet i Norge. 20-åringer med capsen bak fram i BMW til en million. Anonymkode: 0df68...0b9
Anonym bruker Skrevet 30. mars #10 Skrevet 30. mars Er fornøyd med utdannelsen min, og de valgene jeg tok den gangen. Men hadde jeg valgt om igjen hadde jeg gjort det bedre på vgs og studert juss. Anonymkode: 97664...715
Anonym bruker Skrevet 30. mars #11 Skrevet 30. mars Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg ville tatt en kort utdannelse og blitt håndverker. Det er mye mer lønnsomt enn en lang akademisk. Som håndverker kan du etablere det veldig raskt. Kroppsarbeid er tydeligvis idealet i Norge. 20-åringer med capsen bak fram i BMW til en million. Anonymkode: 0df68...0b9 Hvor godt det lønner seg med en håntverksutdanning varierer jo mye, men det skulle bare mangle at de som faktisk produserer noe tjener godt. I utgangspunktet burde jo de viktigste yrkene bære best betalt og viktigst er det å skaffe folket vann, mat, jus, varme, hrlse og trygghet. Anonymkode: f5442...48c
Anonym bruker Skrevet 30. mars #12 Skrevet 30. mars Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor godt det lønner seg med en håntverksutdanning varierer jo mye, men det skulle bare mangle at de som faktisk produserer noe tjener godt. I utgangspunktet burde jo de viktigste yrkene bære best betalt og viktigst er det å skaffe folket vann, mat, jus, varme, hrlse og trygghet. Anonymkode: f5442...48c Jeg mener det er feil at de som banker spiker eller kobler strømledninger tjener flere hundre tusen mer enn de som passer barna våre. Det samme gjelder de som jobber i bank og passer pengene våre, de burde heller ikke tjent flere hundre tusen kroner mer enn de som passer våre barn eller besteforeldre. Anonymkode: 0df68...0b9
Anonym bruker Skrevet 30. mars #13 Skrevet 30. mars Har det egentlig slik jeg ønsker, traff mannen da jeg var 18, har jobbet i samme yrke siden jeg var 19 og trives fortsatt, bygget hus, vi har reist mye rundt om kring med barna så det er heller ikke et savn. Anonymkode: 19111...41c
Anonym bruker Skrevet 30. mars #14 Skrevet 30. mars Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg ville tatt en kort utdannelse og blitt håndverker. Det er mye mer lønnsomt enn en lang akademisk. Som håndverker kan du etablere det veldig raskt. Kroppsarbeid er tydeligvis idealet i Norge. 20-åringer med capsen bak fram i BMW til en million. Anonymkode: 0df68...0b9 Veldig veldig mange av de som tar yrkesutdanning og driver med kroppsarbeid tidlig i sin yrkeskarriere må jo videreurdanne seg når de har holdt på et par tiår da. Veldig mange som var dyktige tømrere i 20 årene tar fagskole eller annen videreutdanning 15 år senere og slutter ha de tunge jobbene. Men du sammenligner jo offentlig og privat næringsliv, det kan man virkelig ikke gjøre. I det private, hvor man faktisk generer penger med jobben man gjør, tjener man penger etter hva man faktisk genererer. I det offentlige generer man ikke penger på samme måte, og det er nødt til å være et tak på hvor stor utgift det skal være for samfunnet å ha folk i de offentlige stillingene. Anonymkode: 157e6...10b
Anonym bruker Skrevet 30. mars #15 Skrevet 30. mars Da kunne jeg angret på at jeg ble med noen i familien i bil som ble truffet front mot front, store smerter 24/7 i nesten 20 år. Hver dag er vanskelig, ingen venner, mye ensom. Men kan ikke angre på noe. Det er erfaring og livet. Anonymkode: 3d266...b29
Anonym bruker Skrevet 30. mars #16 Skrevet 30. mars Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg ville tatt en kort utdannelse og blitt håndverker. Det er mye mer lønnsomt enn en lang akademisk. Som håndverker kan du etablere det veldig raskt. Kroppsarbeid er tydeligvis idealet i Norge. 20-åringer med capsen bak fram i BMW til en million. Anonymkode: 0df68...0b9 Det er det dummeste jeg har hørt. Du er antakelig ikke norsk selv, utfra hvordan du ordlegger deg, og har for store tanker om hva verden skylder deg og din "lange" utdannelse. Anonymkode: 1c903...d7a
Anonym bruker Skrevet 30. mars #17 Skrevet 30. mars Jeg hadde valgt en annen utdannelse enn det jeg har. Ellers er jeg fortsatt kjempefornøyd med mannen jeg valgte (og som valgte meg). Angrer heller ikke på de tre barna mine. Anonymkode: 60daa...a5d
nerdybirdy Skrevet 30. mars #18 Skrevet 30. mars Ville valgt samme utdannelse og samme mann🥰 men ville vært mer «på» etter utdanning og sørger for å sikre meg flere muligheter! Var litt sjenert og tenkte muligheter ville komme rekende på ei fjøl på bakgrunn av utdanning…..tror jeg hadde endt opp samme sted, men kanskje kommet dit fortere og stresset mindre 😉
Anonym bruker Skrevet 31. mars #19 Skrevet 31. mars Jeg gjorde mitt beste og det jeg måtte ift økonomi og psykisk helse (jeg var udiagnostisert autist og fra en familie som jeg ikke kunne bo i lenger enn jeg måtte, og jeg har aldri hatt noe økonomisk støtte. Jeg har jobbet siden jeg var 13-14 år). Skulle gjerne hatt frihet og støtte til å følge drømmen, men mye skulle vært annerledes for at jeg skulle kunne valgt det jeg ønsket. Så det ville nok blitt det samme uansett. Anonymkode: 92cdb...d2e
Anonym bruker Skrevet 31. mars #20 Skrevet 31. mars Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg ville tatt en kort utdannelse og blitt håndverker. Det er mye mer lønnsomt enn en lang akademisk. Som håndverker kan du etablere det veldig raskt. Kroppsarbeid er tydeligvis idealet i Norge. 20-åringer med capsen bak fram i BMW til en million. Anonymkode: 0df68...0b9 Har vi vokst opp i samme land? Håndverker har lenge vært det studieforløpet man puttet de som ikke passet inn på studiespesialisering. Lærlinglønnen er ikke spesielt høy, de som kjører rundt i dyr bil i 20-årene bor nok gratis hjemme. Bra om håndverker blir et mer anerkjent yrke. Viktig yrke. Anonymkode: 52597...18e
Anonym bruker Skrevet 31. mars #21 Skrevet 31. mars Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg mener det er feil at de som banker spiker eller kobler strømledninger tjener flere hundre tusen mer enn de som passer barna våre. Det samme gjelder de som jobber i bank og passer pengene våre, de burde heller ikke tjent flere hundre tusen kroner mer enn de som passer våre barn eller besteforeldre. Anonymkode: 0df68...0b9 Jeg er til en viss grad enig, men bare til en viss grad. Det er en ballanse mellom at vi trenger de dyktigste menneskene til de viktigste jobbene og de vanskeligste jobbene. Å passe barn og å hente søppel er for eksempel jobber som krever relativt lav iQ, men bra fysikk og de må tåle det mange andre ville oppfatte som dårlige arbeidsforhold. Jeg synes ikke det er så enkelt å vurdere det opp mot de som sitter på et varmt kontor, med mulighet for hjemmekontor, men har ansvar for at renovasjonsetaten eller kommunens barnehager fungerer slik de skal. Det har størst konsekvenser om de som har det overordnede ansvaret er flinke eller dårlige i jobben, men det synes ikke så direkte. Når det gjelder snekkere og blikkenslager jobber de som regel i det private og folk er villige til å betale. Alternativet måtte da være å beskatte dem hardere eller gjøre alle jobber offentlige. Jeg vet ikke om det hadde vært bedre. Anonymkode: f5442...48c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå