Gå til innhold

Er det sånt som dette dere Trump supportere hyller?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når du ser på de tiltakene presidenten gjør i dag, hvordan tenker du det vil hjelpe de fattige og sågar middelklassen? Hvordan tenker du at de blir mindre undertrykt av å ikke ha råd til helsehjelp eller utdannelse?

Anonymkode: 28fc1...0be

Fordi det jeg snakker om er frihet, ikke penger.

Jeg snakker om demokrati, ikke materiell velstand. 

Litt på sidelinjen her altså, men hva hjelper det med utdannelse når man ikke gjenkjenner Marie Antoinette-referansen, ikke forstår språklige bilder, tror at det å jage vekk terrorister er å hindre ytringsfriheten, osv osv osv, som man ser her inne i Norge hvor alle har gratis skolegang. Mange - jeg snakker ikke om kjønn her - hadde faktisk hatt det mye bedre og vært mye mer til nytte om de hadde blitt plassert ved kjøkkenbenken og holdt seg der. De kunne for eksempel også pleiet syke mennesker, man trenger - tro det eller ei - ikke en doktorgrad for å kunne gjøre det. 

Anonymkode: 042d3...0da

Fortsetter under...

Østerdølen skrev (6 timer siden):

Det er vel bare vi som lyver, for Trump har aldri sagt det. Og har han sagt det, er det ikke ment slik vi tolker det. Og har han faktisk sagt det, er det verken så farlig eller så har mange andre sagt det samme tidligere. Er det ikke det som er gjengs forklaring på alle uttalelser/ gjerninger fra Donald Trump?!

Jepp. Og vi klarer ikke å lese annet enn dagbladet og vg for informasjon, noe annet er vi for dumme og uopplyste for.

Hi

Anonymkode: cb0e1...c2c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

La oss se i USA om et år eller to

• hvor mye som har bestått av et rettferdig rettssystem der selv presidenter og de rike må følge loven
  • hva som har bestått av et rettferdig valgsystem der også fattige får mulighet til å stemme
  • hva som består av det offentlige helsevesenet der også de fattige kan få behandling og vaksiner
    • hvor mange som har dødd av meslinger grunnet manglende vaksine fordi de enten ikke har råd til det eller fordi helseministeren sier at alle vaksiner er tøys
  • hva som er igjen av seriøs medisinsk forskning og forskning på miljøvern
  • hva som er igjen av insentiver for miljøvennlige alternativer og miljøvennlig energi
  • hva som er igjen av NASA vs Space X
  • hva som er igjen av muligheter for de fattige til å ta høyere utdanning
  • hva som er igjen av trygdeordninger for de som er syke eller skadet og dermed utenfor arbeidslivet
  • hva som er igjen av USA våpenindustri når presidenten forfekter at de selger nedskalerte jagerfly til utlandet fordi de skal være underlegne i en eventuell krig mot USA
  • hvor mye det er igjen av ytringsfriheten
  • hvor mye sannferdigheten det er igjen av det presidenten og de rundt ham ytrer. Hvor mye sannferdighet det er igjen av referat som skrives  
  • hva som er igjen av vanlige avtaler og hva som er erstatte av USA forsøk på å kjøpe det de vil ha, true det til seg eller sette høye sanksjoner
  • osv

USA er på vei mot å ødelegge sitt eget omdømme, sine relasjoner og sin egen økonomi. De er på vei til å bygge et oligarki der de rikeste får det bedre på bekostning av de fleste andre. For de fattigste kan det bli katastrofalt. Dårlige offentlige skoler, dårlig offentlig helsevesen, virkningene fra klimaendringer påvirker ikke eliten noe særlig. De går privat og kan bygge nye hus i områder som ikke er rammet av klimaendringer. Er det kø på veien, flyr de over. Bryter de lover betaler eller truer de seg ut av det. 

Europa kommer styrket ut av dette. Her har man forstått, litt sent, at man må handle. Forsvar blir rustet opp, ofte med andre leverandører enn amerikanske, og samholdet mellom land i Europa styrkes. 

Mange amerikanere begynner allerede å se det, men 4 år med dette kan bli hardt for landet deres. De som har minst, de med dårligst betalte jobber og liten mulighet for dyre helseforsikringer kommer til å tape stort i dette ser det ut som. 

Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det jeg snakker om er frihet, ikke penger.

Jeg snakker om demokrati, ikke materiell velstand. 

Litt på sidelinjen her altså, men hva hjelper det med utdannelse når man ikke gjenkjenner Marie Antoinette-referansen, ikke forstår språklige bilder, tror at det å jage vekk terrorister er å hindre ytringsfriheten, osv osv osv, som man ser her inne i Norge hvor alle har gratis skolegang. Mange - jeg snakker ikke om kjønn her - hadde faktisk hatt det mye bedre og vært mye mer til nytte om de hadde blitt plassert ved kjøkkenbenken og holdt seg der. De kunne for eksempel også pleiet syke mennesker, man trenger - tro det eller ei - ikke en doktorgrad for å kunne gjøre det. 

Hvordan har man demokrati når de fattige ikke har råd til pass og dermed ikke får stemt? 
Frihet til hva da? Når man ikke har råd til noe (ikke råd til å gå til lege med alvorlig sykt barn, ikke råd til å utdanning slik at familier som er fattige forblir fattige) tror du da at man føler på frihet? Det blir litt som å påstå at "eier du mer enn åtte ting, så eier de deg" og dermed tenke at de fattige er fri bare fordi de ikke har råd til så mange ting.

Det med at folk ikke kommenterte på referansen din betyr ikke at de ikke tok den. For meg var den helt malplassert. Dette er ikke en revolusjon som vi kommer arbeiderklassen til gode. Dette er kutte av støtte til arbeiderklassen (og til dels middelklassen) som vil komme de rike til gode. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan har man demokrati når de fattige ikke har råd til pass og dermed ikke får stemt? 

Det får man om USA får bedre økonomi, fordi bedre økonomi er fordelaktig for alle. Vanskeligere er det ikke. 

Anonymkode: 3a446...7a4

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Mange amerikanere begynner allerede å se det, men 4 år med dette kan bli hardt for landet deres. De som har minst, de med dårligst betalte jobber og liten mulighet for dyre helseforsikringer kommer til å tape stort i dette ser det ut som. 

Hi

Med bedre økonomi så kommer generell velstand. Bedre økonomi vil gi flere friheten tilbake, friheten til å gjøre egne valg, som feks å tegne helseforsikring. Pengene må komme fra et sted, myndighetene trykker ikke penger etter behov, de henter pengene fra et velfungerende samfunn. Ikke et samfunn med ulovlige innvandrere, arbeidsledige, narkomane eller trygdede.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Med bedre økonomi så kommer generell velstand. Bedre økonomi vil gi flere friheten tilbake, friheten til å gjøre egne valg, som feks å tegne helseforsikring. Pengene må komme fra et sted, myndighetene trykker ikke penger etter behov, de henter pengene fra et velfungerende samfunn. Ikke et samfunn med ulovlige innvandrere, arbeidsledige, narkomane eller trygdede.

Du har jo ingen forklaring på hvordan disse pengene skal komme de fattige til gode. Staten sparer sikker penger på å kutte i ytelser til de som er for syke, har en skade som gjør at de ikke kan jobbe eller er alderspensjonister. Hvordan tenker du at pengene skal komme tilbake til disse? Med hvilke penger skal de tegne helseforsikring? Hvordan tenker du de i lavtlønnsyrker skal få råd til forsikring? Når den "bedre" økonomien bygger på at man har kuttet i ytelser til de som trenger det mest, hvordan tenker du at de da skal få bedre økonomi? 

Et samfunn med kun friske mennesker i arbeidsfør alder vil ha mindre offentlige utgifter. Men i et velfungerende, empatisk samfunn tar man vare på de som faller utenfor arbeidslivet. Norge har nok en for raus ordning og man må finne en måte å forhindre svindel, men det er milevis fra den norske ordningen og til det som fantes i USA og enda lenger unna det som nå er på vei. Hva mener du man skal gjøre pensjonister, uføre og arbeidsledige? Skal man ikke ha et sikkerhetsnett? 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er vel heller noe slikt som dette som hylles, at terrorister og de med forbindinger til terrorister/terrorisme men med gjestevisa i landet kastes ut. De med kriminelle hensikter har ikke noe i den frie verden å gjøre.

Anonymkode: 447f3...93b

Å kaste ut terrositer og gjengkriminelle er det vel ingen som kritiserer?

Hi

Jeg har jo gjort det.

Både i denne tråden og andre tråder har jeg gjort det. Det blir konsekvent oversett.

Er også en annen som skriver over her, om å knuse noen egg for å lage omelett.

Og en annen igjen skriver om å få ut terrorister, noe som - jeg lurer seriøst på hvor mange skylapper man må ha på for å komme opp med noe sånt - blir møtt med at det å få ut terroristene er et angrep mot ytringsfriheten.

Vi sier det hele tiden om og om og om igjen. Dere vil bare ikke høre.

Fortell igjen da, ingen her vet hva du har skrevet i andre tråder.

Hi

Haha, nå er du virkelig på tynn is. Skal Trump sende tropper inn i Mexico og Canada og sprenge de kinesiske fabrikken som produserer stoffet I CANADA og i MEXICO? Da blir Trump kritisert for imperialisme. Kineserne har overtatt store kvartaler i Canada for å drive sin virksomhet med hvitvasking og distribusjon av narkotiske stoffer.

https://www.theglobeandmail.com/business/article-manufacture-of-fentanyl-in-canada-by-crime-groups-on-the-increase/

https://www.canada.ca/en/health-canada/news/2025/02/government-of-canada-takes-further-action-to-combat-fentanyl-production-and-organized-crime.html

https://www.canada.ca/en/public-safety-canada/news/2025/02/financial-crime-investigators-and-prosecutors-collaborate-on-latest-money-laundering-threats.html

Nei, det er så enkelt som at Trump sikrer grensene sine, slik en skikkelig president skal gjøre. Da er det uansett uvesentlig hvor mye Fentanyl det blir laget på andre siden av grensa, for da kommer det ikke inn i USA. Men det klarer ikke Trump, og må derfor straffe nabolandene fordi han ikke klarer å gjøre jobben sin selv. 

Jeg følger med på hva som skjer både i Amerika og verden for øvrig, jeg leser både nasjonale og internasjonale aviser, jeg følger med på nyhetssendinger fra forskjellige media og jeg diskuterer med folk. Jeg kan ikke på noen måte skjønne at noen faktisk kan mene at Trump bedriver god politikk i denne perioden! Det er klart at han har enkelte gode poeng, men nå er det nå en gang slik at man må ta hele pakken, og når så stor del av pakken inneholder ren løgn og et ekstremt selvbilde så blir det vanskelig å få øye på de gode tingene. 

Som president er han ikke god for verken sine egne innbyggere eller verden for øvrig. De eneste han er god for er mennesker med penger, men også de begynner å ane konturene av skadene han kan påføre landet sitt. Hele agendaen hans ser ut til å gå ut på å fjerne det demokratiske styresettet og legge til rette for at han blir en diktatorisk leder. "Heldigvis" er han såpass gammel at det spørs om han rekker det i sin levetid, men bare at det er intensjonen bør skremme alle oppegående mennesker. 

MissSaigon skrev (10 minutter siden):

Jeg følger med på hva som skjer både i Amerika og verden for øvrig, jeg leser både nasjonale og internasjonale aviser, jeg følger med på nyhetssendinger fra forskjellige media og jeg diskuterer med folk. Jeg kan ikke på noen måte skjønne at noen faktisk kan mene at Trump bedriver god politikk i denne perioden! Det er klart at han har enkelte gode poeng, men nå er det nå en gang slik at man må ta hele pakken, og når så stor del av pakken inneholder ren løgn og et ekstremt selvbilde så blir det vanskelig å få øye på de gode tingene. 

Som president er han ikke god for verken sine egne innbyggere eller verden for øvrig. De eneste han er god for er mennesker med penger, men også de begynner å ane konturene av skadene han kan påføre landet sitt. Hele agendaen hans ser ut til å gå ut på å fjerne det demokratiske styresettet og legge til rette for at han blir en diktatorisk leder. "Heldigvis" er han såpass gammel at det spørs om han rekker det i sin levetid, men bare at det er intensjonen bør skremme alle oppegående mennesker. 

Hvilke gode poeng har Trump? De har aldri blitt nevnt før fra din side, du kan være den første til å nevne noen. Fyr løs! 

Det maset om at Trump kun tar vare på mennesker med penger er bare en typisk vrangforestilling venstrevridde aldri klarer å se forbi. Det er den evige klisjeen hvor rike mennesker er onde, og ønsker bare å ta vare på sine rike venner. Fattigfolk derimot, de ønsker å ta vare på de fattige. Det høres veldig merkelig ut å tenke på denne måten. Ikke særlig progressivt. Årsaken må komme fra den tiden da folk trodde det var de som jobbet nede i gruven som bygde alt som var oppe på jordoverflaten. Det var noe sannhet i det en gang, derfor vi fikk Ap og LO. Dette er heldigvis en tid de fleste av oss har forlatt for mange år siden. Dessverre henger det fremdeles mange igjen i denne tankeprosessen fra gruvesamfunnet.

Jeg må beklage men jeg har ikke fått lest alle svarene her. Jeg har aldri sagt at jeg liker Trump men jeg tror nok at man trenger noen som er handlekraftig nå i desse tider. 

Ellers så har han ikke gjort noe annet en ha sa at han skulle gjøre. 

Denne artikkelen er veldig beskrivende i hvorfor jeg mener som jeg gjør: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/yErxyK/usa-maa-faa-kontroll-paa-statsfinansene-og-det-haster

Anonymkode: 3616e...9ae

Annonse

Anonym bruker skrev (På 30.3.2025 den 15.42):

Du har jo ingen forklaring på hvordan disse pengene skal komme de fattige til gode. Staten sparer sikker penger på å kutte i ytelser til de som er for syke, har en skade som gjør at de ikke kan jobbe eller er alderspensjonister. Hvordan tenker du at pengene skal komme tilbake til disse? Med hvilke penger skal de tegne helseforsikring? Hvordan tenker du de i lavtlønnsyrker skal få råd til forsikring? Når den "bedre" økonomien bygger på at man har kuttet i ytelser til de som trenger det mest, hvordan tenker du at de da skal få bedre økonomi? 

Et samfunn med kun friske mennesker i arbeidsfør alder vil ha mindre offentlige utgifter. Men i et velfungerende, empatisk samfunn tar man vare på de som faller utenfor arbeidslivet. Norge har nok en for raus ordning og man må finne en måte å forhindre svindel, men det er milevis fra den norske ordningen og til det som fantes i USA og enda lenger unna det som nå er på vei. Hva mener du man skal gjøre pensjonister, uføre og arbeidsledige? Skal man ikke ha et sikkerhetsnett? 

Jeg har forklart deg, veldig kort og enkelt, her kommer en lenger versjon, side du ikke skjønner.

Du skjønner ikke fordi ditt utgangspunkt er det sosialistiske perspektivet hvor hovedfokus er på å fordele andres penger og sikkerhet for alle som mislykkes i det meste. Det er å fokusere på feil ende. Penger kommer ikke rekende på ei fjøl slik sosialister drømmer om. En drøm mange tror på i Norge, ikke så rart, fordi oljeinntektene har lurt oss til å tro at det er slik.

Verdier må skapes, av enkeltmennesker, først. Når verdier skapes så drysser det penger over alle. Det er bare i kommunistiske stater, i Afrika og i den arabiske verden det IKKE skjer. 
Dette er IKKE sunne moderne demokratier. I velfungerende demokratier fordeles pengene som velstand i befolkningen. Det ligger i samfunnsstrukturen. USA er et demokrati med verdens største takhøyde. De rikeste i USA får sosialistiske nordmenn til å se rødt, de ser ikke de hundre tusenvis med mennesker som også har oppnådd veldig høy velstand takket være de aller rikeste. De aller rikeste er bare toppen av pyramiden.

I Norge skal vi fordele rettferdig, fordi vi er vant med at mesteparten av det vi skaper pumpes opp fra Nordsjøen. Det er dette norske perspektivet som får USA til å se så feil ut for oss. Det er vi, med kun vår oljepumpe til å skape verdier, som er feil. USA er et samfunn skapt av tusenvis mennesker som er modige, kreative og risikovillige. Mennesker vi har få av i Norge, fordi de skattes i hjel, og jages ut av landet. 

Behovet for alle sikkerhetsordninger i samfunnet er skapt av det samfunnet vi lever i. Vi forventer at staten skal stille opp. Det er en uvane vi har lagt oss til. Det er politikernes feil, sosialistenes feil. I en perfekt verden trenger ikke staten stille opp, fordi vi løser problemene selv. En perfekt verden er ikke realistisk, men perspektivet av en perfekt verden forteller oss hva som er riktig retning. Og den riktige retningen er IKKE at staten skal stille opp med flere og flere sikkerhetsnett for oss. I et idealsamfunn har ingen behov for statlig støtte og hjelp. Det er hva vi må strekke oss etter. Dessverre går vi motsatt vei, og vi blir mer og mer avhengige av staten. Alle sammen. Det er sosialistiske politikeres drøm, det er den vi er i ferd med å oppfylle. 

Dette vil ikke Trump. Ikke jeg heller. Det utelukker ikke at vi alltid skal hjelpe de som trenger hjelp, best mulig, etter all vår evne. Men først må vi ha evnen til å hjelpe. Vi, ikke staten. Det er menneskene som er verdien i samfunnet. Det er medmennesker som hjelper hverandre. Om du tror på medmennesker, mer enn på en institusjon uten egennavn, og uten personlig ansvar.

Anonym bruker skrev (På 31.3.2025 den 13.12):

Hvilke gode poeng har Trump? De har aldri blitt nevnt før fra din side, du kan være den første til å nevne noen. Fyr løs! 

Det maset om at Trump kun tar vare på mennesker med penger er bare en typisk vrangforestilling venstrevridde aldri klarer å se forbi. Det er den evige klisjeen hvor rike mennesker er onde, og ønsker bare å ta vare på sine rike venner. Fattigfolk derimot, de ønsker å ta vare på de fattige. Det høres veldig merkelig ut å tenke på denne måten. Ikke særlig progressivt. Årsaken må komme fra den tiden da folk trodde det var de som jobbet nede i gruven som bygde alt som var oppe på jordoverflaten. Det var noe sannhet i det en gang, derfor vi fikk Ap og LO. Dette er heldigvis en tid de fleste av oss har forlatt for mange år siden. Dessverre henger det fremdeles mange igjen i denne tankeprosessen fra gruvesamfunnet.

Jeg kommer faktisk ikke på noe positivt på stående fot, men noe bra må det da være. Det eneste jeg kommer på at at han fjerner forbudet mot plastsugerør...

Det jeg ikke fatter er på hvilken måte de fattige får det bedre av noen av forslagene eller lovene Trump har innført/har planer om å innføre. Hvordan vil det at varer blir dyrere pga skyhøye tollsatser, at bedrifter går konkurs pga tollsatser osv. Nøyaktig hva er det Trump gjør er det som vil bedre levekårene til dem som har minst? 

Har han planer om å bedre helsehjelpen? Skoleverket? Hva godt kommer det ut av å nekte bedrifter og skoler å ha lov mot diskriminering? 

Jeg har så mange spørsmål og blir superglad om du har fornuftige svar til meg.

Anonym bruker skrev (På 30.3.2025 den 15.25):

Bedre økonomi for landet kan være et middel for å heve velstanden for hele befolkningen, men det er ingen direkte sammenheng. Se for eksempel på Qatar.  De har så vidt jeg husker høyere BNP per innbygger enn Norge, men elendige leieforhold for store deler av befolkningen og en stor gruppe svært rike menn.

Jeg er enig i at det er bra med en god økonomi totalt sett for et land, men fordelingen av pengene og makten er like viktig for å få et godt samfunn.

Vi må også ta med I betraktningen at stor ulikhet i levestandard gjør i hvertfall de med lavest levestandard minst fornøyde. Jeg har også lest noe om at de med mest blir mindre fornøyde (uten at jeg husker hvor). 

Anonymkode: 0bb0d...b6d

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Verdier må skapes, av enkeltmennesker, først. Når verdier skapes så drysser det penger over alle. Det er bare i kommunistiske stater, i Afrika og i den arabiske verden det IKKE skjer. 
Dette er IKKE sunne moderne demokratier. I velfungerende demokratier fordeles pengene som velstand i befolkningen. Det ligger i samfunnsstrukturen. USA er et demokrati med verdens største takhøyde. De rikeste i USA får sosialistiske nordmenn til å se rødt, de ser ikke de hundre tusenvis med mennesker som også har oppnådd veldig høy velstand takket være de aller rikeste. De aller rikeste er bare toppen av pyramiden.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Bedre økonomi for landet kan være et middel for å heve velstanden for hele befolkningen, men det er ingen direkte sammenheng. Se for eksempel på Qatar.  De har så vidt jeg husker høyere BNP per innbygger enn Norge, men elendige leieforhold for store deler av befolkningen og en stor gruppe svært rike menn.

Jeg er enig i at det er bra med en god økonomi totalt sett for et land, men fordelingen av pengene og makten er like viktig for å få et godt samfunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...