Gå til innhold

Trening i arbeidstiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ordning på jobb med mulighet for å bruke en time i uka til betalt trening i arbeidstiden. Det er ikke gitt spesielle retningslinjer for hvordan timen kan brukes. Vi har fleksitid og det er ikke noe treningsrom eller liknende på vår lokasjon. Hvordan gjør dere andre som har tilsvarende avtale det? Det er jo dumt å legge treningen til kjernetid, men er det greit å dra hjem fra jobb og så trene?

Anonymkode: d39e6...9fc

Skrevet

Det vanlige er vel å komme for sentraler gå for tidlig en dag for å trene.

Om du skal kjøre hjem, skifte, trene, dusje også dra tilbake på jobb blir det jo ikke rare økta på en time.

Anonymkode: 46856...056

Skrevet

Vi har trening i arbeidstiden, og jeg bruker timen på løping en dag jeg har hjemmekontor. 

Hvis du ikke kan ha hjemmekontor, ville jeg brukt timen på en gåtur mens jeg er på kontoret. 

Anonymkode: f6feb...6f7

Skrevet

Jeg kjenner noen som har trening i arbeidstiden, men de har to timer trening i løpet av en uke. De har dusj på arbeidsplassen så der er det noen som løper på morgenen og da kommer en halvtime etter de andre hver morgen, det er noen som går lange turer i lunsjen og så er det noen som kutter ned arbeidsdagen med to timer en av dagene og tar all trening da. 

Anonymkode: 73084...d9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner noen som har trening i arbeidstiden, men de har to timer trening i løpet av en uke. De har dusj på arbeidsplassen så der er det noen som løper på morgenen og da kommer en halvtime etter de andre hver morgen, det er noen som går lange turer i lunsjen og så er det noen som kutter ned arbeidsdagen med to timer en av dagene og tar all trening da. 

Anonymkode: 73084...d9f

"Problemet" hos oss er kombinasjonen med fleksitid. Vi har en ganske kort kjernetid. Da er det upraktisk at folk ikke r til stede. Ellers jobber vi når vi vil. Noen jobber lange dager noen dager og veldig korte dager andre dager. Noen starter klokka 7 og andre klokka 10 for eksempel. Da er det ikke så lett å vite hva som er "i arbeidstiden".

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

"Problemet" hos oss er kombinasjonen med fleksitid. Vi har en ganske kort kjernetid. Da er det upraktisk at folk ikke r til stede. Ellers jobber vi når vi vil. Noen jobber lange dager noen dager og veldig korte dager andre dager. Noen starter klokka 7 og andre klokka 10 for eksempel. Da er det ikke så lett å vite hva som er "i arbeidstiden".

Du greier ikke å sortere ut egen arbeidstid og trening? Da trenger du virkelig sko med borrelås.

Anonymkode: 8283a...11f

Skrevet

Der jeg jobbet før hadde vi 1 time trening i uke, men det måtte være direkte før eller etter jobb og kunne ikke utløse overtid. Ingen brukte det i kjernetid, men enten ved å sykle / gå til jobb eller jogge en tur rett før eller etter jobb. Vi hadde dusj på jobb da,og vanlig kjernetid (9-15). 

Anonymkode: 14857...514

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du greier ikke å sortere ut egen arbeidstid og trening? Da trenger du virkelig sko med borrelås.

Anonymkode: 8283a...11f

Jeg har en jobb der det for eksempel er helt greit å komme på jobb klokka 9 for å ha en rolig morgen med ungene og å gå hjem klokken 14 for å hente tidlig i barnehagen  for så å heller jobbe på kvelden eller på lørdag for å få full arbeidsuke. 

En vanlig uke trener jeg ca 4 timer, men ikke noe av det er i kjernetiden. Vil du da si at jeg kan eller ikke kan føre trening i arbeidstiden? Jeg tror ikke borrelåser vil hjelpe meg å avgjøre det spørsmålet 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Der jeg jobbet før hadde vi 1 time trening i uke, men det måtte være direkte før eller etter jobb og kunne ikke utløse overtid. Ingen brukte det i kjernetid, men enten ved å sykle / gå til jobb eller jogge en tur rett før eller etter jobb. Vi hadde dusj på jobb da,og vanlig kjernetid (9-15). 

Anonymkode: 14857...514

Vi har sjelden mulighet for overtidsbetaling, alt ekstraarbeid skal i utgangspunktet tas ut som avspasering så den problemstillingen har ikke vi. Jeg går uansett 20 minutter til og 20 minutter fra jobb hver dag, så jeg kan sånn sett føre det på det, men føler ikke at det er "trning".

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en jobb der det for eksempel er helt greit å komme på jobb klokka 9 for å ha en rolig morgen med ungene og å gå hjem klokken 14 for å hente tidlig i barnehagen  for så å heller jobbe på kvelden eller på lørdag for å få full arbeidsuke. 

En vanlig uke trener jeg ca 4 timer, men ikke noe av det er i kjernetiden. Vil du da si at jeg kan eller ikke kan føre trening i arbeidstiden? Jeg tror ikke borrelåser vil hjelpe meg å avgjøre det spørsmålet 😉

Hvorfor tenker du at du må trene i kjernetiden for at det skal utløse rett på «trening i arbeidstiden»?

selv om du har fleksible arbeidstid og liten kjernetid så har arbeidsdagen din en ordinær starttid og sluttid. F.eks. 0800-1600. I tillegg skal du ha en ytre ramme. Dette kan f.eks. være 0600 - 2100. 

dersom dere har avtale om trening i arbeidstiden skal denne avtalen fortelle deg hvordan du skal registrere tiden og hva som er avtalt. Vi kan f.eks. trene en time mellom 0800 og 1545, og registrere dette i tidsbanken. Evt kan jeg trene to timer utenfor arbeidstid (men innenfor ytre ramme) og registrere en plusstime. 

Du må rett og slett lese avtalen dere har på din arbeidsplass for å vite hva som gjelder på din arbeidsplass. 

Anonymkode: c0321...b6a

Skrevet

Så lenge du tilsammen ikke jobber mer enn 7,5 timer (eller 8 hvis du ikke har betalt lunsj) så kan du føre opp timen med trening den dagen. Med andre ord, du jobber 6,5 timer og trener en time. 
Det er det samme når på dagen du trener, så lenge det ikke er definert at det må skje i kjernetid.

Anonymkode: 2c9e7...a32

Skrevet

Har samme ordning. Regelen hos oss er at vi trener sammen med kollegaer. Dette er et sosialt gode som skal fremme godt arbeidsmiljø. Så enten deltar vi på løpe grupper, spinning (firmaet leier spinningsal en gang i uka med trener), svømming ol. Det er ikke lov å avspasere 1 time i uka for å trene alene. 

Anonymkode: 64082...0c1

Skrevet

Hos oss gjelder trening «i vid forstand», altså du kan f.eks gå seg en tur. Vi logger en time ekstra i tidsbanken, hent uanhengig av om vi trener før jobb, i løpet av jobbdagen eller etter at vi har gått hjem.

Anonymkode: a7ef4...085

Skrevet

Vår trening i arbeidstiden må skje innenfor ordinær arbeidstid 8-16, selv om vi har fleksitid. Fungerer veldig fint. Som regel drar jeg fra jobb kl 15.00 den dagen jeg trener, og skriver timer til 16.00. Bruker da noe tid på å komme meg til treningssenteret først, så selve treninga er kanskje 15.30 til 16.30. Opplever at det regnes som innenfor gjeldende regler.

Anonymkode: 8b44d...34e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...